Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työttömyysturvan menettää, jos opiskelee avoimessa yliopistossa?

Vierailija
06.09.2015 |

Kertokaa te asiasta oikeasti tietävät.

Olen ymmärtänyt, että yleensä avoimet yliopisto-opinnot katsotaan aina sivutoimisiksi opinnoiksi, jolloin ei menetä työttömyyskorvausta.

Työttömyysturvalain 2 luvun 10 §:n 2 momentissa tarkka määrittely, jolloin opinnot katsotaan päätoimisiksi ja tällöin yleensä menettää työttömyysturvan.

Opintojen päätoimisuutta arvioidaan nykyään tutkintotavoitteisuuden ja opintojen laajuuden perusteella.

Kysymykseni kuuluukin:

Vaihtoehto 1: Voiko todella olla niin, että jos työtön sanoo TE-toimistossa, että muuten vaan harrastuksen vuoksi suorittaa avoimen yliopiston opintokokonaisuuden, hän ei menetä työttömyysturvaa.

Vaihtoehto 2: Jos työtön samojen avoimen yliopisto-opintojen kohdalla sanookin TE-toimistossa, että hänellä on avointen opintojen suorittamisen jälkeen tavoitteena päästä suorittamaan kyseisessä aineessa väyläopintojen kautta tutkinto. Voidaanko tällöin myös nuo avoimen yliopisto-opinnot katsoa tutkintotavoitteiseksi opiskeluksi, koska niitähän opiskellaan tutkinnon saamiseksi? Toisaalta, vaikka opiskelisi avoimessa yliopistossa opintokokonaisuuden tutkinnon suorittamista silmällä pitäen, ei tosiasiassa ole varmuutta siitä, että pääsee automaattisesti opinahjoon tekemään tutkinnon.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kun ei sano mitään.

Vierailija
2/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi menettää. Tee selvitys työkkäriin niin ratkaidevat siellä. Alle 5op/kk KESKIMÄÄRIN tulee olla. Mulla 6op kurssit, mutta lukuvuodessa vain 30op tulossa.. Hyväksyivät tämän ja tässä ei ollut mitään epäselvää :). Mulla siis ei ole tutkintotavoitetta, oon just valmistunut ja sit todettiin se, että eivät voi tukea opiskelua päätoimisesti mulla (se tuore tutkinto) niin myös siks tää menee ihan tässä sivutoimisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:16"]

Parempi kun ei sano mitään.

[/quote]

Juu, tiedän, että monet suorittaa avoimen opintoja kertomatta TE-toimistossa. Haluaisin kuitenkin tietää, jos hyväksyttää avoimen opinnot TE-toimistossa, että onko sillä merkitystä, jos työtön sanoo, että opinnot ovat vain harrastus / opiskelen avoimen opinnot siksi, että voisin myöhemmin hakea tutkinto-opiskelijaksi.

Eli voidaanko jälkimmäisessä tapauksessa tällöin avoimen yliopiston opinnot katsoa tutkintotavoitteisiksi?

Ap

Vierailija
4/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt se termi tutkintotavoitteinen vähän hukassa. Tutkintotavoitteista on vain opiskelu, joka sellaisenaan johtaa tutkintoon, ei siis opiskelu, jonka jälkeen haluat tähdätä tutkintoon.

Raja avoimessa on 5 op/kk ja se jaksotetaan koko vuodelle. Sillä ei ole merkitystä, harrastatko opiskelua vai oletko tavoittelemassa yliopistopaikkaa.

Vierailija
5/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:18"]

Voi menettää. Tee selvitys työkkäriin niin ratkaidevat siellä. Alle 5op/kk KESKIMÄÄRIN tulee olla. Mulla 6op kurssit, mutta lukuvuodessa vain 30op tulossa.. Hyväksyivät tämän ja tässä ei ollut mitään epäselvää :). Mulla siis ei ole tutkintotavoitetta, oon just valmistunut ja sit todettiin se, että eivät voi tukea opiskelua päätoimisesti mulla (se tuore tutkinto) niin myös siks tää menee ihan tässä sivutoimisena.

[/quote]

Olen tietoinen, että keskimäärin saa suorittaa tuon alle 5 op /kk.

Mietin tässä vain, että voivatko todella sen perusteella määritellä opinnot tutkintotavoitteiseksi, että joskus ehkä mahdollisesti voi pyrkiä ja päästä tekemään tutkinnon. Eli onko tuo "Voi menettää" tässä kohtaa varma tieto?

Vierailija
6/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:25"]

[/quote]

Mietin tässä vain, että voivatko todella sen perusteella määritellä opinnot tutkintotavoitteiseksi, että joskus ehkä mahdollisesti voi pyrkiä ja päästä tekemään tutkinnon. Eli onko tuo "Voi menettää" tässä kohtaa varma tieto?

[/quote]

Siis em. kommentti oli ap:n.

Vierailija
7/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin niin niin kuin 3 ja 5 tuossa sanoo. Huolehdi, että saat reilusti alle 5 op/kk niin katotaan, että et opiskele täysipäiväisesti. (Vissiin tarkoitatkin täysipäiväisesti etkä tutkintotavotteisesti?)

Jos menee yli 5 op/kk niin TE-tsto katsoo sinut päätoimiseksi opiskelijaksi, jota KELA ei tee, koska et opiskele tutkintotavotteisesti, etkä ole oikeutettu opintotukeen etkä myöskään työttömyystukeen.

Ite tämän asian kanssa väänsin. Opiskelin sitten yhdet 25 op perusopinnot suunnittelemieni kaksien sijaan.

Vierailija
8/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, kun pitää huolen siitä, että keskimäärin opiskeluaikana ei tule 5 opintopistettä kuukaudessa. On pidettävä tarkkaan kirjaa siitä, milloin on aloittanut jonkun sellaisen opintojakson, josta tulee enemmän kerralla. Tarvittaessa voi sitten todistaa, että esim. 15 opintopistettä varten on aloittanut opinnot jo heinäkuun puolivälissä, vaikka ne tulevat opintorekisteriin vasta lokakuun viimeisenä päivänä.

Avoimessa yliopistossa ei  voi suorittaa tutkintoa. On olemassa polkuopintoja myös avoimessa korkeakoulussa, mutta tutkintoa niissä ei voi suorittaa. Toisaalta ne voivat olla omaehtoisia opintoja työttömyysturvalla, jos jollakin tavalla parantavat työllistymistä. Esimerkiksi ennestään korkeakoulututkinnon suorittanut opiskelee sellaisia opintoja, joiden avulla saa jossakin tehtävässä vaaditun kelpoisuuden. Siinä on sitten vähimmäispistemäärät.

Vierailija
9/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opinnot avoimessa eivät ole tutkintotavotteisia, pätee tuo keskimäärin vähintään 5 op/kk päätoimisuuden kireerinä. Eli jos avoimen yliopiston opinnot ovat alle 5 op/kk, ne ovat sivutoimisia. Jos otat/suoritat avoimen opintoja niin, että ne ovat vähintään keskimäärin 5 op/kk, silloin voi selvittää mahdollisuuden opiskella niitä päätoimisinä työttömyysetuudella tuettuina omaehtoisina opintoina. Silloin myös opintojen etenemistä seurataan ja niiden etenemättömyys voi johtaa etuuden lakkauttamiseen tai takaisinperintään. Eli oma suositukseni on, että opinnot kannattaa aina suorittaa sivutoimisena jos siihen on mahdollisuus.

-Te-hallinnossa työskentelevä-

Vierailija
10/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toki "voi" menettää jos tulee aina yli 5op/kk. Tämän takia sinne työkkäriin kannattaa ilmoittaa nämä, koska voi tulla hankalis. Kuulemma jollain kaverilla oli alle 30op/lukuvuosi eli vähemmän mitä mulla, mutta ei kertonut tästä mitään työkkärille. Jonain kuukautena sit tuo 5op ylittyi ja jäi jotenkin kiinni tästä, oisko joutunut karennssiin vai perivätkö tuet, en muista. Johtui siis siitä, että ei ollut ilmoittanut tästä työkkäriin ja he eivät olleet antaneet siunausta tuolle, toki hän olis sen sieltä saanut kun opintoja vähän. Kai siellä jossain työkkärin ehdoissa on, että on velvollinen ilmoittamaan sinne jos tilanteet muuttuu.

-3

Vierailija
11/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi menettää työttömyysturvan kummassakin vaihtoehdossa. Ei kannata mainita työkkärille mitään avoimessa opiskelusta. 

Vierailija
12/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3&9 pahoittelee mobiililla tehtyjä kirjoitusvirheitä. Itse siis pistin asian tuonne varmuudeksi selvitettäväksi, että ei vaan tule nyt mitään ongelmaa. Paljon sulla ap ois tavoite suorittaa ja missä ajassa?

Vierailija
13/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:30"]

Jos otat/suoritat avoimen opintoja niin, että ne ovat vähintään keskimäärin 5 op/kk, silloin voi selvittää mahdollisuuden opiskella niitä päätoimisinä työttömyysetuudella tuettuina omaehtoisina opintoina. Silloin myös opintojen etenemistä seurataan ja niiden etenemättömyys voi johtaa etuuden lakkauttamiseen tai takaisinperintään. Eli oma suositukseni on, että opinnot kannattaa aina suorittaa sivutoimisena jos siihen on mahdollisuus.

[/quote]

Uusia yliopisto-opintoja ei voi suorittaa työkkärin tukemina omaehtoisina opintoina järjestipä ne mikä instanssi tahansa(yliopisto, avoin yo, kesäyo jne.)

-Vittuuntunut TE-hallinnon asiakas-

Vierailija
14/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomata, että tähän on poikkeus: jos on opiskellut avoimessa jo työn ohessa vaikka 50 op/v, niin samaa tahtia saa jatkaa työttömänä, koska jos on työn ohessa opiskellut miten paljon tahansa, sen jatkaminen katsotaan sivutoimiseksi.

Vierailija
15/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:24"]

Sulla on nyt se termi tutkintotavoitteinen vähän hukassa. Tutkintotavoitteista on vain opiskelu, joka sellaisenaan johtaa tutkintoon, ei siis opiskelu, jonka jälkeen haluat tähdätä tutkintoon.

Raja avoimessa on 5 op/kk ja se jaksotetaan koko vuodelle. Sillä ei ole merkitystä, harrastatko opiskelua vai oletko tavoittelemassa yliopistopaikkaa.

[/quote]

Olet niin oikeassa mulla on termin sisältö hukassa ja sitä tässä yritän juuri selvittää mitä se itse asiassa tarkoittaa ja miten TE-toimiston viranomaiset sen tulkitsevat.

Ymmärrän, että tutkinnon voi saada vasta kun on hyväksytty suorittamaan tutkinto oppilaitoksessa.

Mutta kun tuolla avoimien yliopistojen sivuilla järjestään mainostetaan väyläopintoja esim.

"opiskella tutkintotavoitteisesti liittämällä opinnot myöhemmin osaksi yliopistotutkintoa" tai

"ha­keutua tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston väylän kautta"

https://www.avoinyliopisto.fi/opiskelijaksi

Jos opiskelu katsotaan em. kaltaiseksi, voiko TE-toimisto päättää, että kyseessä on tutkintotavoitteinen opiskelu ja sen vuoksi menettää työttömyysturvan.

Ap

Vierailija
16/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako te-toimisto tietää avoimen opiskelusta jos sinne ei itse ilmoita?

Vierailija
17/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:30"]

Jos otat/suoritat avoimen opintoja niin, että ne ovat vähintään keskimäärin 5 op/kk, silloin voi selvittää mahdollisuuden opiskella niitä päätoimisinä työttömyysetuudella tuettuina omaehtoisina opintoina. Silloin myös opintojen etenemistä seurataan ja niiden etenemättömyys voi johtaa etuuden lakkauttamiseen tai takaisinperintään. Eli oma suositukseni on, että opinnot kannattaa aina suorittaa sivutoimisena jos siihen on mahdollisuus.

[/quote]

Uusia yliopisto-opintoja ei voi suorittaa työkkärin tukemina omaehtoisina opintoina järjestipä ne mikä instanssi tahansa(yliopisto, avoin yo, kesäyo jne.)

-Vittuuntunut TE-hallinnon asiakas-

[/quote]

Käytännössä näin on. Eli kokonaan alusta alkavat yliopisto-opinnot (kandi+maisteri) ovat lähes poikkeuksetta sellaisia, joita ei tueta työttömyysetuudella. Taustalla on lainsäädäntö ja ministeriön tiukka ohjeistus asiassa. Työttömyysetuudella tuetun omaehtoisen opiskelun on tarkoitus olla lyhytkestoista ja nopeasti työllistävää ja itse asiassa TEM:n ohjeistus antaa ymmärtää, että yli 24 kk kestäviä opintoja ei pääsääntöisesti tulisi tukea työttömyysetuudella. Laki ja ohjeistus ovat kuitenkin selkeästi sallivampia AMK-opintoja kohtaan joten asiassa on minusta ristiriita. AMK-opinnot ovat yleensä sen 3,5-vuotta ja kandi-maisterin voi saada valmiiksi samassa ajassa etenkin jos saa hyväksilukuja. Mutta tässä asiassa ovat TE-toimiston kädet sidotut, sillä TEM:n ohjeistus on todella tiukka.

Vierailija
18/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 21:25"]

[/quote]

[/quote]

Siis em. kommentti oli ap:n.

[/quote]

Tähän osaa vastata vain TE toimisto. Esitä kysymys kirjallisesti ja säästä saamasi vastaus tulevan varalle.

Vierailija
19/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin ehdottelivat, että voivat tukea joissakin tilanteissa avoimen opintoja :o. Tämä siis elokuussa, mulla maisterin tutkinto nyt. Sitten totesivat että eivät tue, liian tuore tutkinto ja opintopisteitä tulee liian vähän. Mutta periaatteessa mahdollista, näin mulle sanottu.

-3 jne

Vierailija
20/59 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkintotavoitteinen opiskelu tarkoittaa sitä, että sinulla on tutkinto-oikeus ko. aineeseen. Eli mikään muu ns. täydennyskoulutus esim. avoin AMK, yliopisto, muut vastaavat kurssit, eivät ole tutkintotavoitteisia. Tutkintotavoitteisuus tähtää tutkinnon suorittamiseen: kandidaatti, maisteri, alempi tai ylempi AMK-tutkinto, erikoisammattitutkinto, ammattitutkinto tai perustutkinto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän