Mitä mieltä olet, onko normaalipainoisen turhaa laihduttaa
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, jos on päässyt lihomaan normaalipainon sisällä.
Eihän sitä halua kasvaa vaatteistaan ulos, ja muutenkin epäterveellisesti syömällä/liikkumattomuudella kerätty rasva on ylimääräistä rasvaa josta on parempi päästä eroon.Tilastot kertovat, että laihduttaminen normaalipainon sisällä yleensä johtaa alkutilannetta suurempaan painonnousuun.
Eli siinä ottaa riskin, etteivät ne loputkaan vaatteet enää mene päälle.
Ei johda, jos punnitsee itsensä säännöllisesti, ja pudottaa heti pienenkin painonnousun. Sillä tavalla juuri pysyy normaalipainossa.
Hirveä vaiva muutaman kilon takia, ja tutkitusti muuttuu vuosi vuodelta vaikeammaksi. Minä keskityn mieluummin elämässäni muihin asioihin kuin normaalipainossa laihduttamiseen.
Mun mielestä ylipaino pitäisi mitata rasvaprosentista, ei painosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata laihduttaa. Tulee vaan pakkomielle. Jos haluaa kiinteytyä, ni enemmän liikuntaa ja kattoo, että ruokavalio on terveellinen. Normaalipainoinen ei välttämättä edes "laihdu" vaikka mitä tekisi. Vaikka rasva vähenee voi paino nousta, koska lihasmassaa tulee lisää.
Ylipäänsä laihdutuskuurit on huono idea. Ylipainoisenkin kannattaa mieluummin ajatella elämäntaparemonttina kuin laihduttamisena. Laihtumista tapahtuu siinä sivussa, kun syö terveellisesti ja harrastaa liikuntaa. Sillä tavalla kilot myös pysyy poissa. Jos harrastaa laihdutuskuureja, on isot riskit jojoiluun.
Ihmisillä tuntuu olevan kovin eri käsityksiä siitä mitä tarkoittaa laihduttaminen. Minä laihdutin parantamalla elintapoja ja lisäämällä liikuntaa. Silti kutsun sitä laihdutukseksi, joku muu sitten varmaan vain elintaparemontiksi.
Minulla myös oli paljon oikeasti laihdutettavaa eli silkkaa rasvaa ihan normaalipainon sisälläkin, ei pelkästään vähän kiinteytettävää.
Toki kannattaa laihduttaa, jos on liikaa rasvaa. Laihtumiseen paras tapa on elämäntaparemontti. Terveellinen ruokavalio, lihaskuntoa ja aerobista harjoittelua. Hirveän yksinkertaista, mutta tottumusten ja mielitekojen sekä usein elämänrytmin takia käytännössä hankalaa.
Mitä tarkoitat turhalla? Minun puolestani ihmiset saavat laihduttaa, jos haluavat. Syömishäiriöihin liittyvä laihdutus on tietenkin eri asia.
Olen itsekin laihduttanut normaalipainon sisällä raskauskilot pois ja ei ollut turhaa: itsetunto koheni, kunto parani ja mahduin taas vanhoihin vaatteisiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali painon yläraja on vedetty nykyään tosi korkeelle, moni normaalipainoinen on jo tosi pulska. Eli kannattaa laihduttaa.
Nykyään? Ennen se oli korkeammalla. Yhdysvalloissa ylipainon rajaa alennettiin vuonna 1998, jolloin yhdessä yössä saatiin 29 miljoonaa ylipainoista amerikkalaista lisää.
Ollaanko me Jenkeissä ja onko nyt vuosi 1998?
Minä puhun Suomesta, suomalaisista ja nykyhetkestä. Ei 165cm pitkä nainen 68kg painavana ole ok vaikka bmi niin väittääkin. Kyllä siinä voi laihduttaa ihan hyvin.Sinä et ainakaan juttujesi perusteella ole ok. Milloin ja miten se normaalin painon yläraja on ”vedetty nykyään tosi korkealle”?
Milloin ja miten?
Normaalipainon yläraja on tosi korkealla. En tiedä tarkemmin päivämäärää milloin tuo raja on säädetty.
Aivan. Et tiedä ja silti pitää kauhistella, miten tämä on ”nykyään” vedetty.
Miten matalalle se pitäisi sitten säätää? Yli kolmikymppisistä suomalaisista miehistä 72 prosenttia on ylipainoisia jo tällä ”tosi korkealla” rajalla... Nykyään.
Oonko normipainonen, 165cm/42kg?
En itekkään osaa sanoa. Tän ketjun perusteella ilmeisesti oon !
T. Bulimarektikko
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että hyvin usein laihduttaminen lihottaa. Tämä on ihan tutkittu fakta. Laihduttaminen sotkee kehon nälän ja kylläisyyden hallintaa. Kieltäymykset saavat vain himoamaan ruokaa enemmän. Laihtuessa menettää myös lihasmassaa, jota ei ehkä saakaan takaisin, mikä tekee painonhallinnasta entistä vaikeampaa. Siksi pitäisi harkita todella tarkkaan, kannattaako ottaa riski.
Minä suosittelisin mieluummin kunnon lihastreeniä. Se ryhdistää ja kiinteyttää, vähentää rasvan suhteellista määrää kehossa ja on monin tavoin terveydelle hyväksi.
Riippuu keinoista. Tuntuu että aina ajatellaan vain jotain kitudieettejä vaikka monta parempaakin tapaa on.
Mistään ei ole myöskään pakko kieltäytyä kokonaan.
Lihaskilo ei myöskään kuluta kovin paljon kaloreita, se on jotain alle kymmenen per tunti. En sen vuoksi jättäisi varmuuden vuoksi laihduttamatta jos siihen on tarve, mutta tietty kannattaa myös liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä halua kasvaa vaatteistaan ulos, ja muutenkin epäterveellisesti syömällä/liikkumattomuudella kerätty rasva on ylimääräistä rasvaa josta on parempi päästä eroon.Tilastot kertovat, että laihduttaminen normaalipainon sisällä yleensä johtaa alkutilannetta suurempaan painonnousuun.
Ei johda, jos punnitsee itsensä säännöllisesti, ja pudottaa heti pienenkin painonnousun. Sillä tavalla juuri pysyy normaalipainossa.
Hirveä vaiva muutaman kilon takia, ja tutkitusti muuttuu vuosi vuodelta vaikeammaksi. Minä keskityn mieluummin elämässäni muihin asioihin kuin normaalipainossa laihduttamiseen.
Hirveä vaiva käydä välillä vaa'alla ja katsoa hetken syömisiään ettei paino nouse enempää?
Enemmän vaivaa on sitten kun painoa on vähän enemmän kuin muutama kilo ja silloin se alkaa jo haitata terveyttä.
Ei se oikeastaan muutu vaikeammaksi. Aineenvaihdunta ei hidastu merkittävästi vanhetessa niin kuin joskus luultiin, mutta ihmiset luisuvat elämäntapaan jossa liikkuvat aiempaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Minulla parani veriarvot, refluksi ja nivelvaivat, kun pudotin painoa 12 kiloa normaalipainon sisällä. Ja sain paljon paremmin istuvat vaatteet! Päänsäryt jäivät myös pois, kun soriarvot eivät heittele. Pätkäpaasto on hyvä juttu.
No huh huh, miten jaksoit? Itse en kestä laihdutusta kuin max 3 päivää
-bmi 37 ja ikää 37v-
Pätkäpaastossa ei olekaan kyse laihduttamisesta.
Minä laihdutan normaalipainon sisällä. Enkä ole pinnallinen ihminen. Mutta esteetikko olen. Se häiritsee silmääni, ettei vaatteet istu samalla tavalla kuin ennen. Enkä löydä mitään istuvaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tossa puhuttukaan mistään laihduttamisesta vaan normaalipainossa pysymisestä. Mä teen samaa, eli käyn säännöllisesti (en ihan päivittäin kylläkään) aamuisin puntarilla ja siitä tiedän olenko oikeilla jäljillä. Laihduttamistahan tämä ei ole vaan tämänhetkisen painon ylläpitämistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos normaalipainoisena laihduttaa, menettää luonnollisen kykynsä syödä sopivankokoisia annoksia. Näin on käynyt monelle nuorelle urheilijalle, jota valmentaja on vaatinut pysymään alemmassa painosarjassa.
Mikäs juttu tää on? En keksi mitään syytä miksi mun annoskoko olisi nyt jotenkin muuttunut. Nykyään lapan lautaselle eri ravintoa kuin ennen mutta kyllä minä edelleen vatsani täyteen syön ja saman verran kuin ennenkin. Enkä tietenkään liho, kun lautaselta jäi ne lihottavat jutut pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Minulla parani veriarvot, refluksi ja nivelvaivat, kun pudotin painoa 12 kiloa normaalipainon sisällä. Ja sain paljon paremmin istuvat vaatteet! Päänsäryt jäivät myös pois, kun soriarvot eivät heittele. Pätkäpaasto on hyvä juttu.
No huh huh, miten jaksoit? Itse en kestä laihdutusta kuin max 3 päivää
-bmi 37 ja ikää 37v-
Pätkäpaastossa ei olekaan kyse laihduttamisesta.
No kyllä on, sitäkin olen yrittänyt monesti, ei onnistu.
-bmi 37 ja 37v-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että hyvin usein laihduttaminen lihottaa. Tämä on ihan tutkittu fakta. Laihduttaminen sotkee kehon nälän ja kylläisyyden hallintaa. Kieltäymykset saavat vain himoamaan ruokaa enemmän. Laihtuessa menettää myös lihasmassaa, jota ei ehkä saakaan takaisin, mikä tekee painonhallinnasta entistä vaikeampaa. Siksi pitäisi harkita todella tarkkaan, kannattaako ottaa riski.
Minä suosittelisin mieluummin kunnon lihastreeniä. Se ryhdistää ja kiinteyttää, vähentää rasvan suhteellista määrää kehossa ja on monin tavoin terveydelle hyväksi.
Riippuu keinoista. Tuntuu että aina ajatellaan vain jotain kitudieettejä vaikka monta parempaakin tapaa on.
Mistään ei ole myöskään pakko kieltäytyä kokonaan.Lihaskilo ei myöskään kuluta kovin paljon kaloreita, se on jotain alle kymmenen per tunti. En sen vuoksi jättäisi varmuuden vuoksi laihduttamatta jos siihen on tarve, mutta tietty kannattaa myös liikkua.
Tuota noin... saattaiskohan jollakulla olla lihaksille muutakin tarvista kuin kaloreiden kulutus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tossa puhuttukaan mistään laihduttamisesta vaan normaalipainossa pysymisestä. Mä teen samaa, eli käyn säännöllisesti (en ihan päivittäin kylläkään) aamuisin puntarilla ja siitä tiedän olenko oikeilla jäljillä. Laihduttamistahan tämä ei ole vaan tämänhetkisen painon ylläpitämistä.
Keskusteluketjun aiheena on normaalipainon sisällä laihduttaminen. Ja se aivan tutkitusti vaikeuttaa normaalipainossa pysymistä.
Kenenkään ei pitäisi laihduttamalla laihduttaa. Parasta olisi vain alkaa syömään terveellisesti ja riittävästi, muttei yhtään liikaa.
Siitä se paino sitten muuttuu itsekseen oikeaan, jos sitä on liikaa tai liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos normaalipainoisena laihduttaa, menettää luonnollisen kykynsä syödä sopivankokoisia annoksia. Näin on käynyt monelle nuorelle urheilijalle, jota valmentaja on vaatinut pysymään alemmassa painosarjassa.
Mikäs juttu tää on? En keksi mitään syytä miksi mun annoskoko olisi nyt jotenkin muuttunut. Nykyään lapan lautaselle eri ravintoa kuin ennen mutta kyllä minä edelleen vatsani täyteen syön ja saman verran kuin ennenkin. Enkä tietenkään liho, kun lautaselta jäi ne lihottavat jutut pois.
Lopulta sinun annoskokosi tai painosi tuskin kiinnostaa muita kuin sinua itseäsi.
Useimpia meitä kiinnostaa oma paino. Ja siksi keskustelussa kannattaa nojautua mieluummin tutkimustietoon, joka ei tue normaalipainoisen laihdutusta.
Ei tietenkään ole turhaa! Olen myös niitä jotka punnitsevat itsensä joka päivä ja painon vaihteluväli on normaalisti +-2 kiloa normaalipainon sisällä. Jos jostain syystä pysyy plussalla pidempään niin tottakai laihdutan sen pari kiloa pois.