Loppuunajettu äiti
Olen Oulun läänin alueella asuva lestadiolaisperheen äiti. Perheeseen syntyy kohta uusi lapsi. Heitä on jo yli kymmenen.
Olen fyysisesti ja henkisesti loppuun ajettu. Ikääkin on vasta sen verran, että ehdin synnyttämään vielä noin 7-9 lasta, jos tahti jatkuu samana.
Olen yrittänyt vihjailla miehelleni, että en jaksa enää. Hän suuttuu heti.
Voinko saada sterilisaation siten, että mies ja suku ei saa tietää?
Tunnen itseni synnytyskoneeksi. Tiedän sydämessäni, että tällainen lapsimäärä ei ole oikein kenellekään perheessä (paitsi isälle kunnia). Lapset jäävät liian vähälle huomiolle, arjen pyörittäminen on raskasta työtä, rahankulutus on kova, joten taloudelliset huoletkin rasittavat.
Olen uskonut lapsesta lähtien. Nyt mieleen hiipii ajatuksia oikeasta ja väärästä. Epäilen sääntöjä, joita meille on luotu. Ulkonäköni ja fysiikkani rapistuu. Mies kulkee hoikkana ja hyvinvoivan näköisenä, arvostettuna uskonyhteisön jäsenenä. Minua saattaa odottaa ennenaikainen kuolema raskauksien myötä ja lapset jäävät puoliorvoksi.
Haluaisin apua neuvojen muodossa. Lääkäriin en pääse salaa. Joku syy täytyy puolisolle kertoa
Kommentit (57)
minä olen no. 40 ja kirjoittanut ainoastaan yhden ja ainoan viestin lestadiolaisystävästäni. huh, mitä porukkaa täällä on. on tainnut joku lestadiolaisäiti nyt ottaa tosiaan nokkiinsa koko uskonnon puolesta!
Uskon, että ap voi olla ihan tosi juttu. Hänellä on kyllä aika vaikea ongelma. Kuka nykyajan nainen ei pääse lääkäriin ilman miehensä suostumusta? Olet kyllä aikamoisessa pinteessä, jos alistut moiseen! Meillä minun ei tarvi kysyä lupaa paljon isompiinkaan asioihin, olemmehan molemmat aikuisia ihmisiä. Aika kummallista minusta, että ap ei pääse lääkäriin " salaa" . Annas mennä lääkäriin, mitäs tuosta ongelmaa teet!
Eli uskon ap:n olevan tosi. Sitä kuitenkin haluan korostaa, ettei ap:n vuodatuksen takia voi yleistää. Uskooko joku todellakin, että niinkin suuri joukko nykyaikaisia naisia, mitä nyt vl-äitejä tänään on, alistuisi moiseen??
Nykyajan itsekkään ihmisen on niin mahrottoman vaikeaa uskoa, että joku ison perheen vl-äiti voi oikeasti olla tyytyväinen elämäänsä. Näköjään riittää, että joku alistettu katkera nainen kertoo oman henkilökohtaisen stoorinsa, ja sen perusteella sitten teilataan kaikki vl-miehet.
Kandeis tutustua useampaan vl-perheeseen. Ehkei kuva vl:istä olisikaan enää niin hurja =)
Mulla on iso perhe. Vauvoja on tullut tiheään. Elämä on työntäyteistä, taloudellisesti tiukkaa. En ole ollut kovin montaa vuotta työelämässä, opiskellut aikoinaan kuitenkin. En koskaan anna mieheni alistaa minua. Onneksi minun ei tarvi huolehtia sellaisesta asiasta sillä mieheni kunnioittaa minua ja tunteitani, myös kehoni viestejä. En ymmärrä, luuleeko jotkut ulkopuoliset todella että vlnainen alistuu miehelleen aina ja tilanteista viisveisaamatta. Jos joku nainen alistuu synnytyskoneeksi voi syyttää ihan itseään. Itse en ole mikään synnytyskone vaan ihan tavallinen ihminen. Jokainen raskaus ja vauva on ollut sen verran ainutlaatuinen juttu etten voi kyllä uskoa synnytyskone-teoriaan.
Iso perhe on mahdollista ilman alistamistakin. Välillä totta puhuen tuntuu että täällä uskotaan kaikkien ison perheen äitien olevan alistettuja miehensä taholta. Missä sitten menee raja lapsiluvussa minkä perusteella äitiä voidaan pitää alistettuna ja osaansa pakotettuna? Vai onko liian vaikeaa uskoa että ei kaikki lestanaiset alistu pakosta ison lapsilauman äidiksi?
lestojen vastauksen kirjoittanut,
sinut on jo tunnistettu
enkä todellakaan ap. Ovatko lestadiolaiset todella näin herkkiä kritiikin suhteen? Ja ovatko kaikki lestadiolaiset muka aivan homogeenista porukkaa, kun joku muka sanavalinnoista pystyy päättelemään, että alkuperäinen on provo. Minusta alkuperäisen tarina on varsin uskottavasti kirjoitettu. Ja sääliksi käy. Alkuperäinenhän kirjoitti jo alkaneensa epäillä uskoaan, eli siinä mielessä ei ehkä enää ole samanlainen lestadiolainen niin kuin te muut lestadiolaiset koette olevanne. Minä en siis todellakaan ole alkuperäinen vaan tapauskovaistaustan omaava yhdne lapsen äiti, joka ihmettelee alkuperäisen saamia agressiivisiä tyrmäysvastauksia.
29 on kirjoittanut tasan sen ainukaisen viestin tähän keskusteluun plus sitten tämän. Harmi että et voi uskoa että oikeasti on ihmisiä jotka ei ajattele lestoista mitään erityisen hyvää.
Minusta on myös tosi kummaa vertailla jotain kirjoituksia toisiinsa ja etsiä niistä samankaltaisuuksia. Olen kade että jollain on aikaa :)
Eikä tässä muutenkaan enää luolissa elellä, miksi siis pitäisi käyttäytyä niin?
Vierailija:
Lisääntyminen kun taitaa olla se paljon puhuttu elämän tarkoitus.Ihmisten elinikä vain on kasvanut niin pitkäksi, että tämä luonnon suunnitelma ei enää sellaisenaan toimi.
Vierailija:
Luonto (edes Taivaan Isä) ei ole tarkoittanut että nainen synnyttää joka vuosi ja menettää fyysisen&psyykkisen terveytensä.
En tiedä lestoista mitään vaikka Oulussa asunkin, mutta kyllä ihmetyttää tuo provoksi väittäminen kirjoitusasun perusteella.
Kyllä teitä on helppo viedä harhaan. Juttu on kopioitu Kalevan www .kaleva. fi keskustelupalstan vastatuimmista jutuista. Siellä aloittaja kertoo jutun olevan aivan mielikuvituksen tuotetta.
Teitä viedään kuin desin mittaa jos kaikki tällaiset jutut uskotte!
Kyllä teitä on helppo viedä harhaan. Juttu on kopioitu Kalevan www .kaleva. fi keskustelupalstan vastatuimmista jutuista. Siellä aloittaja kertoo jutun olevan aivan mielikuvituksen tuotetta.
Kyllä teitä on helppo viedä harhaan. Juttu on kopioitu Kalevan www . kaleva. fi keskustelupalstan vastatuimmista jutuista. Siellä aloittaja kertoo jutun olevan aivan mielikuvituksen tuotetta.
http: //www. kaleva. fi/plus/index. cfm?keskustelu=1&kesexpand=610703
Tarkoittaa sitä että tämä juttu täällä on huijausta, mutta onko tuo Kalevan juttukin?
tietyissä ilmaisuissa. He eivät esim. sano " olevansa uskossa" tai että " olen uskonut" . Näistä jutuista huomaa heti provon. Asia ilmaistaan hieman erilaisella sanamuodolla, mutta en kerro sitä tänne provoilijoiden iloksi.
Toinen juttu, mikä ap:n tekstin osoitti oudoksi, on tuo miehen käyttäytyminen. Ainakaan uskoomme ei liity mitään sellaista, että miehelle on kunnia-asia saada iso lapsikatras. Uskoisin, että se on työpaikoillakin vl-miehille enempi kiusallinen juttu, kun ei vl:ät pilkkaavat.
Meidän omassa piirissä ei arvosteta mitenkään eri lailla , olkoonpa 1 tai 17 lasta
Käykääs katsomassa siellä samasta aloituksesta on keskusteltu jo varmaan puolivuotta.
XD
Tämähän menee hauskaksi jo minunkin mielestäni! Vaikka vakavamielinen tosikko muuten olenkin...
Lupaan ja vannon, että tuo lainaamasi pätkä ei ollut ap:n näppikseltä. Minä olen kirjoittanut vain viestit nro 5 ja 37 :)
5