Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihminen tyhmentyä?

Vierailija
25.03.2022 |

Mitä mieltä olette, voiko ihminen oikeasti tulla tyhmemmäksi? En siis tarkoita iän väistämättä tuomaa hidastumista, vaan oikeasti kognitiivisen kapasiteetin laskua. Olin mielestäni nuorempana paljon fiksumpi. Opin nopeasti ja osasin ajatella moniulotteisesti. Kärsin kuitenkin samalla hyvin vaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta, ja lopulta sain pahan burnoutin. Nämä kestivät vuosia. Nykyään tuntuu, että olen ihan idiootti. Voiko burnout jotenkin käräyttää aivot lopullisesti idiootin tasolle? En enää opi, en muista, en osaa ajatella, looginen hahmotuskykyni on heikko. Ärsyttää, kun en pärjää opiskeluissa, saa töitä jne. :(

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla monia syitä, miksi ns henkiset kyvyt heikkenevät. Jos niistä on huolissaan itse (tai läheinen), perussyy kannattaa aina selvittää. Taustalla voi olla hoidettavissa oleva syy tai ehdottomasti hoitoa vaativa syy. Iästä huolimatta kannattaa asia selvittää.

Vierailija
42/51 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi tyhmentyä pysyvästikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyihmiset on tyhmentyny kännykän takii

Vierailija
44/51 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Prosessointi hidastuu ja vaikeutuu. Depressio ja burn out on rankkoja aivotapahtumia, jotka aiheuttaa fyysistä tuhoa aivoille. Masennus tutkitusti kutistaa aivoja, burn out taas on ylikuormitustila, joka jättää pysyvät jäljet esim. muistiin.

Itse aloin jossain vaiheessa pitkään masentuneena oltuani (ja taustalla toistuvia burn outeja ainakin 5 kpl muutaman vuoden aikana) epäillä sairastuneeni muistisairauteen. ( Olin useassa eri työtehtävässä osa-aikaisena jopa viiden irtisanotun hommia tekemässä. Jokainen tajuaa, ettei ihminen sellaiseen pysty.)  Pyysin päästä ja pääsinkin muistitesteihin.

Todettiin, että prosessointikapasiteetista ja muistista oli kadonnut noin 20%, mutta siitä ei ole mulle itselleni ihan valtavaa haittaa, koska lähtötaso oli niin korkea (ÄO peräti 156). Itsehän sen huomaan että pitää keskittyä aiempaa enemmän ja tehdä hitaammin, mutta edelleenkin varmasti kyvyt riittää enempään kuin useimmilla muilla, joilla ei ole depressio- ja uupumistaustaa.

Joka tapauksessa pääsin sitten joidenkin vuosien sairausloman jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle, koska aivot eivät toivu entiselleen tuollaisen jälkeen ja todettiin myös psykoosisairaus. Se ei välttämättä olisi koskaan puhjennut ilman noita ylikuormitusjaksoja.

Jos siis koet ettei aivot pelitä normaalisti, mene lääkäriin ja pyydä päästä muistitesteihin. Sen ehkä voi saada tehdyksi myös KELAn työkykyselvityksen kautta. Jos olet työtön työnhakija, sulla on oikeus työkykyselvitykseen siihen liittyvine tutkimuksineen ja kuntoutuksineen. Eli TE-palvelujen kautta asia vireille.

Vierailija
45/51 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihmiset on tyhmentyny kännykän takii

Sen huomaa sinusta.

Vierailija
46/51 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tanssiharrastusta. Parasta aivojumppaa.

Vierailija
47/51 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelitko että aivot on mekaaninen kone, joka ei kulu eikä vikaannu?

Mikään muu ihmiskehossa ei ole yhtä monimutkainen ja herkkä värkki kuin se. Mutta huomaa kyllä, ketkä ei ole opetelleet aivojaan käyttämään. Ne möläyttelee kommentteja tyyliin "kännykät on tyhmentäneet ihmiset".

Ihmisaivot eivät ole pysyneet informaatioyhteiskunnan kehityksen vauhdissa. Tietoa tuuttaa niin helvetisti joka taholta, että ellei osaa itseään siltä pikkasen varjella, väsyy ja uupuu ja menettää aivoterveyden hyvin helposti.

Mitä älykkäämpi ja tunnollisempi, sitä isommassa riskissä. Mitä tyhmempi ja puupäisempi, sitä vähemmän aivot kuormittuvat koska niitä ei käytetä ollenkaan. Ja silloin ne surkastuu ihan käytön puutteessa kuten lihakset, joita ei käytetä.

Vierailija
48/51 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri muutti puoluettaan persuihin ja on tyhjentynyt ihan totaalisesti.  Uskoo kaiken paskan mitä sille syötetään.. inttää vaikka tietää olevansa väärässä ym... en voi pitää enää kaverina kun jutut on niin ufoja.

Vierailija
49/51 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyminen tyhjentää hiukan. Omasta sukulais- ja tuttavista huomaa, etteivät enää ymmärrä tavallisia asioita, vaikka varsinaista muistisairautta ei ole. Esimerkkinä juominen, eivät ymmärrä juoda vettä kuumalla ilmalla. Nää tulee vasta 80+ 

Alkoholi ja ryyppääminen tuhoaa tutkitusti aivosoluja.

Sitten jotkut lääkkeet myös.

Niinja luonne, siis itsepäisyys.

Vierailija
50/51 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä 2 koettua burnoutia tyhmentänyt ihan pirusti. Ne on jotenkin traumatisoineet mun aivot niin pahasti, että aivot kerta kaikkiaan kieltäytyy kuormituksesta, en pysty tahdonvoimallakaan pakottamaan niitä ajattelemaan mitään monimutkaista ja älyä vaativaa. Iskee täysi jumi ja tukos, jos yritän.

Vierailija
51/51 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki. Mä tiedän montakin sellaista hullua !!!!! Koko ajan lappaa sisään sellaisia ! Eihän mun ja muiden töistä tule mitään, jos siellä on aina joku mölyapina !!!!!! Mikään ei auta. Ei ole mukavaa sellainen !!!!! En kestä enää yhtään erästä täys hullua ukonpjaskoooooo !!!!!!!! Yhtä jos toistakin. Yks niist luulee olevansa jossakin idolsissa, ku se uliseeeeeee lähes koko ajan !!!!!! Yks teeskentelee sokeaa. Seuraava teeskentelee vauvaa, ettei mukamas pysty edes kävelemään itse yhtään . Jne. Se paikka muistuttaa erehdyttävästi HULLUJEN HUONETTA, Ainoo ero o vaan puhelinnumero. Näitä NS ohjaajia o liian vähän meihin verrattuna. Kaikki siel ei toki oo mitään hulluja, mut suurin osa. Että hävettää mennä sinne !!!!!!! Aina !!! Siellä ei saa koskaan täysin rauhaa. Siel o myös todella paljon kiusaamista. Mua kohtaan o ollu jo monta (ainakin 5 !!!) eri kiusaamistapausta. Enemmänkin. Osa niist o jo kadonneet sieltä veks, onneks !! Mut osa o siel viel. Eikä oo, ku yks pjaska pyytänyt anteeksi, eivät muut !!!!! Eiks kuulu hyviin tapoihin pyytää anteeksi, ku o vähänkin lyönyt toista ? Edes kosketus on hävytöntä ilman lupaa ! Yks tökkkäs mua melkeen oikeaan silmään !!! Siihen koskee vieläkin, melkein vuoden jälkeen !!!!! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi