Voiko ihminen tyhmentyä?
Mitä mieltä olette, voiko ihminen oikeasti tulla tyhmemmäksi? En siis tarkoita iän väistämättä tuomaa hidastumista, vaan oikeasti kognitiivisen kapasiteetin laskua. Olin mielestäni nuorempana paljon fiksumpi. Opin nopeasti ja osasin ajatella moniulotteisesti. Kärsin kuitenkin samalla hyvin vaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta, ja lopulta sain pahan burnoutin. Nämä kestivät vuosia. Nykyään tuntuu, että olen ihan idiootti. Voiko burnout jotenkin käräyttää aivot lopullisesti idiootin tasolle? En enää opi, en muista, en osaa ajatella, looginen hahmotuskykyni on heikko. Ärsyttää, kun en pärjää opiskeluissa, saa töitä jne. :(
Kommentit (51)
Kyllä, mikäli aihetta tutkineita on uskominen. Ei välttämättä pysyvästi, sillä ovat puhuneet enemmänkin älyn heittelystä noin +-10 pistettä suuntaan tai toiseen lähtöpisteestä terveellä ihmisellä. Karkea esimerkki: Jos on ÄO vaikka 100, niin voi laskea 90 tai nousta 110 elämän aikana tai muuten vaihdella tuolla välillä.
Tutkimustulokset ovat kuitenkin puutteelliset. Saa nähdä saadaanko joskus valmista.
En nyt tarkoita ketään kirjoittajaa, mutta yksi konsti siirtää muistisairautta vuosilla eteenpäin on alkoholin jättäminen. Muutama päivä sitten luin netistä, että kohtuullinenkin alkoholin käyttö heikentää aivotoimintaa ja jouduttaa muistin rappeutumista. Ei olisi kiva sairastua dementiaan, ainakaan ennen kuin on tosi vanha.
Olen joskus lukenut vanhoja päiväkirjamerkintöjäni tai muita kirjoittamiani, ja surukseni huomannut että paljon hauskempia ovat olleet kuin nykyään.
Voi. Itse olen ainakin tyhmentynyt masennuksen, huonojen rutiinien ja vauvapalstalla hengailun myötä.
Kyllä minullakin on masennus tuhonnut aivoja aika lailla. Muisti ja keskittymiskyky on huonontunut ja tottakai se vaikuttaa esimerkiksi uuden oppimiseen.
Itänaapurin diktaattori on ainakin selkeästi tyhmentynyt parinkymmenen vuoden kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Aivovamman saaneilta ollaan tutkittu älykkyyden laskua, ja näin usein tapahtuu lievemmissäkin tapauksissa, mutta vain hetkellisesti. On arvioitu, että ”älykkyyden katoaminen” aivovamman takia on lähtöisin traumasta.
Monet mielentilat vaikuttavat meidän kykyymme käyttää aivojamme, mutta tämä ei poista älykkyyttämme vaan kykyämme käyttää aivojamme parhamme mukaan.
Eli ihmisen kyky toimia ja käyttää aivojaan voi heiketä elämän eri vaiheissa, mutta nämä ovat usein hetkellisiä.
Aivot ovat lihas. Laiska lihas! Monet asiat vaativat meiltä voimia käyttää aivojamme. Mutta lihasta voi kehittää. Tavitsemme vain energiaa ja päättäväisyyttä.
Netistä luulisin löytävän jotain vinkkejä aivojen ”jumppaamiseen”, mutta mikäli sinusta tuntuu pahalta, saattaisi ulkopuolinen apu, perhe tai terveydenhuollon ammattilainen, auttaa. Energiaa sinä taidat eniten kaivata.
Tsemppiä! <3
Aivot eivät ole fysiologisesti lihas vaan ihan oma elimensä. Jottei nyt totuus taas hämärtyisi. Ja osaa voi jumpata osaa ei.
Itsellä mieli virkosi traumssta toipumisen ja pitkän jopa kroonisen masennuksen jälkeen. Itse uskon täysin aivojen muovautuvuuteen mutta se se edellyttää myös psykologista joustavuutta jota hyvin moni mt vaiva kaventaa/lamaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Itse olen ainakin tyhmentynyt masennuksen, huonojen rutiinien ja vauvapalstalla hengailun myötä.
Kannattaa vastapainoksi sivistää itseään. Äänikirjat, podcastit, muu lukeminen. Ei ole ikinä liian myöhäistä kiinnostua ja ottaa selvää. Tyhmyys on itselleni synonyymi halulle olla tietämätön tollo. Sen tyhmempää ei olekaan, elely kuvitelmien ja luulojen varassa joita loputtomasti toistelee.
Kuulostaako tutulta?
Myös minä kävin läpi psykoosin ja masennuksen. Pitkän sairasloman aikana kuntouduin kyllä muuten psyykkisesti, mutta tuntuu kuin aivojen täydellinen käyttämättömyys ("lepo") olisi tuonut mukanaan niiden laiskistumisen. Ajatukseni eivät ole enää yhtä runsaita tai nopeita, päättelykykyni on heikentynyt, muisti huononi. En lue tekstiä yhtä sujuvasti tai nopeasti myöskään. Kokonaisuuksien hahmottaminen on heikkoa, sillä tuntuu kuin en kykenisi muistamaan kaikkia kokonaisuuteen kuuluvia asioita samanaikaisesti. Kyllähän se on niin, että aivoja harjoittaa parhaiten niiden käyttö, ei lepo. Siksi en ihan ymmärräkään, miksi minut pakotettiin niin pitkälle sairaslomalle (1vuosi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varma laskeeko burnout varsinaisesti ÄO:ta mutta se laskee kyllä voimakkaasti normaalia toiminnantasoa, jolla lienee on sama efekti. Epäilen että miehelläni on ollut burnout ja hän puhuu samasta asiasta: ajatus ei enää leikkaa ja ideoita on vaikea keksiä, mikä on vähän huonompi homma luovalla alalla. En tiedä mikä tuohon voisi olla ratkaisuna. :(
Minäkään en usko älykkyyden laskuun, mutta keskittymisen heikentyminen aiheuttaa tuollaista. Tutkitusti ihmiset eivät nykyaikana kykene enää useinkaan syventymään asioihin, joten he käyttäytyvät kuin yksinkertaiset, vaikka älykkyys olisi kohdallaan.
Minä olin nuorena älykäs ja nautin uuden oppimisesta suuresti. Osasin keskittyä. Nyt 5-kymppisenä olen vain tällainen keskittymiskyvytön sählääjä. Syytän liikaa älyaitteiden käyttöä. Nuoremmat ovat tällaisia alun pitäenkin. Töissäkin pärjää säheltämällä vähän siellä täällä, kun hommat pirstaloituvat aina vain enemmän.
KYLLÄ, !
Kitkomalla jatkuvasti viinaa!/ Kaljaa .
Terrorisoimalla jonku , Saa.. Jonku huumaavan Rikkaruohon takia!
Joilla on Huumaava vaikutus( no huume kasvien takia , ryhtyvät terroristiksi, ryöstäjisi ammatti murhaajaksi .
Rahaa pitää saada!
Aina vaan lisää KAIKKI NUO TUHOAA KOKO AJAN
Aivosoluja rappeuttavat aivoja.
Eli mitä enemmän juo alkoholia käyttää jotain huumetta, sitä enemmän se henkilö Tyhmentyy!
Sitten henkilö, joka on Pieni kooltaan, Ja on MIES ja valta- asemassa, hänen päässään
naksahtaa pahasti Hän haluaa pelotella , Koko Maailmaa ja haluaa Yhä vaan Enemmän VALTAA ja Maita ympärilleen Itselleen!
Ja päässäni sumenee aloittaa Sodat!
Tämä on myös minun kohtaloni. Pitkään kestänyt ylikuormitustila (hektinen työ, yksityiselämän käänteet) ja masennus ovat tehneet tehtävänsä. En pysty enää painamaan asioita mieleeni edes lyhyeksi aikaa. Unohdan puheessa olevan asian kesken lauseen. Jos sovin jonkun asian ollessani yhdessä huoneessa ja kävelen viiden metrin matkan omaan huoneeseeni, olen jo unohtanut koko keskustelun.
Ja olen aina ollut hyvämuistinen, nokkela ja skarppi.
Jopa tämän tekstin kirjoittaminen on pienen ponnistelun takana.
Saa nähdä, missä vaiheessa joku huomaa tämän töissä. Vielä pitäisi tehdä töitä joku 17 vuotta.
voi jos katsoo ylea ja lukee valtamediia ja juo kahvia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vastapainoksi sivistää itseään. Äänikirjat, podcastit, muu lukeminen. Ei ole ikinä liian myöhäistä kiinnostua ja ottaa selvää. Tyhmyys on itselleni synonyymi halulle olla tietämätön tollo. Sen tyhmempää ei olekaan, elely kuvitelmien ja luulojen varassa joita loputtomasti toistelee.
Kuulostaako tutulta?
Etsin tietoa keskimäärin 4 tuntia päivässä, olen erittäin utelias luonne.
Käyn kirjastossa lukemassa (lehdet) ja luen myös kotona yleensä päivittäin kirjoja.
Äänikirjoja en halua tukea, luen mieluummin perinteisesti kirjoja. Podcasteja/asiaohjelmia menee välillä epämieluisten kotitöiden taustalla helpottamassa.
Eli ei ole kyse mistään tuollaisesta, että hengaisin _vain_ vauvapalstalla enkä tekisi yhtään mitään muuta.
Varmasti voi tyhmentyä, aivothan muokkautuvat koko ajan. Toisaalta pää voi myös terävöityä. Itse koen älyllisten kykyjeni monilta osin kasvaneen 20-45-v, kun työ ja perhe-elämä ovat olleet haastavia. En hukkaa tavaroita enää juuri koskaan, hahmotan tilaa paremmin, olen sosiaalisesti nokkelampi ja ammatillisesti kehityskykyisempi. Olen ollut sikäli onnekas, ettei ole ollut mielenterveysongelmia tai muitakaan suuria vaikeuksia.
Päätä siis totisesti kannattaa käyttää, mieluiten pitkää keskittymistä vaativiin tehtäviin.
Voi, esimerkiksi tiineenä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma laskeeko burnout varsinaisesti ÄO:ta mutta se laskee kyllä voimakkaasti normaalia toiminnantasoa, jolla lienee on sama efekti. Epäilen että miehelläni on ollut burnout ja hän puhuu samasta asiasta: ajatus ei enää leikkaa ja ideoita on vaikea keksiä, mikä on vähän huonompi homma luovalla alalla. En tiedä mikä tuohon voisi olla ratkaisuna. :(
Lepo ja alan vaihto. Aivot tarvitsevat uutta tekemistä.
Musta tuntuu, että vuosikausia kestänyt (ja edelleen jatkuva) vaikea masennus on muuttanut mun aivoja pysyvästi. Ajatus ei kulje enää samalla tavalla kuin ennen, ja tunnen itseni jatkuvasti tyhmemmäksi.
Tottakai ihminen voi tyhmentyä. Esim. vakavien mt-ongelmien seurauksena tapahtuu usein kognitiivinen romahdus.
Seuratkaapa Te-virkailijoiden kehitystä!