IL: Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle
”Suomalainen muotimerkki Ivana Helsinki on päättänyt poistua sosiaalisesta mediasta 4. huhtikuuta 2022. Tämä ei todellakaan ole tapahtunut kaikessa hiljaisuudessa, vaan vaatemerkin perustaja Paola Suhonen on saanut lausunnoillaan sosiaalisen median vaikuttajat närkästymään.”
” En enää pysty allekirjoittamaan sosiaalisen median maailman arvoja, toimintamalleja enkä sosiaalisen median taustalla toimivien yritysten näkemyksiä tai tulevaisuuden visioita. On siis aika lähteä ja jatkaa seikkailuja kohti uuteen aikaan, uusien tuulien matkassa, Suhonen kuvaili syitä päätöksen takana Tyyli.com aiemmin tällä viikolla.”
” Myöhemmin samana päivänä Suhonen avautui Ylellä ottamalla kantaa nimenomaan vaikuttajakulttuuriin sosiaalisessa mediassa.
– Influensserikulttuuri on minulle hyvin vieras, se ei perustu ammattiosaamiseen, vaan on hyvin mutu-tuntumalla huutelua ja itsensä influensseriksi julistamista, Suhonen sanoi. Hän myös veikkasi, että tulevaisuudessa influensserina olo voidaan mieltää jopa noloksi.”
Vaikuttajat sitten hiiltyivät näistä kommenteista ja alkoivat ottaa esille Suhoselta saamaansa ”epäreilua” ja huonoa kohtelua, joka tässä kontekstissa tarkoittaa siis sitä, että heille on ehdotettu yhteistöitä ilmeisesti pelkästään tuotteita vastaan? Rahaa ei ole influenssereille tarjottu brändin tuotteiden käyttämisestä ja siitä somettamisesta.
Kyllä ihmettelen tätä nykymenoa aika paljon. Aikamoinen syy jälleen ”raivostua”. Ymmärtäisin, jos nämä vaikuttajat oikeasti pyörittäisivät vaikka studiota, jossa otetaan ammattimaiset mainoskuvat tuotteista, tekstit olisi muutakin kuin mutua ja minä #kaupallinenyhteistyö. Mikä on edes kaupallinen yhteistyö, muuta kuin maksettu tuotearvostelu?
Minusta blogit menivät pilalle, kun kaikki alkoi olla kaupallista yhteistyötä. Koko somen idea oli alunperin aitous ja kotikutoisuus, ei brändidiilit. Ei kukaan jaksa niitä maksettuja mainoksia lukea, vaan aitoja kokemuksia ja mielipiteitä. On todella rasittavaa nykyään yrittää ottaa mistään selvää, kun monet tuotearvostelut alkaa sanoilla ”tuote saatu”. Siitä ei sitten ota enää mitään selvää.
Tsemppiä Paolalle ”someraivoon”!
Kommentit (842)
Nyt loppuu vaikun saanti Suhoselta.
”Vaikuttajat raivostuivat Paola Suhoselle: ”Epäreilu kohtelu jatkunut vuosia”
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/52532232-22a9-4c15-9a52-72f1773b7825
Kerrankin Suhosta on pakko arvostaa. On täysin oikeassa,
Minkä takia Suhonen sitten yritti hyväksikäyttää näitä vaikuttajia, jos ovat ihan turhia ja ammattitaidottomia hänen mielestään?
Vierailija kirjoitti:
Onhan toi aivan totta, että influensserikulttuuri ei perustu mihinkään ammattiosaamiseen. Heillä on vain käynyt hyvä tuuri, jotka ovat nyt pinnalla. Ovat aloittaneet tarpeeksi alussa tai sitten tutustuneet tunnettuihin vaikuttajiin, joiden siivellä päässyt pinnalle.
Aivan. Siihen ei ole mitään oikeita vaatimuksia tai pätevyyksiä. Pitää vaan olla paljon seuraajia.
Kaupallisten alustojen algoritmit nostaa milloin mitäkin. Some voi ”räjähtää” siitä että joku postaa tissit tai perseen. Sillä näkyvyydellä sitten mainostellaan milloin mitäkin. Instagram on täynnä vähäpukeisia naisia, jotka tienaa näillä. Sitä on somekulttuuri.
Influensserit on turhaakin turhempia.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Suhonen sitten yritti hyväksikäyttää näitä vaikuttajia, jos ovat ihan turhia ja ammattitaidottomia hänen mielestään?
Hyväksikäyttää? Eihän heidän ole varmasti ikinä ollut pakko postata Suhosen tuotteita.
Mitä tapahtui sille, että postataan sellaisia juttuja, joista aidosti tykätään ja jotka on omasta mielestä niin hyviä, että haluaa näyttää ja kertoa muillekin? Sitähän some joskus kauan sitten oli.
Vaikuttajat raivostuivat, räittäjät ja rähmittäjät ovat pöyristyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Suhonen sitten yritti hyväksikäyttää näitä vaikuttajia, jos ovat ihan turhia ja ammattitaidottomia hänen mielestään?
Tämä just. Pyydetään dj:ksi, tekemään mallistoa, mainostamaan vaatteita, kaikenlaista yhteistyötä tarjotaan mutta ilman palkkaa?! Ammattitaidottomien influenssereiden ansiosta myynti on todistettavasti noussut mutta silti ovet turhia. Lisäksi työntekijät kokeneet kovia ja harjoittelijoita pidetty ilmaisina työntekijöinä, ei jotenkaan kuulosta hyvältä samalla kun peräänkuulutetaan aitoja kohtaamisia
Miksi tubettajista ja somejulkuista edes käytetään sanoja vaikuttaja ja influencer? Mihin he vaikuttavat ja millä osaamisella?
Tuovat toki mielipiteitään esille laajalle yleisölle, mutta jos niiden taustalla ei ole jotain asiaan liittyvää koulutusta niin ne ovat yhtä tyhjän kanssa. Kukaan ei muutu asiantuntijaksi hankkimalla 100k someseuraajaa, vaan pitää olla koulutus.
Suhosta vtuttaa, kun instagramissa on 26k seuraajaa, mutta kuvat ei saa edes sataa tykkäystä. Eli hyvin todennäköisesti on ostanut seuraajia. Tämä somen jättäminen on vain markkinointitemppu.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Suhonen sitten yritti hyväksikäyttää näitä vaikuttajia, jos ovat ihan turhia ja ammattitaidottomia hänen mielestään?
Miksi "vaikuttajat" menivät ilmaiseksi Suhosen mainoksiin, jos kerran omasta mielestään ovat ihan rahanarvoisia ammattilaisia? Ja miksi valittavat jälkikäteen siitä että tekivät itse huonon diilin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Suhonen sitten yritti hyväksikäyttää näitä vaikuttajia, jos ovat ihan turhia ja ammattitaidottomia hänen mielestään?
Hyväksikäyttää? Eihän heidän ole varmasti ikinä ollut pakko postata Suhosen tuotteita.
Mitä tapahtui sille, että postataan sellaisia juttuja, joista aidosti tykätään ja jotka on omasta mielestä niin hyviä, että haluaa näyttää ja kertoa muillekin? Sitähän some joskus kauan sitten oli.
Ei ole pakko, mutta jos tarjotaan yhteistyötä niin siitä kuuluu sitten myös maksaa. Maksuton näyte (josta influensseri maksaa kuitenkin verot) on eri asia kuin kampanja tai muu työ.
On pyydetty esimerkiksi soittamaan musiikkia tapahtumiin mutta ilman palkkaa, tai kerrottu miten ko influensseri olisi ”juuri oikea” brändin keulakuvaksi, tää on työtä ja työhön kuuluu oleellisena osana palkanmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Influensserit on turhaakin turhempia.
Ja niin noloja.
Oi voi kun on eppua, työn raskaan raatajilla. Joutuu ruveta veroja maksamaan ilmaislahjuksista ja nyt vielä joku nauraa influensseriydelle. :(
Vierailija kirjoitti:
Suhosta vtuttaa, kun instagramissa on 26k seuraajaa, mutta kuvat ei saa edes sataa tykkäystä. Eli hyvin todennäköisesti on ostanut seuraajia. Tämä somen jättäminen on vain markkinointitemppu.
Tai sitten seuraajat ovat passiivisia? Noinhan se melkein kaikilla on somessa. Jollain Martina Aitolehdellä taitaa olla lähemmäs 150k seuraajaa, mutta osa julkaisuista saa vain 1000 tykkäystä.
En yhtään ihmettele miksi kokee turhauttavaksi. Instagram ei varmasti edes näytä kaikkia julkaisuja kaikille seuraajille.
Onhan toi aivan totta, että influensserikulttuuri ei perustu mihinkään ammattiosaamiseen. Heillä on vain käynyt hyvä tuuri, jotka ovat nyt pinnalla. Ovat aloittaneet tarpeeksi alussa tai sitten tutustuneet tunnettuihin vaikuttajiin, joiden siivellä päässyt pinnalle.