Miten te muut äidit jaksatte työn ja lasten ja kodin hoidin lisäksi vielä harrastaa?
Lisäksi kuskata lapsia harrastuksiin. Mulla on kalenteri IHAN TÄYNNÄ! Kävin työterveyslääkärillä uupumuksen takia. Kerroin, että olen ihan väsynyt, enkä jaksa joka päivä edes siivota, kun pitää töiden jälkeen tehdä ruokaa, kuskata lapsia harrastuksiin ja pestä ja laitella lasten ja miehen treenivaatteita.
Työterveyslääkäri ehdotti, että hankkisin ”jonkun kivan harrastuksen”, että saan ”omaa aikaa” ja jaksan paremmin. Suositteli jotain liikunnallista harrastusta, josta saa ”kivaa lisäenergiaa ja jaksamista arkeen”. Pitääkö mun nyt vielä yöunistakin karsia, että ehdin itsekin harrastaa?
Tähän nykyiseen verrattuna vauva-ja pikkulapsiarki oli rentoa ja leppoisaa! Edes koliikkiaika ei ollut näin uuvuttavaa!
Kommentit (34)
No amfetamiinin voimallahan minä jaksan. Pirisen koko päivän ja yön.
Teen tuon kaiken lisäksi vielä yöt väitöskirjaa ja toista työtä päivätyön lisäksi. En nuku.
Vierailija kirjoitti:
Klo. 6.30 ylös
Lapset ylös, pesulle, aamupalalle, pukemaan.. tekevät osittain itse mutta tarttevat vielä patistelua ja ohjaamista paljon. Koiran ruokinta ja aamupissalle.7.30 kuopus päiväkotiin ja siitä itse töihin.
8-16 töissä. Raskasta päiväkotityötä teen.
16.30 kuopus päiväkodista ja kotiin. Koira lenkille, sit nopeesti jotain ruokaa pöytään ja harrastuksia kuskaamaan. Kotona klo. 18-19.30 välillä harrastuksesta riippuen, siinä sit iltatoimet, siivoilut, läksyissä auttelut… koira iltalenkille. Lapset petiin 20.30 ja ite sammun sen jälkeen kuin saunalyhty.
Lasten isästä olen eronnut ja lapset on isällä säännöllisen epäsäännöllisesti. Silloin teen rästihommia, hoidan juoksevia asioita Ja LEPÄÄN. Joskus näen kavereita.
Viikonloppuisin ollaan kaikki niin loppu ettei jakseta usein mitään. Perhetyö ehdotti että keksisin vielä viikonlopuille meille jotain mukavia harrastuksia tai voisi nähdä muita perheitä yms. Että joo, melkoinen suoritusyhteiskunta tämä on ja etenkin meille hieman erityisherkille aika raskas.
Koira ei pääse kuin nopeille pissalenkeille? Tarvitsee vähintään 2h lenkitystä päivä, tässä ei ole kuin puolisen tuntia?
Syömistä.
Helppoa, mukavaa ja nopeaa.
N37 ja bmi 37
Vierailija kirjoitti:
Klo. 6.30 ylös
Lapset ylös, pesulle, aamupalalle, pukemaan.. tekevät osittain itse mutta tarttevat vielä patistelua ja ohjaamista paljon. Koiran ruokinta ja aamupissalle.7.30 kuopus päiväkotiin ja siitä itse töihin.
16.30 kuopus päiväkodista ja kotiin. Koira lenkille, sit nopeesti jotain ruokaa pöytään ja harrastuksia kuskaamaan. Kotona klo. 18-19.30 välillä harrastuksesta riippuen, siinä sit iltatoimet, siivoilut, läksyissä auttelut… koira iltalenkille. Lapset petiin 20.30 ja ite sammun sen jälkeen kuin saunalyhty.
Lasten isästä olen eronnut ja lapset on isällä säännöllisen epäsäännöllisesti. Silloin teen rästihommia, hoidan juoksevia asioita Ja LEPÄÄN. Joskus näen kavereita.
Viikonloppuisin ollaan kaikki niin loppu ettei jakseta usein mitään. Perhetyö ehdotti että keksisin vielä viikonlopuille meille jotain mukavia harrastuksia tai voisi nähdä muita perheitä yms. Että joo, melkoinen suoritusyhteiskunta tämä on ja etenkin meille hieman erityisherkille aika raskas.
Miksei lapset voi tehdä läksyjä heti koulusta tullessa? Yleensä minäkin sanon, jos on liian vaikea läksy, että kysyy opettajalta apua. Itse en osaa välttämättä neuvoa, osaan sanoa vastauksen, mutta onko siitä lapselle apua oppimiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo. 6.30 ylös
Koira ei pääse kuin nopeille pissalenkeille? Tarvitsee vähintään 2h lenkitystä päivä, tässä ei ole kuin puolisen tuntia?
Itse kanssa mietin, et käyttääkö koululaiset koiraa ulkona ollenkaan, vai joutuuko äiti tekemään kaikki yksin. Lapsille myös vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo. 6.30 ylös
No eihän se nyt millään 2h/pvä pääse. Mut kyllä esim. iltalenkki voi yksistään olla sen 30 min, usein otan myös mukaan ja lenkitän sillä aikaa kun lapsi on harrastuksessa mutta aina ei voi.
Koira on pieni (3kg) ja vanha (10v) joten ei kyllä sillai mitään himolenkkejä enää tarvitse. Onneksi.
Tosiaan. Parhaani teen vaikka olen tosi loppu usein. Ihan fyysisesti. Huomaan sen nykyään mm. siitä että on paljon kipuja ja kolotuksia, nukun huonosti ja sairastun herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo. 6.30 ylös
Miksei lapset voi tehdä läksyjä heti koulusta tullessa? Yleensä minäkin sanon, jos on liian vaikea läksy, että kysyy opettajalta apua. Itse en osaa välttämättä neuvoa, osaan sanoa vastauksen, mutta onko siitä lapselle apua oppimiseen?
No osittain joo, mutta on oppimisvaikeuksia niin usein tarvitsee apua niissä.
Ukko39 kirjoitti:
Äideistä en tiedä, mutta mä herään viideltä, käyn salilla, vien esikoisen päiväkotiin, menen töihin, tulen töistä, haen esikoisen päiväkodista, menen kotiin, menen tontille rakentamaan taloa, tulen kotiin, menen nukkumaan klo 21.30.
En katso telkkaria, en dokaa, sometilejä nolla.
Kuulostat mieheltäni. Paitsi meillä talo jo valmis. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo. 6.30 ylös
No osittain joo, mutta on oppimisvaikeuksia niin usein tarvitsee apua niissä.
Mut sithän lapsen pitäisi saada tukiopetusta, eikä oppimisvaikeudesta vaativaa lasta ulkoisteta vanhempien opetuksen alle.
Itse joskus yritin neuvoa lasta matikassa, mutta mulla on kehittyny vähän outo laskutapa päässä, mietin luvut vähän niinkuin noppalukuina päässä ja lapsihan alkoi itkemään kun meni ihan sekaisin. Sitten puoliso tuli ja neuvoi toisella tyylillä, mikä kävi järkeen, mutten itse hahmota lukuja samallalailla päässäni. Loppui neuvomiseni siihen ja jos läksyt on liian vaikeita, niin kehotan lasta kääntymään matematiikan opettajan puolelle. Siihen hänet on koulutettu. Opettamiseen.
Lääkäri on ihan oikeassa, itsestä pitää huolehtia. Minkä ikäiset lapset? Voivat ihan hyvin osallistua ruuanlaittoon iän mukaan ja laitatte sellaista ruokaa, että seuraavana päivänä voi vaan lämmittää niin ei joka ilta ruokaa tarvitse laittaa. Aamuisin lapsille joku hedelmä ja jogurtti niin ei tarvitse silloinkaan kokata.
Töissä teen työt niin, että ehdin myös hoitaa esim. laskut ja kouluilmoihin vastailut eli illalla ei tarvitse kotona hoitaa meilejä jne.
Lapset voi iän mukaan osallistua myös kotitöihin. Lisäksi hommaa helpottaa jos on helppo koti, eli ei turhaa tavaraa, vaatteet suht samaa värimaailmaa niin ei tarvitse niin kauheasti pyykätä. Itse siivoan aina torstaisin kunnolla, että viikonloppu on sitten vapaata. Perjantaina hurautan vielä pyykit ja robotti-imuri hinkkaa nurkat. Joka päivä kerään tavarat oikeisiin paikkoihin ja siivoan keittiön.
Lasten harrastukset eivät saa aiheuttaa vanhemmille kuormitusta. Ei ole ok, että joka päivä tai joka toinen päivä pitää koko illan kuskata ja säätää, silloin harrastuksesta pitää luopua. Koko perheen hyvinvointia on ajateltava, eikä kenenkään toisen menot saa kohtuuttomasti kuormittaa muita.
Nyt vaan laitat sen elämäsi kuntoon etkä ruikuta ja uuvu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mistä puhut. Minulla on 2 lasta, 5v ja 10v. Molemmat lapset ovat saaneet valita kaksi mieluista harrastusta, mikäli haluavat. Molemmat siis harrastaa ja isommalla treenimäärät ovat jo päätä huimaavat. Meillä on joka päivä(!!!) 1-2 treenit kuskattavana. Lisäksi pelireissut. Mieheni on treenaamassa molempien poikien joukkueissa, ja minä huolehdin aina kotiin jäävästä lapsesta, ruuan laitosta, kouluasioista/päiväkotiasioista, pyykistä, siivouksesta jne.
Oma työni on henkisesti raskasti ja meluisaa, joten olen päivittäin ihan uupunut. Yhteistä aikaa miehen kanssa on ollut viimeksi pari vuotta sitten....
MIKSI 5-vuotiaalla on harrastus, vieläpä kaksi?! Päiväkodissa on ihan tarpeeksi "harrastusta" tuon ikäiselle. Myös 10-vuotiaalle riittäisi yksi harrastus, varsinkin jos treenejä on useammat viikossa. Anteeksi nyt vain, mutta ihan itse olette ansanne rakentaneet - ja siitä voi vieläkin päästä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mistä puhut. Minulla on 2 lasta, 5v ja 10v. Molemmat lapset ovat saaneet valita kaksi mieluista harrastusta, mikäli haluavat. Molemmat siis harrastaa ja isommalla treenimäärät ovat jo päätä huimaavat. Meillä on joka päivä(!!!) 1-2 treenit kuskattavana. Lisäksi pelireissut. Mieheni on treenaamassa molempien poikien joukkueissa, ja minä huolehdin aina kotiin jäävästä lapsesta, ruuan laitosta, kouluasioista/päiväkotiasioista, pyykistä, siivouksesta jne.
Oma työni on henkisesti raskasti ja meluisaa, joten olen päivittäin ihan uupunut. Yhteistä aikaa miehen kanssa on ollut viimeksi pari vuotta sitten....MIKSI 5-vuotiaalla on harrastus, vieläpä kaksi?! Päiväkodissa on ihan tarpeeksi "harrastusta" tuon ikäiselle. Myös 10-vuotiaalle riittäisi yksi harrastus, varsinkin jos treenejä on useammat viikossa. Anteeksi nyt vain, mutta ihan itse olette ansanne rakentaneet - ja siitä voi vieläkin päästä ulos.
Juuri tämä. Ihan itse ne harrastukset valitaan ja maksetaan. On myös vähän hassua, että näitä samoja settejä kuulee useilta. Ihanko tosissaan ihan jokaisesta tulee se huippukilpaurheilija ja siksi pitää treenata tunti aamulla ja kolme illalla joka päivä? Ihan älytöntä, missä hauskuus ja ilo?
Äideistä en tiedä, mutta mä herään viideltä, käyn salilla, vien esikoisen päiväkotiin, menen töihin, tulen töistä, haen esikoisen päiväkodista, menen kotiin, menen tontille rakentamaan taloa, tulen kotiin, menen nukkumaan klo 21.30.
En katso telkkaria, en dokaa, sometilejä nolla.