17 v ei vaan saa kesätöitä vaikka haastatteluja ollut jo useampi
Mikähän mahtaa olla vialla?
Haastattelut olleet pääasiassa etänä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Näin rekrytointia tekevänä olen nähnyt todella hyviä hakemuksia, mutta kun hakija tulee paikalle ja alkaa keskustelu, tulee miettineeksi, kuka sen hakemuksen kirjoitti. (Vaikka olisi kirjoittanut sen itse.) Kerran yksi hyvä hakija (papereilla) haki nuorten pariin töihin ja haastattelussa puhui huonokäytöksistä penskoista ja kakaroista… Arvaa, palkattiinko?
Vaikea sanoa, missä vika, kun ei näe haastattelutilannetta.
Itselläni on vähän sama ongelma. No, en sentään puhu penskoista ja kakaroista. Mutta siis kirjoitan hakemuksen loistavasti, koska olen erittäin hyvä kirjoittaja (anteeksi itsekehu). Suullinen ilmaisu on sitten jännityksen takia heikompaa, ja paha puhevika antaa lopullisen silauksen. Haastattelijan vaivaantuneisuus oli käsin kosketeltavissa.
Silloin kun vielä hain töitä, oli masentavaa käydä haastattelussa, kun tiesi jo etukäteen olevansa pettymys. Tajusin sitten ettei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin työllistää itse itseni.
Joka vuosi hakijoiden määrä ja taso on sarjassa asiat joihin et vain yksinkertaisesti pysty vaikuttamaan. Suosituilla aloilla ja työpaikoilla yhtä paikkaa saattaa hakea kymmeniä ellei jopa satoja henkilöitä.
17 vuotiaalle Tutustu työelämään ja tienaa harjoittelukin saattaa poikia kesätyön. Onko hakenut vain tavallisiin kesätöihin vai myös tähän? Haastatteluun pääseminen on hyvä juttu kun moni ei pääse edes siihenkään vaiheeseen nimimerkillä kokemusta on.
Tsemppiä nuorelle, toivottavasti löytää kesätyön:)
Onko kysynyt seurakuntaan tai kaupungille nurmikkoa leikkaamaan?
Hakijoiden määrä lisääntynee, jos ja kun sotaa pakoon lähteneet liittyvät joukkoon...
Riittääkö sitten kaikille?
Monille suomalaisille nuorille on käsittämätöntä, että sinne työpaikalle pitäisi oikeasti herätä ja lähteä aikasin aamulla, siellä pitäisi aamusta alkaen katsoa ihmisiä silmiin ja tervehtiä, noudattaa työnantajan ohjeita, tehdä ehkä ihan konkreettisesti jotain: purkaa kuormaa, leikata ruohoa, siivota tiloja tai pihaa yms eikä vaan näplätä puhelinta, ja kaikkein pahimpana, sitä omaa puhelinta ei välttämättä työaikana saa kosketella lainkaan muut kun tauolla.
Ja tämä helvetti pitäisi toistaa päivästä toiseen. Vs. ei lähetä hakemusta tai ei mene haastatteluun, tai mutisee siellä niitä näitä ja tuijottaa kenkien kärkeen ja lopputuloksena saa valvoa kesäillat pitkään pelaillen pelejä ja somettaen ja saa nukkua pitkään ja elbailla.
Vierailija kirjoitti:
Monille suomalaisille nuorille on käsittämätöntä, että sinne työpaikalle pitäisi oikeasti herätä ja lähteä aikasin aamulla, siellä pitäisi aamusta alkaen katsoa ihmisiä silmiin ja tervehtiä, noudattaa työnantajan ohjeita, tehdä ehkä ihan konkreettisesti jotain: purkaa kuormaa, leikata ruohoa, siivota tiloja tai pihaa yms eikä vaan näplätä puhelinta, ja kaikkein pahimpana, sitä omaa puhelinta ei välttämättä työaikana saa kosketella lainkaan muut kun tauolla.
Ja tämä helvetti pitäisi toistaa päivästä toiseen. Vs. ei lähetä hakemusta tai ei mene haastatteluun, tai mutisee siellä niitä näitä ja tuijottaa kenkien kärkeen ja lopputuloksena saa valvoa kesäillat pitkään pelaillen pelejä ja somettaen ja saa nukkua pitkään ja elbailla.
Toi on niin totta. Meillä on vielä muutamia vuosia sitten kesätyöntekijöitä kiinteistöllä, hoitivat piha-alueita, leikkasivat pensaita ja nurmikkoa. Katsottiin ikkunasta kun likat (ja pojatkin) istui kivetyksellä känny kädessä heti kun ohjaajan oli häipynyt nurkan taakse.
Nyt ei olla enää palkattu.
Vierailija kirjoitti:
Näin rekrytointia tekevänä olen nähnyt todella hyviä hakemuksia, mutta kun hakija tulee paikalle ja alkaa keskustelu, tulee miettineeksi, kuka sen hakemuksen kirjoitti. (Vaikka olisi kirjoittanut sen itse.) Kerran yksi hyvä hakija (papereilla) haki nuorten pariin töihin ja haastattelussa puhui huonokäytöksistä penskoista ja kakaroista… Arvaa, palkattiinko?
Vaikea sanoa, missä vika, kun ei näe haastattelutilannetta.
Tuo on yksi syöpä, kun muut kirjoittaa hakemuksia toisten puolesta. Tiedän monta tyyppiä joiden hakemukset olisivat ihan perseestä, jos niitä ei joku muu korjaisi uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesätyöpaikoista on kova kilpailu etenkin kasvukeskuksissa ja pikkupaikkakunnilla ne menee suhteilla. Valotettava tosiasia vuodesta toiseen. Vielä ei oo myöhäistä saada kesätöitä vaikka osa niin sanookin!
Tällä hetkellä on ainakin vaikea saada kesätyöntekijöitä. Hakemuksia ei tullut paljon. Näistäkin osa on jo ennättänyt saada töitä.
Lisäksi osa porukasta sanoo suoraan haastattelussa, esim. "en muuten halua tehdä töitä kuin heinäkuun, onko tämä OK"?
Tai "en voi tehdä töitä aamuisin/iltapäivisin/keskiviikkoisin/perjantaisin" syystä X.
Muutama haastatteluun pyydetty ei ole vaivautunut tulemaan paikalle eikä perumaan haastattelua edes tekstiviestillä.
Ok. Itse oon myös hakenut muutamaan kesätyöpaikkaan ja haen vielä ja yhdessä kesätyöhaastattelussa etänä oon ollut tähän mennessä.
T: junantuoma autoton mutta ajokortillinen yliopisto-opiskelija Helsingistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on niin totta. Meillä on vielä muutamia vuosia sitten kesätyöntekijöitä kiinteistöllä, hoitivat piha-alueita, leikkasivat pensaita ja nurmikkoa. Katsottiin ikkunasta kun likat (ja pojatkin) istui kivetyksellä känny kädessä heti kun ohjaajan oli häipynyt nurkan taakse.
Nyt ei olla enää palkattu.
Tämäpä se juuri on, että nuorilla tuntuu olevan kumma käsitys, että työssä maksetaan vain paikalla olemisesta. Tämä näkyy monissa alle kolmekymppisissä työntekijöissä. Eivät he tunnu käsittävän, että jos annetaan joku työmäärä, niin se pitää tehdä parhaansa mukaan. Se ei riitä, että siitä tehdään puolet ja ajatellaan, että oon palkkani ansainnu ku olin paikalla täyden päivän.
Mitä tuo etäjuttu on? Minä olen aina soittanut tai minulle soitettu ja käynyt toimistolla haastattelussa. Kerran oli huoltoasemalla pienen yrityksen tj itse haastatteli. On löytynyt työtä, vaikka olen ujo mutta osaan kyllä puhua, kun on "pakko".
Eihän etä haastattelussa ole mitään tuntumaa ihmisten välillä.
Ei saa yleistää! Meidän nuori hakee töitä eikä saa !