Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KOULUTEHTÄVÄ: Suomalainen ylempi ja alempi sosiaaliluokka?

Vierailija
08.09.2015 |

Pitäisi pohtia suomalaista ylempää ja alempaa sosiaaliluokkaa. Millaiset ihmiset noihin nyt kuuluu, ja onko heittää nimiä?

Haluaisin kieltäytyä tehtävän tekemisestä, koska en halua tukea luokkaerojen määrittelyä Suomessa, missä niitä ei pitäisi olla ainakaan niin tunnustetusti että sitä pitää näin julkisesti pohtia. Aivan käsittämätöntä arvotuputtamista yliopistolta, vieläpä humanistiselta laitokselta!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Timo Soini? Itseäni kiinnostaa tämä ei-kielitieteilijänä, koska minulla on vaikutelma, että Soini pyrkii käyttämään kieltä kuin olisi duunari, vaikka onkin "yläluokkainen" niin ammattiasemansa kuin koulutuksensakin perusteella.

Vierailija
22/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:14"]

Suomen suosiaaliluokat selkeytyy ja erkaantuu toisistaan koko ajan. Tuloerot kasvaa ja luokkajako syvenee. Eikä tätä todellakaan pidä kieltää vain koska ei itse pidä siitä.

[/quote]

Juu, en tosiaan itsekään kykene kokonaan kieltämään tätä asiaa. Pohdin vain kielenopiskelijana, miksi minun pitää olla analysoimassa ihmisten eroja juuri tällaisella tasolla, koska olen kovasti vastaan ihmisten lokeroimista ja varallisuus tai koulutustasot ovat yksi kuvottavimmista tasoista siihen. -ap
[/quote]

Koska yhteiskunnan sosiaalisen rakenteen ymmärtäminen on keskeistä yhteiskunnan sosiaalisen toiminnan ja esim. vallanjaon ymmärtämisessä. Ja jos et ymmärrä tän yhteyttä kielitieteisiin, niin mieti hetki kuinka edellä mainitut asiat vaikuttavat esim. kielen symbolijärjestelmään, diskursseihin ja semiotiikkaan. Monien tekstien oikeanlaisesti tulkitsemiseksi on tärkeää ymmärtää kirjoittajan sosiaalista taustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet kielen opiskelija, vieraan kielen? Miksi käsittelette suomen kielen puhujia? Siis olen itsekin vieraan kielen opiskelija, siksi ihmettelen...

Vierailija
24/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on ehkä siinä mielessä haasteellinen maa, ettei täällä ole niin selkeästi erilaisia luokkia. Esim. näiden esimerkkien WT on sama kuin suomalainen ns. keskiluokka.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/01/12/article-0-0F3BF65C00000578-764_634x470.jpg

vs.

http://www.theroot.com/content/dam/theroot/buzz/2013/11/is20white20trash20the20new20normal11313575lh.jpg.CROP.rtstory-large.jpg

Tässä myös pohdittavaa:

http://www.theroot.com/articles/culture/2013/11/is_white_trash_the_new_normal.html

Vierailija
25/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekkoilija-missi -asetelmakin voisi olla kiintoisa tai formulakuljettaja. Eli fyffee tulee, mutta se ei ole peräisin koulutuksen edesauttamana.

Vierailija
26/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:43"]

Siis olet kielen opiskelija, vieraan kielen? Miksi käsittelette suomen kielen puhujia? Siis olen itsekin vieraan kielen opiskelija, siksi ihmettelen...

[/quote]

Tarkemmin sanottuna juu, olen suomen kielen opiskelija. Kieliin sekin kuuluu :) -ap

Vierailija
27/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:14"] Suomen suosiaaliluokat selkeytyy ja erkaantuu toisistaan koko ajan. Tuloerot kasvaa ja luokkajako syvenee. Eikä tätä todellakaan pidä kieltää vain koska ei itse pidä siitä. [/quote] Juu, en tosiaan itsekään kykene kokonaan kieltämään tätä asiaa. Pohdin vain kielenopiskelijana, miksi minun pitää olla analysoimassa ihmisten eroja juuri tällaisella tasolla, koska olen kovasti vastaan ihmisten lokeroimista ja varallisuus tai koulutustasot ovat yksi kuvottavimmista tasoista siihen. -ap [/quote] No mitä se hyödyttää että olet sitä vastaan? Pikeasti sosioekonominen tausta vaikuttaa tosi monern asiaa. Ja sinä luulet sen poistuvan silmät sulkemalla?

[/quote]

Ymmärrän, että vaikuttaa ja luonnollisesti ymmärtävät monet muutkin. En ole sulkemassa silmiäni, en vain ymmärrä miksi minun pitäisi olla tukemassa stereotypioita ylemmästä ja alemmasta sosiaaliluokasta kielen tai minkään muun tasolla. -ap

Vierailija
28/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:14"] Suomen suosiaaliluokat selkeytyy ja erkaantuu toisistaan koko ajan. Tuloerot kasvaa ja luokkajako syvenee. Eikä tätä todellakaan pidä kieltää vain koska ei itse pidä siitä. [/quote] Juu, en tosiaan itsekään kykene kokonaan kieltämään tätä asiaa. Pohdin vain kielenopiskelijana, miksi minun pitää olla analysoimassa ihmisten eroja juuri tällaisella tasolla, koska olen kovasti vastaan ihmisten lokeroimista ja varallisuus tai koulutustasot ovat yksi kuvottavimmista tasoista siihen. -ap [/quote] No mitä se hyödyttää että olet sitä vastaan? Pikeasti sosioekonominen tausta vaikuttaa tosi monern asiaa. Ja sinä luulet sen poistuvan silmät sulkemalla?

[/quote]

Ymmärrän, että vaikuttaa ja luonnollisesti ymmärtävät monet muutkin. En ole sulkemassa silmiäni, en vain ymmärrä miksi minun pitäisi olla tukemassa stereotypioita ylemmästä ja alemmasta sosiaaliluokasta kielen tai minkään muun tasolla. -ap
[/quote]

Tekemällä opiskelutehtävän?

Vierailija
29/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:43"]

[/quote]

Tarkemmin sanottuna juu, olen suomen kielen opiskelija. Kieliin sekin kuuluu :) -ap
[/quote]

Jaa jaa, no se selittää :D Ihmettelinkin, että eihän kaikki opiskelijat välttämättä edes osaa suomea...

Vierailija
30/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:41"]

Entäs Timo Soini? Itseäni kiinnostaa tämä ei-kielitieteilijänä, koska minulla on vaikutelma, että Soini pyrkii käyttämään kieltä kuin olisi duunari, vaikka onkin "yläluokkainen" niin ammattiasemansa kuin koulutuksensakin perusteella.

[/quote]

Tässähän tämä tulikin. Olin myös ehdottamassa Timo Soinia. Eduskunnasta voisi löytyä myös WT, joka käyttäytyy asiallisesti. Minulla tulee mieleen AV:n suosikki Katja Hänninen. 

Vierailija
31/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisikö esim. Teuvo Hakkarainen ylemmästä luokasta ja alemmasta Marianne Kallio

Vierailija
32/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:36"] [quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:14"] Suomen suosiaaliluokat selkeytyy ja erkaantuu toisistaan koko ajan. Tuloerot kasvaa ja luokkajako syvenee. Eikä tätä todellakaan pidä kieltää vain koska ei itse pidä siitä. [/quote] Juu, en tosiaan itsekään kykene kokonaan kieltämään tätä asiaa. Pohdin vain kielenopiskelijana, miksi minun pitää olla analysoimassa ihmisten eroja juuri tällaisella tasolla, koska olen kovasti vastaan ihmisten lokeroimista ja varallisuus tai koulutustasot ovat yksi kuvottavimmista tasoista siihen. -ap [/quote] No mitä se hyödyttää että olet sitä vastaan? Pikeasti sosioekonominen tausta vaikuttaa tosi monern asiaa. Ja sinä luulet sen poistuvan silmät sulkemalla? [/quote] Ymmärrän, että vaikuttaa ja luonnollisesti ymmärtävät monet muutkin. En ole sulkemassa silmiäni, en vain ymmärrä miksi minun pitäisi olla tukemassa stereotypioita ylemmästä ja alemmasta sosiaaliluokasta kielen tai minkään muun tasolla. -ap [/quote] Tekemällä opiskelutehtävän?

[/quote]

Tosiaankin :D Täytyy tämä jotenkin tehdä. Ehkä eniten kismittää kuitenkin opettajan kapeanäköinen lähtökohta tässä tehtävänannossa. -ap

33/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo Soinin puhetavassa on häiritsevää myös se, että hän pyrkii kaikin keinoin puhumaan mahdollisimman epähelsinkiläisesti, esimerkiksi sanoen siittä, pitkällä t:llä, vaikka kukaan uusmaalainen ei tekisi niin.

Vierailija
34/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:36"]

[/quote]

[/quote]

Ei luokkaerot ole mitään ennakkoluuloihin pohjautuvia stereotypioita, joita vastaan pitäisi kapinoida.
Päinvastoin luokkaerojen ymmärtäminen on ehdottoman tärkeää jos haluaa jotenkin "taistella" näiden erojen negatiivisia ilmentymiä vastaan kuten esim. pyrkiä kaventamaan luokkien välistä kuilua.

Vierailija
35/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo Soini on hauska hahmo siinä mielessä, että hän on korkeasti koulutettu ja yhteiskunnallisesti korkeassa asemassa. Hän kuitenkin leikittelee alaluokkaisuudella: käyttäytyy välillä tahdittomasti sekä puhuu groteskin yksinkertaistavasti. Hän puhuttelee olemuksellaan alaluokkaa, oikeastaan kaikilla aisteilla nautittuna.

Vierailija
36/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka joku duunaritaustainen ihminen valitaan eduskuntaan, ei hän satumaisesti muutu yläluokan edustajaksi. Luokka ei edelleenkään ole sama kuin tulotaso ja kansanedustajat, kuten Hakkarainen, on täydellisiä esimerkkejä tästä.

Vierailija
37/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö tutkimusta suomen kielen käytöstä eri sosiaaliluokkien välillä vai erikseen? Vaikea tehtävä sinulle, tuskin voidaan määritellä kielellisesti "metsien miesten" tai "deekujengin" kielen käyttöä verrattuna "allasbileisiin" tai "viimeiseen tanssiin/karaokeen" paremman luokan paikassa. 

Molemmissa joukoissa on sekä vähemmän koulutettuja että tohtorismiehiä mukana. Valitettavasti alkoholi vie katsomatta ns. sivistystasoon. Ja molemmat sopeutuvat keskenään joukkoon. Kielitieteellisesti hankala tuoda eroa, tai ainakaan keskinäisessä joukossa sitä tuskin huomioidaan.

Valitettavan vaikea aihe sinulla, ottanet yhteyttä ruotsalaisen tasapäisen demokratian yhteiskuntaan ja yliopistoihin siellä.

Vierailija
38/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjalliksen tositv-ohjelmissa esiintynyt veljentytär tai vaikkapa räppäri Uniikki voisivat olla niitä "yläluokkaisia kansankielellä juttelevia", kun taas se yksi teatteriohjaaja (Jari Halonen?) voisi olla esimerkkinä työväenluokasta (en ole varma, mutta muistelen niin) nousseesta intellektuellista. Kannattaa keskittyä nimenomaan kulttuuriseen pääomaan tuossa analyysissa; tosin huomioi ne muutkin pääomat (sosiaalinen ja taloudellinen). Myös Soini ja moni muukin persu on hyvä esimerkki noiden luokkien välisestä dynamiikasta.

Vierailija
39/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän suomen kielen erilaisen käyttötavan ja vivahteiden perusteella voi tehdä paljon päätelmiä ihmisen taustoista, koulutuksesta ja elämästä.

Vierailija
40/47 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:36"] [quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:14"] Suomen suosiaaliluokat selkeytyy ja erkaantuu toisistaan koko ajan. Tuloerot kasvaa ja luokkajako syvenee. Eikä tätä todellakaan pidä kieltää vain koska ei itse pidä siitä. [/quote] Juu, en tosiaan itsekään kykene kokonaan kieltämään tätä asiaa. Pohdin vain kielenopiskelijana, miksi minun pitää olla analysoimassa ihmisten eroja juuri tällaisella tasolla, koska olen kovasti vastaan ihmisten lokeroimista ja varallisuus tai koulutustasot ovat yksi kuvottavimmista tasoista siihen. -ap [/quote] No mitä se hyödyttää että olet sitä vastaan? Pikeasti sosioekonominen tausta vaikuttaa tosi monern asiaa. Ja sinä luulet sen poistuvan silmät sulkemalla? [/quote] Ymmärrän, että vaikuttaa ja luonnollisesti ymmärtävät monet muutkin. En ole sulkemassa silmiäni, en vain ymmärrä miksi minun pitäisi olla tukemassa stereotypioita ylemmästä ja alemmasta sosiaaliluokasta kielen tai minkään muun tasolla. -ap [/quote] Tekemällä opiskelutehtävän?

[/quote]

Tosiaankin :D Täytyy tämä jotenkin tehdä. Ehkä eniten kismittää kuitenkin opettajan kapeanäköinen lähtökohta tässä tehtävänannossa. -ap

[/quote]

Todennäköisesti tehtävänanto on tarkoituksellisesti provosoiva, jotta se herättää ajatuksia.