Kummasta tavasta aloittaa sähköpostiviesti pidät enemmän:
Piia,
[tähän viesti]
vai
Hei Piia,
[tähän viesti]
Kumpi tapa miellyttää sinua vastaanottajana enemmän ja kumpaa käytät itse?
Kommentit (18)
Toi jälkimmäinen tapa, ja sitä myös käytän.
Ensimmäinen tapa kuulostaa käskyttävältä, jälkimmäinen on mukavampi.
-molemman tyyppisiä saanut
Minua taas pilkkupoliisina ärsyttää suunnattomasti, että tervehdyksen jälkeen käytetään pilkkua, vaikka se ei suomenkielessä ole oikein.
Ja jos viesti alkaa tyyliin nimi + pilkku (Piia, ) antaa se heti jotenkin vihaisen tai käskevän vaikutelman.
Neutraalein tapa lienee pelkkä tervehdys (Hei!) tai tervehdys personoiden (Hei Piia!)
Samaa mieltä, että ensimmäinen tapa on käskyttävämpi. Hei, moi tai vastaavalla sanalla tervehtiminen on kohteliampaa.
Vierailija kirjoitti:
Halusin kartoittaa muiden mielipiteitä, mutta olen itse samaa mieltä kanssasi! Inhoan sitä, että viesti aloitetaan ilman tervehdystä pelkällä nimellä, siitä tulee ihan sellainen olo, että lähettäjän mielestä en ole normaalien kohteliaisuuksien arvoinen, hän on minun yläpuolellani ja voi vaan käskyttää kuten alamaista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin kartoittaa muiden mielipiteitä, mutta olen itse samaa mieltä kanssasi! Inhoan sitä, että viesti aloitetaan ilman tervehdystä pelkällä nimellä, siitä tulee ihan sellainen olo, että lähettäjän mielestä en ole normaalien kohteliaisuuksien arvoinen, hän on minun yläpuolellani ja voi vaan käskyttää kuten alamaista.
Ap
Minäkin käytän tervehdystä tai tervehdystä + nimeä. Pelkkä nimi kuulostaa omaankin korvaani käskyttävältä tai toruvalta.
En ole ikinä saanut sähköpostia aloitettuna pelkällä etunimellä, kyllä siihen joku tervehdys pitää laittaa. Ja nimenkin voi ihan hyvin jättää pois ja aloittaa pelkällä tervehdyksellä.
Samaa mieltä usean aikaisemman vastaajan kanssa, tuo pelkkä nimi tuntuu käskyttämiseltä ja viestin vastaanottajan "sijoittamiselta lähettäjään nähden alisteiseen asemaan".
Käytän yleensä mahdollisimman neutraalia "Hei"tä vieraammille henkilöille, tutummille voi laittaa sen moi/moikka/terve ja vaikka sitten sen nimenkin. Englanniksi muodollisemmin lähes aina, hyvin harvalle tulee käytettyä sitä Hi XXXX-aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas pilkkupoliisina ärsyttää suunnattomasti, että tervehdyksen jälkeen käytetään pilkkua, vaikka se ei suomenkielessä ole oikein.
Ja jos viesti alkaa tyyliin nimi + pilkku (Piia, ) antaa se heti jotenkin vihaisen tai käskevän vaikutelman.
Neutraalein tapa lienee pelkkä tervehdys (Hei!) tai tervehdys personoiden (Hei Piia!)
Kyllähän on.
Suomessa on monia vaihtoehtoja aloittaa sähköpostiviesti, lue täältä jos et usko
https://blogit.utu.fi/suomeaedistyneille/2017/06/20/sahkopostin-kirjoit…
Kuules Piia!
Näin on oikein jos kirjoitan naispuolisella alaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän on.
Suomessa on monia vaihtoehtoja aloittaa sähköpostiviesti, lue täältä jos et usko
Tuo pilkun käyttö ja sen jälkeen eri riviltä pienellä aloittaminen on vain omiaan sekoittamaan asioita ja sanoisin ettå kyseessä on outo typografian ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Kuules Piia!
Näin on oikein jos kirjoitan naispuolisella alaiselle.
Mutta eihän sähköpostia kuunnella. Siksi ”kuules” on huono.
Vähän sama kuin ”näkemiin” on huono lopetus, jos ei olla näkemässä.
Onko nimi pakollinen. Eikö riitä pelkkä Hei,.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän on.
Tuo pilkun käyttö ja sen jälkeen eri riviltä pienellä aloittaminen on vain omiaan sekoittamaan asioita ja sanoisin ettå kyseessä on outo typografian ratkaisu.
Niin minustakin. Omituista anglismia (?) tuollainen, että käytetään pilkkua tervehdyksessä. On särähtänyt minunkin silmääni vuosia. Suomessa ainakin ennen opetettiin, että tervehdyksessä on huutomerkki.
Hei,
voisitko....
vs.
Hei!
Voisitko...
Vierailija kirjoitti:
Tuo nimen käyttö tulee englanninkielestä. Siellä on tapana aloittaa kirje:
Dear Sarah,
thank you...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nimen käyttö tulee englanninkielestä. Siellä on tapana aloittaa kirje:
Dear Sarah,
thank you...
Englannissa tosin aloitetaan tervehdyksen ja pilkun jälkeen isolla alkukirjaimella:
Dear Sarah,
Thank you
En kirjoita mitään tervehdystä enkä lopputoivotuksia. Tapa jäi työpaikalta, jossa ne oli kielletty lukijan aikaa tuhlaavina.