Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tosi vaikea tilanne töissä! Ihmissuhdeasiaa.

Vierailija
07.09.2015 |

Työpaikalle tuli uusi työntekijä josta tiedän hänen menneisyydestään että hän on tehnyt todella pahan asian eräälle yhteiselle tutullemme. Kukaan työpaikallamme ei tiedä tästä eikä tämä uusi tyyppi tiedä että minä tiedän.

Meillä on kaikenlaista mukavaa yhteistä tekemistä työporukan kanssa myös vapaa-ajalla ja minä en oikein tiedä miten olisin tässä tilanteessa. Tietenkin tämä ihminen on ystävällinen meitä kaikkia kohtaan mutta minä tunnen suurta inhoa ja epäluottamusta koska tiedän miten pahaa hän pystyy toiselle täysin tiedostaen tekemään.

En halua olla hänen kanssaan yhtään enempää kuin on pakko ja jos en ole, kaikki huomaavat sen. En taas haluaisi alkaa kaikille kertomaan töissä toisen yksityiselämästä.

Työpaikkaa en missään nimessä vaihda. Työnkuva on kiinnostava ja palkka erinomainen. Vain yksi käärme on paratiisissa.

Onko joku ollut yhtään vastaavassa tilanteessa ja miten ratkesi?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille henkilölle kahden kesken, että tiedät asiasta ja sinun on siksi vaikea suhtautua häneen neutraalisti.

Vierailija
2/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloittaisin softimmin, ottaisin puheeksi sen yhteisen tutun ensin ilman että syytän häntä mistään. Onhan mahdollista myös että jos tietää vain toisen puolen tarinasta, ei tiedä vielä omaa kantaansakaan.

Ja yksi vaihtoehtohan on vain pysytellä pienen välimatkan päässä ko. tyypistä töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse hänen ystäväkseen ryhtyä. Hoida työajalla työasioita ja pidä muuten etäisyyttä. Asettaisit itsesi kummalliseen valoon, jos alkaisit juoruilla työpaikalla.

Vierailija
4/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kysymyksessä joku pettämisjuttu? Et tiedä koko tarinaa ja jos olet ammattilainen, tuollaiset asiat eivät vaikuta asialliseen työkäytökseen.

Vierailija
5/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudu ammattimaisesti.

Vierailija
6/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Mikä on riittävän pahaa? Petti tyttö/poikaystäväväänsä? Ajoi kännissä jonkun päälle? Lukitsi jonkun pakastimeen viikoksi? Raiskasi? On katsos hyvin erilaisia hyvin pahoja asioita.

Asialliset työhommat voi hoitaa. Kukaan ei pakota muuten olemaan yhtään enempää tekemisissä, oli illanistujaisia tai ei. Jos muut huomaavat että et pidä ihmisestä, niin mitä sitten? Antaa muiden muodostaa oma mielipiteensä ajan kanssa, ei kellekään tarvitse sen kummemmin selitellä jos ei jota kuta voi sietää niin kauan kun pysyy suht asialinjalla. Ei mikään työpaikka ole sellainen fantasiamaa, jossa kaikki ovat kaikkien kavereita.

Vierailija
7/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö.

Vierailija
8/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän naiivia uskotella tietävänsä asioita toisista, jos et ole niitä itse kokenut. Odotatko täydellistä menneisyyttä aina toisilta? Onko itselläsikin sellainen?

Vierailija
9/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä tosiaan mielessä, että vaikka luulet tietäväsi mitä on joskus jossain tapahtunut, voi hyvinkin olla mahdollista, että tiedät vain yhden osapuolen näkemyksen. Jos on kuitenkin kyse ihmissuhteista, eli jostain tavallisesta selkäänpuukottamisesta tai muusta, riittää varmasti se, että pidät etäisyyttä ko. tyyppiin. Jos on kyse jostain oikeasti vakavasta ja kenties rikollisesta teosta, tyyliin tyyppi on vääntänyt kaverisi kissalta niskat nurin tai julkaissut jonkun nakukuvia, silloin ehkä kertoisin muille työkavereille millainen tyyppi on. Pidä kuitenkin mielessä, että voit liata omankin maineesi, jos alat juoruilemaan harkitsemattomasti.

Itse olen ollut sillä tavoin oudossa tilanteessa, että entisessä työpaikassa sain itse teossa kiinni työkaverin, joka varasti työnantajalta, pistin hänet siitä vastuuseen ja hän lopetti työt siinä firmassa. Sitten muutamia vuosia myöhemmin tavattiin sattumalta ja hän oli hirveän mukava, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Nyt ollaan facebook-kavereita ja minusta on edelleenkin outoa, että tiedän hänen olleen epärehellinen (jopa rikollinen) ja nyt vaan ollaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Tuon tapauksen vuoksi en arvosta häntä ihmisenä enkä usko, että voisimme olla koskaan ystäviä.

Vierailija
10/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sää muuten voit tietää kuinka tiedostaen kukakin milloin toimii? Jos oot noin älykäs niin miten sulla voi olla tällasia ongelmia?

Vierailija
11/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs pahaa se tyyppi on tehny?

Vierailija
12/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea antaa neuvoja, kun ei tiedä onko teko ollut vaarallinen (niin että kyseinen henkilö voisi mahdollisesti olla vaarallinen myös työyhteisölle) vai ''vain'' moraalisesti väärin (vienyt vaikka ystävän miehen).

Ihan tapauksesta riippuen ottaisin asian puheeksi, tai sitten en.

Vierailija
13/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerro ny ihmeessä mitä se on tehny nii olis helpompi neuvoo?

Vierailija
14/30 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa se tyyppi on tehnyt ja miten se on todennettu? Eli kuinka pahsta teosta on kyse ja kuinka varmaa se on että hän on sen tehnyt.

Tuomittu taposta tms.?

Vierailija
15/30 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisesta asiasta on kyse? Tosiaan, jos ihmisten välisestä suhdeasiasta (pettämiset ja suhteet tms.) tai muusta monimutkaisesta tunnekuvioista, ei kannattane liikaa luottaa omaan asiantuntemukseensa toisen käden tietäjänä. Jos kyseessä on jokin rikosoikeudellisesti todenettava teko, oikeuden päätökseen voi ehkä luottaa, mutta sekään ei tarkoita että omatoimisesti tarvitsisi ruveta rankaisemaan toista sen enempää.

Lisäksi: kuinka paljon aikaa tapauksesta on? Mistä tiedät, että henkilö ei jo kadu karvaasti, vaikkei sitä julkituokaan uusille ihmisille uudessa elämänvaiheessa? Mistä tiedät, ettei hän ole ottanut opikseen? Ei ole sinun asiasi ottaa kantaa hänen menneisyytensä valintoihin, varsinkaan ammatillisissa yhteyksissä. Etkä voi tietää, minkälaista prosessia yhteinen tuttavanne on läpikäynyt. Ehkä hänkin haluaisi elämän palaavan normaaliksi. Oletteko hyvinkin läheisiä ystäviä, uskoutuuko hän sinulle? Jos ei, älä luule tietäväsi enempää kuin satunnaiset juoruajat.

Älä ota kantaa. Älä ainakaan juorua työtovereillesi. Se asettaisi sinut outoon valoon ja sitä paitsi asia ei kuulu työkavereille, ellei uusi työkaveri tosiaan ole sukkahousumurhaaja. Harjoita neutraalin ystävällistä asennetta, vältä henkilön seuraa ja anna asian mennä.

Vierailija
16/30 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkä työkaverit välttämättä edes halua tietää toisten menneisyyden pahoista teoista.

Vierailija
17/30 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketros nyt mikä se juttu on tai edes että minkä tyylinen niin on helpompi auttaa. Jos kyse on esim.että on maannut ystäväsi miehen kanssa niin en antaisi asian vaikuttaa mitenkään. Ylimpiä ystäviä ei tarvitse työkaverin kanssa olla. Jos kyse on jonkun ystäväsi tahalleen päälle ajamisesta tai pahoinpitelystä niin en olisi tällaisen ystävä vaan suhtautuisin häneen vain ammattimaisesti.

Vierailija
18/30 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:57"]

Itse olen ollut sillä tavoin oudossa tilanteessa, että entisessä työpaikassa sain itse teossa kiinni työkaverin, joka varasti työnantajalta, pistin hänet siitä vastuuseen ja hän lopetti työt siinä firmassa. Sitten muutamia vuosia myöhemmin tavattiin sattumalta ja hän oli hirveän mukava, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Nyt ollaan facebook-kavereita ja minusta on edelleenkin outoa, että tiedän hänen olleen epärehellinen (jopa rikollinen) ja nyt vaan ollaan niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Tuon tapauksen vuoksi en arvosta häntä ihmisenä enkä usko, että voisimme olla koskaan ystäviä.

[/quote]Hmm, miten hänen pitäisi sitten suhtautua sinuun? Ei kai hän sinun Facebook-kaveriksesi alkanut ilman, että hyväksyit hänet? Ihan kuin odottaisit jotain nöyristelyä tai häpeilyä häneltä. Ei hän tietenkään tehnyt oikein varastaessaan, mutta miten hänen nyt sitten pitäisi käyttäytyä?

Vierailija
19/30 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa itse olla se ilmapiirin myrkyttäjä, joka käyttäytyy kuin ala-adteikäinen porukan pomo.

Hiphei kun on kivaa hengailla täällä töissä omalla kuvalla pikku porukalla, ei me haluta tähän jengiin ketään mukaan.

Jos et osaa käyttäytyä ammattimaisesti, ehkä sinun tosiaan kannattaisi harkita työpaikanvaihtoa. Kuulostat ihan työpaikkakiusaajalta.

Jos työkaverisi on "paha teko" on jotain lapsellista ihmissuhdedraamaa, koeta nyt vaan kasvaa aikuiseksi. Eiköhän esimiehesi ole valinnut tehtävään sopivimman.

Vierailija
20/30 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että naisvaltaisilla työpaikoilla on just tollasta kyräilyä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi