17 v ei vaan saa kesätöitä vaikka haastatteluja ollut jo useampi
Mikähän mahtaa olla vialla?
Haastattelut olleet pääasiassa etänä.
Kommentit (51)
Näin rekrytointia tekevänä olen nähnyt todella hyviä hakemuksia, mutta kun hakija tulee paikalle ja alkaa keskustelu, tulee miettineeksi, kuka sen hakemuksen kirjoitti. (Vaikka olisi kirjoittanut sen itse.) Kerran yksi hyvä hakija (papereilla) haki nuorten pariin töihin ja haastattelussa puhui huonokäytöksistä penskoista ja kakaroista… Arvaa, palkattiinko?
Vaikea sanoa, missä vika, kun ei näe haastattelutilannetta.
Omasta näkökulmasta suurin yksittäinen syy siihen, miksi nuori EI saa kesätyöpaikkaa, on yksinkertaisesti se, että hän ei ole hakenut kesätöitä.
Kotikaupungissani eri työnantajat ovat tarjonneet erilaisia kesätyöpaikkoja runsaasti. Näistä merkittävä osa sopii myös alaikäisille. Ikävä juttu vaan on se, että kesätöihin hakijoita ei juuri ole. Täällä kesätyöiässä olevien nuorten (16-19) ikäluokat ovat pieniä, ja suurin osa aikuistuneista ja muualle muuttaneista opiskelijoista (täällä ei juuri ole opiskelupaikkoja) hakee kesätöitä opiskelupaikkakunnaltaan, eikä halua tulla kesäksi esim. vanhempien luo tänne.
Myös nuorissa on paljon sellaisia, jotka eivät syystä tai toisesta halua tai voi tehdä töitä kesällä. Esimerkiksi tavoitteellisia urheilijoita on paljon, jotka haluavat käyttää kesänsä ennemmin harjoitteluun kuin pienipalkkaisiin kesätöihin.
Johtuu teatteritaitojen puutteesta. Livenä voisi onnistua olemaan vakuuttavampi.
Joo, se varmasti vaikuttaa kun ei ehdi täyttää 18 v ennen kesää. Alkuvuonna syntyneet kaverit olisivat saaneet jo useammankin paikan.
Ei ole muuten mikään löhöilijä, harrastaa monipuolisesti.
Ap
Haastattelijan naama silminnähden valahti heti kun näki minut enkä saanut paikkaa. Hain sinne uudelleen seuraavana vuonna ja pääsin, oli eri haastattelija. Tapasin sitten tämän ensimmäisen haastattelijan siellä ja hän luuli minua vieläkin alaikäiseksi. Haastattelija oli itsekin saman ikäinen kuin minä, kolmekymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Näin rekrytointia tekevänä olen nähnyt todella hyviä hakemuksia, mutta kun hakija tulee paikalle ja alkaa keskustelu, tulee miettineeksi, kuka sen hakemuksen kirjoitti. (Vaikka olisi kirjoittanut sen itse.) Kerran yksi hyvä hakija (papereilla) haki nuorten pariin töihin ja haastattelussa puhui huonokäytöksistä penskoista ja kakaroista… Arvaa, palkattiinko?
No nuori on hieman ujohko, eikä ehkä osaa kovin luontevasti kehua itseään jos haastattelu menee tyyliin: "saat 2 minuuttia aikaa vakuuttaa että meidän pitäisi palkata juuri sinut". Kuitenkaan paikat ei ole olleet varsinaisesti mitään asiakaspalvelutyötä vaan esim. puutarhahommia, pakkaamista/kokoonpanoa yms.
Ap
Onko enää kesätyöseteli käytössä? Itse en saanut koskaan nuorena kesätöitä, kun olin isomman kaupungin viereisestä kunnasta kotoisin, jossa arvottiin kesätyöseteli vajaalle 100 nuorelle, eikä arpaonni koskaan osunut minuun. Viereisestä kaupungista jokainen nuori sai kesätyösetelin. Työnantajat aina vaativat tätä seteliä nuorilta, jotka ottavat kesätöihin.
Olet varma, että nuori oikeasti halusi töihin? Olette yhdessä tehneet hakemuksen, joten oli pakko se lähettää, mutta nyt nuori hoiti haastattelun yksin, ja varmasti ettei tarvi mennä töihin, vaan voi pelata tietokoneella koko kesän?
Kuuntele haastattelu seuraavan kerran. Eiköhän asia selviä.
Vierailija kirjoitti:
Olet varma, että nuori oikeasti halusi töihin? Olette yhdessä tehneet hakemuksen, joten oli pakko se lähettää, mutta nyt nuori hoiti haastattelun yksin, ja varmasti ettei tarvi mennä töihin, vaan voi pelata tietokoneella koko kesän?
Millä hän sitten maksaa opiskelunsa, ruokansa, vaatteensa ym.?
Sama kokemus täällä, kun suhteita ei ole. Nyt nuori on 18v ja töitä saanut ihan eri tavalla. Joten ehkä työnantajat kuitenkin ensisijaisesti palkkaa täysi-ikäisiä? Ei kannata lannistua, näin näyttäisi olevan ajan henki.
Usein ollut niin, että tuntuu, että "kaikki" kesätyöpaikat on täytetty jo maaliskuussa. Sitten kummasti kesäkuun alussa on tarjolla taas vaikka kuinka paljon paikkoja.
Kuinka sinä vanhempana neuvoit nuorta ennen haastatteluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks ne kuulu alaikäisen elatukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nuori on hieman ujohko, eikä ehkä osaa kovin luontevasti kehua itseään jos haastattelu menee tyyliin: "saat 2 minuuttia aikaa vakuuttaa että meidän pitäisi palkata juuri sinut". Kuitenkaan paikat ei ole olleet varsinaisesti mitään asiakaspalvelutyötä vaan esim. puutarhahommia, pakkaamista/kokoonpanoa yms.
Ap
Tämä on harmillista. Moni nuori tosiaan on hieman ujo, ei ole tottunut haastattelutilanteeseen, ei ole yhtä sanavalmis kuin aikuiset jne. Johtuu siis vain iästä ja kokemattomuudesta. Ymmärrän, että aikuiselta voidaan jo vaatia enemmän luonteenpiirteistä riippumatta, mutta toivon ettei nuorten kanssa mennä siihen, että täytyy olla supliikki esiintyjä tai paikka jää saamatta. Tietenkin eri asia ovat selvästi välinpitämättömät tai muuten huonosti käyttäytyvät nuoret, mutta ujoudesta ei pitäisi "sakottaa".
Mansikoita poimimaan, jos sinne enää suomalaiset kelpaa. Olin itse 13-20-vuotiaana kaikkina kesinä, kun alaikäisenä ei muita töitä saanut, ainakaan ilman suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Mansikoita poimimaan, jos sinne enää suomalaiset kelpaa. Olin itse 13-20-vuotiaana kaikkina kesinä, kun alaikäisenä ei muita töitä saanut, ainakaan ilman suhteita.
Siis 13-vuotiaana oli iän puolesta jotkut säännöt, että ei olisi tarvinnut koko päivää tehdä, mutta tein saman mitä muutkin. Sunnuntaisin oli tuplapalkka.
En minäkään ottaisi nykynuoria töihin. Tuottaa firmalle enemmän tappiota kuin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat maksaa, niinkuin aiemminkin? Asuu vanhempien luona, syö vanhempien jääkaapista, käyttää vanhempien nettiyhteyttä, puhuu vanhempien maksamalla kännyllä ja simmillä yms. yms..
Yllättävän yleistä. Silloin jokainen järjissään oleva nuori tajuaa, että kesän voi viettää joko jotain ikävää duunia tekemällä, johon tarvii herätä aikaisin, tai sitten vaan hengailemalla, nukkumalla myöhään yms. ilman huolen häivää huomisesta. Kumman nuori valitsee, jos hän päättää? :)
Nimimerkillä ei koskaan kesätöissä nuorena, vaan pitkään nukkuminen ja tietokoneella pelaaminen täyttivät kesät. Hyviä aikoja. Vasta lukion jälkeen korkeakoulussa hommasin ekan kesätyöpaikan, kun muutin omaan kämppään ja tarvi rahaa.
Jos ei ole kenenkään virkailijan perintöprinssi on vaikea saada töitä. Itse olin juurikasviljelyksessä keräämässä juurikkaita.
Hienoa että on päässyt edes haastatteluun, se ei todellakaan ole enää itsestäänselvyys! Hän siis on selvästi parempi ilmaisemaan osaamistaan kirjallisesti kuin suullisesti. Onko hän kovin ujo tai arka sosiaalisissa tilanteissa? Valitettavasti ihmiset jotka osaavat myydä itsensä ja tuoda osaamisen itsevarmimmin esille nappaavat suurimman osan paikoista. Paljon on myös tuurista kiinni ja miten kemiat haastattelijan kanssa natsaavat.