Miksi Torissa ei enää mene mikään kaupaksi?
Olen vuosien mittaan myynyt paljon tavaraa hyvällä menestyksellä. Nyt yhtäkkiä noin vuosi sitten kaupankäynti on loppunut kuin seinään. Uudenveroista tavaraa on tarjolla muutamalla eurolla, mutta kukaan ei ole kiinnostunut. Laitoin tarkoituksella edulliset hinnat, koska haluaisin päästä tuotteista eroon. Mutta ei.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Onko Facebookin kirppari yhtä laaja kuin Tori.fi? Kysymys kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta kaikki eivät ole facessa, niin kiinnostaisi tietää kannattaako sen takia luoda tunnarit? Onko siellä myös halutaan ostaa -osasto, mitä ei huutiksessa ole?
Älä haaskaa aikaa naamakirjaan.
Tietyn alan harrastajaryhmillä on omat nettifooruminsa joissa hyvin eksoottisellekin tavaralle voi löytää ostajan joka oikeasti on valmis maksamaan sellaisesta jotain
Minulla oli esim vanhasta Volvosta aikoinaan uutena paremman tieltä irrotettu tehtaan alkuperäinen radio jonka olin saanut sukulaiselta. Ihan perusmankka mutta uudenveroinen Volvon logoilla.
Torissa kukaan ei huolinut sitä edes ilmaiseksi mutta Volvo-harrastajien foorumilta löytyi autoaan entisöivä kaveri jolle iskemätön alkuperäismankka oli suoranainen helmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso syy on minusta se ettei myyjän numero näy jos ei ole itsellä tunnuksia. Juuri yksi vanhempi sukulaismies soitti miehelleni että haluaisi ostaa torista autonrenkaat mutta ei näy myyjän numeroa että voisiko mieheni katsoa sen.
Minäkin ohitan nämä heti. Viesti kulkee tunnuksien kautta myyjälle, mutta en jaksa odotella koska se myyjä mahdollisesti vastaa viestiin vai vastaako ollenkaan. Nopeampaa soittaa ja sopia asia.
Ymmärrän, ettei kaikki halua numeroaan suoraan ilmoitukseen laittaa, mutta mulle se ja sama, sovin kaupat mieluummin nopeasti puhelimitse.
On paljon turvallisempaa pitää keskustelu Torin omissa viesteissä, kuin lähteä puhelimessa sopimaan. Tietää mitä on sovittu ja keskusteltu. Postitse toimittaessa siihen voi laittaa myös seurantakoodin ja kuvan kuitista, niin paketti löytyy varmasti ja voidaan puolin ja toisin olla samaa mieltä.
Kyllä, ja ymmärrän tämän. Itse en vain jaksa säätöä, vääntöä ja odotusta, vaan ohitan nämä ilmoitukset.
Ostan enimmäkseen kalusteita ja muuta kodin sisustusta, joten nopea osto ja haku on helpompaa.
Se varmaan toimii parhaiten käyttötavaraa noudolla ostettaessa, jos on kiire. Mutta valitettavasti puhelimeen siirtymistä ehdotetaan myös silloin, kun halutaan yrittää huijata. Milläpä todistat jälkikäteen mikä osoite, tilinnumero tai seurantakoodi puhelimessa on kerrottu, jos tuote on jäänyt saapumatta? Puhelinnumerokin ollut joku prepaid, johon ei enää vastata.
Toisaalta ei ole kyllä tarvinnut säätää tai vääntää Tori-keskustelussa, vaan kaupat on sovittu asiallisesti ja nopeasti myös siinä. Kaikki riippuu niin tavarasta, ostajasta ja myyjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Facebookin kirppari yhtä laaja kuin Tori.fi? Kysymys kuulostaa varmaan tyhmältä, mutta kaikki eivät ole facessa, niin kiinnostaisi tietää kannattaako sen takia luoda tunnarit? Onko siellä myös halutaan ostaa -osasto, mitä ei huutiksessa ole?
Älä haaskaa aikaa naamakirjaan.
Tietyn alan harrastajaryhmillä on omat nettifooruminsa joissa hyvin eksoottisellekin tavaralle voi löytää ostajan joka oikeasti on valmis maksamaan sellaisesta jotain
Minulla oli esim vanhasta Volvosta aikoinaan uutena paremman tieltä irrotettu tehtaan alkuperäinen radio jonka olin saanut sukulaiselta. Ihan perusmankka mutta uudenveroinen Volvon logoilla.
Torissa kukaan ei huolinut sitä edes ilmaiseksi mutta Volvo-harrastajien foorumilta löytyi autoaan entisöivä kaveri jolle iskemätön alkuperäismankka oli suoranainen helmi.
Kiitos vastauksesta ja hyvästä vinkistä.
Aloittaja oli ilmeisesti saanut tavaroita aiemmin kaupaksi joten ilmoituksissa ei vikaa.
Ehkä ilmoitusten määrä on kasvanut ja ilmoitukset hukkkuvat, monet eivät käytä hakua vaan selaavat vaan 1-3 ekaa sivua, siksi kyselyt tuotteista tulee aina heti/lähes heti, tai ei koskaan.
Muille myyjille voin kertoa vinkiksi, että itse jätän ostamatta jos siellä ei ole puh.numeroa, en jaksa sitä viestittelyä kun myyjätkään eivät niihin nopeasti vastaan, mikä on sinänsä outoa ja vaikuttaa etteivät tee mitään sen eteen, että saisi tavaran myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi iso syy on minusta se ettei myyjän numero näy jos ei ole itsellä tunnuksia. Juuri yksi vanhempi sukulaismies soitti miehelleni että haluaisi ostaa torista autonrenkaat mutta ei näy myyjän numeroa että voisiko mieheni katsoa sen.
Oho. Tämä ilmeisesti muuttunut? Muistelisin, että 2020 tein hankintoja ilman tunnuksia, ja näin myyjän numeron.
Numerot eivät näy kenellekään ellei myyjä ole sitä sallinut. Mä piilotan aina puhelinnumeroni ilmoituksesta koska en halua viestejä puhelimeeni. Viestissä annan numeroni.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja oli ilmeisesti saanut tavaroita aiemmin kaupaksi joten ilmoituksissa ei vikaa.
Ehkä ilmoitusten määrä on kasvanut ja ilmoitukset hukkkuvat, monet eivät käytä hakua vaan selaavat vaan 1-3 ekaa sivua, siksi kyselyt tuotteista tulee aina heti/lähes heti, tai ei koskaan.
Muille myyjille voin kertoa vinkiksi, että itse jätän ostamatta jos siellä ei ole puh.numeroa, en jaksa sitä viestittelyä kun myyjätkään eivät niihin nopeasti vastaan, mikä on sinänsä outoa ja vaikuttaa etteivät tee mitään sen eteen, että saisi tavaran myytyä.
Puhelinnumeron antaminen nettiin kyllä arveluttaa. Myyn keräilytavaraa, jonka osto ei voi olla tunneista kiinni. Kuitenkin eräs ostelija ehdotti heti puhelimeen siirtymistä, koska ei kuulemma ehdi seurailla Tori.viestejä kun on viikonloppu tulossa ja kaikkea. Tuli kirjoitustyylistä mieleen sekin, että yrittikö vaan saada selville tavaroiden sijainnin ja tunkea painostamaan ovelle.
Miksi en enää koske Toriin?
Jatkuvien petosten ja ohareita tekevien ostajien lisäksi suurin yksittäinen syy on se että hinta-laatusuhde on nykyään täysin luokaton.
Tyypillinen esimerkki: vuosi sitten markkinoille tulleen viihde-elektroniikkatuotteen ovh oli 200€ mutta sitä myytiin 180€ hintaan.
Nyt kun 2022 malli on juuri tullut markkinoille, vanha on Gigantissa tarjouksessa 99€ kaikkialla Suomessa.
Torissa parikin tyyppiä haluaa selvästi vaihtaa uuteen koska laittoivat käytetyn myyntiin tyyliin
"Huipputarjous! Vajaan vuoden käytetty vain 60% uuden hinnasta. Uutena 200€ nyt vain 120€. Tiukka hinta. Tinkijät saavat tappaa itsensä."
Jos hinta on kohdillaan niin kaupaks menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljaista on. Menee kuukausi ja toinenkin, eikä yhtään kauppaa synny. Joku haluaa varata viikon päähän mutta ei heistäkään koskaan mitään kuulu. Pitäisi laitella päivittäin ilmoituksia että olisi aina jotain 1-3 ekalla sivulla, täkynä.
Mitäs varaat kamojasi.
