Onko lasten todellakin PAKKO syödä puuroa/velliä hoidossa joka aamu??????????
Kommentit (45)
kaura-,manna-, 4-viljanpuuroa. Kyllä kaikki syövät puuron ihan mielellään.
Olen siis pph ja kulukorvaukset kun ei päätä huimaa niin edullisinta on tehdä kaikille lapsille samaa ruokaa. Ajattele jos on 5-6 lasta ja yksi haluaa puuroa, toinen jugurtin ja leivän kolmas leivän paahdettuna ja soppaa jne, niin ruokahetki kestäis varmaan sen tunnin. Helpompi on kun laittaa lautasen puuroa eteen. Ketään en oo ikinä pakottanut syömään (olipa kyse puurosta tai lounaasta) maistella täytyy. Jos ei maistu niin seuraava ruoka tai välipala on kuitenkin 3 tunnin päästä. Ei siinä ajassa kukaan nälkään kuole!
kaura-,manna-, 4-viljanpuuroa. Kyllä kaikki syövät puuron ihan mielellään.
Olen siis pph ja kulukorvaukset kun ei päätä huimaa niin edullisinta on tehdä kaikille lapsille samaa ruokaa. Ajattele jos on 5-6 lasta ja yksi haluaa puuroa, toinen jugurtin ja leivän kolmas leivän paahdettuna ja soppaa jne, niin ruokahetki kestäis varmaan sen tunnin. Helpompi on kun laittaa lautasen puuroa eteen. Ketään en oo ikinä pakottanut syömään (olipa kyse puurosta tai lounaasta) maistella täytyy. Jos ei maistu niin seuraava ruoka tai välipala on kuitenkin 3 tunnin päästä. Ei siinä ajassa kukaan nälkään kuole!
Vaikka kahtena päivänä leipää, kahtena puuroa ja yhtenä muroja tai mysliä. Ei tietysti niin helppoa kuin ainainen puuro, mutta vaihtelevampaa! On se kuitenkin aika ikävää sellaiselle lapselle, joka ei puurosta pidä (varsinkaan pelkän maidon kanssa tarjottuna), että jokaikinen aamu joutuu olemaan nälissään tai syömään sellaista, jonka joutuu pakottamaan kurkustaan alas ettei nälissään tarvitse ulkoilla.
Kotona ei tehdä asioita x, y tai z, mutta päiväkodissa ne ovatkin yhtäkkiä ihan ok, kun kerran päiväkodissa tehdään näin. Oppivat nukkumaan päiväunet, oppivat syömään puuroa, oppivat käyttäytymään kuten ryhmässä kuuluu.
Olin viikon verran lapseni mukana tutustumassa päiväkotiin. Yhtenä aamuna lapsille tarjottiin muroja - juuri kukaan ei syönyt. Kolmena aamuna tarjottiin puuroa - yksi tyttö kahdentoista lapsen ryhmästä ei kahtena ekana puuroaamuna syönyt. Hän otti yhden lusikallisen ja sai näkkärin. Kolmantena puuroaamuna hänkin söi puuroa. Viimeisenä aamuna oli jotain karjalanpiirakkaa ja viinirypäleitä, jotka maistuivat kaikille.
Kun lapsia on paljon, ei vain voi hoitaa jokaista just siten kuin kotona tehtäisiin. Ellei sitä kestä, täytyy järjestää hoito toisella tapaa.
ja meillä melkein joka aamu puuro + lisukkeena hedelmää tai tuoreita juureksia ja mehukeittoa. Lapset ovat alkunirsottelun jälkeen hyväksyneet puuron ja syövät kyllä kiltisti lautasensa tyhjiksi ilman pakottamista :) Oma lapseni syö puuroa vielä illallakin. On terveellistä ja suoli varmasti toimii, kun lapsi saa tarpeeksi kuitua. Olen huomannut, että ainakin pienemmät lapset syövät mieluummin puuroa kuin esim. leipää. Joskus annan muroja, mutta nälkä on lapsilla kiljuva jo ennen lounasaikaa....
Syömispakkoa ei ole. Jos ei maistu niin pois pöydästä ja sillä hyvä - kyllä se ruoka seuraavalla syömiskerralla taas maistuu :)
Ainut heikkous oli se joka aamuinen puuro. Lapsi oli siellä kolme vuotta, tuplasi eskarin. Ja toisena eskarivuotenaan sai neuvotelluksi (ihan itse!) luvan olla syömättä puuroa aamuisin.
Hän on ollut ikänsä totaalikieltäytyjä puuron suhteen. Jo 5kk ikäisenä sylki puuron pois, ihan sama mitä puuroa ja miten valmistettua. Kahteen ikävuoteen asti yritin sitä tarjota ja sitten luovutin kun ei siitä mitään tullut. Omalla sinnikkyydellään sitten vakuutti pk:n hoitajatkin.
Ja niin, meillä kyllä muut syövät puuroa aina joskus, joten vanhempien asenteesta tämän tytön tapauksessa ei ole kysymys.