Tosi vaikea tilanne töissä! Ihmissuhdeasiaa.
Työpaikalle tuli uusi työntekijä josta tiedän hänen menneisyydestään että hän on tehnyt todella pahan asian eräälle yhteiselle tutullemme. Kukaan työpaikallamme ei tiedä tästä eikä tämä uusi tyyppi tiedä että minä tiedän.
Meillä on kaikenlaista mukavaa yhteistä tekemistä työporukan kanssa myös vapaa-ajalla ja minä en oikein tiedä miten olisin tässä tilanteessa. Tietenkin tämä ihminen on ystävällinen meitä kaikkia kohtaan mutta minä tunnen suurta inhoa ja epäluottamusta koska tiedän miten pahaa hän pystyy toiselle täysin tiedostaen tekemään.
En halua olla hänen kanssaan yhtään enempää kuin on pakko ja jos en ole, kaikki huomaavat sen. En taas haluaisi alkaa kaikille kertomaan töissä toisen yksityiselämästä.
Työpaikkaa en missään nimessä vaihda. Työnkuva on kiinnostava ja palkka erinomainen. Vain yksi käärme on paratiisissa.
Onko joku ollut yhtään vastaavassa tilanteessa ja miten ratkesi?
Kommentit (30)
Annat asian olla menneet ovat menneitä. Päästät irti.
Mutta sitä ennen kerrot luottamuksellisesti tietosi yhdelle - kahdelle työpaikan naiselle, jotta et joudu kantamaan taakkaa yksin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:09"]
Annat asian olla menneet ovat menneitä. Päästät irti.
Mutta sitä ennen kerrot luottamuksellisesti tietosi yhdelle - kahdelle työpaikan naiselle, jotta et joudu kantamaan taakkaa yksin.
[/quote]Just joo, bensaa liekkeihin vaan.
Voi että, ihan tulee mieleen muinaiset opiskeluajat. Tästä on nyt jo niin monta vuotta, että asia on jo painunut käytännössä unholaan, mutta kerron silti. Olin aika "leikkisä" nuorena ja kerran päädyin vierailevan kurssinpitäjän kanssa sänkyyn, kun hän oli lähtenyt opiskelijoiden kanssa viihteelle ennen matkustamistaan pois. Mokasin: en itse tajunnut pitää turpaani kiinni suljettujenkaan ovien takana, ja asia päätyi yhden juoruilevaisen opiskelijan tietoon. Hän paheksui syvästi toimintaani, joten hän otti asiakseen kertoa tapauksesta ja moraalittomista taipumuksistani uusille ihmisille ainejärjestön tapahtumissa ja muissa tilaisuuksissa, joissa liikkui tulevia ja olevia kollegoita. Vielä vuosienkin päästä. Välillä niin, että itse olin muutaman metrin päässä ja kuulin sivukorvalla kaiken.
Ilmeisesti hänen mielestään ihmisillä oli oikeus tietää, minkälainen "pohjimmiltani" olin. Hän ei ehkä huomannut sitä itse, mutta ihmiset kiusaantuivat hänen puheistaan, eikä moni olisi (yllätys yllätys) halunnut edes tietää. Osa sitten kyllä suhtautui minuun jatkossa epäilevästi. Useampi kuitenkin pysyi neutraalina tai muuttui jopa entistä empaattisemmaksi minua kohtaan, koska henkilö puhui niin tahdittomasti, ja ansaitsin heidän mielestään yksityisyyteni. Ehkä aihe ei provosoinut heitä muutenkaan. Töiden määrään ja laatuun puheet eivät vaikuttanut koskaan. Juoruilijaan itseensä alettiin suhtautua monin paikoin varauksella.
Luultavasti tapauksesi on aivan erilainen, mutta varo, sillä nyt sinulla on mahdollisuus sotkea ilmapiiri ja aiheuttaa paljon päänvaivaa kaikille itsesi mukaan lukien. Tulenarka tieto (tai luulo) voi levitessään saada aikaan paljon enemmän kaaosta kuin lujittaa yhteistä moraalia. Muiden tekojen suomiminen ei-asianosaisten kanssa (=juoruaminen) saattaa hetkellisesti helpottaa omaa oloa, mutta se ei varsinaisesti herätä luottamusta juoruajaakaan kohtaan, puhumattakaan hyvästä työilmapiiristä. Meillä kaikilla on taustamme, mutta töissä olemme ammatillisia toimijoita. Henkilökohtaiset asiat jätetään kotiin ja kavereille. Jos sinua painaa se, että tiedät liikaa, juttele luotetun ystävän kanssa äläkä pakota työkavereitasikin hankalaan asemaan.
Kaikki arvelee että kyse on pettämisestä, koska ollaan av:lla. (Itsekin)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 07:26"]
Eivätkä työkaverit välttämättä edes halua tietää toisten menneisyyden pahoista teoista.
[/quote]
Vahinkoalapeukku! Piti antaa yläpeukku tälle.
Ap, yksi konkreettinen ehdotus. Keskity yrittämään nähdä tämä uusi työtoveri inhimillisenä ihmisenä: jossa on sekä hyviä että pahoja puolia, joka erehtyy, mokailee, kärsii, oppii, voi muuttua ja viisastua, ja joka ansaitsee mahdollisuuden. Se voi olla vaikeaa, mutta oman asenteesi muuttaminen tätä ihmistä kohtaan on lopulta ainut tapa vaikuttaa ongelmaasi.
Jos keplottelet "käärmeen" ulos paratiisistanne jonkin viekkaan työpaikkakiusaamisjuonen avulla, voit jättää hyvästit paratiisimaisille olosuhteille itsekin.
Ei sinulla nyt oikein ole muita vaihtoehtoja kuin antaa ajan kulua ja yrittää tietoisesti tulla toimeen uuden ihmisen kanssa, vaikka tuttavallasi olisikin omia kaunojaan häntä kohtaan. Ette ole yläasteella eikä sinun tarvitse valita puolia.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 11:01"]
Ap, yksi konkreettinen ehdotus. Keskity yrittämään nähdä tämä uusi työtoveri inhimillisenä ihmisenä: jossa on sekä hyviä että pahoja puolia, joka erehtyy, mokailee, kärsii, oppii, voi muuttua ja viisastua, ja joka ansaitsee mahdollisuuden. Se voi olla vaikeaa, mutta oman asenteesi muuttaminen tätä ihmistä kohtaan on lopulta ainut tapa vaikuttaa ongelmaasi.
Jos keplottelet "käärmeen" ulos paratiisistanne jonkin viekkaan työpaikkakiusaamisjuonen avulla, voit jättää hyvästit paratiisimaisille olosuhteille itsekin.
Ei sinulla nyt oikein ole muita vaihtoehtoja kuin antaa ajan kulua ja yrittää tietoisesti tulla toimeen uuden ihmisen kanssa, vaikka tuttavallasi olisikin omia kaunojaan häntä kohtaan. Ette ole yläasteella eikä sinun tarvitse valita puolia.
[/quote]
Uskomatonta, että näinkin viisaita ihmisiä on olemassa. Tällaisten ihmisten takia, maailma on aina hitusen parempi paikka elää.
Mä olen aina kuvitellut, että suurin osa on ap:n kaltaisia vihanlietsojia ja niitä tekopyhiä, jotka ovat aina valmiita kivittämään kaikki elämässään mokanneet ja väärintehneet.
Mun mottoni on aina, että se joka ei ole ikinä tehnyt virheitä, heittäköön ensimmäisen kiven.
Mä vaihdoin työpaikkaa. Vastaavassa tilanteessa(toki en tiedä tilannetta tarkasti) tää ihminen tuli projektipäälliköksi ja olisin joutunut tekemään töitä hänelle. Tavallaan. En puhunut kelleen mitään. Mieli olis tehnyt. Siinä meni myös kavereita koska en tiedä mitä tää ihminen minusta takanapäin puhunut.
Erona et puukotti mua selkään ja käytti ystävällisyyttä hyväksi. Eikä ollut kyse mistään ihmissuhdekuviosta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 11:29"]
Mä vaihdoin työpaikkaa. Vastaavassa tilanteessa(toki en tiedä tilannetta tarkasti) tää ihminen tuli projektipäälliköksi ja olisin joutunut tekemään töitä hänelle. Tavallaan. En puhunut kelleen mitään. Mieli olis tehnyt. Siinä meni myös kavereita koska en tiedä mitä tää ihminen minusta takanapäin puhunut. Erona et puukotti mua selkään ja käytti ystävällisyyttä hyväksi. Eikä ollut kyse mistään ihmissuhdekuviosta.
[/quote]Eihän tämä ole ollenkaan vastaava tilanne kuin ap:llä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 07:51"]
Jotenkin tuntuu, että naisvaltaisilla työpaikoilla on just tollasta kyräilyä
[/quote]
Valitettavan totta. En olisi halunnut uskoa, mutta sitten työskentelin naisvaltaisessa kaupunginvirastossa jonkin aikaa ja kyllä maar lähtee tyhjästä kauheat kyräilykuviot, löytyy oikein vainoharhaa, lapsellista manipulointia ja selän takana juoruilua. Kyllä ahdisti. En ymmärrä enkä hyväksy. t. nainen itsekin