Mitä syödä Buranan tilalle?
Monesti sanotaan, että syö esim. Tulehduksiin Buranaa 3 krt päivässä. Panadol ei käy.
Mä saan Buranasta jotain allergiaa, kasvot täynnä turvonneita, punaisia, ehkä hieman sinertäviä läiskiä. Koko kasvoja kuumottaa. Välillä allergia ylettyy myös rintaankin. En tiennyt ennen tätä päivää, että Burana oikeasti aiheuttaa mulle ongelmia, epäillyt vain.
Mulla on nyt kasvot kamalassa kunnossa kolmen Buranan jäljiltä ja aloitin niiden syömisen hampaiden takia. Kaksi hammasta lohjennut, aika vasta ensi kuussa. Mulla siis tullut yli viikon aikana joka päivä erittäin sinnikäs migreeni, leukaa särkee enkä saa suuta kunnolla auki.
Ajattelin helpottaa oloani Buranalla ja se toimikin oikeasti. Nyt alkaa taas särkemään, kun olisi lääkkeen aika, mutta en uskalla ottaa enää Buranaa. Mitä tilalle? Suosituksia!
Kommentit (35)
Minulla Pronaxen välillä ibuprofeiinin tilalla. Samalla tavoin reagoin kuin ap, kuumotus, näppyjä koko yläkroppa täynnä vatsaan asti. Pidinkin sitten parin vuoden tauon ja nyt ei tule oireita.
Mä olen muuten Sulfalle allerginen. Samoin joillekin antibiooteille.
Täytyy yrittää myös joihinkin allergiatesteihin. Kurjaa jos tulee joskus jotain vakavampaa enkä mä tiedä mille kaikelle ollenkaan allerginen.
Kiitti, ap!
biprofeiini (burana, ibumax jne) tulehduskipulääke. Säännöllinen ja tai pidempi kuuri rikkoo vatsan, alkaa verisuonet vuotaa siellä. Siksi ei ole mikään omatoimilääke säännölliseen käyttöön.
Parasetamoli (panadol jne) taas rasittaa voimakkaasti maksaa, eikä pitäs siksi käyttää lainkaan alkoholin kanssa, esim krapulaan. Pidempi käyttö voi tuhota maksan.
Lääkeasioihin voi kysyä aina apua http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/yhteystiedotjaaukioloajat/Pages/Default.aspx - soita jo!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:24"]Eipä voi sanoa, kun ei tiedä mikä se on se allergiaa aiheuttava ainesosa. Toisilla toiset. Panacod taitaa olla reseptilääke. Suosittelisin välttämään ainakin asetyylisalisyylihappoa (asperinissa) ja sulfaa, jos on lääkeallergioita, nuo ovat sellaisia, mitkä allergisoivat useita. Myös minua, sulfa pahempi.
[/quote]
Panacodit on reseptillä ja niiden sisältämän kodeiinin takia, jotkut lääkärit eivät niitä kirjoita. Mutta eikö Voltaren ja Ketorinkin ole reseptillä?
Burana on vain yksi tuotemerkki, ibuprofeenia sisältäviä lääkkeitä on useita ja halvempia.
Väliaikainen paikka on hyvä laittaa joksikin aikaa, se rauhoittaa oireilevaa hammasta ennen varsinaista paikkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi panadol ei käy?
Se on muuten aika turha lääke myös, hiljattain juuri todettiin tutkimuksessa että teho yksin käytettynä plasebon luokkaa.
Ap:lle suosittelisin Pronaxenia, jota saa nykyisin ilman reseptiä. Se on alunperin kehitetty kroonisten kipujen kuten nivelrikkokivun hoitoon joten elimistö sietää sitä pidemmässä käytössä yleensä paremmin kuin ibuprofeenia. Lisäksi yksi tabletti vaikuttaa puoli vuorokautta.
Mutta kyllä se hammaslääkäriaika pitäisi säryn takia myös aikaisemmin saada.
Vierailija kirjoitti:
biprofeiini (burana, ibumax jne) tulehduskipulääke. Säännöllinen ja tai pidempi kuuri rikkoo vatsan, alkaa verisuonet vuotaa siellä. Siksi ei ole mikään omatoimilääke säännölliseen käyttöön.
Parasetamoli (panadol jne) taas rasittaa voimakkaasti maksaa, eikä pitäs siksi käyttää lainkaan alkoholin kanssa, esim krapulaan. Pidempi käyttö voi tuhota maksan.
Mikä ihmeen biprofeiini? Se on ibuprofeeni.
Wikipedia:
"Parasetamolin käyttö raskausaikana saattaa lisätä pysyvien aivotoiminnan häiriöiden riskiä syntyvällä lapsella ja kasvattaa lapsen ADHD- ja autismiriskiä[8].
Parasetamoli on maksatoksinen (maksalle myrkyllinen) lääkeaine ja saattaa pitkään käytettynä tai suurina annoksina vaikuttaa maksan (ja munuaisten) toimintaan, jolloin laboratoriokokein määritellyt maksa-arvot ASAT ja ALAT nousevat yli viitearvojen. Ohjeannostusta ei siis tule ylittää.[9] Aikuisella maksimivuorokausiannos on 4 g lääkeainetta, joskin riittävänä voidaan pitää 3 g:n vuorokausiannosta.[10] Aiemmin parasetamolia ei suositeltu käytettäväksi alkoholin käytön yhteydessä maksavaurion vaaran vuoksi, mutta uusimmissa tutkimuksissa on havaittu alkoholin jopa suojaavan terveen ihmisen maksaa parasetamolin metabolisten eli hajoamisvälituotteiden myrkyllisestä vaikutuksesta. Jatkuvasti alkoholia käyttävien ja vakavasta maksasairaudesta, kuten maksakirroosista tai maksan vakavasta vajaatoiminnasta, kärsivien on kuitenkin vältettävä parasetamolin käyttöä.[11]"
Etoricoxibia itse kokeilisin, se on tulehduskipulääke, mutta hieman erityyppinen, kuin kaikki muut tulehduskipulääkkeet (ketorin, aspirin, voltaren, pronaxen jne). Jos se ei auta käyttäisin Panacodia.
Kaikki noi on ihan haista-paska rahastus lääkkeitä. Burana on tulehdukseen mut estää kans luutumista ja panadol särkyy, mut pää sääntösesti iburofeiinii sisältää noi kaikki.. valko sipuli toimii parhaana kipu lääkkeenä jos hammas vaivaa. Murskaa ja tunkee mis särkee tai on tulehdus.. ihan vitsi joku 600ml panadoli hammas särkyy. lääkärin pitäis ehdottomasti määrää lyricaa pariksi päivää kun hermo särky lääke. Sitä parempaa ei hampaaseen olekkaan. Jos pitkää ja jatkuvaa särkyy ni ehdottomasti cbd Öljyy.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 18:15"]
Amfetamiinia.
[/quote]
Ei ole täysin turvallinen. Itse käyttäisin kipuihin kannabista.