Miten kauan säilytät lapsesi vessapaperirullaolentoja ym. askarteluja?
Kommentit (31)
Kunnes muuttaa omilleen, silloin saa itse päättää mitä säästää ja mitä ei.
Riippuu tapauksesta. Suurin osa menee poistoon muutamassa kuukaudessa. Osa jo päivissä. Hienoimmat ja merkityksellisimmät sitten niitä varten varattuun laatikkoon talteen. Siellä on isoimmankin lapsen askarteluja, vaikka isoin on jo aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh. Tohon vaaditaan jo erillinen varasto.
Vierailija kirjoitti:
Voi kai niitä vähän aiemminkin alkaa kyseleen ja kattoon läpi
Tosi pitkään. Varmaan liian pitkään. Ne on niin hellyttäviä, ja hienojakin, ja kun olen jo kokenut sen miten nopeasti se aika menee. Ne 4-6 vuotiaan tekemät on ihan erilaisia kun 10 v tekemät, ja sitten sen jälkeen pikkuhiljaa ne askartelut tuppaa jäämään. Eli ei oo mitään semmosta että no näitä nyt voi sit aina tehdä uusia. Ei voi.
Eihän se muksu niitä kotoa lähtiessään mukaan halua, tiedän sen (en itsekään halunnut omiani), mutta mulle ne on tärkeitä muistoja lapsuudesta. En nyt tietenkään joka ainoota säästä, mutta ne joihin on näjty oikeesti vaivaa ja laitettu eforttia.
Sellaset pikaisesti kotona tosta noin vaan väsätyt jutut päätyy kyllä sit useimmiten kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä olentoja nyt niin paljon tule. Seikkailupäiväkodissa keskityttiin muihin asioihin kuin askarteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä olentoja nyt niin paljon tule. Seikkailupäiväkodissa keskityttiin muihin asioihin kuin askarteluun.
Meillä ei lapsi ole koskaan ollut päiväkodissa, mutta silti askarteluja tulee paljon. Niin ne lapset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö lapsesi askarrelleet kotona? Minun askartelivat ja piirtelivät koko ajan.
Olen säästänyt piirrustukset .Lapset jo kohta 30 vuotta. Vaan niin ihania muistoja.
Yksi joulutonttu on edelleen esillä joka joulu, tekijä täytti just 17v, ja pääsiäiskukko joka pääsiäinen, sen tekijä täyttää seuraavaksi 15v. Mutta osa lensi roskiin samantien kun ne tuli kotiin, osa sitten jossain myöhemmässä siivouksessa. Ihan lapset itsekkin olivat samaa mieltä asiasta.
Virallisen Pollyanna-totuuden mukaan ne on säilytettävä ikuisesti. Samassa paikassa saman pituisen ajan pitää säilyttää saadut joulu- ym. kortit, etenkin itse tehdyt, puhumattakaan vauvakutsuihin itse väkerretyistä neulepupuista ja muista itse tehdyistä lahjoista. Jos lahjapaperi ja -naru on itsetehty, myös ne säilytään.
Minulla on yksi iso laatikko molemmille lapsille juuri näitä olentoja varten. Vanhemman laatikko alkoi olla jo ääriään myöden täynnä joten kävimme kaikki askartelut yhdessä läpi viime syksynä. Lapsi sai valita mitä haluaa säästää, mutta samalla teki karsintaa jotka sitten kylmästi heitettiin roskiin. Olen ajatellut, että tämän yhden laatikon verran säästän askarteluja ja aina sitä mukaa heitetään pois jos eivät enää kaikki sinne mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö lapsesi askarrelleet kotona? Minun askartelivat ja piirtelivät koko ajan.
Ei paljon kotonakaan. Enempi ollaan etsitty muuta tekemistä ja elämyksiä, retkeilyä, metsässä olemista, rantajuttuja ym. Kotona se askartele oli esityksien pitoa, majojen rakentelua, sirkuskin taisi kerran olla ja paljon laulua ja soittamista sekä lukemista.
Päivästä pariin kuukauteen. Nyt heitin leivinuuniin kaikki jouluaskartelut, kivoimmat laitan seinälle ja siitä aina vanhimmat pois. Joistain olen ottanut kuvan ja kuva laitettu vauvakirjaan.
Miehen äiti oli säästänyt suunnilleen kaikki ja toi innoissaan meille, kaikki meni kaatopaikalle niissä pahvilaatikoissa. En tajua kuka haluaisi vanhoja piirustuksiaan? Ei kukaan, mitä niillä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljon kotonakaan. Enempi ollaan etsitty muuta tekemistä ja elämyksiä, retkeilyä, metsässä olemista, rantajuttuja ym. Kotona se askartele oli esityksien pitoa, majojen rakentelua, sirkuskin taisi kerran olla ja paljon laulua ja soittamista sekä lukemista.
Miksi minusta kuulostaa siltä, että pidät askartelua jotenkin vähempiarvoisena tekemisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minusta kuulostaa siltä, että pidät askartelua jotenkin vähempiarvoisena tekemisenä?
En laisinkaan, meille tuo askartelu on enempi tollasta isossa kuviossa tapahtuvaa askartelua. Ja siihenkin kuuluu osana eri pikkujuttujen askartelu.
"Orava" on vieläkin hyllyssä. Oravan askartelija ei ole enää keskuudessamme, hän menehtyi 2004, 6-vuotiaana.
Heitetään pois sitä mukaa kun hajoavat, muistaakseni 1 piirustus ja 1 joulukoriste enää jäljellä.
"Vessapaperirullaolento" 🤣