IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle
”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”
” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”
” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.
– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”
Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.
Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?
Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!
Kommentit (842)
Vierailija kirjoitti:
Kävin tämän ketjun innoittamana katsomassa noita Suhosen suunnittelemia mekkoja. Hyi, hel vetti kuka noita viitsii ostaa?
Sama. Aivan kuin olisivat jotain siivousasuja. Muodottomia ja printit ihan hirveitä! Ei ole tällä suunnittelijalla minkäänlaista värisilmää ja jotkut pöljänä ostaa näitä ylikalliita riepuja. Joo, ei kiitos! Ei ihme, jos ei kauppa käy, eihän ne some mainostajatkaan ihmeisiin pysty.
Vierailija kirjoitti:
Saa paula jatkossa myydä Iivana Helsingin wt-rytkyjä Venäjällä.
Venäläiset tykkäävät pukeutua hyvännäköisiin vaatteisiin, joten ei nämä tule sielläkään menemään kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että iso osa somemarkkinoijista toimii kuten mafia, eli uhkailemalla. "jos et anna mulle ilmaiseksi sitä ja tätä ja tuota, aloitan lokakampanjan 50000 seuraajani parissa". Ainakin tuttu hotelliyrittäjä on kertonut tällaisista yhteydenotoista.
No siltähän tämä on alkanut vaikuttaa. Eilen oli lehtijuttu ja ketju täällä näistä Suhosen palkattomista harjoittelijoista, joille Suhonen oli kuulemma huutanut, laittanut pesemään vessaa ja ompelemaan mm. kesämökkinsä verhoja.
Suhonen vastauksessaan oli kiistänyt ikinä omistaneensa mitään mökkiä. Ja sanoi, että pienessä firmassa kaikki tekee kaikkia työtehtäviä. Olen itsekin työskennellyt pienessä boutique -myymälässä ja itse siivottiin siellä. Oli takahuoneen ja vessan siivousvuorot, eli jokainen vuorollaan pesi vessan, vaikka oltiin myyjiä. Ehkä se ei sitten ollut laillista?
Toivottavasti nämä esitetyt väitteet pitävät paikkansa ja ovat vahvistettavissa, koska muuten tämä saa koko influenssauksen näyttämään vielä huonommalta. Asiakas lähtee tyytymättömänä ja saa sitten niskaansa lokakampanjan?
Miten tuo opiskelijoiden/harjoittelijoiden kohtelu liittyy vaikuttajiin? Kaksi eri ryhmää?
Koska esim tässäkin ketjussa uhottiin, että on ”sisäpiirin tietoa” kyseisestä firmasta ja se tulee nyt julki, kun Suhonen ”haukkui” influensserit.
Itse en edellenkään näe sanottua kritiikkiä some- ja influensserikulttuurista kenenkään haukkumisena tai herjaamisena. Minusta se on kaikki ihan totta. Olen edelleen samaa mieltä. Näen aivan valtavia ongelmia siinä, miten nykyään tehdään piilomainontaa, Metan toiminnassa ja miten ihmisten huomiota ohjaillaan algoritmeillä.
Nämä ovat tosiaan kaksi erillistä asiaa. Tietenkään töissä ei saa huutaa kenellekään, tai käyttäytyä asiattomasti. Eiköhän nämä väitteet nyt tutkita ja selvitetä ihan perinpohjin? Itse teen omat johtopäätökseni sitten.
Vierailija kirjoitti:
Paolan palveluksessa
Ivana Helsingin 15 entistä työntekijää ja harjoittelijaa kertoo valtavasta työmäärästä ja mekoilla korvatuista ylityötunneista. Heidän mukaansa palkattomat harjoittelijat pyörittivät muotibrändin myymälöitä.
Nyt on pakko kyllä kyseenalaistaa myös oppilaitosta ja harjoittelijaa itseään.
”Tawast haki paikkaa, vaikka tiesi jo etukäteen, että harjoittelu on käytännössä palkatonta työtä vaatekaupan myyjänä.”
”Harjoittelu oli epävirallinen, sillä Helsinki Design Schoolin opinto-ohjelmiin ei kuulu harjoitteluja.”
”Lain mukaan harjoittelu voi olla palkatonta vain, jos sen järjestää virallinen oppilaitos, te-toimisto tai kyse on oppisopimuskoulutuksesta. Tawastin mukaan tapauksessa ei ollut kyse yhdestäkään näistä.”
Onko Helsinki Design School virallinen oppilaitos? Olen joskus vuosia sitten perehtynyt heidän toimintaan ja saanut käsityksen, että kyse on pikemminkin rahalla ostettavista lisäkoulutuksista, ei niinkään virallisista tutkinnoista? Korjatkaa jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Onko Helsinki Design School virallinen oppilaitos? Olen joskus vuosia sitten perehtynyt heidän toimintaan ja saanut käsityksen, että kyse on pikemminkin rahalla ostettavista lisäkoulutuksista, ei niinkään virallisista tutkinnoista? Korjatkaa jos olen väärässä.
Tyyris kirjeopisto, jossa käy inspiroivia puhujia "opettajina"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenkaikkiaan todella erikoinen juttu. Henkilöt itse hakeutuneet palkattomaan harjoitteluun, mutta valittavat jälkikäteen että se oli palkaton ja saivat ”mekkopalkan”?
Yksi työntekijä ollut alaikäinen ja Suhonen väittää ettei ole ollut asiasta tietoinen. Eikö työsopimukseen tule hetu?
Pop up myymälöiden pyörittämiseen liittyneitä ongelmia: ei jääkaappia eikä mikroa myymälässä ja myymälä ollut pystyssä jotain kuukausia. Onko se liian paljon vai liian vähän?
Ihan jokaista valituksen aihetta en oikeasti ymmärrä.
Säälittävää mustamaalausta. Hankkikaa työpaikka, ilmaiselämän kerjääjät. Ei onnistu edes täällä, joten menkää pois ilmaa pilaamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenkaikkiaan todella erikoinen juttu. Henkilöt itse hakeutuneet palkattomaan harjoitteluun, mutta valittavat jälkikäteen että se oli palkaton ja saivat ”mekkopalkan”?
Yksi työntekijä ollut alaikäinen ja Suhonen väittää ettei ole ollut asiasta tietoinen. Eikö työsopimukseen tule hetu?
Kun ei ole työsuhdetta. Ei tule hetua. Käydään vain harjoittelemassa.
Pop up myymälöiden pyörittämiseen liittyneitä ongelmia: ei jääkaappia eikä mikroa myymälässä ja myymälä ollut pystyssä jotain kuukausia. Onko se liian paljon vai liian vähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ole tapana keskustella näin, että lainataan teksti, muokataan sitä itse ja sitten postataan toisen keskustelijan teksti muunneltuna.
Ihan normaalisti voi vastata kommenttiin, jos on jotain tietoa asiasta.
Olen joissain aiemmissakin influnssereja koskevissa ketjussa bongannut tätä, että lainataan jonkun teksti ja muokataan sitä.
Oikeesti, noi Ivana Helsingin vaatteet on niiiiiiin rumia, yök.
Eihän kukaan ilman palkkaa töitä tee. Kai se pitäis yrittäjänkin ymmärtää. Jos ei maksa korvausta niin tehköön itse kaikki työt.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan ilman palkkaa töitä tee. Kai se pitäis yrittäjänkin ymmärtää. Jos ei maksa korvausta niin tehköön itse kaikki työt.
Niin, paitsi että nämä harjoittelijat olivat itse nimenomaan hakeutuneet palkattomaan harjoitteluun Ivana Helsinkiin. Ja miksi Helsinki Design School ei ole puuttunut asiaan, jos kerta heillä ei edes ole mitään harjoitteluja, kun ei ole kyse virallisesta tutkintoon tähtäävästä koulutuksesta? En vaan ymmärrä koko kuviota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jokaista valituksen aihetta en oikeasti ymmärrä.Täällä ei ole tapana keskustella näin, että lainataan teksti, muokataan sitä itse ja sitten postataan toisen keskustelijan teksti muunneltuna.
Ihan normaalisti voi vastata kommenttiin, jos on jotain tietoa asiasta.
Olen joissain aiemmissakin influnssereja koskevissa ketjussa bongannut tätä, että lainataan jonkun teksti ja muokataan sitä.
Niinpä, influensserit muokkaava aina kaikkea, kuvistaan lähtien.
Tässä on nyt vähän ahneus saanut suurella designeillä liikaa valtaa. Palkattomassakin työssä on työaika. Perehdytys kuuluu oleellisena osana esimiehelle. Eihän kukaan voi osasta yrityksen asioita kun juuri vasta aloittanut,sitä vartenhan sinne ovat menneet!
Ruokatauko on työntekijän omaa aikaa,varsinkaan kun työstä ei makseta. Silloin saa poistua työpaikalta,pulju laitetaan siksi aikaa vaikka kiinni jos tauotusta ei ole muuten järjestetty.
Mitkään vuokrakämpan päivystykset sun muut ei kuulu millään tavalla harjoittelijalle, ellei hän siis ole henkilökohtainen assistentti tai vastaava ja työtehtävistä on sovittu etukäteen. Aina löytyy joku kiltti hyväuskoinen hölmö joka suostuu kaikkeen. Influenserit ei suostuneet ilmaiseen työhön joten heidät(kin)tässä haukuttiin.
Oli työ mitä hyvänsä mutta jos sitä elääkseni tekee,ei niillä mekoilla laskuja makseta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt vähän ahneus saanut suurella designeillä liikaa valtaa. Palkattomassakin työssä on työaika. Perehdytys kuuluu oleellisena osana esimiehelle. Eihän kukaan voi osasta yrityksen asioita kun juuri vasta aloittanut,sitä vartenhan sinne ovat menneet!
Ruokatauko on työntekijän omaa aikaa,varsinkaan kun työstä ei makseta. Silloin saa poistua työpaikalta,pulju laitetaan siksi aikaa vaikka kiinni jos tauotusta ei ole muuten järjestetty.
Mitkään vuokrakämpan päivystykset sun muut ei kuulu millään tavalla harjoittelijalle, ellei hän siis ole henkilökohtainen assistentti tai vastaava ja työtehtävistä on sovittu etukäteen. Aina löytyy joku kiltti hyväuskoinen hölmö joka suostuu kaikkeen. Influenserit ei suostuneet ilmaiseen työhön joten heidät(kin)tässä haukuttiin.
Oli työ mitä hyvänsä mutta jos sitä elääkseni tekee,ei niillä mekoilla laskuja makseta.
No jos itse nimenomaan hakeutuu palkattomaan harjoitteluun, vaikka koko oppilaitoksella ei edes väitetysti ole oikeutta järjestää tämmöisiä harjoitteluja, niin kait siinä on ihmisellä itselläänkin joku vastuu.
Jutussa oli kuva sopimuksesta, jossa luki ihan selvästi, että harjoittelu on palkaton.
Jos ei suostu ehtoihin, ei pidä mennä eikä allekirjoittaa sopimusta, johon ei ole itse tyytyväinen. Jutussa Suhoset sitä paitsi väittävät, että nämä mekot ei edes olleet mitään palkkoja vaan myymälän työvaatteiksi tarkoitettuja.
Palkattomien harjoittelijoiden yms käyttö on ihan oma ongelmansa eikä Ivana Helsinki ole ainut joka näin on tehnyt. Samoin kaupanalalla on muitakin liikkeitä, joissa ollaan töissä yksin eikä välttämättä voi poistua kesken päivän.
Itsekin olen tämmöisessä työskennellyt. Eipä tulisi mieleenkään näin vuosien jälkeen mennä Ylelle parkumaan. Olihan se perseestä, mutta elämässä mennään eteenpäin.
Edelleen, mitään tekemistä tällä ei ole esitetyn influensserien ”haukkumisen” kanssa. Suhonen puhui some- ja influensserikulttuurista yleisellä tasolla, ei haukkunut ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli työ mitä hyvänsä mutta jos sitä elääkseni tekee,ei niillä mekoilla laskuja makseta.No jos itse nimenomaan hakeutuu palkattomaan harjoitteluun, vaikka koko oppilaitoksella ei edes väitetysti ole oikeutta järjestää tämmöisiä harjoitteluja, niin kait siinä on ihmisellä itselläänkin joku vastuu.
Jutussa oli kuva sopimuksesta, jossa luki ihan selvästi, että harjoittelu on palkaton.Jos ei suostu ehtoihin, ei pidä mennä eikä allekirjoittaa sopimusta, johon ei ole itse tyytyväinen. Jutussa Suhoset sitä paitsi väittävät, että nämä mekot ei edes olleet mitään palkkoja vaan myymälän työvaatteiksi tarkoitettuja.
Palkattomien harjoittelijoiden yms käyttö on ihan oma ongelmansa eikä Ivana Helsinki ole ainut joka näin on tehnyt. Samoin kaupanalalla on muitakin liikkeitä, joissa ollaan töissä yksin eikä välttämättä voi poistua kesken päivän.
Itsekin olen tämmöisessä työskennellyt. Eipä tulisi mieleenkään näin vuosien jälkeen mennä Ylelle parkumaan. Olihan se perseestä, mutta elämässä mennään eteenpäin.Edelleen, mitään tekemistä tällä ei ole esitetyn influensserien ”haukkumisen” kanssa. Suhonen puhui some- ja influensserikulttuurista yleisellä tasolla, ei haukkunut ketään.
Paolasta "puhuminen" ei ole somessa laantunut, maalittaminen vaan jatkuu. Totuuden puhujalla ei ole ystäviä, näinhän se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paolan palveluksessa
Ivana Helsingin 15 entistä työntekijää ja harjoittelijaa kertoo valtavasta työmäärästä ja mekoilla korvatuista ylityötunneista. Heidän mukaansa palkattomat harjoittelijat pyörittivät muotibrändin myymälöitä.
Nyt on pakko kyllä kyseenalaistaa myös oppilaitosta ja harjoittelijaa itseään.
”Tawast haki paikkaa, vaikka tiesi jo etukäteen, että harjoittelu on käytännössä palkatonta työtä vaatekaupan myyjänä.”
”Harjoittelu oli epävirallinen, sillä Helsinki Design Schoolin opinto-ohjelmiin ei kuulu harjoitteluja.”
”Lain mukaan harjoittelu voi olla palkatonta vain, jos sen järjestää virallinen oppilaitos, te-toimisto tai kyse on oppisopimuskoulutuksesta. Tawastin mukaan tapauksessa ei ollut kyse yhdestäkään näistä.”
On ihan virallinen oppilaitos.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olen joidenkin isompien kansainvälisten influensserien juttuja seurannut, niin olen käsittänyt, että he saavat provikkaa joka kerta kun joku ostaa heidän koodilla, tai tuotelinkin kautta.
Hesarin jutussa luki, että Ivana Helsinki on teettänyt somemarkkinointia tuotepalkkioilla ja olisi tarjonnut influenssereille provikkapalkkaista mallia, mutta siihen ei ole lähdetty. Tuntuu hieman nurinkuriselta ja jopa vääristelyltä, että nyt vouhotetaan ilmaiseksi tekemisestä. Jos influensserit omien sanojensa mukaan myy tuotteita loppuun, niin eikö provikka sitten kannata?
Muotialalla varmasti on kaikenlaisia ongelmia ja huonoa ilmapiiriä. Pari vuotta sitten oli iso juttu alan opiskelijoiden törkeästä kohtelusta oppilaitoksen lehtorin toimesta. Muutakin epäeettistä varmasti on.
Mutta on vain tekopyhää, että influensserit alkaa nyt kampanjoida näitä asioita, kun eivät itse pääse enää hyötymään.
Varsinaisesti ei ollut puhe provikasta, vaan mahdollisesta palkkiosta. Alalla käytetään myös mm. sellaista tyyliä että jos myy esim. 100 tuotetta niin saa tietyn palkkion. Emme tiedä millaista palkkiota ja millä ehdoin Suhonen on ehdottanut.
Myös tuotteen myyvyys vaikuttaa. Jos tuote on hieno, järkevän hintainen ja käytännöllinen niin sitä myydään helposti sillä että ihmiset näkevät sen
Paraskaan markkinoija taas ei saa rumaa ja ylihinnoiteltua tuotetta montaa kappaletta myydyksi. Jos Suhosen mekko ei myy, Suhosen kannattaa huomioida että syy voi olla mekossa tai sen hinnassa eikä vaikuttajissa. Vaikuttaja ei ole taikuri joka taikoo huonosta hyvän.
Olen itsekin käynyt katsomassa kallista vaatetta joka näytti hyvältä kun se oli aseteltu päälle ja kiristetty vyötäröltä, mutta livenä se oli suora, lakanakankainen säkki hintaan 250. Ei tullut kauppoja.
Useimmat vaikuttajat käyttävät jo valmiiksi affiliate-linkkeihin pohjautuvaa mainontaa eli ansaitsevat provikan mainoksista.
Terv. Ei vaikuttaja eikä someammattilainen mutta markkinoinnista jotain tietävä
Earwaxxers