Miksi suuhygienisti käytti hammaskiven poistoon vain käsikäyttöisiä tikkuja eikä sähkölaitetta?
Mikeei käynyt kaikkia ienrajoja läpi sähkölaitteella vaan poisti hammaskivet vain mekaanisesti omin käsin tikulla rapsuttamalla??? Ja miksei tehnyt pastapuhdistusta?? Onko tämä joku säästökeino vai miksi näin?
Kommentit (66)
Itse olisin vain tyytyväinen, jos ei tarvitse käyttää sitä karmeaa ultraäänilaitetta. Luultavasti hammaskiveä oli vähän.
Joskus suuhygienisti hinkutti hampaitani 45 minuuttia ultraäänilaitteella, ja sen aiheuttama kipu ja vihlonta ja oli jotain niin järkyttävää, että kidutuksen päätyttyä tärisin paidanselkä hiestä läpimärkänä siinä tuolissa ja hoipertelin huoneesta ulos. Niinpä pyydän aina käsi-instrumentit, jos vaan mahdollista.
En halua pelotella ketään tietenkään, koska ihmiset ovat erilaisia, ja joillain tuo ultraääni ei kuulemma aiheuta kipua ja vihlontaa. Mulla on ollut aina paljon hammaskiveä, muttei ole ollut 37 vuoteen mennessä ainoatakaan reikää.
Mulle sanoi suuhygienisti viimeeksi että "täällä on niin vähän tätä (hammaskiveä) että nää lähtee ihan käsin rapsuttelemalla." Olin tyytyväinen koska mulla se ultraääni sattuu ja se ujellus vielä päälle 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä voi ihminen olla, jos pitää tulla vauvapalstalle kyselemään suuhygienistin tekemisiä :D Vastaanotolla nämä asiat pitää selvittää.
Itse kuulun niihin, jotka eivät halua ultraäänilaitetta vaan pyydän aina manuaalisen hammaskivenpoiston. Mielestäni hoitajat myös kysyvät asiakkaalta, kumman menetelmän tämä haluaa.
Ei varmasti kysytä! Minä SANOIN että ota ensin uä:llä, arvaa ottiko? Enää en mene. Kyreteillä osaan itsekin hammaskiven poistaa.
Perusteliko hän mitenkään ratkaisuaan?
Ei tietenkään! Ja minä tyhmä aukaisin suuni hoitoa varten, en kysyäkseni. Ja tämä yksityisellä, missä palvelun ja asenteen luulisi olevan kohdallaan.
Mutta kuten sanoin, osaan kyretoida itsekin, syvältäkin (tiedän ongelmakohdat) ienrajan alapuolelta ja kivuttomammasti.
Ex-hammashoitaja ja kyretit "luontaisetuna"...
Minä kutsun sitä sähkölaitetta kiljupiikiksi.
Sen uä-laitteen tehoa pystyy myös säätämään vapaasti. Eli jos puhdistus tuntuu kivuliaalta, niin pyytäkää säätämään laitetta hieman pienemmälle. Mikään on/off-tyyppinen laite ei nimittäin ole kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Korona aikana ei saa käyttää sitä laitetta. Se levittää suustasi ilmaan paljon sylkeä jne.
Alapeukuttajille tiedoksi, että tuo on valitettavasti faktaa. Osassa paikoista kielto on edelleen voimassa.
Mulla oli tänään mukava suuhygienistimies. Puhdisti ultraäänella. Vähän ihastuin hups jopa.
No veikkaan, että sinulla oli niin vähän hammaskiveä, ettei tarvinnut käyttää muita instrumentteja. Toki suuhygienistisi olisi osannut vastata tähän suoraan.
Minulla rapsutetaan aina käsin, syy on eroosiossa. Rapsutus on hellävaraisempi , ultralla helposti kuluttaa liikaa jo valmiiksi kuluneita hampaita. Voi mennä vahingossa yli kiilteen. Myös vihlonta vähäisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä voi ihminen olla, jos pitää tulla vauvapalstalle kyselemään suuhygienistin tekemisiä :D Vastaanotolla nämä asiat pitää selvittää.
Itse kuulun niihin, jotka eivät halua ultraäänilaitetta vaan pyydän aina manuaalisen hammaskivenpoiston. Mielestäni hoitajat myös kysyvät asiakkaalta, kumman menetelmän tämä haluaa.
Ei varmasti kysytä! Minä SANOIN että ota ensin uä:llä, arvaa ottiko? Enää en mene. Kyreteillä osaan itsekin hammaskiven poistaa.
Perusteliko hän mitenkään ratkaisuaan?
Ei tietenkään! Ja minä tyhmä aukaisin suuni hoitoa varten, en kysyäkseni. Ja tämä yksityisellä, missä palvelun ja asenteen luulisi olevan kohdallaan.
Mutta kuten sanoin, osaan kyretoida itsekin, syvältäkin (tiedän ongelmakohdat) ienrajan alapuolelta ja kivuttomammasti.
Ex-hammashoitaja ja kyretit "luontaisetuna"...
Eikö nuo voi vaurioittaa kiillettä, jos itse tekee?
Vierailija kirjoitti:
Minulla rapsutetaan aina käsin, syy on eroosiossa. Rapsutus on hellävaraisempi , ultralla helposti kuluttaa liikaa jo valmiiksi kuluneita hampaita. Voi mennä vahingossa yli kiilteen. Myös vihlonta vähäisempää.
En kyllä usko, että on mahdollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin mahdollista, eroosio voi jo valmiiksi olla kuluttanut kiilteen pois.
Itselläni on aiemmin ollut hyviä kokemuksia julkisen puolen suuhygienisteillä käynneistä, mutta viimeisin puhui liikaa ja teki liian vähän.
Voi kiesus, mikä puhekone🙉
Ja kun menin hammaslääkärille kuukauden päästä, niin hän joutui poistamaan loput hammaskiven.. Ja tietty maksoin myös siitä.
Miksi ap ei kysynyt siellä? Mulle on tehty aina välillä molemmilla tavoin, laitteella ja käsin rapsuttamalla. Muistaakseni se käsin rapsuttaminen on jotenkin hellävaraisempaa ja sattuu vähemmän, kun vihlovat hampaat. Eiköhän ne hammaskivet molemmilla tavoilla lähde..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä. Eroosiohampaille se laite ei aina sovi. Muutenkin pitäisi laittaa se suojaava fluripinnoite jälkikäteen. Viimeksi kun kävin julkisella, aine oli päässyt loppumaan vaikka aika oli varattu sen laittamista varten. Turhaan meni aikaa siihen ja turha oli se koko käynti sitten. Sen ajan olisi voinut antaa jollekin muulle aivan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä. Eroosiohampaille se laite ei aina sovi. Muutenkin pitäisi laittaa se suojaava fluripinnoite jälkikäteen. Viimeksi kun kävin julkisella, aine oli päässyt loppumaan vaikka aika oli varattu sen laittamista varten. Turhaan meni aikaa siihen ja turha oli se koko käynti sitten. Sen ajan olisi voinut antaa jollekin muulle aivan hyvin.
Ei mulle kyl laitetru fluorausta sen laitteen jälkeen eikä ollenkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskolla ei ole tässä asiassa mitään virkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle kyl laitetru fluorausta sen laitteen jälkeen eikä ollenkaan
Jos on eroosiota hampaiden pinnoilla. Jos ei ole, tuskin laittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona aikana ei saa käyttää sitä laitetta. Se levittää suustasi ilmaan paljon sylkeä jne.
Alapeukuttajille tiedoksi, että tuo on valitettavasti faktaa. Osassa paikoista kielto on edelleen voimassa.
Miksihän tätä on näin raivokkaasti alapeukutettu? Olin juuri tänään varaamassa hammaslääkäriaikaa muun asian tiimoilta ja luin tästä, että kyseistä laitetta ei ainakaan pandemian alkuaikoina ole saanut käyttää, koska siitä leviää pienenpieniä sylkipisaroita paljon ilmaan. Osa ajoista jouduttiin perumaan ja niitä jonoja ilmeisesti yhä puretaan ja siksi ajan saaminen lähes mahdotonta!
Mmm