No nimellisesti varaan mutta jos toinen ostaja ilmaantuu niin myyn hänelle ja ilmoitan varanneelle että myyty toiselle. Mutta kun ei näy sitä toista ostajaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinnumeron antaminen nettiin kyllä arveluttaa. Myyn keräilytavaraa, jonka osto ei voi olla tunneista kiinni. Kuitenkin eräs ostelija ehdotti heti puhelimeen siirtymistä, koska ei kuulemma ehdi seurailla Tori.viestejä kun on viikonloppu tulossa ja kaikkea. Tuli kirjoitustyylistä mieleen sekin, että yrittikö vaan saada selville tavaroiden sijainnin ja tunkea painostamaan ovelle.
Halusi tingata puhelimessa. Itse hoidan kaupat loppuun saakka viestein, en anna numeroani.
Itselläni ainakin syynä torista ostamisen/myymisen lopettamiselle on, että koko touhusta on tullut juuri tuolla sivustolla todella vaivalloista ja aikaavievää. Ostajat tekevät ohareita kun on jo sovittu hakuaika, pari myyjääkin tehnyt niin ettei avanneet ovea kun menin sovittuna aikana hakemaan ostosta (en onneksi maksa koskaan mitään etukäteen mutta vaivansa siinäkin on kun turhaan menet hakemaan tuotetta jota et sitten saa). Jatkuvat tinkaamiset hinnasta vaikka yrität myydä jotain jo valmiiksi aivan pilkkahintaan. Muilla osto/myyntisivustoilla toimii vaan homma paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua enää uutta krääsää ja roipetta. Sinäkin haluat kamasta eroon. Miksi kukaan haluaisi lisähuolta turhasta tavarasta tässä maailman tilanteessa - ja muutenkaan. Tavarataivas ei ole kenenkään tulevaisuutta. Ihan noin konkreettisesti taivas.
No eihän kaikki ole turhaa, jokainen tarvitsee huonekalut, vaatteita, autoa, pyörää ym.
Vierailija kirjoitti:
1. kaikki konmarittaa nyt yhtäaikaa.
2. Postikulut on nousseet pilviin.
3. kukaan ei uskalla nyt ostaa ainakaan mitään turhempaa vaikka olisi halvallakin myynnissä perustarpeiden hintojen räjähdettyä pilviin sodan ja vihreiden utopististen ideologioiden vuoksi.
Ei nimittäin käy kauppa huutonetissäkään, eikä viime vuonnakaan esim. vähänkäytetyssäkään.
Ihmettelen miten ei ole vielä alkanut yritysten massakonkurssit kun kauppa ei käy. Valtio ja erityisesti vihreät ovat tuhonneet ihmisten ostovoiman totaalisesti!!
Joka viikko myyn jotain huutonetissä, menee 10x paremmin kaupaksi siellä kuin torissa. Kun kaupat hoitaa hyvin loppuun saakka, saa hyvät palautteet ja silloin voi myydä vähän kalliimmalla kuin muut, esim särkyvää kun on paljon kiittelyjä hyvästä pakkaamisesta.
Eikö teitä koskaan pelota antaa puhnumeroa ja osotteita tuiki tuntemattomille, jotka yleensä ei vielä edes saavu koskaan paikalle? Itse alkuun kun sovin kaupoista, niin uskoin sinisilmäisesti että ostaja tulee paikan päälle osoitteen saatuaan. 9/10 jättää kuitenkin tulematta nykyään ja häviää kuin pieru saharaan, mutta silti näillä kaikilla kymmenellä "ostajalla" on jo osoitteeni ja tämä on alkanut pelottaa. Olen hissukseen alkanut luopua kauppojen teosta myyjänä niin, että enää ei haeta kotoani muuta kuin esim. vaikka kirjahylly tmv isompi jota en itse voi kuljettaa mukanani ohikulkumatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, yksi tai kaksi tuotetta menee viikossa vaikka myyntikohteita on n. 100. Ehkä ihmisillä on yleisesti liikaa tavaraa ja karsiminen on in.
Minua ei huvita ostaa mitään tyypeiltä joilla on se 100+ myyntikohdetta. Ostan Torista kierrätysmielessä ja jotenkin menee maku touhusta tuollaisten "ammattimyyjien" kohdalla.
Heh, 100+ myyntikohdetta ei todellakaan tee ihmisestä mitään "ammattimyyjää". Kun joku on kaappejaan konmarittamassa niin 100 tavaraa löytyy useimmilta myyntiin ihan hetkessä. Ja jos erityinen rahapula iskee, voi epätoivoissaan yrittää myydä vaikka mitä.
Minullakin on laatikoissa tavaraa odottamassa myyntiin laittamista, en vain ole ehtinyt ja jaksanut. (Myynnissä on vain jotain 5-10 aina kerrallaan, koska olen laiska.)
Tai jos on kuten minä että teen hidasta muuttoa pienempään asuntoon, niin ilmoituksia on satoja monessa paikassa. Enkä tosiaankaan ole ammattimyyjä. Kun tavarat on myyty, uutta ei tule myytäväksi ihan heti.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa luulisi, että silloin kun ostovoima heikkenee, käytetylle ja halvalle (mutta hyvälle, ei romulle tietenkään) vaihtoehdolle olisi enemmän kysyntää. Menneisyydessä kun ihmiset olivat köyhiä ja kaikesta ei ollut ylitarjontaa, kierrätys ja käytetyn tavaran kauppa olivat voimissaan. 1800-luvulla kierrätettiin jopa kivipöly tiiliskivien tekoon.
No, ehkä täällä ei olla ihan niin köyhiä vielä kuitenkaan...
Mutta kuitenkin, aina on ihmisiä jotka tarvitsevat kipeästi uudet kengät. Luulisi, että ne joilla ei ole varaa ostaa satasella kaupasta kenkiä ostaisivat sitten Torista kympillä. Ei Torissa kaikki ole luokatonta romua vaan siellä tekee myös todellisia löytöjä. Nekin vaan roikkuvat tätä nykyä siellä pitkään. Tiedän tämän siitä että siellä tulee säännöllisesti vastaan vaikkapa juuri kenkiä, jotka ostaisin itse heti, jos ne olisivat minun kokoani. Mutta ne roikkuvat siellä viikkokaupalla.
Kengät on juuri se asuste, jota en ostaisi käytettynä. Edellisellä omistajalla on voinut olla jalka- tai kynsisieni, ja se on tarttuva.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin syynä torista ostamisen/myymisen lopettamiselle on, että koko touhusta on tullut juuri tuolla sivustolla todella vaivalloista ja aikaavievää. Ostajat tekevät ohareita kun on jo sovittu hakuaika, pari myyjääkin tehnyt niin ettei avanneet ovea kun menin sovittuna aikana hakemaan ostosta (en onneksi maksa koskaan mitään etukäteen mutta vaivansa siinäkin on kun turhaan menet hakemaan tuotetta jota et sitten saa). Jatkuvat tinkaamiset hinnasta vaikka yrität myydä jotain jo valmiiksi aivan pilkkahintaan. Muilla osto/myyntisivustoilla toimii vaan homma paremmin.
Mitä ovat muut, paremmin toimivat osto- ja myyntisivustot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2e käytetty paita tulee uuden hintaiseksi, kun maksaa 6e postikuluja.
Aikamoiset kulut yhdelle paidalle. Joko paidassa on kymmenen neliömetriä kangasta tai sitten myyjä laittaa melko reilusti omaa vaivanpalkkaa/pakkauskuluja.
6 euroa on ainakin ärräpussin lähetyshinta tällä hetkellä.
Ihan normi toimitustapa.
Jos paita ei mahdu kirjeeseen (max paksuus 3 senttiä) niin ei kirjeessä ei onnistu lähettämään. Muuten lähetän kirjeessä toki.
Mutta kirjemaksutkin koko ajan nousevat ja paino ratkaisee myös kirjeen hinnassa.
En ole laittanut muuta kuin tuon 6 euroa lähetyshinnaksi itse kun lähetän, en mitään ylimääräistä, edes muutaman kilometrin kävelemisen palkkaa ärrälle. Ei ole autoa.
Kirjeiden postimaksut nousee taas 31.3. Postimerkki 1,95€.
Kukaan ei halua enää uutta krääsää ja roipetta. Sinäkin haluat kamasta eroon. Miksi kukaan haluaisi lisähuolta turhasta tavarasta tässä maailman tilanteessa - ja muutenkaan. Tavarataivas ei ole kenenkään tulevaisuutta. Ihan noin konkreettisesti taivas.