Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko perintö avio-oikeuden alaista omaisuutta?

Vierailija
08.09.2015 |

Entä eroavatko avioliiton solmimista ennen ja sen aikana peritty omaisuus tässä asiassa?

Pitääkö siis rahaa perineen jakaa erossa tämä omaisuutensa pennittömän puolisonsa kanssa, kun avioehtoa ei ole? Avioliitto on kestänyt hiukan alle 5 vuotta.

Omaisuutta ei ole saatu testamentilla, jossa suljettaisiin sen antaminen puolisolle pois, vaan normaalisti perintökaaren kautta.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:00"]

Ihan siis mielenkiinnosta kyselen, koska meillä on siis nimenomaan tilanne, että olen perinyt omaisuuden ennen avioliiton solmimista (eikö omaisuus ole nyt sitten minun?) ja nyt kun avioliitto on solmittu niin minusta miehelläni on avio-oikeus tähän omaisuuteen, vaikka perinnönjättäjä onkin aikoinaan testamentissaan sulkenut perinnönsaajan aviopuolisot ulos. Eikö se menekään tällä tavalla?

[/quote]

Omaisuutesi on toki sinun, vaikka olet naimisissa. Avioliiton päättyessä kuitenkin se, joka omistaa enemmän, joutuu normaalisti antamaan tasinkoa sille, joka omistaa vähemmän. Tämä ei kuitenkaan sellaista omaisuutta, joka on saatu perintönä ja jossa perinnön jättäjä on nimenomaan sulkenut perinnön avio-oikeuden ulkopuolelle. Miehelläsi ei siis ole avio-oikeutta saamaasi perintöön, vaikka oletkin saanut perinnön ennen avioliittoa. Tämä on ihan selvä asia, mutta en jaksa ruveta etsimään lähteitä. 

[/quote]

kyllä ennen avioliiton solmimista saatu perintö kuuluu avio-oikeuden piiriin, ellei avio-oikeutta ole nimenomaan testamentissa suljettu pois. Eli se perinnöksi saatu suvun rakas kesämökki on avio-oikeuden alaista omaisuutta ja lasketaan mukaan ositukseen. 

Vierailija
22/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:llä omia lapsia? Omaisuutta voisi silloinsiirtää ennakkoperintönä omille lapsille ja näin ositettavaksi jäisi pienempi määrä, mutta osa perinnöstä olisi turvassa lapsilla.

Onko täällä ketään oikeaa tuomaria, joka tietäisi paremmin ... ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:21"]

Eli siis tiivistettynä:

On, riippumatta siitä, onko omaisuus peritty ennen avioliittoa tai sen aikana.

Jos puolisoilla on suuri varallisuusero tai avioliitto on kestänyt HYVIN vähän aikaa, voidaan soveltaa kohtuullistamisperiaatetta, jolloin tasinkoa maksetaan vähemmän, mutta maksetaan silti.

Mikähän prosentti tuollaisessa "alennuksessa" sitten voisi olla? Ap omistaa yksin perintönä saadun omaisuuden, puoliso on käytännössä varaton. Naimisissa 4,5 v.

Ap

[/quote]

4,5 vuoden avioliitto on jo niin pitkä, ettei siihen enää sovelleta kohtuullistamispykälää. Kohtuullistaminen tulee kysymykseen lähinnä silloin, jos avioliitto on kestänyt reippaasti alle vuoden.

Vierailija
24/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:00"]

Ihan siis mielenkiinnosta kyselen, koska meillä on siis nimenomaan tilanne, että olen perinyt omaisuuden ennen avioliiton solmimista (eikö omaisuus ole nyt sitten minun?) ja nyt kun avioliitto on solmittu niin minusta miehelläni on avio-oikeus tähän omaisuuteen, vaikka perinnönjättäjä onkin aikoinaan testamentissaan sulkenut perinnönsaajan aviopuolisot ulos. Eikö se menekään tällä tavalla?

[/quote]

Omaisuutesi on toki sinun, vaikka olet naimisissa. Avioliiton päättyessä kuitenkin se, joka omistaa enemmän, joutuu normaalisti antamaan tasinkoa sille, joka omistaa vähemmän. Tämä ei kuitenkaan sellaista omaisuutta, joka on saatu perintönä ja jossa perinnön jättäjä on nimenomaan sulkenut perinnön avio-oikeuden ulkopuolelle. Miehelläsi ei siis ole avio-oikeutta saamaasi perintöön, vaikka oletkin saanut perinnön ennen avioliittoa. Tämä on ihan selvä asia, mutta en jaksa ruveta etsimään lähteitä. 

[/quote]

kyllä ennen avioliiton solmimista saatu perintö kuuluu avio-oikeuden piiriin, ellei avio-oikeutta ole nimenomaan testamentissa suljettu pois. Eli se perinnöksi saatu suvun rakas kesämökki on avio-oikeuden alaista omaisuutta ja lasketaan mukaan ositukseen. 

[/quote]

Tässä tapauksessahan kysyjä nimenomaan sanoi, että testamentissa avio-oikeus on suljettu pois. Kysymyksessä on siis eri tapaus kuin ap:n.

Vierailija
25/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:50"]No kyllähän se on. Mutta esim omat vanhempani ovat laittaneet testamenttiinsa kohdan puolisoilla ei ole oikeutta tähän perintöön niin ei tarvi ero eikä missään kohtaa asiaa miettiä.
[/quote]

Ei riitä testamentti, pitää olla myös avioehto. Lapsesi perii omaisuutenne, mutta jos hän kuolee ennen puolisoaan, eikä ole lapsia, niin sinne meni omaisuus. Tämä yleensä unohdetaan.

Vierailija
26/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:38"]

Onko ap:llä omia lapsia? Omaisuutta voisi silloinsiirtää ennakkoperintönä omille lapsille ja näin ositettavaksi jäisi pienempi määrä, mutta osa perinnöstä olisi turvassa lapsilla.

[/quote]

jos ennakkoperintöä antaa hieman ennen avioeroa, niin se ei menekään ihan helpolla läpi. Sama juttu, jos juuri ennen eroa ottaa ison velan tai muuten hukkaa omaisuuttaan. Paljon riippuu myös siitä puolisosta: jos hän nostaa metelin ennakkoperinnöistä ym. niin niitä varmasti selvitellään ja otetaan mahdollisesti huomioon osituksessa.

Vierailija
27/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi syy, miksi en aio avioitua (ainakaan kovin helposti.) Tulen perimään paljon, enkä halua riskeerata sitä, ettei testamenttia olisi ja siinä suljettu avio-oikeus pois. Kun täällä on aina joku jäkättämässä, että lapsellisille avioliitto on AINA taloudellinen turva. No, ei se AINA ole. Miehelleni toki olisi, mutta haluan, ettei mikään laki ala sanella, mitä kukin saa. Mitään syytä jättää mieheni erossa pulaan minulla ei ole, mutta meillä on nyt vain avoliitto, joten saamme itse sopia nämä asiat. Asuntomme on yhteinen. 

Vierailija
28/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:46"]

Tässä yksi syy, miksi en aio avioitua (ainakaan kovin helposti.) Tulen perimään paljon, enkä halua riskeerata sitä, ettei testamenttia olisi ja siinä suljettu avio-oikeus pois. Kun täällä on aina joku jäkättämässä, että lapsellisille avioliitto on AINA taloudellinen turva. No, ei se AINA ole. Miehelleni toki olisi, mutta haluan, ettei mikään laki ala sanella, mitä kukin saa. Mitään syytä jättää mieheni erossa pulaan minulla ei ole, mutta meillä on nyt vain avoliitto, joten saamme itse sopia nämä asiat. Asuntomme on yhteinen. 

[/quote]

Kyllähän te voitte ihan yhtä lailla sopia asiat tekemällä avioehdon, vaikka menisitte naimisiin. Silloin ei ole merkitystä, onko testamentilla suljettu avio-oikeus pois.

Vierailija
29/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:38"]

[/quote]

Minulla/meillä ei ole lapsia, joten tämä ei ole vaihtoehto.

Ap

Vierailija
30/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:50"]No kyllähän se on. Mutta esim omat vanhempani ovat laittaneet testamenttiinsa kohdan puolisoilla ei ole oikeutta tähän perintöön niin ei tarvi ero eikä missään kohtaa asiaa miettiä. [/quote] Ei riitä testamentti, pitää olla myös avioehto. Lapsesi perii omaisuutenne, mutta jos hän kuolee ennen puolisoaan, eikä ole lapsia, niin sinne meni omaisuus. Tämä yleensä unohdetaan.

[/quote]

Miksi se menisi kuolleen lapsen puolisolle? Jos kerran perityssä omaisuudessa on kohta "puolison avio-oikeus suljettu pois"?

Vierailija
31/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko omaisuuden määrällä oikeasti väliä? Omaisuutta, 1,5-2 milj. €.

Ap

Vierailija
32/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:49"]

[/quote]

Kyllähän te voitte ihan yhtä lailla sopia asiat tekemällä avioehdon, vaikka menisitte naimisiin. Silloin ei ole merkitystä, onko testamentilla suljettu avio-oikeus pois.

[/quote]

Kysyn aivan vakavissani suojaako avioehto myös tulevia perintöjä? Voiko sillä siis sulkea etukäteen tulevat perinnöt avio-oikeuden ulkopuolelle?  Olen ollut siinä käsityksessä, että kun avioehto tehdään, sillä ei voi rajata avioliiton aikana kertyvää omaisuutta pois.

Vierailija
33/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:53"]

Onko omaisuuden määrällä oikeasti väliä? Omaisuutta, 1,5-2 milj. €.

Ap

[/quote]

Voisi ehkä olle, mutta 4,5 vuoden liitossa tuo ei kuulosta summalle, jota ei puolitettaisi :((

Vierailija
34/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:38"]Onko ap:llä omia lapsia? Omaisuutta voisi silloinsiirtää ennakkoperintönä omille lapsille ja näin ositettavaksi jäisi pienempi määrä, mutta osa perinnöstä olisi turvassa lapsilla.

[/quote]

Aviopuoliso voi halutessaan riitauttaa.

Vierailija
35/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kysyn aivan vakavissani suojaako avioehto myös tulevia perintöjä? Voiko sillä siis sulkea etukäteen tulevat perinnöt avio-oikeuden ulkopuolelle?  Olen ollut siinä käsityksessä, että kun avioehto tehdään, sillä ei voi rajata avioliiton aikana kertyvää omaisuutta pois.

[/quote]

Tottakai voi. Voit tehdä sellaisen avioehdon, jossa toisella ei ole oikeutta MIHINKÄÄN toisen omaisuuteen. Silloin täytyy ostaa esim. auto omiin nimiin, jolloin on helppo osoittaa kumman omaisuutta se on.

Toki jos toinen on todistettavasti lyhentänyt autolainaa sinun kanssasi, huomioidaan tämä osituksessa. 

Vierailija
36/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu haiskahtaa. Miten jollain olisi noin varakas perhe, joka ei olisi opastanut. Mulla on vaan satoja tuhansia ja silti kotona opetettu omaisuuden käsittelyä.

Vierailija
37/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:50"]No kyllähän se on. Mutta esim omat vanhempani ovat laittaneet testamenttiinsa kohdan puolisoilla ei ole oikeutta tähän perintöön niin ei tarvi ero eikä missään kohtaa asiaa miettiä. [/quote] Ei riitä testamentti, pitää olla myös avioehto. Lapsesi perii omaisuutenne, mutta jos hän kuolee ennen puolisoaan, eikä ole lapsia, niin sinne meni omaisuus. Tämä yleensä unohdetaan.

[/quote]

Miksi se menisi kuolleen lapsen puolisolle? Jos kerran perityssä omaisuudessa on kohta "puolison avio-oikeus suljettu pois"?

[/quote]

Se menee aviopuolisolle, koska siinä vaiheessa siitä tulee perintöä. Jos rintaperillisiä ei ole (omia lapsia tai vanhempia elossa), menee omaisuus perintönä aviopuolisolle. 

Vierailija
38/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnpnjättäjä voi testamentissa rajata perinnon pois avio-oikeuden alta. Muuten on sen alaista.

Vierailija
39/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tottakai voi. Voit tehdä sellaisen avioehdon, jossa toisella ei ole oikeutta MIHINKÄÄN toisen omaisuuteen. Silloin täytyy ostaa esim. auto omiin nimiin, jolloin on helppo osoittaa kumman omaisuutta se on.

Toki jos toinen on todistettavasti lyhentänyt autolainaa sinun kanssasi, huomioidaan tämä osituksessa. 

[/quote]

Eli voi tehdä kahdenlaisia avioehtoja, sellaisia, joilla rajataan ENNEN avioliittoa kertynyt omaisuus pois avio-oikeuden piiristä  JA  sellainen, jolla rajataan avioliiton AIKANA omiin nimiin laitettu omaisuus pois? 

Ymmärsinkö oikein?

Vierailija
40/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehdossa voi rajata omaisuuden jaon ihan miten tahtoo. Voi rajata pois ennen avioliittoa saadun(tai itse hankitun) omaisuuden ja perinnön. Silloin kaikki muu avioliiton aikana tuleva on yhteistä esim. palkkatuloilla hankittu omaisuus (talo, auto, säästöt), lottovoitto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan