Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rautakuuri: miltä se tuntuu kun alkaa vaikuttaa?

Vierailija
26.03.2022 |

Miltä raudan puutteen kirjautuminen tuntuu?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuu rautarouvaksi.

Vierailija
2/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tapahtui niin vähitellen ettei sitä oikein huomaa. Suurin muutos mulla oli se että sain taas nukuttua yöt, se muutos alkoi melkein heti koska itselleni rautalääkkeen sivuvaikutus oli se että lääke väsytti minua, toimi ikäänkuin unilääkkeenä.

Muilta osin aineenvaihdunta pikkuhiljaa parani ja turvotus hävisi esim jaloista ja paino putosi. Väsymyskin väistyi vähitellen, varmaan paljolti senkin takia että sai taas paremmin nukuttua. Mieliala parani muutenkin eikä ollut enää pahalla tuulella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä vain yksi päivä huomasin, että humina korvissa oli vähentynyt. Pikkuhiljaa päiväunet lyhenivät ja lopulta ei tuntunut enää tarvetta nukkua päivällä. Masentuneisuus on minulla aina aaltoillut, rautakuurin myötä pohjat olivat matalampia ja maanisempien ja masentuneempien jaksojen välinen ero kaventui, keskimäärin olo on pirteämpi ja optimistisempi. Menkat niukentuivat selvästi jo muutaman kuukauden rautakuurin jälkeen. Ei mitään ihmeparantumista siis, mutta parin vuoden jälkeen olo oli keskimäärin parempi.

Vierailija
4/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerikuuri ei toimi ollenkaan. Jos rauta-arvot haluaa kuntoon, niin ne saa kuntoon syömällä verilettuja, maksalaatikkoa yms.  Tai sitten ostat verta kaupasta. Pakasteena löytyy. C-vitamiinia tietty noiden kanssa.

Vierailija
5/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pillerikuuri ei toimi ollenkaan. Jos rauta-arvot haluaa kuntoon, niin ne saa kuntoon syömällä verilettuja, maksalaatikkoa yms.  Tai sitten ostat verta kaupasta. Pakasteena löytyy. C-vitamiinia tietty noiden kanssa.

Mulla ei auttanut ruokavalio, ja tämän sanoi lääkärikin.

Mulla raudan syöminen näkyi viikossa niin, että käsiala parantui. Sain juuri rautainfuusion, jonka jälkeen muutos oli selkeämpi. Mutta kyllä näin pieniä muutoksia kuurillakin.

Vierailija
6/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla viikko rautakuuria suusuihkeena. Olen viikon aikana kevätsiivonnut kotia. En tiedä, onko vaikutus kevättä vai raudan vaikutusta.

Vierailija
7/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkesi heikottamasta, huimaamasta ja hengästymästä, ei jatkuvaa epämääräistä oloa.

Vierailija
8/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.  

Yritin, mutta en vaan kertakaikkiaan pysty syömään noita.🤢

t. ferritiini 8

Vierailija
9/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat huimaamiset ja ajatuskatkokset hävisi, kun olin syönyt rautaa muutaman viikon. Edelleen väsynyt.

Vierailija
10/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakangelta.

Vierailija
11/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lähtöpisteessä hemoglobiini normaalin alarajoissa, mutta ferritiini melkein nollassa, joten sain puolen vuoden rautakuurin. Olo oli kurja ja väsynyt ja ehdin jo miettiä, että ei tämä rauta auta ollenkaan! Mutta muutaman kuukauden jälkeen tajusin, että mua ei enää hengästytä koko ajan. Kynnet vahvistui ja kärjet muuttuivat ihan kirkkaanvalkoisiksi, olivat ennen läpikuultavan kellertävät. Energiaa ja voimia on tullut lisää, jaksan paljon paremmin tehdä kotityöt, pitää pihan kunnossa jne.

Vierailija
12/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautakangelta.

Jos olet mies, sehän on hyvä.

Vierailija
13/34 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskivut jaloista loppui, yöunet pidentyä, olen virkeämpi, vatsa toimii hyvin, hengenahdistus loppui.

Syön retafer 100mg joka toinen päivä. Syynä aneemiset kuukautiset. Mikäli syön pinaattia, maksaa tai verilättyjä, en ota rautaa silloin.

Vierailija
14/34 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värit palaa maailmaan.

Vierailija
15/34 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa lisäksi puuttua B-vitamiineja.

Vierailija
16/34 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monikaan ei pysty popsimaan rautaa kapseleina Obsidaneja ynm.. itse olen löytänyt avun Maltofer-tipoista. Vatsa kestää paremmin kun rautapitoisuus miedompi kuin kapseleissa kompensoin sen siten, että otan sellaiset 80- tippaa/ päivä. Ja toimii koska vaikkakin rautapitoisuus miedompi imeytyy paremmin kroppaan, toisin kuin enemmän rautaa sisältävissä kapseleissa. Näissä ongelma tahtoo olle se, että eivät imeydy ja vatsa ei tykkää. Sain onneksi Maltoferiin reseptin koska muutoin tulisi aikas kalliiiksi kun yksi pieni puteli riittää n. viikoksi. Maltoferiä saa myös imeskelytaplettina.

Ferritiini arvot alhaisimmillaan 5 ja 3kk- maltofer- kuurin jälkeen 15

Vierailija
17/34 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa uusia rautavalmisteita, jotka imeytyvät vasta suolistossa ja eivät ärsytä vatsaa.

Ei tarvi myöskään miettiä syökö samalla esim. maitotuotteita, koska ei vaikuta imeytymiseen.

Vierailija
18/34 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.  

t. ferritiini 8

Kokeile apteekista saatavaa suusuihketta, joka ei mene ollenkaan mahalaukun kautta. On aika kallis, mutta se on ainoa, jota itse voin käyttää,

Vierailija
19/34 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.  

t. ferritiini 8

Kokeile apteekista saatavaa suusuihketta, joka ei mene ollenkaan mahalaukun kautta. On aika kallis, mutta se on ainoa, jota itse voin käyttää,

Käytän Sideralia, joka imeytyy vasta suolistossa. Ei aiheuta vatsaoireita. Olen ollut tyytyväinen.

Kirjoitin edellä, että en pystynyt syömään maksalaatikkoa, ei vain millään uppoa.

Vierailija
20/34 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi ihan apteekin halvimpia rauta-tabuja popsimalla ferritiini arvosta 10, .........67:ään,

tämä vaati kyllä pari kolme vuotta.

Syön edelleen joka päivä rautaa, mutta en tiedä nykyisiä arvoja.

Sillon kun arvot oli ihan pohjissa, en pystynyt enää kun makaamaan lähes kaiken ajan ja hengitys oli todella työlästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme