Aikuisopiskelija kaipaa apua!
Tilanne on nyt sellainen, että olen ensinnäkin aikuisopiskelija ja olen ollut sellainen tammikuusta lähtien. Asuin kevätlukukauden poikaystävän perheen luona. Heinäkuussa hommasin oman vuokrakämpän.
Vuokra on 400€/kk. Vesi ja sähkö ei kuulu vuokraan.
Saan Kelasta opintotukea 224€/kk ja siihen opintotukeen liittyvän asumislisän 201€/kk eli saan kelalta yhteensä 425€/kk.
Vuokraan menee tuosta se 400€ ja mulle jää 25€ laskuihin, ruokaan ja muuhun elämiseen.
Tilanne on siis aika epätoivoinen... en pysty maksamaan tuolla laskuja enkä ruokamenoja. Mitä siis teen? Olen nettiä lukenut ja selaillut ja olen ymmärtänyt että minun täytyisi ensin anoa opintolainaa ennenkuin saisin sossusta edes toimeentulotukea!? Ensin ottaisin siis lainaa ja sitten vasta voisin saada toimeentulotukea? Vaikka tuollaista netissä lukee, niin kannattaako silti kuitenkin edes yrittää hakea toimeentulotukea? Olen pohtinut näillä asioilla pääni kipeäksi ja ihan itkettää ajatus siitä että en kykene maksamaan laskuja ja sitten menee luottotiedotkin... :(
Ja älkää leimatko mua miksikään typerykseksi....olen oikeasti ottanut selvää sieltä sun täältä että saisin vastauksia kysymyksiini mutta kaikki on vain yhtä suurta kysymysmerkkiä. Ensin tulee vastaan sellaista tietoa ja sitten tuollaista tietoa ja sitten tämä asia onkin noin ja sitten näin ja blaablaa. Oon aivan kujalla.
En ole ollut tällaisessa tilanteessa koskaan ennen. Peruskoulun jälkeen kun lähdin opiskelemaan, niin vanhemmat maksoivat vuokran ja pärjäsin kyllä jotenkin. Vanhemmat hoitivat vain sen vuokran ja loput hoidin minä ja olen aina käyttänyt rahaa järkevästi. Mutta nyt olen 21v ja vanhemmat eivät auta ja en tiedä mitä nyt tehdä.
Kenelläkään kokemuksia tai muuta neuvottavaa tai opastettavaa? Jos haluatte kysymyksiä kysellä tai muita lisätietoja, nin vastailen myöhemmin heti kun kerkeän! Toivon saavani opastusta, että mitä kannattaa tehdä. Vilpittömästi kiitos kaikille jo etukäteen!
Opinnot ja työttömyysetuus
Päätoimisena opiskelijana et ole oikeutettu työttömyysetuuteen – et myöskään opiskelun loma-ajalla. Kun olet päätoiminen opiskelija, toimeentulosi turvaa opintotuki, josta vastaa Kela. Tältä sivulta löydät tietoa siitä, milloin opintosi ovat päätoimisia ja miten osoitat niiden päättyneen.
Ilmoita opiskelustasi TE-toimistoon. Se tutkii, pidetäänkö sinua pää- vai sivutoimisena opiskelijana. Sinun ei kuitenkaan tarvitse ilmoittaa vähäisistä harrastusluonteisista opinnoista, esimerkiksi jos opiskelet vierasta kieltä työväenopistossa.
Päätoimiset ja sivutoimiset opinnot
Päätoimisia ovat opinnot, joiden tavoitteena on suorittaa
ammattikorkeakoulututkinto
ylempi ammattikorkeakoulututkinto
alempi tai ylempi korkeakoulututkinto yliopistossa.
Päätoimisia ovat lukio-opinnot, joiden oppimäärän mukainen laajuus on yhteensä vähintään 75 kurssia eli käytännössä nuorille suunnatut lukio-opinnot sekä sisäoppilaitoksessa järjestetyt lukio-opinnot.
Päätoimisia ovat myös muut kuin edellä mainitut opinnot, kun
opintosuunnitelmassa opintojen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukaudessa
opetusohjelmassa opintojen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia, jollei sitä ole määritelty opintopisteinä tai -viikkoina tai osaamispisteinä.
Sivutoimisten opintojen ajalta voit saada työttömyysetuutta, jos täytät myös muut työvoimapoliittiset edellytykset. Myös päätoimiset opinnot voidaan katsoa sivutoimiseksi, jos olet opintojesi aikana käynyt työssä vakiintuneesti tai työllistynyt yrittäjänä.
http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/opinnot_tyottomyysetuus/index.html