Työttömänä minulla ei ole varaa ostaa enää ruokaa kaupasta - Olisiko ratkaisu ilmainen ruoka?
Voitaisiinko työttömille tarjota kaupasta ilmaista ruokaa esim 100 eurolla kuukaudessa?
Kommentit (114)
Kannattaa opetella ite kokkaamaan, siinä säästää ihan älyttömästi. Esim. itellä meni ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin aiemmin 400-500 e per kuukausi ja viime vuosina on mennyt vain 200e per kuukausi, kun teen kaiken ruoan itse. Aloitin korona-aikana tämän itse ihan kaiken kokkailun. Netistä löytää ilmaiseksi reseptejä, jotka on hyvä apu opettelussa. Ite voi aina soveltaa niistä. Työttömällä on varmaan aikaakin. Ite opiskelijana kokkailen vielä opiskelujen päälle eli tuntuu että aina ei ois aikaakaan, etenkin kun astiatkin pitää pestä käsin, mutta silti kokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan elänyt opiskelija budjetilla joka on 250 euroa kuussa ja mitenkä olisit elänyt sellaisella.
Työtön ei ole kaikkein köyhin jollekka maksetaan asuminen, vesi, sähköt. terveydenhoito lähes kaikki, kallis hammashoito, lääkkeet, tarveharkinnaiset, kengät, ulkoilupuku, harrastuksiin ja matkalippuihin. Kahden vuoden välein pääsee viikon kylpylälomille ilmatteeksi kun hakee. Seurakunnan diakoneilta saa ruoka-avustusta ja hävikki ruokaa jaetaan monissa paikoissa.
Osta juureksia ja halvinta ruokaa niin kyllä niillä hengissä pysyy.
Miksi ihmeessä sinä lainkaan koskaan aloitit opinnot? - Etkä ryhtynyt "vain" työttömäksi, jos oiekasti kuvittelet ja uskot työttömänä elämisen olevan noin hyvin taloudellsiesti tuettua.
T. Työtön maisteri ja toimeentulotukea saava (, - vaikka koulutuksellani ei pitäsi tässä kohtaa olla mitään merkitystä).
Koska ensin opiskellaan ammatti eikä vaan ensimmäiseksi aleta työttömäksi. Sinä olet väärälle alalle opiskellut jos olet opiskellut työttömäksi. Tänä päivänä ihmiseltä vaaditaan moni osaamista eikä vaan yhdellä lajilla vaan pärjää eikä sillä kilpaile. Mene vielä ammattikoulutukseen jos et näillä avuillasi työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä on kyllä varaa ostaa ruokaakin, mutta usein vain sitä kaikkein edullisinta ja vaatimattominta ruokaa.
Uudet reseptit ja kokkaustaidot kannattaa nyt viimeistään opetella. Tavallista makaronia saa jo n. 30 sentillä pussillisen, halvin tonnikala maksaa reilu 1 euroa. Kmenu uunimakkara on halvin makkaroista. Ja niin edelleen. Ala siis katsomaan edullisempia tuotteita ja raaka-aineita sieltä kaupasta ja mieti, mitä muuta voisit muuttaa syömisessäsi, jotta se tulisi halvemmaksi. Moni ostaa turhaan kalliimpia merkkituotteita, vaikka edullinen tuote voi olla ihan tai ainakin lähes yhtä hyvä.
Netistäkin löytyy jos jonkinlaista penninvenytysohjetta ja edullisia ruokareseptejä, esim. Martoilta. Selvää on, että jos ei tilillä ole mitään ylimääräistä rahaa ja säästöä, vaan ainoastaan Kelan työttömyyskorvaus, niin tiukille vetää, jos elää entiseen tapaansa.
Myös ilmaista ruoanjakoa on joka paikkakunnalla. On seurakunnat, kirkko, diakonia ym., jotka jakavat joko pelkkää leipää tai jotain yksinkertaisia elintarvikkeita ilmaiseksi. Olen itsekin kerran käynyt leipäjonossa hakemassa ilmaisruokaa.
Myös ilmaisruokailuja on joillakin seurakunnilla. Mutta ei niitä kyllä päivittäin ole.
Työttömien ruokaloissa voi käydä suht edullisia aterioita syömässä.
Ja jos sitten on yhä hankalaa saada tarpeeksi ruokaa, niin karsi vielä muita kulujasi ja menojasi. Laita siis laskusi syyniin myös.
Tilin saldosta ja menoista kannattaa pitää jotain kirjanpitoa ja kauppakuiteista vilkaista, mitä sitä oikein tulee ostettua. Turhan tai toisarvoisen pikkuostoksen hinnalla voi saada jo vaikka jauhelihapaketin, josta saisi tehtyä ruokaa peräti pariksi kolmeksi päiväksi. Joten kannattaa kyllä syynätä, mihin kuluttaa vähät rahansa.
Ja ellei mitkään edellä mainitut neuvot auta, pyydä sukulaisilta tai ystäviltäsi apua. Tai hae Kelasta myös asumistukea ja toimeentulotukea.
Itse olen penninvenytystaktiiikalla saanut tukirahoistakin säästöön niin, että jonkun verran ekstraa on tilillä. Mutta se vaatii kyllä täysmuutoksen ostotottumuksissa ym. elintavoissa. Ja kun sitten olen välillä määräaikaisia töitä saanut, olen luonnollisesti tajunnut elää senkin ajan säästeliäästi, koska määräaikaisuuden jälkeen tuilla eläminen alkaa taas. Silloin palkasta säästetyt rahat auttavat paljon. Varsinkin kun asun yksin, niin voin itse kaikista hankinnoistani yksin määrätä. Herkut yms. ylellisyydet kannattaa jättää harvoihin kertoihin. Eli joskus sallii itselleen jotain parempaa syötävää tai muuta, joka ei kuitenkaan kuluta kaikkia säästöjä. Silloin jaksaa paremmin, kun välillä myös hemmottelee itseään.
Mitään jatkuvaa hemmotteluelämää harva työtön pystyy elämään. Siinä tapauksessa saa joko ansiosidonnaista eli isompaa työttömyyskorvausta. Tai sitten on muutakin rahaa eli säästöjä tilillä.
S-marketin kotimaista-merkin makkara on halvempaa kuin k-menu. Muutenkin K-kauppa on paljon kalliimpi kauppa. Tai ainakin K-market. Täällä on vaan S-market ja K-market niin ehdottomasti pakko käydä s-marketissa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella ite kokkaamaan, siinä säästää ihan älyttömästi. Esim. itellä meni ruokaan ja hygieniatarvikkeisiin aiemmin 400-500 e per kuukausi ja viime vuosina on mennyt vain 200e per kuukausi, kun teen kaiken ruoan itse. Aloitin korona-aikana tämän itse ihan kaiken kokkailun. Netistä löytää ilmaiseksi reseptejä, jotka on hyvä apu opettelussa. Ite voi aina soveltaa niistä. Työttömällä on varmaan aikaakin. Ite opiskelijana kokkailen vielä opiskelujen päälle eli tuntuu että aina ei ois aikaakaan, etenkin kun astiatkin pitää pestä käsin, mutta silti kokkaan.
60- luvulla syntyneenä ja köyhän lapsuuden kokeneena niin osaan halvoista aineksista kokata ravitsevaa ruokaa ja herneissä on kaikki vitamiinit ja niillä korvaa lihan tarpeen vaatiessa. Toinen ravintoarvoltaan rikas on peruna. Kun katselee vanhoja kokki ohjelmia niin ei siellä ollut hääppöisiä aineksia
Ottakaa tästä mallia.
<iframe width="1004" height="753" src="https://www.youtube.com/embed/NUKE7RvRbiI" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
Pirkka jauheliha 300g maksaa K-lähikaupassa n. 2 euroa. Maraboun 200g suklaa maksaa suunnilleen saman verran. Kyllä sillä jauhelihalla paremmin ihminen jaksaa. Siitä saa yksinasuva 2 tai 3 ruoka-annosta jo. Kannattaa siis katsoa, mitä ostaa rahoillaan. Perunatkin maksaa vain alle 1 euron kilo. Eurollakin saa jo vaikka mitä turhaa kaupasta, jos ei kiinnosta rahojensa perään katsoa.
Halvimpia tuotemerkkejä on esim. Kmenu ja Xtra. Ne ei kaikissa tuotteissa ole ihan laadukasta tavaraa, mutta pitävät ihmisen hengissä. Edulliset merkit kannattaa kokeilla läpi ja pitää ne tuotteet ostoslistassa, mitkä maistuvat ihan mukiinmeneviltä. Koska jostainhan on tingittävä, jos rahat ei kerran riitä.
Pirkka ei muuten ole läheskään aina halvin valinta, olen huomannut.
Ja isot niin sanotut perhepakkauksethan tulevat usein halvemmaksi kuin nuo muutaman sadan gramman pakkaukset. Jos yksinään ostaa vaikka 1 kg sikanautajauhelihaa, voi ruokaa siitä tehdä vaikka keiton, pizzan ja kastikkeen ja sitten pakastaa osan ruoista myöhempää käyttöä varten, niin ei mene iso jauhelihaerä pilalle.
Mutta aina ei kilohinta ole se edullisin vaihtoehto. Vertaile siis kilohintoja. Olen itse kirjoittanut hintalistan erilaisista tuotteista, kun aloitin säästämisen. Nyt jo muistan ulkoa, mikä on edullisinta lähimarketissa, mutta alussa lista auttaa valitsemisessa.
Myös taloustavarat, kuten wc- ja talouspaperit, sekä juomat kannattaa ostaa yleensä isoissa pakkauksissa, koska ne tulevat halvemmiksi. Ja niissä saa kyllä muutenkin säästettyä eli ei kannata juoda janoonsa aina jotain makeaa tai kuplivaa, vaan opetella tyytymään myös kraanaveteen.
Älä jää yksin kurnivan mahasi kanssa. Kyllä ruoka-apua saa ja keinoja löytyy. Ilmaisjakelulehdistä näkee yleensä seurakuntien ilmoituksia ruokajaoista ja kauppojen tarjouksiakin kannattaa seurata. Varsinkin niitä kalliita tuotteita, joista et ole valmis tinkimään, kannattaa ostaa tarjouksesta.
Ja poretabletteina myytävät vitamiinit tulevat paljon halvemmiksi kuin tuoreet hedelmät ja kasvikset, joten niitä kannattaa kyllä ostaa lisäravinteiksi, jos ei ole aina varaa tuoretuotteisiin. Yksi tuubi poretabletteja maksaa n. 2 euroa ja siinä on jo 20 päivälle vitamiineja. Pysyy ainakin virkeämpänä, jos on tingittävä ruoan laadusta.
Jos on työtön ja on aikaa niin voi käydä työvoimapoliittisena koulutuksena suurtalouskokki koulutuksen jolloin ei menetä tukiaan eikä ei osaa mitään halpaa ruokaa tehdä niin kyllä siellä ainakin oppii.
Saa 9 euron kulukorvaukset päivälle eikä tarvitse jäädä sille alalle jos ei sen enempää kiinnosta kunhan aikansa kuluksi opiskelee ja harva jää niille millekkään työvoimapoliittisille aloille muuta kuin aikansa kuluksi haluaa oppia uusia asioita tai kokeilee niitä.
Oma lähikauppani ei ole kaikista halvin pikkukauppa, mutta hirveän isoa eroa ei halpatuotteitten kesken minusta ole noissa edullisissa tuotemerkeissä. Vertailla kannattaa.
Itsellä myös kuluisi ruokaa enempi, jos pyöräilisin kauemmas edullisempaan kauppaan ruokaa hakemaan ja olisin kahta nälkäisempi sellaisen reissun jälkeen. Joten kannattaa punnita oikein sitä omaa elämäntilannettaan, mistä kaupasta oikeasti tulee halvemmaksi ostaa ruokansa.
Leivänjaossa olin kerran ja se olikin aika erikoista. Olin siellä tosi hyvissä vaatteissa muihin ihmisiin nähden. Mutta pakkotilanne ajoi minut jonoon ja muut jonottajat siellä olivat tosi ystävällisiä. Tajusivat, että voi sitä paremmassa takissa olevallekin hätätilanne joskus tulla. Kannustan siis menemään leipäjonoon hakemaan ilmaista ruokaa, jos ei rahat riitä.
"Mitään jatkuvaa hemmotteluelämää harva työtön pystyy elämään. Siinä tapauksessa saa joko ansiosidonnaista eli isompaa työttömyyskorvausta. Tai sitten on muutakin rahaa eli säästöjä tilillä."
Vielä vähemmän pienituloiset ja pienituloiset eläkeläiset joillekka ei makseta lääkkeitä, terveysmejoja, vettä, sähköö eikä mitään tarveharkinnaisia. Sitten ne joilla puoliso vähän tienaa niin ei sen takia saa mitään tukia ja puolison työssäkäymisen kustannukset vain nousevat. Jos puolison sairauskulut nousevat niin on konkursissa.
Mitä ihmeen hätää näillä toimeentulotuki työttömillä on joilla yhteiskunta maksaa ihan kaiken. Nehän saivat koronatuetkin eivätkä muut köyhät mitään. Jos joku tekisi nälkäkuolemaa niin johan se vietäisiin täysi hoitoon välittömästi.
" Ei kun sinä menet töihin", sanoi joku.
Minäkin menin töihin ja jouduin tosi ahtaalle, kun viimeisestä 500 euron työttömyystuesta ensimmäisen palkan maksamiseen kesti 6 viikkoa ennen kuin ensimmäinen palkanmaksu tuli. Joten ei ne raha-asiat sillä kellonlyömällä korjaannu, kun saa työtä. Sen jälkeen on työskenneltävä vähintään kuukausi ja odotettava sitä ensimmäistä palkkapäivää jollain varoilla.
Uusavuttomat vastustaa ihan kaikkia itse ohjautuvaa kun niille pitäisi kultalusikalla tuoda ihan kaikki nokan eteen helpolla. Toivon että tämä helppo yltäkylläisyyden eläminen loppuu joskus niin masentuneisuus loppuisi kun elämisensä eteen pitäisi alkaa jotain tehdä pysyäkseen hengissä.
Alapeukuttaja väitätkö että joku työssäkäyvä olisi masentunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ukrainalaisetkin saavat vain 350€/kk,toki plus ilmaisen asumisen ja huonekalut. Kuole sinä ap nälkään.
olen suomalainen
Sun on aika kuolla. Ukrainalaiset ovat tärkeämpiä.
Vaihdapa sitten paikkaa jonkun Mariupolilaisen kanssa.
Leipäjonoja ei muuten ole joka paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttaja väitätkö että joku työssäkäyvä olisi masentunut.
Älytön kommentti. Itse sairastanut masennusta 30 vuotta eikä siihen auttaneet yli sadan tuhannen euron vuositulot.
Vierailija kirjoitti:
Pirkka jauheliha 300g maksaa K-lähikaupassa n. 2 euroa. Maraboun 200g suklaa maksaa suunnilleen saman verran. Kyllä sillä jauhelihalla paremmin ihminen jaksaa. Siitä saa yksinasuva 2 tai 3 ruoka-annosta jo. Kannattaa siis katsoa, mitä ostaa rahoillaan. Perunatkin maksaa vain alle 1 euron kilo. Eurollakin saa jo vaikka mitä turhaa kaupasta, jos ei kiinnosta rahojensa perään katsoa.
Halvimpia tuotemerkkejä on esim. Kmenu ja Xtra. Ne ei kaikissa tuotteissa ole ihan laadukasta tavaraa, mutta pitävät ihmisen hengissä. Edulliset merkit kannattaa kokeilla läpi ja pitää ne tuotteet ostoslistassa, mitkä maistuvat ihan mukiinmeneviltä. Koska jostainhan on tingittävä, jos rahat ei kerran riitä.
Ja isot niin sanotut perhepakkauksethan tulevat usein halvemmaksi kuin nuo muutaman sadan gramman pakkaukset. Jos yksinään ostaa vaikka 1 kg sikanautajauhelihaa, voi ruokaa siitä tehdä vaikka keiton, pizzan ja kastikkeen ja sitten pakastaa osan ruoista myöhempää käyttöä varten, niin ei mene iso jauhelihaerä pilalle.
Mutta aina ei kilohinta ole se edullisin vaihtoehto. Vertaile siis kilohintoja. Olen itse kirjoittanut hintalistan erilaisista tuotteista, kun aloitin säästämisen. Nyt jo muistan ulkoa, mikä on edullisinta lähimarketissa, mutta alussa lista auttaa valitsemisessa.
Myös taloustavarat, kuten wc- ja talouspaperit, sekä juomat kannattaa ostaa yleensä isoissa pakkauksissa, koska ne tulevat halvemmiksi. Ja niissä saa kyllä muutenkin säästettyä eli ei kannata juoda janoonsa aina jotain makeaa tai kuplivaa, vaan opetella tyytymään myös kraanaveteen.
Älä jää yksin kurnivan mahasi kanssa. Kyllä ruoka-apua saa ja keinoja löytyy. Ilmaisjakelulehdistä näkee yleensä seurakuntien ilmoituksia ruokajaoista ja kauppojen tarjouksiakin kannattaa seurata. Varsinkin niitä kalliita tuotteita, joista et ole valmis tinkimään, kannattaa ostaa tarjouksesta.
Ja poretabletteina myytävät vitamiinit tulevat paljon halvemmiksi kuin tuoreet hedelmät ja kasvikset, joten niitä kannattaa kyllä ostaa lisäravinteiksi, jos ei ole aina varaa tuoretuotteisiin. Yksi tuubi poretabletteja maksaa n. 2 euroa ja siinä on jo 20 päivälle vitamiineja. Pysyy ainakin virkeämpänä, jos on tingittävä ruoan laadusta.
Poretabletit tai vitamiinit ei todellakaan kompensoi puuttuvia hedelmiä ja vihanneksia. Ne ovat esimerkiksi hyviä suoliston bakteerikannalle ja suotuisa vaikutus on muutakin kuin vain vitamiinit.
Itse olen köyhä, mutta syön sen minimissään 500 g heviä eli vihanneksia, marjoja ja hedelmiä päivässä. Miten teen sen? No syön sesongin vihanneksia ja hedelmiä, pakastevihanneksia, itse poimittuja marjoja ja näin. Seuraan tarjouksia.
Nyt talvella olen ostanut paljon appelsiineja. Puolalaiset omenat ei ole kalliita. Joskus tarjouksesta löytyy halvalla muitakin hedelmiä esim banaania löytyy euron kilo. Juureksia syön talvisin paljon, niistä tulee uunijuureksia, keittoja, raasteita ja näin. Kaalia syön myös paljon. Sikahinnoissa talvella on ollut kurkku, mutta kurkku on muutenkin melko ravinneköyhää ja vesipitoista verrattuna moneen muuhun. Pakastevihanneksissa säilyy ravintoaineet hyvin ja mukaani lähtee usein Xtran broccoli mixiä ym edullisia pakastevihanneksia.
En todellakaan tingi vihanneksistani enkä aamupuuromarjoistani. Viimeksi olen ollut sairaana flunssassa 5 vuotta sitten. Tingin sitten vaikka uusista vaatteista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae toimeentulotukea.
Heaen kyllä mutta se ei riitä
No lopeta se viinala läträäminen niin saat syäräkses.
Vierailija kirjoitti:
Tuota viimeistä vinkkiä voi vielä parantaa. Vitamiinit saa halvemmalla nimittäin vitamiinipurkista kuin poretableteista. Esim. oma monivitamiinipurkki maksoi tarjouksessa 5,90 ja siitä saa 180 päiväksi monivitamiineja.
-eräs köyhäilijä
Kannattaa opetella käyttämään rahansa järkevästi. Tai sitten tehdä jotain että tulotaso nousisi.
Työttömänä on kyllä varaa ostaa ruokaakin, mutta usein vain sitä kaikkein edullisinta ja vaatimattominta ruokaa.
Uudet reseptit ja kokkaustaidot kannattaa nyt viimeistään opetella. Tavallista makaronia saa jo n. 30 sentillä pussillisen, halvin tonnikala maksaa reilu 1 euroa. Kmenu uunimakkara on halvin makkaroista. Ja niin edelleen. Ala siis katsomaan edullisempia tuotteita ja raaka-aineita sieltä kaupasta ja mieti, mitä muuta voisit muuttaa syömisessäsi, jotta se tulisi halvemmaksi. Moni ostaa turhaan kalliimpia merkkituotteita, vaikka edullinen tuote voi olla ihan tai ainakin lähes yhtä hyvä.
Netistäkin löytyy jos jonkinlaista penninvenytysohjetta ja edullisia ruokareseptejä, esim. Martoilta. Selvää on, että jos ei tilillä ole mitään ylimääräistä rahaa ja säästöä, vaan ainoastaan Kelan työttömyyskorvaus, niin tiukille vetää, jos elää entiseen tapaansa.
Myös ilmaista ruoanjakoa on joka paikkakunnalla. On seurakunnat, kirkko, diakonia ym., jotka jakavat joko pelkkää leipää tai jotain yksinkertaisia elintarvikkeita ilmaiseksi. Olen itsekin kerran käynyt leipäjonossa hakemassa ilmaisruokaa.
Myös ilmaisruokailuja on joillakin seurakunnilla. Mutta ei niitä kyllä päivittäin ole.
Työttömien ruokaloissa voi käydä suht edullisia aterioita syömässä.
Ja jos sitten on yhä hankalaa saada tarpeeksi ruokaa, niin karsi vielä muita kulujasi ja menojasi. Laita siis laskusi syyniin myös.
Tilin saldosta ja menoista kannattaa pitää jotain kirjanpitoa ja kauppakuiteista vilkaista, mitä sitä oikein tulee ostettua. Turhan tai toisarvoisen pikkuostoksen hinnalla voi saada jo vaikka jauhelihapaketin, josta saisi tehtyä ruokaa peräti pariksi kolmeksi päiväksi. Joten kannattaa kyllä syynätä, mihin kuluttaa vähät rahansa.
Ja ellei mitkään edellä mainitut neuvot auta, pyydä sukulaisilta tai ystäviltäsi apua. Tai hae Kelasta myös asumistukea ja toimeentulotukea.
Itse olen penninvenytystaktiiikalla saanut tukirahoistakin säästöön niin, että jonkun verran ekstraa on tilillä. Mutta se vaatii kyllä täysmuutoksen ostotottumuksissa ym. elintavoissa. Ja kun sitten olen välillä määräaikaisia töitä saanut, olen luonnollisesti tajunnut elää senkin ajan säästeliäästi, koska määräaikaisuuden jälkeen tuilla eläminen alkaa taas. Silloin palkasta säästetyt rahat auttavat paljon. Varsinkin kun asun yksin, niin voin itse kaikista hankinnoistani yksin määrätä. Herkut yms. ylellisyydet kannattaa jättää harvoihin kertoihin. Eli joskus sallii itselleen jotain parempaa syötävää tai muuta, joka ei kuitenkaan kuluta kaikkia säästöjä. Silloin jaksaa paremmin, kun välillä myös hemmottelee itseään.
Mitään jatkuvaa hemmotteluelämää harva työtön pystyy elämään. Siinä tapauksessa saa joko ansiosidonnaista eli isompaa työttömyyskorvausta. Tai sitten on muutakin rahaa eli säästöjä tilillä.