Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa, kun köyhille annetaan juuri vanhentuvia ruokia.

Vierailija
06.09.2015 |

Siis kuulemma noihin keipäjonoihin viedään kaupoista viimeisen myyntipäivän elintarvikkeita. Minusta se on iljettävää. Suomalaiselle köyhälle annetaan elintarvikkeita, jotka eivät ole kelvanneet muille. Kyllähän se ruoka parhaalta tuoreena maistuu. Ihan kuin köyhiä käytettäisiin jätemyllynä.

En ole leipäjonossa ollut, mutta jos siellä on kylmäsäilytystä tarvitsevia tuotteitakin, niin eikös sellasia ole riskialtista lähteä enää viimeisillään jonnekin kuskaamaan ja sieltä vielä sitten köyhä kuskaa kotiinsa.

Jos joku haluaa ostaa 50 % alesta kaupasta, niin se on sitten oma päätös ja itse harkittu. Tuota vieroksun, että huonot annetaan köyhille.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:05"]

Tämä keskusteluhan on ihan absurdi. Suomessa on varmasti paljon ihmisiä,  joille syystä tai toisesta - joskus jopa ihan itseaiheutetusta -  leipäjonot ovat tärkeitä, jopa elintärkeitä lisätukia yhteiskunnan tukien lisäksi.

Mutta mikä ihme on tämä ajatus, että leipäjonoissa pitäisi jakaa sellaista ja tällaista ruokaa? Ymmärrättekö, että vaihtoehtoja on kaksi:

1) Kauppiaat myyvät elintarvikkeita ensin normaalihinnalla ja sitten alennettuina. Jos jotain jää yli, he heittävät ne roskiin.

2) Kauppiaat myyvät elintarvikkeita ensin normaalihinnalla, (ehkä hetken alennettuinakin), ja jos jotain jää yli, he lahjoittavat ne jaettaviksi. Sitten vapaaehtoiset toimijat kiertävät hakemassa lahjoitukset, lajittelevat ne niin, että kaikki tarvitsevat saisivat jotain ja lopulta jakavat tuotteet kyselemättä ihmisten tulotietoja tai köyhyyden syitä.

Ei ole olemassa vaihtoehtoa kolme, jossa kauppiaat lahjoittavat myyntikelpoisia elintarvikkeita, joita itseään köyhinä pitävät tai jollain luokittelulla sellaisiksi todistavat ihmiset voivat tulla ostoslistan kanssa hakemaan.

[/quote]

3) Kauppiiaat heittävät syömiskelpoista ruokaa roskiin, koska jäi yli ja jotta ei tarvitsisi antaa niitä hyväntekeväisyyteen. Lisäksi laittavat ne roskiin lukkojen taakse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:15"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:48"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:28"] Jos minä olisin köyhä olisin tyytyväinen vaikka eilen vanhentuneisiin ruokiin jos vaihtoehto on nälkä. [/quote] Olisit tyytyväinen "hyvinvointi valtioon" ?   [/quote] Tässä puhutaan nyt ilmaisesta ruoasta, ilmeisesti tässä maassa ei ole todellista köyhyyttä kun ilmaisesta ruoasta on varaa nirsoolla. [/quote] Jos kerran mielestäsi se on ok. Niin ala sitten köyhäksi. Mielestäni se ei kuulu hyvinvointi valtioon.   [/quote] Jos vaikka menisit töihin niin saisit OSTAA tuoretta ruokaa. [/quote] Niin mä ostankin, mutta röihin en mene.   [/quote] Se lukutato :-)

[/quote]

Kirjoitustaito.

Vierailija
64/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:26"]Ne voisi myydä alella halukkaille ja jakaa köyhille tuoretta tavaraa.

Köyhä tuskin syö heti koko saalistaan, joten se ehtii vanhentua hänellä vielä lisää.ennen syöntiä.

[/quote]

Köyhä voi pakastaa
[/quote]

Mulla ei ole pakastinta. Eikä asuntoloissa ainakaan ole, jääkaappi vaan.
[/quote]
Jos viimeisen myyntipäivän tuotteet valmistaa ruoaksi, säilyy se jääkaapissakin monta päivää.

Vierailija
65/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:55"]Nro 14 vastaa: tiedän, että mukana on pilaantunutta ruokaa, koska itse olen sellaista usein saanut.

Menen kassini kanssa ekana kirkon veskiin ja tutkin tavarat. Homeiset ja pilaantuneet on pakko heittää samantien pois, turhaa niitä on kotiin kantaa.

Lisäksi esim. mun lähellä olevassa kirkossa jätetään jakamatta jääneet tuotteet pöydälle, siitä saa sitten jokainen halutessaan ottaa lisää. Muttei voi, kun hedelmät on käyneitä ja vihannekset löllöjä. Suurin osa leivistä niin kivikovia, ettei pysty niitä puremaan.

Kunhan nyt kerroin kokemuksistani. Mulle on turha sanoa, etten tiedä mistä puhun.
[/quote]

Ostan sikakalliita hedelmiä ja vihanneksia ja usein niidenkin joukossa on ei niin priimaa ja jopa pilaantunutta tai ylikypsää.

Vierailija
66/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se joissain leivässä ja kuivatuotteissa/kauan säilyvissä tuotteissa haittaa, mut kyllä mua vähän epäilyttää syödä pari päivää sitten viimeisen käyttöpäivän ylittänyttä kanasuikaletta yms. Ja jos siellä leipäjonossa käy kerran viikossa, niin ei ne tuotteet loppuviikosta ainakaan enää osa kovinkaan syötäviä ole.

Vierailija
67/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:11"]

Köyhille pitäisi rjestää päivittäin iaisruokailu. Ja taso samaa kuin kouluissa.

[/quote]Naiset keittiöön ruokaa laittamaan. Lähipiirin ja naapuruston vanhuksille, sairaille ja köyhille. Heille kotiinkuljetus jotka ei pysty liikkumaan.

Vierailija
68/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei pakoteta hakemaan ilmaista ruokaa. Jos ei kelpaa, niin varmaan sillä tupakalla ja kaljalla sitten eletään seuraavaan tukipäivään saakka. Itse olen hyvällä ruokahalulla syönyt avustusjauhoja, joissa viimeiset päivämäärät olivat ohi aikaa sitten. En näe ongelmaa; minulla oli ruokaa ja hyvä niin. Muistan kuinka ihanaa oli, kun vihdoin sain töitä, ja marssin kauppaan ostamaan sellaisia ihmeellisyyksiä, kuin leikkeleet, juusto, kerma... Siihen asti alennusjauheliha oli juhlapäivän paikka.

Ehkäpä köyhien tulot pitäisi alentaa opiskelijain tasolle, alkaisi mikä tahansa ruoka kelpaamaan?

Vierailija
69/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei leipäjonon tupakkia röyhyttelevillä krapulaukoilla ja -akoilla se niin tarkkaa ole sen päiväyksen kanssa :)

Vierailija
70/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "opiskelijan tulotason" vetäminen köyhyyskeskusteluun on typerää. Opiskelijalla on monia etuja, mitä työttömällä ei ja lisäksi hänellä on pian toive paremmasta. Opiskelu on valtion kustantamaa. Sen voi laskea opiskelijan tuloon mukaan

Opiskelijalla on usein tukea vanhemmiltaan, yths halpa, monipuolinen halpa lounas, matkaetuja, halpoja harrastekerhoja jne.

Vierailija
71/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:27"]Tuo "opiskelijan tulotason" vetäminen köyhyyskeskusteluun on typerää. Opiskelijalla on monia etuja, mitä työttömällä ei ja lisäksi hänellä on pian toive paremmasta. Opiskelu on valtion kustantamaa. Sen voi laskea opiskelijan tuloon mukaan

Opiskelijalla on usein tukea vanhemmiltaan, yths halpa, monipuolinen halpa lounas, matkaetuja, halpoja harrastekerhoja jne.
[/quote]

Kukaan ei estä opiskelemasta

Vierailija
72/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kelpaa se mitä saa (kuitenkin käyttökelpoista mahantäytettä, laita pakkaseen jos et heti käytä), jätä hakematta ruokasi sieltä. Pureskele vaikka kynsiäsi.

Vierailija
73/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, itse saan 3500e kuussa palkkaa ja mieheni saa rapiat 5000e (bruttona molemmat) ja ostamme aina kuin mahdollista päiväysruokia kaupasta, läheisessä Salessa on -50% alennuksella ns päiväysruoat. Emme todellakaan halua maksaa ruoasta sen enempää kuin on pakko! Pakkanen on täynnä erilaisia lihoja ja jääkaapissa jogurttia, Skyriä yms -50%. Just eilen ostin töihin evääksi einesruokia -50%, maksoivat alle euron kipale. Eli kyllä meille ainakin kelpaa nuo päiväysruoat.

Vierailija
74/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:45"]

Moi, itse saan 3500e kuussa palkkaa ja mieheni saa rapiat 5000e (bruttona molemmat) ja ostamme aina kuin mahdollista päiväysruokia kaupasta, läheisessä Salessa on -50% alennuksella ns päiväysruoat. Emme todellakaan halua maksaa ruoasta sen enempää kuin on pakko! Pakkanen on täynnä erilaisia lihoja ja jääkaapissa jogurttia, Skyriä yms -50%. Just eilen ostin töihin evääksi einesruokia -50%, maksoivat alle euron kipale. Eli kyllä meille ainakin kelpaa nuo päiväysruoat.

[/quote]Eineksiä noilla palkoilla miksi??? Sinuna ostaisin tuoreita salaatteja, kalaa ja ruokia vaikka Kauppahallista. Terveys on tärkeä asia ja ruuan laatu on olennainen osa sitä. Miksi pihistellä ruuassa jos ei ole pakko?

Vierailija
75/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:20"]

Eipä se joissain leivässä ja kuivatuotteissa/kauan säilyvissä tuotteissa haittaa, mut kyllä mua vähän epäilyttää syödä pari päivää sitten viimeisen käyttöpäivän ylittänyttä kanasuikaletta yms. Ja jos siellä leipäjonossa käy kerran viikossa, niin ei ne tuotteet loppuviikosta ainakaan enää osa kovinkaan syötäviä ole.

[/quote]

Joskus mulla on ollut vuosia vanhoja jauhoja joita olen käytellyt, kun en huomannut päiväystä.

Vierailija
76/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:56"]

No kukkuu. Enpä usko, että terveyteni tuosta kärsii, jos ja kun ostan toisinaan eineksiä töihin evääksi. Läheisessä lounasruokalassa on maanantaisin uunilenkki ja muusi 8e, joten mielelläni syön sen sijaan esim sen einesruoan. Eihän se, jos ostamme kaupasta aleruokia poissulje sitä, ettemme söisi kalaa ja salaatteja? Mies kalastaa mökillämme ja savustamme kovasti kalaa sun muuta, käymme pilkillä mökillä. En todellakaan osta mitään Kauppahallin ylikallista kalaa. Tarkoittaako se, jos on ihan ok palkat, että pitäisi maksaa esim ruoasta aivan karmeita? 

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:45"]

[/quote]Eineksiä noilla palkoilla miksi??? Sinuna ostaisin tuoreita salaatteja, kalaa ja ruokia vaikka Kauppahallista. Terveys on tärkeä asia ja ruuan laatu on olennainen osa sitä. Miksi pihistellä ruuassa jos ei ole pakko?

[/quote]

Vierailija
77/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoillain on tuo itaruus sairautena, vaikka varaa olisi. Kurjaa, jos oikeasti ei ole varaa.

Vierailija
78/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: "kukaan ei estä opiskelemasta", no jos on jo yliopistotutkinto, niin ei saa uuteen enää opintotukea.

Vierailija
79/79 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole itaruus sairautena ainakaan meillä, sorry..jos tarkoitat minua,joka kirjoitin päiväystuotteiden ostamisesta äsken..Laitamme rahamme mieluiten matkoihin sun muuhun mukavaan ja eivät nuo meidän tilimme mitään kovin kummoisia edes ole, kun niistä vähennetään vielä verotkin. Lapsemme ovat muuttaneet kotoa jo aikapäiviä sitten, joten tuo aleruoan osto on meille myös sellainen hauska huvitus. Jos se olisi pakko, ei se niin mukavaa olisi. Mielummin autan lapsiani ja käyn kivoilla matkoilla. Ei aleruokien ostaminen tee siitä ruoasta yhtään sen huonompaa tai epäterveellisempää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme