Onko outoa jos 26-vuotiaana ei ole vielä hankkinut lapsia
Aina kuulee sanottavan että lapset olisi järkevin hankkia alle 25-vuotiaana ja välillä ahdistaa ajatus että minulla ei ole vielä yhtäkään
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Naisten ikä ensimmäisen lapsen syntyessä oli keskimäärin 29,7 vuotta, kun kaikkien synnyttäjien keski-ikä oli 31,3 vuotta. Yleisimmin äiti oli 30–34-vuotias lapsen syntyessä. Yli 44-vuotiaille äideille syntyi yhteensä 147 lasta. Syntyvyyden yhdeksän vuotta jatkunut lasku pysähtyi vuonna 2020.
Noin se menee. Minun aikanani ensisynnyttäjän keski-ikä oli tasan 20v. Sattui hauskasti, että meitä oli 4 äitiä samassa huoneessa ja kaikki olimme 20 vuotiaita.
Ap, hyvin sinä kerkeet lapsia saamaan!
Ei lainkaan outoa. Ei varsinkaan nykyisin. Ensin opiskellaan ja saadaan perusta perheelle.
Olen itse syntynyt n.80-luvun puolivälissä, ja empiisenkokemuksen mukaan 10-vuotta minua vanhennat hankkivat lapsia n. "parikymppisinä" ja n. 10-vuotta nuoremmat n. 30+ JOS edes hankivat.
Eli oman kokemuspiiirin mukaan "jotain" tuossa kohtaa tapahtui, ehkä maailma aukeni tmv. mutta siinä missä minua vanhemmat olivat äitiä/isijä suht nuoruna minua nuoremmat eivät lapista haaveilleet, mutta ehkä surffasivat Balilla tai suleksivat Thaimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennenvanhaan ainakin lapset saatiin nuorina. Silloin jaksaa valvoa paremmin vauvan kanssa kun on nuori
En tiedä mitä tarkalleen tarkoitat ennenvanhalla, mutta 1800-luvun lopulla , 1900-luvun alussa syntyi kyllä lapsia nuorille, mutta niiden saaminen jatkui myös niin kauan, kun hedelmällistä ikää riitti. Tosin paljon lapsia myös kuoli.
No ei se nyt noinkaan mennyt tuo ennenvanha. Vaikka tosi on, että silloin nainen synnytti koko hedelmällisen ikänsä.
1970 luvulla meidän luokan likat saimme vauvoja parikymppisinä. Kiireisimmät aloittivat 17 kesäisinä, minä "vasta" 19vee.
Nuorihan ap on lapsia saamaan, joten ei hätäilyä sen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennenvanhaan ainakin lapset saatiin nuorina. Silloin jaksaa valvoa paremmin vauvan kanssa kun on nuori
En tiedä mitä tarkalleen tarkoitat ennenvanhalla, mutta 1800-luvun lopulla , 1900-luvun alussa syntyi kyllä lapsia nuorille, mutta niiden saaminen jatkui myös niin kauan, kun hedelmällistä ikää riitti. Tosin paljon lapsia myös kuoli.
No ei se nyt noinkaan mennyt tuo ennenvanha. Vaikka tosi on, että silloin nainen synnytti koko hedelmällisen ikänsä.
1970 luvulla meidän luokan likat saimme vauvoja parikymppisinä. Kiireisimmät aloittivat 17 kesäisinä, minä "vasta" 19vee.Nuorihan ap on lapsia saamaan, joten ei hätäilyä sen suhteen.
2020-luvullakin jotkut saavat lapsia 17-vuotiaina. Eikä 70-luvulla kaikki teininä lisääntyneet. Oma äitinikin sai isosiskoni vuonna 1976 ollessaan 28v. Isosiskoni on äitini esikoinen.
Ei ole outoa. Hedelmällisyys ei kuitenkaan ole ikuista. Joten jos tiedät varmuudella että haluat lapsia tulevaisuudessa, kannattaisi tuossa iässä olla jonkinlainen suunnitelma olemassa sen suhteen, miten päästään siihen sopivaan tilanteeseen. Ei kannata tuossa vaiheessa enää ajatella, että sitten joskus epämääräisessä tulevaisuudessa. Toinen asia tietysti, jos ei ole varma haluaako.
Vierailija kirjoitti:
Höpö Höpö - alle 30 v äiti on teiniäiti - omat lapseni sain 29-vuotiaana, 31-vuotiaana ja 41-vuotiaana.
Teenage loppuu 20 vuotiaana, eli alle tuon on teiniäiti. 19=nineteen on just ja just teenmom ;)
En tiedä kuka haluaa oikeasti tuhlata nuoruutensa äitiyteen. Ehtii myöhemminkin, olet nuori vielä ja nauti elämästäsi vapaana!:)
Vierailija kirjoitti:
Itse oon sitä mieltä että monesti elämänkoululaiset jne saavat teininä esikoisensa, viisaammat opiskelee ensin itselleen kunnon ammatin sekä kasvattaa säästöjä.
Tämä!
Onko se sitten mukavaa kun sinä olet 40 kun lapsi menee ekalle luokalle? Yleensä 40v on jo lapset lentäneet pesästään maailmalle
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten mukavaa kun sinä olet 40 kun lapsi menee ekalle luokalle? Yleensä 40v on jo lapset lentäneet pesästään maailmalle
Höpöhöpö.
Mä ooon varmaan super outo ja täysin toivoton tapaus kun hyvä, että olin päässyt halaamaan vastakkaista sukupuolta 26 vuotiaana....
Voin samaistua, oma äitini ahdistelee minua vauva kysymyksillään ja ikää minulla on vasta 24. Äidin meilestä minun pitäisi jo lisääntyä että elämääni tulisi sisältöä. Käsittämätöntä
Vierailija kirjoitti:
Ei ole outoa. Hedelmällisyys ei kuitenkaan ole ikuista. Joten jos tiedät varmuudella että haluat lapsia tulevaisuudessa, kannattaisi tuossa iässä olla jonkinlainen suunnitelma olemassa sen suhteen, miten päästään siihen sopivaan tilanteeseen. Ei kannata tuossa vaiheessa enää ajatella, että sitten joskus epämääräisessä tulevaisuudessa. Toinen asia tietysti, jos ei ole varma haluaako.
Samaa mieltä. Jos todella haluaa lapsia, ei turhan takia kannata pitkittää. Käsittääkseni hedelmällisyys alkaa laskea 35v. kieppeillä melko jyrkästi.
Itse sain lapset nuorena ja isoäidiksi tulin 42 vuotiaana. Tuo järjestys sopi omalle kohdalleni hyvin, jollekin toisenlainen aikataulu parempi.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon sitä mieltä että monesti elämänkoululaiset jne saavat teininä esikoisensa, viisaammat opiskelee ensin itselleen kunnon ammatin sekä kasvattaa säästöjä.
Esim. Norjassa, joka on suomea vähemmän kehitysmaa... on ihan tyypillistä saada lapset kesken (korkeakoulu)opintojen. Oon sitä mieltäm että halusi yleistöö tuollaista kertoo jotain sun omista rpövarmuuksista. Elämänkoululaisetkin saavat esikoisensa yleensä lähempänä 30 ikää kuin teineinä. Tavikset myös. Ja viisaita on vähemmistö, heitä ei koska samat rajoitukset kuin sinua ja suurinta osaa palstaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuka haluaa oikeasti tuhlata nuoruutensa äitiyteen. Ehtii myöhemminkin, olet nuori vielä ja nauti elämästäsi vapaana!:)
Nykypäivän naiset eivät lapsia juuri teekkään, etenkään nuorina.
Ennen oli luonnollista avioitua nuorena ja saada lapsia samantien. Minusta oli ihanaa kun kaikki kolme muuttivat omilleen ja itse olin vasta 4-kymppinen. Ihan todella nuoreksi tunsin itseni ja alettiin matkustelemaan ym. kivaa miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ootko katsonut mitä maailmassa tapahtuu, kuka hullu tänne kersoja haluaa?
Häh?! Eletäänköhän me samalla planeetalla? Nythän ollaan menossa kiireen vilkkaa kohti parempaa. Aivan kaikki aiemmin piilossa ollut tulee päivänvaloon ja korjattavaksi. Lisää vaan, kyllä tämä hoidetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970 luvulla meidän luokan likat saimme vauvoja parikymppisinä. Kiireisimmät aloittivat 17 kesäisinä, minä "vasta" 19vee.Nuorihan ap on lapsia saamaan, joten ei hätäilyä sen suhteen.
2020-luvullakin jotkut saavat lapsia 17-vuotiaina. Eikä 70-luvulla kaikki teininä lisääntyneet. Oma äitinikin sai isosiskoni vuonna 1976 ollessaan 28v. Isosiskoni on äitini esikoinen.
Tarkoitinkin, että ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut reilulla 10 vuodella -70 luvulta 2000 luvulle. Poikkeus vahvistaa säännön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoni (s.1915) sai ensimmäisen lapsensa 32-vuotiaana. Ei tainnut myöskään sota-aikana olla tavatonta, ettei kovin nuorena lisäännytty, kun ne nuoret siittämiskelpoiset eivät oikein olleet kotosalla sattuneesta syystä.
Oma mummoni sai ekan lapsen 20v. ja ja pahnan pohjimmaisen eli äitini 46v. Kaikkiaan lapsia syntyi 10, tyttöjä 6, poikia 4. Kaikki terveitä eikä yhtään kuollut. Mummo itse oli myös aina terve.
Samaa mieltä. 30+ on vielä nuori. 50+ ei.