Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Torissa ei enää mene mikään kaupaksi?

Vierailija
25.03.2022 |

Olen vuosien mittaan myynyt paljon tavaraa hyvällä menestyksellä. Nyt yhtäkkiä noin vuosi sitten kaupankäynti on loppunut kuin seinään. Uudenveroista tavaraa on tarjolla muutamalla eurolla, mutta kukaan ei ole kiinnostunut. Laitoin tarkoituksella edulliset hinnat, koska haluaisin päästä tuotteista eroon. Mutta ei.

Kommentit (228)

Vierailija
61/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en jaksa enää etsiä torista mitään. Viimeksi kun katsoin, millainen tarjonta on poikien välikausitakeista, niin nuhjuisia ja tummanvärisiä oli vaan tarjolla. Ei ole aikaa kytätä viikkotolkulla, että tuleeko sinne yksi siisti myyntiin. Helpompi hakea kaupasta tai kysyä tutuilta.

Käytettynä ostaminen on niin hakuammuntaa. Joskus voi löytyä just se etsimäsi tuote sopivalla hinnalla, mutta useimmiten ei. Selasin itse kuukausitolkulla Toria kun suunnittelin kirjoituspöydän hankintaa. Ei löytynyt mieleistä ei sitten millään, vaikka lähiseudulla ei periaatteessa ollut tarjonnasta pulaa. Hain sitten lopulta kirjoituspöydän Ikeasta. Ei sekään aivan sitä ole mitä etsin (Ikean laatu...), mutta olipahan ainakin ehjä ja kolhuton.

Vierailija
62/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse liityin vuosien tauon jälkeen facebook kirppareille, niin kyllä on kauppa käynyt hyvin. Oon nyt kahteen viikkoon myynyt n. 20 tuotetta postituksella, 0 hupivarailua ja kaikki maksaneet heti.

Itellä varmaan 70% "ostajat" on niitä kuriirihuijareita. Ihan hauska tietysti kusettaa heitä takaisin, mutta alkaa jo kyllästyttämään. Marketplace myöskin näyttää aivan typerästi tuotteet, sillä minulla on 40km säde vaan silti ehdottelee kaikkea koko Suomen pituudelta. Suurin osa on tietysti vieläpä noudolla, joten selaaminen on rasittavaa, kun yrität bongata ne lähialueen kaupungit. Lisäksi kun siellä näkyy "myyntipuu - kuvia kommenteissa" ilmoituksia, niin eihän ne kommentit ja kuvat edes marketplacessa näy, vaan pitäisi mennä johonkin ryhmään x, jota et edes tiedä, katsomaan kuvat. Myyntikohteet tuntuu myös jumittuvan eikä vaihdu ollenkaan. Jos haet asiaa x, näkyy silti myös erilaisia tuotteita a:sta ö:n. 

Mun mielestä marketplace on tosi huono systeemi ostajan silmin ainakin. Myyjänä taas tuntuu olevan helvetin vaikeaa saada ilmoitusta seulan läpi. Rikkoo milloin mitäkin sääntöä muka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut Tori myyj nyt neljä vuotta. Päätin luopua kaikista tavaroista, joita en itse tarvitse. Myyn samaan aikaan sekä Torissa että FB kirppiksillä. Välillä Torissa menee enemmän ja välillä FBssä. Mulla on hyvää tavaraa myytävänä, myyn vain sellaista mitä itse voisin ostaa. Muut lahjoitan paikkakunnan Roskalavalla tai kirppareilla ilmaiseksi. Myön Konttiin olen vienyt paljon tavaraa.

Vuosien saatossa olen tienannut itselleni turhalla tavaralla noin 4000e ja siskolleni 1000e.

Mulla ei ole mitään pakkomyynnissä, joten tinkikauppaan en lähde - toki tavaroissani on mukana tinkivara, joka riippuu tavaran arvosta.

Pahimmat tinkaajat aloittavat -50% tavaran myyntihinnasta, ne jätän suosiolla väliin enkä lähde edes keskustelemaan.

Turhia tiedusteluja tulee harvoin mutta tasaisesti. Useimmiten (90%) tiedusteluista päättyvät kauppoihin.

Mulle on tullut myyjänä vastaan ostohuijari. Postitin tuotteet hänelle ja paluupostissa tuli viesti että tavara oli virheellinen ja hän vaati hyvitystä - oli kuulemma naapurikin käynyt katsomassa tuotetta. Silloin olin vielä aika vihreä kauppias eikä mulla ollut niin yksityiskohtaisia kuvia käytössä kuin olisi pitänyt olla. Ostaja syytti minua valehtelijaksi ja minä kysyin, onko hän kenties voinut erehtyä. Hän riemastui tästä ja kysyi miten minä voin syyttää häntä valehtelijaksi. Olin kuitenkin käsitellyt tuotteita moneen otteeseen enkä ollut havainnut kyseistä ostajan löytämää virhettä. Pitkin hampain hyvitin puolet tuotteen hinnasta. Oletan että hänellä oli samanlainen tuote virheellisenä itsellään ja käytti sitä tuotetta minua vastaan.

Tästä oppineena, otan monia valokuvia ennen tuotteen pakkaamista, jotta minulla on vastine jos samanlainen tapaus tulee vastaan. Minä en myy virheellisiä tuotteita tai sitten myyn ne selkeästi virheellisenä ja se toki vaikuttaa hintaan.

Vierailija
64/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä osta torista kuin huonekaluja tai astioita. Vaatteet ja kengät haluan nähdä ja sovittaa paikan päällä, joten käyn kirppareilla, joilta ostankin lähes kaikki vaatteeni. On todella ahdistavaa mennä sovittamaan jotain tori-vaatteita toisen ihmisen kotiin.

Korkeintaan jonkun takin voisi varata torista, mutta silti huomattavasti helpompaa ja nopeampaa on esim. Facebookin kirppikset kaiken yhteydenpidon kannalta. Tori on vain turhan vaikea, kun ei ole sellaista suoraa "chattia".

Vierailija
65/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mulla ei edes ole myytävänä mitään turhaa esim. koriste-esineitä, vaan ihan uusia laatukenkiä pilkkahintaan. Kenkiä ja takkeja nyt luulisi kaikkien tarttevan, vaikka kulutusta vähentäisikin. Ap

Etpä itsekään näköjään tarvitse kun yrität myydä.

En niin, koska sairauden vuoksi en voi enää käyttää eikä ole tarvetta niin monille ja tyylikkäille kengille. Entisen työn puolesta on kertynyt runsaasti laatutavaraa. Kuljen nykyään lenkkareissa. Mutta kaikilla ei liene yhtä kurja tilanne kuin minulla. Ap

Vierailija
66/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torin ja Huutonetin ratkaiseva ero on siinä, että torissa pitää lähettää viesti, mutta huutonetissä ostetaan tai korotetaan tarjouksia. Kumpi on mielekkäämpi tapa hankkia jokin tavara?

Mitä niihin torin viesteihin pitäisi kirjoittaa? Jos myyjä ei tajua yksinkertaista ostotarjousta, niin mitä muuta ostajaehdokas voi enää tehdä?

Vierailija
67/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tosi harva ostaa torista enää, ovat siirtyneet Facebookin kirppareille. Siellä on vielä koko maanlaajuinen marketplace, helppo käyttää ja etsiä.

Kaikki menee mitä myykin. Itsekin ostan vain sieltä.

Vierailija
68/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, yksi tai kaksi tuotetta menee viikossa vaikka myyntikohteita on n. 100. Ehkä ihmisillä on yleisesti liikaa tavaraa ja karsiminen on in.

Minua ei huvita ostaa mitään tyypeiltä joilla on se 100+ myyntikohdetta. Ostan Torista kierrätysmielessä ja jotenkin menee maku touhusta tuollaisten "ammattimyyjien" kohdalla.

Heh, 100+ myyntikohdetta ei todellakaan tee ihmisestä mitään "ammattimyyjää". Kun joku on kaappejaan konmarittamassa niin 100 tavaraa löytyy useimmilta myyntiin ihan hetkessä. Ja jos erityinen rahapula iskee, voi epätoivoissaan yrittää myydä vaikka mitä.

Minullakin on laatikoissa tavaraa odottamassa myyntiin laittamista, en vain ole ehtinyt ja jaksanut. (Myynnissä on vain jotain 5-10 aina kerrallaan, koska olen laiska.)

Siksi se ammattimyyjä oli lainausmerkeissä.

Usein ne joilla on paljon tavaraa myynnissä, ovat liikkeellä rahan ansaitsemis- eikä kierrätysmielessä, ja se huokuu jo niistä ilmoituksista. En tykkää että jo ilmoituksessa sanellaan kauhean tarkat ehdot ostajalle (en mittaa, en varaile, en sitä enkä tätä) eikä mitään neuvotteluvaraa mistään ole. Ymmärrän että kun myy paljon, näin on tavallaan pakko tehdä kaikenmaailman kyselijöiden vuoksi, mutta siksipä itse ostankin mieluummin sellaisilta, joilla ei ole 100+ ilmoitusta. Ja tämä ei nyt tarkoita että olisin itse kyselemässä kaikenlaista, vaan että minusta nuo "ammattimyyjien" (huom. lainausmerkit) ilmoitukset ovat usein luotaantyöntäviä.

Vierailija
69/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on monta syytä miksi lopetin ostamisen torista:

1. Korona. Vaikka tartunnan saaminen on varmasti olematon niin en silti halua ottaa riskiä.

2. Kirppisten ja torin hinnat ovat ihan järkyttäviä. Olen etsinyt tiettyjä mukeja ja aina ihmiset myy niitä samaan hintaan tai kalliimmalla, kuin uutena kaupasta saa.

3. Huijaukset. En halua enää ostaa tavaraa jota en näe ensin. Kerran ostin tavaran jossa ei pitänyt olla naarmuja, mutta oli täysin naarmuinen.

4. Tekstiileissä on pelko, että tuholaiset tulee mukana. Näin tapahtui ystävälle.

Yksinkertaisesti pääsen vähemmällä vaivalla ostamalla tavarat suoraan kaupasta.

Mä ostin homeen hajuiset ”hyväkuntoiset” verhot, ei lähde pesemälläkään. Mies nouti, eikä älynnyt haistella.

Ja ostin myös lastentarvikkeita, ”siistissä” imetystyynyssä oli reikä ja kaikki ”vasta pestyt” kamat ihan kissankarvoissa ilman eläintalous-merkintää.

”Ehjät ja siistit” vauvanvaatteet oli ripuloitu.

Ne pitäis sit jossai parkkipaikalla syynätä kaikki läpi, kun ei voi enää myyjiin luottaa.

Eräältä olin ostamassa toppahousuja, niin koronan takia olis pitäny sovittaa parkkipaikalla pakkasessa🤦🏻‍♀️

Että ihan näistä syistä en enää osta sieltä mitään, ei tää ennen tällasta ollu!

Tämä.

Ihmisillä on todella kummallisia käsityksiä siisteydestä; ovat aivan sokeita omille roinilleen.

Ja toi hajuongelma on suurin syy, miksen osta mistään kirpparilta muuta kuin täysin luonnonmateriaalisia tekstiilejä.

Vähänkin keinokuitua mukana ja haisevat ikuisesti "kirpputorille" tai homeelle ja ovat roskiskamaa.

Ja ei, ne jotka väittää, että pakastimessa/ etikalla/ jatiesmillä ihmeaineella hajut lähtee, puhuu potaskaa.

Mun oli tarkoitus kerran käydä ostamassa ja hakemassa nojatuolit, sellaisia kellertävän värisiä, koska tykkään keltaisesta. No, ei sitä huomannut heti siinä ilmoituksessa, kun vähän "varjoinen" kuva, mutta paikanpäällä se selkänoja ja käsinojat oli ihan tummentuneet, siis hyvin selkeästi. Ilmoituksessa oli, että "lähes uudenveroiset ja siistit". Jäi sitten ostamatta, mutta vieläkin ärsyttää, että sinne asti piti mennä peräkärryn kanssa nähdäkseen vain todella likaiset nojatuolit. 

Mä ostin (tai ne oli annetaan) kans kaksi nojatuolia, "hyväkuntoiset". Joo en viitsinyt valittaa, kun myyjä toi ne pihaan ja olivat ilmaiset, mutta pihassa kertoikin tuolien olleen ulkona katoksen alla viimeiset ½ vuotta. Niissä oli ihan kamalat tummentumat ja haju tietysti ulkonaolosta vähän kostea. Antoi vielä vaahtopesuainepurkin mukaan, että putsaa sitten kesäkuivalla. Okei joo pitää pestä kesällä sit juu kiitos... mutta eihän niita voinut sisälle tuoda laisinkaan. Jäi sitten mun tehtäväksi viedä nojatuolit kaatopaikalle.

Vierailija
70/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta vuotta Tori-käyttäjänä, sekä myyjänä että ostajana, mutta nyt tuli mitta täyteen. Parhaillaan 2 rikosilmoitusta vetämässä tultuani ostajana huijatuksi. Menetin yhteensä vajaa 200. Kyseessä vielä molemmilla kerroilla naisten vaatteita; kaksi takkia ja ulkoiluhousut. Eli ei mitään perinteisiä huijareiden täkyjä, kuten puhelin, tabletti jne.

Toisen huijarin täysin saman huijausilmoituksen takista olen bongannut ja ilmiantanut kohta 20 kertaa ylläpitoon ja niin vaan onnistuu poiston jälkeen aina uusimaan saman ilmoituksen, pahimmillaan 3 kertaa saman päivän aikana! Silloin meni loppukin luotto myyntipaikkaan, kun ylläpito on täysin hampaaton huijareiden kanssa ja sama rikollinen saa uusia saman monta kertaa ilmiantannetun huijausilmoituksen, vaikka heillä kaikki ilmoitukset tarkastetaan ennen julkaisua.

Juurikin tuo huijareiden jatkuvasti kasvava määrä on iso tekijä siinä, ettei ks. myyntialustaa ihmiset enää uskalla käyttää. Itse tiedän lukuisia kaltaisiani uhreja. Myyjillä pitäisi ehdottomasti olla kunnon tunnistautuminen pankkitunnuksilla ja yhdestäkin selkeästä huijauksesta saisi käyttökiellon paikkaan niin, ettei siellä pystyisi enää myynti-ilmoituksia tekemään.

Harmi, että mennyt tuollaiseksi, kun muuten oli erittäin aktiivinen ja hyvä myyntipaikka, mutta enää en uskalla ottaa riskiä, että tulisi sitä kolmatta huijauskertaa.

Vierailija
71/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian halvalla ei kannata myydä, eikä ainakaan antaa ilmaiseksi. Jotenkin ihmiset luulee, että halvassa tai ilmaisessa tuotteessa on jotain vikaa. 

Tämä on niin totta. Kannattaa nostaa hintaa jos ei kauppa käy. Kirppiksellä ainakin aina toimii.

Höpöhöpö. Taidat olla näitä oman elämänsä Huutokauppakeisareita.

Vierailija
72/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa luulisi, että silloin kun ostovoima heikkenee, käytetylle ja halvalle (mutta hyvälle, ei romulle tietenkään) vaihtoehdolle olisi enemmän kysyntää. Menneisyydessä kun ihmiset olivat köyhiä ja kaikesta ei ollut ylitarjontaa, kierrätys ja käytetyn tavaran kauppa olivat voimissaan. 1800-luvulla kierrätettiin jopa kivipöly tiiliskivien tekoon.

No, ehkä täällä ei olla ihan niin köyhiä vielä kuitenkaan...

Mutta kuitenkin, aina on ihmisiä jotka tarvitsevat kipeästi uudet kengät. Luulisi, että ne joilla ei ole varaa ostaa satasella kaupasta kenkiä ostaisivat sitten Torista kympillä. Ei Torissa kaikki ole luokatonta romua vaan siellä tekee myös todellisia löytöjä. Nekin vaan roikkuvat tätä nykyä siellä pitkään. Tiedän tämän siitä että siellä tulee säännöllisesti vastaan vaikkapa juuri kenkiä, jotka ostaisin itse heti, jos ne olisivat minun kokoani. Mutta ne roikkuvat siellä viikkokaupalla.

Vierailija
73/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postikulut on yksi isoin syy miksi en enää osta. Halvin S-paketti on jo liki 7 euroa!

Kun ostin vielä paljon vaatteita nettikirppiksiltä, oli käytössä edulliset maxi-kirjeet, joilla melkein kaikki vaatteet kulki.

Vaatteita ostan tavallisilta kirppiksiltä, mutta tuntuisi oudolta mennä sovittelemaan jonkun kotiin, ja sitten jos ei ostakaan… epämukavaa.

Totta. Itse ostanut Vähänkäytetystä ja palautuskin maksaa taas sen 6.90€ jostakin 5€ vaatteesta, ei mitään järkeä. Omaan kaappiin jäävät epäsopivat lojumaan, kun palauttaminen tulee kalliimmaksi, kun itse vaate.

Vierailija
74/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma ovat häriintyneet myyjät jotka ovat kiljupäissään keksineet romuilleen jonkin täysin utopistisen hintapyynnön ja tulleet ilmeisesti retostelleeksi ryyppyremmissä tulossa olevilla rahamäärillä ja vielä ryypänneetkin ne etukäteen

Sitten kun romut eivät menekään kaupaksi ja joku uskaltaa tarjota 20% pyyntihinnasta mikä sekin on yläkanttiin, nämä lähettävät suunnilleen tappouhkauksia ja kirjoittelevat tälle foorumille pitkiä vuodatuksia tinkijämulkuista joita vetävät sorkkaraudalla hampaille jos vain kiinni saavat.

Yrittävät kusettaa heiltä korvaamattoman arvokkaat tuotteet ilmaiseksi vaikka ilmoituksessa oli jo OIKEA hinta josta ei tingitä senttiäkään. Hinta on absoluuttisen oikea koska minä itse ravistin sen hihasta.

Joo, kiinnostaa toki ottaa enää yhteyttä näihin hulluihin ja tehdä oikeaa käytetyn tavaran torikauppaa jossa hinta on aina myyjän ja ostajan hyvässä hengessä käymän neuvottelun lopputulos.

Pitäkää tunkkinne. Sen arvo ei muuten ole 250€ koska DX Corolla ei ole varsinainen klassikko ja tunkkeja saa siihen ebaysta kympillä.

Vierailija
75/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on persaukisia nykyään. Great resetointia tämä on

Päinvastoin, suomalaisilla menee niin hyvin että ostavat kaupasta vain uutta.

Vierailija
76/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee poistoja silloin tällöin, mutta arvostan aikaani ja energiaani sen verran paljon että jos edulliseen kirppishintaan tavarat ei mene n. viikossa niin kippaan ne hyväntekeväisyyskirppikselle tai suoraan roskiin. Ällistyttää ilmoitukset joissa jotain alkujaankin budjettikamaa kaupitellaan kuukaudesta ja jopa vuodesta toiseen.

Vierailija
77/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi iso syy on minusta se ettei myyjän numero näy jos ei ole itsellä tunnuksia. Juuri yksi vanhempi sukulaismies soitti miehelleni että haluaisi ostaa torista autonrenkaat mutta ei näy myyjän numeroa että voisiko mieheni katsoa sen.

Minäkin ohitan nämä heti. Viesti kulkee tunnuksien kautta myyjälle, mutta en jaksa odotella koska se myyjä mahdollisesti vastaa viestiin vai vastaako ollenkaan. Nopeampaa soittaa ja sopia asia.

Ymmärrän, ettei kaikki halua numeroaan suoraan ilmoitukseen laittaa, mutta mulle se ja sama, sovin kaupat mieluummin nopeasti puhelimitse.

Vierailija
78/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettinyt samaa, en myöskään millään meinaa saada mitään kontaktia torimyyjiin jos olisin ihan oikeasti halukas ostamaan sen tuotteen :D 

Näitä on yllättävän paljon ja niitä, jotka ovat jo tuotteen myyneet, mutta ilmoitus on ja pysyy.

Vierailija
79/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla myydä vaatteita Zadaassa, mulla ainakin käy kauppa hyvin siellä. Se on siis kirppissovellus, jonka voi ladata puhelimeen. Tosi kätevä. Musta tuntuu, että aika monet on siirtyny huutonetistä ja torista sinne.

Vierailija
80/228 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyn useammilla nettikirppiksillä, joten jos ei mene Torissa saattaa mennä Facebookin ryhmissä tai MarketPlacessa. Nyt kuitenkin todennut saman, etten saa oikein mitään missään kaupaksi ja laiskistuin sitten kokonaan myymisteni kanssa.

Facebookin eri myyntiryhmissä on hyvin rajattu kysyntä  vain tietyistä tuotteista. Ostointo on suoraan riippuvainen siitä, mitä muut samassa ryhmässä ymmärtävät ja arvostavat. Jos esim myy Marimekosta muuta kuin Unikko-kuosia on tuurista kiinni, että joku Marimekko-ryhmässä arvostaisi muutakin kuin Unikkoa. Niinpä usein seuraan ryhmän ostokäyttäytymistä ja kannattaako lähteä myymään  siellä mitään.

Hyvä laatu ei ole tae ostajista. Ei edes edullisella hinnalla. Epäilen myös, että kyse voi olla myös elintasoeroista. Ne, jotka ostavat nettikirppiksiltä ostavat sitä samaa halpaa krääsää kuin myyjilläkin on myytävänä, Hinnat ovat kunnioitettavan korkeat tavarasta, jonka ekologisuus ja kierrätettävyys ovat kyseenalaisia.

Uskon, myös että korona-aika oli nettikirppisten kukoistusaikaa. Ihmisillä ei ollut muuta tekemistä kuin plarata, mitä voisi ostaa nettikirppiksiltä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi