Loppuunajettu äiti
Olen Oulun läänin alueella asuva lestadiolaisperheen äiti. Perheeseen syntyy kohta uusi lapsi. Heitä on jo yli kymmenen.
Olen fyysisesti ja henkisesti loppuun ajettu. Ikääkin on vasta sen verran, että ehdin synnyttämään vielä noin 7-9 lasta, jos tahti jatkuu samana.
Olen yrittänyt vihjailla miehelleni, että en jaksa enää. Hän suuttuu heti.
Voinko saada sterilisaation siten, että mies ja suku ei saa tietää?
Tunnen itseni synnytyskoneeksi. Tiedän sydämessäni, että tällainen lapsimäärä ei ole oikein kenellekään perheessä (paitsi isälle kunnia). Lapset jäävät liian vähälle huomiolle, arjen pyörittäminen on raskasta työtä, rahankulutus on kova, joten taloudelliset huoletkin rasittavat.
Olen uskonut lapsesta lähtien. Nyt mieleen hiipii ajatuksia oikeasta ja väärästä. Epäilen sääntöjä, joita meille on luotu. Ulkonäköni ja fysiikkani rapistuu. Mies kulkee hoikkana ja hyvinvoivan näköisenä, arvostettuna uskonyhteisön jäsenenä. Minua saattaa odottaa ennenaikainen kuolema raskauksien myötä ja lapset jäävät puoliorvoksi.
Haluaisin apua neuvojen muodossa. Lääkäriin en pääse salaa. Joku syy täytyy puolisolle kertoa
Kommentit (57)
Vierailija:
Suurten lestadiolaisperheiden lasten ongelmat alkavatkin vasta nuoruuden tai aikuisuuden kynnyksellä.Erilaisia mielenterveyspalveluja heillekin joudutaan tarjoamaan varsinkin kovassa kurissa ja rakkauden (sylin)puutteessa eläneille.
Se osa porukasta, joka jatkaa vanhempiensa jalanjäljillä, selviää ehkä ulkoisesti taas paremmin. Kyllä siellä lestadiolaisperheisssäkin käytetään alkoholia ja alistetaan vaimoa kotona, piilossa muiden katseilta.
en tiedä miten, siitä ei olla paljon puhuttu. Onneksi perheemme ei ollut sitten enää missään tekemisissä lestojen kanssa, harvoin olen kuullut niin hulluista ihmisistä. Mummoani piinasivat niillä perkeleillään ihan hautaan asti. On varmaan lestojakin erilaisia mutta ne piirit olisi pitänyt kyllä pistää hoitoon koko sakki tai eristää jonnekin leirille.
viittaa provoiluun ja minäkin epäilen vahvasti, että provoksi kirjoittajaa syyttävät ovat lestadiolaistaustaisia, jotka eivät kestä liikkeeseensä kohdistuvaa kritiikkiä.
Alkuperäinen tuntuu hieman pelkäävän miestään, joten en tiedä olisiko rehellisyys enää se paras vaihtoehto. Mitä, jos valittaisit naistenvaivoja ja sillä verukkeella menisit lääkäriin ja hankkisit sen kierukan. Strelisaation teettäminen salaa on vähän hankalanpaa, koska se vaatii joko yön sairaalassa tai jonkun hakijan toimenpiteen jälkeen.
Lomalle etelään lienee aika utopistinen ehdotus, tuskin 10 lapsen äiti mistään lähtee noin vain lomalle.
Tuskin tästä palstasta sen enempää sinulle apua on, mutta löytyisikö paikkakunnaltasi joku ei lestadiolainen terveydenhuoltoalan ihminen, jonka kanssa voisit keskustella asiastasi? Saattaisit sitä kautta saada parempia neuvoja...
Vierailija:
viittaa provoiluun ja minäkin epäilen vahvasti, että provoksi kirjoittajaa syyttävät ovat lestadiolaistaustaisia, jotka eivät kestä liikkeeseensä kohdistuvaa kritiikkiä.Alkuperäinen tuntuu hieman pelkäävän miestään, joten en tiedä olisiko rehellisyys enää se paras vaihtoehto. Mitä, jos valittaisit naistenvaivoja ja sillä verukkeella menisit lääkäriin ja hankkisit sen kierukan. Strelisaation teettäminen salaa on vähän hankalanpaa, koska se vaatii joko yön sairaalassa tai jonkun hakijan toimenpiteen jälkeen.
Lomalle etelään lienee aika utopistinen ehdotus, tuskin 10 lapsen äiti mistään lähtee noin vain lomalle.
Tuskin tästä palstasta sen enempää sinulle apua on, mutta löytyisikö paikkakunnaltasi joku ei lestadiolainen terveydenhuoltoalan ihminen, jonka kanssa voisit keskustella asiastasi? Saattaisit sitä kautta saada parempia neuvoja...
Mutta toisaalta niin totta. Lestaäidit on oikeesti lapsentekokoneita. Jotku ihan lopussa ku ei voi mitään jos lapsia vaan tulee! Ihan järjetöntä touhua. Mä kyl nostan hattua niille suurperheiden äideille jotka jaksaa, mutta on paljon tapauksia et äidit ihan hulluuden rajamailla ison lapsimäärän takia. Varsinki jos mies ei paljon kotona viihdy.
Tiedän yhddenki tapauksen, et äiti hyvin koulutettu, mut ei ehtiny olla päivääkään töissä ku alko heti lapsia tuleen. Mies luulee olevansa täydellinen, niin täynnä itseään ku olla voi. Lapsia tällähetkellä jotain 12 ja äiti ihan lopussa. Isä ei ikinä osallistunu kotitöihin eikä lasten hoitoon. Ja isä kehtaa vielä passauttaa esim. istuu pöytään ja pyytää kaikki nenän eteen ja vaimo kiltisti tekee mitä käsketään. Isä tekee paljon reissuhommia ja ku tulee joskus kotona käymään niin makaa vaan sohvalla jne jne...
Ihan sairasta naisen rääkkäystä mun mielestä!
- entien lesta-
kukaan lestaäiti ei oikeesti kirjottas noin. siis jos kirjottas nii ei kyl ois enää lesta. Jokainenhan saa ite valita miten uskoo joten turha siit ois valittaa..
Sulla on varmaan aika surullinen ' elämä' itelläs kun tämmöseen pitää aikaa käyttää...
Vierailija:
viittaa provoiluun ja minäkin epäilen vahvasti, että provoksi kirjoittajaa syyttävät ovat lestadiolaistaustaisia, jotka eivät kestä liikkeeseensä kohdistuvaa kritiikkiä.Alkuperäinen tuntuu hieman pelkäävän miestään, joten en tiedä olisiko rehellisyys enää se paras vaihtoehto. Mitä, jos valittaisit naistenvaivoja ja sillä verukkeella menisit lääkäriin ja hankkisit sen kierukan. Strelisaation teettäminen salaa on vähän hankalanpaa, koska se vaatii joko yön sairaalassa tai jonkun hakijan toimenpiteen jälkeen.
Tosin olen lapsuuteni elänyt lestadiolaisten kanssa. Asuin alueella, jossa asui paljon lestadiolaisia. Siksi tiedän, että tämä aloitus ei ole lestadiolaisen kirjoittama.
Aihe sinänsä on varmasti totta joillakin lestadiolaisnaisilla, enkä halua vähätellä kenenkään ongelmia. Mutta jos ap olisi aito, hän olisi käyttänyt erilaisia sanamuotoja ja muutenkin kirjoittanut asiansa eri tavalla.
Aidot keskustelut ovat asia erikseen, ap:n sairas mieli typerien trolliviritelmiensä kanssa on aivan säälittävää. Samaan aikaan kun tämä aloitus kirjoitettiin tuli muutamia muitakin aivan päivän selviä trolleja. Sama ihminen tylsistyneenä koetti saada elämäänsä väriä (ja teidät muut lankaan+ tappelemaan keskenänne)
5
lestat puolustaa tietenkin itseään kun muusta eivät tiedä
sama lesta ja jonka mies harrastaa hintojen koskelointia
niin ainakin itselläni on läheinen ystävä, joka on lestadiolainen nuori äiti. hän on ikäiseni (28 v) ja lapsia on jo viisi. lähes kaikilla on joku pitkäaikaissauraus (reuma, astma, allergioita jne.) eli elämä on TOSI kovaa. tämä äiti on ihan tosiaan rehellisesti sitä mieltä, että haluaisi salaa steriloida itsensä, koska ei jaksa enää enempää lapsia. hän on koulutettu mutta ei ehdi koskaan tekemään sitä työtä :(, vaikka haluaisi. nyt suku toivoo heidän muuttavan lähemmäksi pohjanmaalle ja se kuulemma tietää entistä syvempää vaipumista pelkkään lastentekoon. miehensä (nuori myös) ei edes uskalla ajatella muita vaihtoehtoja kuin lisää lapsia. että kyllä ihan elävästä elämästä löytyy lestadiolaisäitejä, jotka ajattelevat noin!!!
Kuten joku sanoi; lopeta jo.
Vierailija:
Tosin olen lapsuuteni elänyt lestadiolaisten kanssa. Asuin alueella, jossa asui paljon lestadiolaisia. Siksi tiedän, että tämä aloitus ei ole lestadiolaisen kirjoittama.
Aihe sinänsä on varmasti totta joillakin lestadiolaisnaisilla, enkä halua vähätellä kenenkään ongelmia. Mutta jos ap olisi aito, hän olisi käyttänyt erilaisia sanamuotoja ja muutenkin kirjoittanut asiansa eri tavalla.
Aidot keskustelut ovat asia erikseen, ap:n sairas mieli typerien trolliviritelmiensä kanssa on aivan säälittävää. Samaan aikaan kun tämä aloitus kirjoitettiin tuli muutamia muitakin aivan päivän selviä trolleja. Sama ihminen tylsistyneenä koetti saada elämäänsä väriä (ja teidät muut lankaan+ tappelemaan keskenänne)
5
kun nuorin sairasteli alusta saakka. Lapset tarvitsevat terveen ja vahvan äidin. Pidä itsestäsi huolta, se kannattaa varmasti.
Ja Jumala on oikeudenmukainen, hän näkee sydämeen, myös ratkaisujen perustelut. Luottaisin näin.
Taitavat olla jopa ap:n kirjoituksia. Ap. osaa vähän muutella kirjoitustyyliä, mutta teksteihin jää selkeitä samankaltaisuuksia joista tuon huomaa.
35 on muuten ihan tavallinen luterilainen tapakristitty, en edes tunne yhtään lestadiolaista. Ja edelleen oon sitä mieltä että ap:llä on pahoja ongelmia.
Vierailija:
Olet ap säälittävä ihminen.
Oikea lestadiolainen ei kirjoittaisi tällä tyylillä. Kaikki sympati heille, jotka mahdollisesti ovat tuollaisessa tilanteessa, mutta ap:n kirjoitus on lähinnä herjausta.
Ihan sairasta joka tapauksessa että lestadiolaisnaiset ovat jotain lapsentekokoneita. Itsellä jo kolmen lapsen jälkeen ottaa fysiikka koville ja ajatus useammasta raskaudesta tuntuu mahdottomalta. Saatikka että pitäisi elää koko nuoruutensa joko raskaana tai imettäjänä.....
sääntöjä ei ole, uskonnäkemyksellä mennään. itse ison sakin äitinä ja ison perheen lapsena tiedän että pakko ei ole jaksaa. mutta hyvä tunnustaa ääneen lääkärille jaksamattomuus. lääketiede ei mene uskon edelle. armokuolemia ei ole....
Voi kumpa voisin jotekin auttaa näitä naisia?!