YKSIN ulkomaille harjoitteluun?
Onko täällä yksin ulkomailla harjoitteluissa olleita? Valtaosa ulkomaan harjoitteluista tuntuu olevan sellaisia, mihin lähdetään opiskelutoverin, toisten suomalaisten tai ylipäänsä toisten kansainvälisten harjoittelijoiden kanssa. Onko kokemuksia minkälainen harjoitteluaika on, jos sinne ollaan menossa ainoana ulkomaalaisena (ja mieluiten vielä niin, että paikka on itse järjestetty, eikä jonkun organisaation hommaama)? Mitkä tahansa kokemukset ovat tervetulleita!
Pohdin tällaista vaihtoehtoa ja hieman kauhistuttaa, että olisiko edessä vaan tosi yksinäiset kuukaudet. Silti oppilaitoksen tarjoamat ns. valmiit paikat ei kiinnosta, eli ainoa vaihtoehto on etsiä itse harjoittelupaikka. Olen ihan jo aikuinen, mutta en ole koskaan asunut ulkomailla saati matkustanut yksin.
Kommentit (3)
Kyllä minun maailmassa valtaosa harjoitteluista on sellaisia, että ihan yksin lähdetään. Me eletään eri todellisuuksissa. Mulla ei tuu mieleen ketään, joka olisi lähtenyt jossain porukassa ulkomaanharjoitteluun tai edes vaihtoon.
Jos haluat oikeasti oppia kieltä vielä paremmin ja luoda kontakteja, niin mieluummin yksin. Suomalaisen kaverin kanssa voi käydä helposti niin, että hengailette keskenänne ja tottakai puhutte suomea toisillenne. Minä olin harjoittelussa Lontoossa suomalaisessa toimistossa, ja jälkeen päin hieman harmitti, miten vähän englantia tuli käytettyä.