Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaslomalta kuntoutustuelle?

Vierailija
07.09.2015 |

Olen ollut yli puoli vuotta sairaslomalla keskivaikean/vaikean masennuksen vuoksi. Jäädessäni sairaslomalle, opiskelin TE-toimiston luvalla omaehtoisesti. Nyt olen opiskellut osa-aikaisesti max 40 % vs. kokoaikaiseen opiskeluun, ja voimat ovat ihan loppu. Edellisen kurssin ja tentin jälkeen olen pitänyt paussia useamman viikon. Yritän silti kohta jatkaa opiskelua osa-aikaisesti.

Jos en kuntoudu vielä 1 vuoden sairasloman jälkeen opiskelukykyiseksi, voinko päästä kuntoutustuelle? Miten tuen suuruus lasketaan? Sairaspäiväraha laskettiin ansiosidonnaisen päivärahan mukaan. Onko kuntoutustuki pienempi? Onko se pienimmillään takuueläkkeen verran? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivulta löytyy tietoa.

Vierailija
2/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuelle on todella vaikea päästä. Itselleni haettu sitä useamman kerran, diagnooseja useita (henkistä ja fyysistä sairautta) ja joka kerta hakemus on hylätty. Ei siis kannata odottaa liikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun olet ollut vuoden päivät sairaspäivärahoilla, niin sitten saat hakea. Varaudu pitkään odotukseen. Minulla ekaa kuntoustukiputkea haettaessa kesti päätöksen saaminen noin 8kk. Pidä myös huoli siitä että lääkärisi osaa kirjoittaa "päteviä" papereita Kelaan, muuten ei mene läpi, oli se diagnoosi mikä tahansa.

Tuen suuruus riippuu siitä, että saatko muualta eläkettä ja kuinka paljon. Jos et saa muualta mitään niin saat takuueläkkeen verran.

Vierailija
4/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuntoutustukea vuoden sairauslomallaolemisen jälkeen saa, niin mitä tapahtuu? Jatkuuko sairausloma vaan? Menettääkö työpaikkansa?

Vierailija
5/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:03"]

Jos ei kuntoutustukea vuoden sairauslomallaolemisen jälkeen saa, niin mitä tapahtuu? Jatkuuko sairausloma vaan? Menettääkö työpaikkansa?

[/quote]

Mä olen ymmärtänyt, että kuntoutustukea vaan haettaisiin uudelleen? Eli käyt hakemassa lääkäriltä uuden b-lausunnon ja pistät Kelaan. En tiedä tarkalleen miten se oikeasti käy, kun itse olen ollut niin onnellisessa asemassa, että olen aina saanut myöntävän päätöksen kunttariin (ja loppupeleissä pysyvään eläkkeeseen).

Vierailija
6/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:03"]

[/quote]

Mä olen ymmärtänyt, että kuntoutustukea vaan haettaisiin uudelleen? Eli käyt hakemassa lääkäriltä uuden b-lausunnon ja pistät Kelaan. En tiedä tarkalleen miten se oikeasti käy, kun itse olen ollut niin onnellisessa asemassa, että olen aina saanut myöntävän päätöksen kunttariin (ja loppupeleissä pysyvään eläkkeeseen).
[/quote]
Kielteisestä kuntoutustokipäätöksestä voi toki valittaa, mutta tuo, että hakee uuden B-lausunnon ja hakee vain uudelleen, on paljon nopeampi vaihtoehto ainakin.

Vierailija
7/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kuntoutustukea myönnetä, ilmoittaudut te toimistoon vajaakuntoiseksi työttömäksi työnhakijaksi.

Vierailija
8/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:21"]Jos ei kuntoutustukea myönnetä, ilmoittaudut te toimistoon vajaakuntoiseksi työttömäksi työnhakijaksi.
[/quote]
Eli vakituisen työpaikkansa menettää? Voi itku!

Vierailija
9/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoustuen myöntämisen ehtona on, että hakevan henkilön arvellaan olevan kuntoutettavissa takaisin työelämään. Muista, että myös osakuntoutustuki on olemassa, jos jaksat osittain opiskella tai työskennellä. Aina parempi vaihtoehto kun kokonaan pois töistä/koulusta. Ei eläkkeelle pääsy ole mikään saavutus ja hieno juttu. Täytyy itsekin haluta kuntouttaa itseään.

Vierailija
10/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käy välillä töissä/opiskeluissa, voiko saada uudelleen sairaslomaa, vaikka olisi aiemmin ollut yhtäjaksoisesti vuoden sairaslomalla?

Vierailija
11/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, enkä siitä heti toipunutkaan. Olin ensin sairaslomalla ja sitten kuntoutustuella, jolloin maksettiin n. 1000 e / kk. Ammatiltani olen lääkäri. Joku kirjoitti, että lääkärin pitäisi kirjoittaa "pätevät paperit" kelaan, mutta kyllä se niin on, että vaikka kuinka pätevät paperit kirjoittaisi, niin Kelan lääkärit voi ne hylätä potilasta näkemättä.Ihan millä mielellä nyt sattuvat olemaan. 

Vierailija
12/23 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilla sanotaan näin: "Kuntoutusraha lasketaan kuten sairauspäivärahan määrä."

Eli onko kuntoutustuki saman suuruinen kuin sairauspäiväraha? Entäs työkyvyttömyyseläke tai määräaikainen työkyvyttömyyseläke? Olen ihan sekaisin tässä byrokratiaviidakossa.

Ap  

Vierailija
13/23 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
14/23 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:25"]Kelan sivuilla sanotaan näin: "Kuntoutusraha lasketaan kuten sairauspäivärahan määrä."

Eli onko kuntoutustuki saman suuruinen kuin sairauspäiväraha? Entäs työkyvyttömyyseläke tai määräaikainen työkyvyttömyyseläke? Olen ihan sekaisin tässä byrokratiaviidakossa.

Ap  
[/quote]

Kuntoutusrahaha on eri kuin kuntoutustuki. Kuntoutustuki on entinen ma.eläke. Toistaiseksi eläke sitten se pysyvä.
Itse olen toistaiseksi eläkkeellä, sitä ennen 8 v kunt.tuella.

Vierailija
15/23 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK. Miten se kuntoutustuki lasketaan? Onko pienempi kuin sairauspäiväraha?

Vierailija
16/23 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:24"]OK. Miten se kuntoutustuki lasketaan? Onko pienempi kuin sairauspäiväraha?
[/quote]

Katso vaikka KELAn sivuilta, en muista asiaa enää, olen ollut eläkkeellä jo pari vuosikymmentä ja minulla maksajana on ollut aina vakuutusyhtiö.

Vierailija
17/23 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin sairauslomalta kuntoutustuelle nyt heinäkuun alusta 3kk ajaksi - joudun taas todistamaan että olen yhä sairas 1.10 eteenpäin. Harmittaa, taas joutuu juoksemaan lääkärissä ja maksamaan isot laskut tutkimuksista joita tk ei pysty tekemään.

Mun ansiosidonnainen oli 2400€, sairauspäiväraha 2200€ ja kuntoutustuki 1850€/kk brutto

Vierailija
18/23 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, olipa sulla isot tulot. Mun bruttopalkka oli yhtä suuri kuin sun ansiosidonnainen, vaikka olenkin korkeastikoulutettu. Ansiosidonnainen (brutto) oli 1355, sairauspäiväraha nettona n. 1100 €. Eli kuntoutustuki olisi vielä pienempi? Jäänköhän minimieläkkeelle eli takuueläkkeelle..?

Vierailija
19/23 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/23 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:56"]

Oho, olipa sulla isot tulot. Mun bruttopalkka oli yhtä suuri kuin sun ansiosidonnainen, vaikka olenkin korkeastikoulutettu. Ansiosidonnainen (brutto) oli 1355, sairauspäiväraha nettona n. 1100 €. Eli kuntoutustuki olisi vielä pienempi? Jäänköhän minimieläkkeelle eli takuueläkkeelle..?

[/quote]

3400€/kk oli brutto töissäollessa 35 työvuoden jälkeen.

19