Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden miesystävän järkyttävät viiltelyarvet ym itsetuhoiset jäljet :( Oltiin

Vierailija
07.09.2015 |

sängyssä eka kertaa, jolloin vasta näin nuo kaikki kaikessa karmeudessaan, ja kyllä lähti halut :( Aiemmin oon nähny käsivarsissa arpia joita ei varsinaisesti oo yrittäny ainakaan paljoa peitellä - ei tosin ole niitä selitellytkään enkä oo kehdannu kysyä.

Nyt sitten kun näin hänet eka kertaa alasti.. Voi jestas. Maha, kyljet, rinta, sisäreidet, pohkeet.. Lähes joka paikka täynnä paksuja, syviä poikittaisia ja pitkittäisiä viiltelyarpia, tupakan polttaman näköisiä paloarpia, ja epämääräisiä muita arpia, joista ikäänkuin on kaivettu ihoa pois.

En voinu mitään, aloin itkeä eikä tullu mieleenkään että olisin pystynyt panemaan :( Harmi, mies on vaikuttanut niin lupaavalta kaikin puolin muuten, mutta eihän tuo voi päästään terve olla pitkässä juoksussa joten ehkä hyvä sitten näin :( En aio tavata enää.

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:45"]

Ap, mitä tapahtuu jos päädyt suhteeseen jossa toinen osapuoli vasta myöhemmin kertoo menneisyydessään kärsineensä vaikka (lisää tähän mikä tahansa mt-ongelma) josta ei ole fyysisiä jälkiä ja on nyt kunnossa? Otatko eron koska et voi olla mt-ongelmaisen kanssa, aloitusviestistä sain sellaisen kuvitelman että vain perusterve ihminen käy sinulle eikä menneisyydessäkään saisi olla mitään turhan kurjaa.

[/quote]

Oletpa nyt oikonut tulkintojasi ja ilmeisesti tahallasi vääristellyt kovasti sanomisiani. Huoh. No mutta kysymykseesi: tapauskohtaisesti katsoisin tilanteen. Eli en eroaisi automaattisesti. ap

Vierailija
42/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:43"]

Itse vakavasti mielenterveysongelmaisten kanssa kahdesti seurustelleena voin sanoa että jälkimmäisestä erottuani (tulin jätetyksi) päätin etten enää koskaan aio ryhtyä seurustelusuhteeseen ihmisen kanssa jolla on vakavia ongelmia, voidakseni itse paremmin. Mielestäni siinä ei ole mitään moraalisesti kyseenalaista, sillä meillä jokaisella on oikeus piirtää ne rajat minkä ylitse ei tahdo mennä.

Ja kyllä, jos nykyinen puolisoni ja lapseni isä sairastuisi vakavasti henkisesti, joutuisin miettimään tahdonko jatkaa hänenkään kanssaan. Vaikka rakastan häntä eniten maailmassa. Siksi ymmärrän ap:n reaktiota, etenkin jos mies ei ollut ennen sänkyyn menemistä kertonut taustastaan ja mahdollisesta diagnoosistaan.

Ehdottaisin että keskustelisit miehen kanssa hänen henkilöhistoriastaan ja kerrot suoraan että sinulla on oikeus tietää, oireileeko hän edelleen ja kuinka voimakkaasti. Sitten teet päätöksen jos se on kielteinen, annat miehelle mahdollisuuden etsiä sellaisen rakkaan, joka on valmis elämään niiden asioiden kanssa. Usein vertaistuellinen kumppani voikin olla MT-potilaallekin parempi.

[/quote]

Justjut. Sun ei kyllä pitäis seurustella kenenkään kanssa jos olet valmis jättämään nykyisen kumppanisi sairauden takia. Aika hirveää. Pahimmilla hetkellä toisen hylkäisit. Mitä ajattelisit jos mies hylkäisi sinut silloin kun olet sairastunut syöpään?

[/quote]

Uskoisin että minulla on hieman enemmän kokemusta tästä aihepiiristä kuin sinulla ja on ala-arvoista verrata autoimmuunisairautta sellaiseen mielenterveyden häiriöön, joka vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen ja empatiakykyyn = syöpä ja esim. paranoidinen skitsofrenia ovat luonteeltaan kovin erilaisia. Itselläni kokemusta kummastakin, eikä se sktisofreenikko pahemmin tukenut minua melanoomatutkimusteni aikana. Häntä seurannut bipolaarinen poikaystävä jätti minut vakavan masennusjakson aikana toisen naisen takia täysin puun takaa, kolme päivää sen jälkeen kun olin KANTANUT hänet päivystykseen. Syyksi kertoi sen että tahtoi olla jonkun silmissä jotain muuta kuin MT-potilas.

T. 30

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:48"]

Siis herrajumala, tällä palstalla saa avoimesti kieltäytyä potentiaalisesta kumpanista joka on ylipainoinen, rasistinen tai köyhä vaikka syy moneen noistakin ominaisuuksista löytyy ihmisen ulkopuolelta, mutta huomattavan itsetuhoisen ja kehonsa turmelleen ihmisen kanssa pitäisi olla sillä muuten on automaattisesti helppoa pintaliitoa palvova yksilö? Mä en tajuu.

[/quote]

Just näin. Koska muuten pumpuli. Ja kaikki voi masentua, ihan tosta noin vain. Ja sen jälkeen otetaan juustohöylä, torttuhyrrä tai piparkakkumuotti ja aletaan vuodattaa verta, koska mikään ei muuten tunnu miltään, nyyyyyyyh!

Oikeesti, herätkää nyt hemmettissä! Kukaan ei ole pakotettu pelkän empaattisuuden ja hoivavietin vallassa ottamaan aikuista mt-tapausta hoivattavaksi. Vakka valitsee varmasti kantensa tässäkin tapauksessa. Ihastuminen ja siitä seuraava parinmuodostus tai sen muodostamatta jääminen tapahtuu joskus ihan sekunneissa. Jos joku asia tökkii pahasti, ET OLE VELVOITETTU TYYTYMÄÄN, vaan olet OIKEUTETTU etsimään tai olemaan etsimättä omaa sielunkumppaniasi, kunnes sellaisen löydät. Jos viiltelyarvet tökkivät, niin tässä on news flash – se ei silloin ole sielunkumppanisi!

Uutta matoa koukkuun ja uusi sivu elämässä, AP.

Vierailija
44/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:37"]

Tajuatko, että sinäkin voit koska tahansa sairastua psyykkisesti. Et ole immuuni psyykkisille sairauksille. Jätätkö miehesi jos hänelle tulee parisuhteen aikana psyykkisiä ongelmia??? Muista kertoa tuo seikka jo ensitreffeillä...

[/quote]

Mutta joillakin on isompi riski siihen, sellaisilla, joilla on ollut pahoja, itsetuhoa aiheuttavaa, mt-ongelmia on iso riski sairastua uudestaan.

Käykää esim. lukemassa epävakaan pers.häiriö diagnoosin saaneiden puolisoiden ja lapsien elämää, niille on monia tukiryhmiä netissä, löytyy borderline sanalla. Otin tuon epävakaan tähän, koska epävakaat on usein itsetuhoisia voimakkaasti.

Käykää lukemassa niiden omaisten kokemuksia ja tulkaa sitten sanomaan tuo ap.lle.... oma äitini on siis epävakaa diagnoosin saanut, itsetuhoinen ja täysi hirviö ihmisenä, ja ymmärrän täysin ja 100% ettei joku halua olla yhdessä itsetuhoisen mt-ongelmaisen kanssa.

Mielestäni toimit ap. fiksusti ja sinusta tulee varmasti hyvä äiti, kun jo nyt ajattelet tuotakin puolta asiasta. Itseään saa ja pitää suojella!

[/quote]

Pumpulissa on kiva elää. :) Ei tartte kohdata normaalia elämää sairauksineen ja suruinneen, kun voi aina vaihtaa kumppania.

[/quote]Jos tuo on normaalia elämää, niin mikähän on siun mielestä sit epänormaalia elämää vaieikösitäole ollenkaan?

M39

[/quote]

Ei ole mitään epänormaalia elämää. Joillakin pahoja psyykkisiä sairauksia, joillakin pahoja fyysisiä sairauksia. Kaikki nämä ovat ihan normaalia elämää. Ei normaali elämä ole pelkkää ruusunpunaista höttöä.

Vierailija
45/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaus on sairaus on sairaus? Ei näköjään. Ei ole ok katkaista suhdetta jos toisella osapuolella on vaikka Crohnin tauti, mutta on ok katkaista suhde jos toisella on ollut mt-ongelmia.

Vierailija
46/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo nyt selvää että ap:n tapailema mies on huomattavasti syvemmissä vesissä uiskennellut kuin vaikka vuoden-pari burnoutin/synnytyksen jälkeisessä masennuksessa laahustanut ihminen. Jälkimmäisistä meillä monella on kokemusta mutta vakavasti itsetuhoisia ja sairaita ihmisiä ei ihan oikeasti ole varmaan kovinkaan moni tälläkään palstalla deittaillut.

Vierailija
47/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisenä viiltelijänä tämä ketju saa minut voimaan pahoin.

Ei minun kanssa tarvitse seurustella. Mutta se, millaisena pohjasakkana ja ihmishirviönä minua tunnutaan pitävän.

Vierailija
48/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:03"]

Onhan tuo nyt selvää että ap:n tapailema mies on huomattavasti syvemmissä vesissä uiskennellut kuin vaikka vuoden-pari burnoutin/synnytyksen jälkeisessä masennuksessa laahustanut ihminen. Jälkimmäisistä meillä monella on kokemusta mutta vakavasti itsetuhoisia ja sairaita ihmisiä ei ihan oikeasti ole varmaan kovinkaan moni tälläkään palstalla deittaillut.

[/quote]

Niin, iso osa elää pumpulissa eikä tajua, että on ihan oikeasti meitä vakavasti psyykkisesti sairata. Mekin elämme tätä elämää. Ja sitten vielä haukutaa, kuinka meille ei tulisi maksaa eläkkeitä yms mutta mihinkään emme kuitenkaan kelpaa.

Vierailija
49/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:06"]

Nykyisenä viiltelijänä tämä ketju saa minut voimaan pahoin. Ei minun kanssa tarvitse seurustella. Mutta se, millaisena pohjasakkana ja ihmishirviönä minua tunnutaan pitävän.

[/quote]

Viiltelyä harrastanut tarvitsee rinnalleen ihmisen, joka pystyy samastumaan asiaan. Itse en pystyisi. En ikinä pystyisi viiltämään itseäni saati sitten yrittämään itsemurhaa. Nämä asiat yksinkertaisesti menevät useimpien ihmisten ymmärryskynnyksen yli.

Vierailija
50/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisenä viiltelijänä tämä ketju saa minut voimaan pahoin. Ei minun kanssa tarvitse seurustella. Mutta se, millaisena pohjasakkana ja ihmishirviönä minua tunnutaan pitävän.

[/quote]

Monella ihmisellä on vaikeuksia edes yrittää ymmärtää sellaisia ihmisiä joiden taustat ovat erilaisia kuin itsellään.

Vierailija
51/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:58"]

Siis herrajumala, tällä palstalla saa avoimesti kieltäytyä potentiaalisesta kumpanista joka on ylipainoinen, rasistinen tai köyhä vaikka syy moneen noistakin ominaisuuksista löytyy ihmisen ulkopuolelta, mutta huomattavan itsetuhoisen ja kehonsa turmelleen ihmisen kanssa pitäisi olla sillä muuten on automaattisesti helppoa pintaliitoa palvova yksilö? Mä en tajuu.

[/quote]

Just näin. Koska muuten pumpuli. Ja kaikki voi masentua, ihan tosta noin vain. Ja sen jälkeen otetaan juustohöylä, torttuhyrrä tai piparkakkumuotti ja aletaan vuodattaa verta, koska mikään ei muuten tunnu miltään, nyyyyyyyh!

Oikeesti, herätkää nyt hemmettissä! Kukaan ei ole pakotettu pelkän empaattisuuden ja hoivavietin vallassa ottamaan aikuista mt-tapausta hoivattavaksi. Vakka valitsee varmasti kantensa tässäkin tapauksessa. Ihastuminen ja siitä seuraava parinmuodostus tai sen muodostamatta jääminen tapahtuu joskus ihan sekunneissa. Jos joku asia tökkii pahasti, ET OLE VELVOITETTU TYYTYMÄÄN, vaan olet OIKEUTETTU etsimään tai olemaan etsimättä omaa sielunkumppaniasi, kunnes sellaisen löydät. Jos viiltelyarvet tökkivät, niin tässä on news flash – se ei silloin ole sielunkumppanisi!

[/quote]

Kuka sanoo, että mt-potilasta pitäisi hoivata? Mutta tuo ap:n mies on ENTINEN mt-potilas. Voitko seurustella ihmisen kanssa jolla on ollut syöpä? Sekin voi tulla uudelleen? En kyllä enää ihmettele mt-potilaiden syrjäytymistä, kun kukaan ei näe mitään muuta kuin sen sairauden. Mt-potilas on muutakin kuin mt-potilas.

Vierailija
52/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:09"]

[/quote]

Viiltelyä harrastanut tarvitsee rinnalleen ihmisen, joka pystyy samastumaan asiaan. Itse en pystyisi. En ikinä pystyisi viiltämään itseäni saati sitten yrittämään itsemurhaa. Nämä asiat yksinkertaisesti menevät useimpien ihmisten ymmärryskynnyksen yli.

[/quote]

Oletko ikinä kokenut vaikeita ongelmia? Tajuatko, että sinäkin voit sairastua. Muista sitten että puolisollasin on oikeus sinut jättää.

Vierailija
53/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Käyttämäsi termi, "viiltelyä harrastanut", kertoo kaiken oleellisen.

Vierailija
54/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo minustakin kuulostaa harvinaisen vakavalta. Jos on koko vartalo täynnä viiltelyarpia ja vielä jotain muita itse tehtyjä arpia, niin todennäköisesti mies selviytyy nykyään arjesta vain kovalla lääkityksellä. Mieleen tulee sekin mahdollisuus, että mies on vahingoittanut itseään huumeiden vaikutuksen alaisena. Tuollaisen viiltelyn on täytynyt jatkua kauan, jos koko vartalo on täynnä arpia. Juttele kuitenkin vielä miehen kanssa, ja kerro ystävällisesti, ettet tunne olevasi oikea ihminen tukemaan häntä jos hänelle tulee vaikeuksia. Tuollaiselle miehelle löytyy kyllä vastaava avohoidossa oleva nainen.

Vierailija
55/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:09"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:06"]

[/quote]

[/quote]
En ole tuo aiempi viiltelijä, mutta en minäkään ennen voinut ymmärtää itsensä satuttamista. Se oli jotain täysin käsittämätöntä. Olen kipukammoinenkin (edelleenkin). Ja HUPS. Nykyään käsiä koristaa arvet. Niin se elämä heittelee.

Vierailija
56/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:56"]

Ikävä olo miehelle varmasti tulee, jos jätät hänet arpien takia. Jos jatkaisit suhdetta muuten. Hän on ihan sama ihminen oli arpia tai ei. Sama menneisyys, sama nykyinen terveydentila. Ihan sama ihminen, johon olet nyt tutustunut.

[/quote]

Höpöhöpö. Ne arvet on paljon enemmän kuin pelkkiä arpia - ne kertoo jostakin. Jostakin vakavasta, jota mies ei ole ap:lle edes kertonut, vaikka seurustelivat ja sänkyyn astikin jo päätyivät.

Vierailija
57/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:11"]

[/quote]

[/quote]

Oletko ikinä kokenut vaikeita ongelmia? Tajuatko, että sinäkin voit sairastua. Muista sitten että puolisollasin on oikeus sinut jättää.

[/quote]

Olen kokenut, lähiomaisen yllättävä kuolema. Hukutin murheeni työntekoon, kuntosaliin ja koiriin. Ei tullut kertaakaan mieleen ottaa veistä käteen ja ruveta viiltelemään.

Vierailija
58/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen kokenut, lähiomaisen yllättävä kuolema. Hukutin murheeni työntekoon, kuntosaliin ja koiriin. Ei tullut kertaakaan mieleen ottaa veistä käteen ja ruveta viiltelemään.

Vierailija
59/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:10"]

[/quote]

[/quote]

Kuka sanoo, että mt-potilasta pitäisi hoivata? Mutta tuo ap:n mies on ENTINEN mt-potilas. Voitko seurustella ihmisen kanssa jolla on ollut syöpä? Sekin voi tulla uudelleen? En kyllä enää ihmettele mt-potilaiden syrjäytymistä, kun kukaan ei näe mitään muuta kuin sen sairauden. Mt-potilas on muutakin kuin mt-potilas.

[/quote]

Missä tarkalleen ottaen sanottiin, että mies on ENTINEN mt-potilas? Ap sanoi, että arpia on vaaleista punaisiin (ja joku täällä sanoi, että punaiset on tuoreita). Lisäksi pahinta minusta tuossa on se, että mies on salannut ap:lta koko asian!!

Vierailija
60/130 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 15:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oletko koskaan seurustellut mielenterveysongelmaisen ihmisen kanssa? Tiedätkö että se suhde harvoin säästyy hoivaamiselta? Että miltä tuntuu kun toinen ei vastaa puhelimeen ja ensimmäinen ajatus on että se on tappanut itsensä? Tai kun kumppann pelkotilojen takia ei voi koskaan luottaa siihen mitä ollaan sovittu, kun lomamatkat, puistopicnicit ja seksi ovat kaikki alisteisia sille millainen päivä kumppanilla on juuri silloin? On olemassa niin herkkiä ihmisiä etteivät he pysty kannattelemaan toista ja pitämään itsetään samalla huolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi