Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummasta tavasta aloittaa sähköpostiviesti pidät enemmän:

Vierailija
24.03.2022 |

Piia,

[tähän viesti]

vai

Hei Piia,

[tähän viesti]

Kumpi tapa miellyttää sinua vastaanottajana enemmän ja kumpaa käytät itse?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kirjoita mitään tervehdystä enkä lopputoivotuksia. Tapa jäi työpaikalta, jossa ne oli kielletty lukijan aikaa tuhlaavina.

Vierailija
2/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi jälkimmäinen tapa, ja sitä myös käytän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen tapa kuulostaa käskyttävältä, jälkimmäinen on mukavampi.

-molemman tyyppisiä saanut

Vierailija
4/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas pilkkupoliisina ärsyttää suunnattomasti, että tervehdyksen jälkeen käytetään pilkkua, vaikka se ei suomenkielessä ole oikein. 

Ja jos viesti alkaa tyyliin nimi + pilkku (Piia, ) antaa se heti jotenkin vihaisen tai käskevän vaikutelman. 

Neutraalein tapa lienee pelkkä tervehdys (Hei!) tai tervehdys personoiden (Hei Piia!)

Vierailija
5/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, että ensimmäinen tapa on käskyttävämpi. Hei, moi tai vastaavalla sanalla tervehtiminen  on kohteliampaa.

Vierailija
6/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin kartoittaa muiden mielipiteitä, mutta olen itse samaa mieltä kanssasi! Inhoan sitä, että viesti aloitetaan ilman tervehdystä pelkällä nimellä, siitä tulee ihan sellainen olo, että lähettäjän mielestä en ole normaalien kohteliaisuuksien arvoinen, hän on minun yläpuolellani ja voi vaan käskyttää kuten alamaista.

Ap

Vierailija
7/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin kartoittaa muiden mielipiteitä, mutta olen itse samaa mieltä kanssasi! Inhoan sitä, että viesti aloitetaan ilman tervehdystä pelkällä nimellä, siitä tulee ihan sellainen olo, että lähettäjän mielestä en ole normaalien kohteliaisuuksien arvoinen, hän on minun yläpuolellani ja voi vaan käskyttää kuten alamaista.

Ap

Minäkin käytän tervehdystä tai tervehdystä + nimeä. Pelkkä nimi kuulostaa omaankin korvaani käskyttävältä tai toruvalta.

Vierailija
8/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä saanut sähköpostia aloitettuna pelkällä etunimellä, kyllä siihen joku tervehdys pitää laittaa. Ja nimenkin voi ihan hyvin jättää pois ja aloittaa pelkällä tervehdyksellä.

Vierailija
9/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä usean aikaisemman vastaajan kanssa, tuo pelkkä nimi tuntuu käskyttämiseltä ja viestin vastaanottajan "sijoittamiselta lähettäjään nähden alisteiseen asemaan".

Käytän yleensä mahdollisimman neutraalia "Hei"tä vieraammille henkilöille, tutummille voi laittaa sen moi/moikka/terve ja vaikka sitten sen nimenkin. Englanniksi muodollisemmin lähes aina, hyvin harvalle tulee käytettyä sitä Hi XXXX-aloitusta.

Vierailija
10/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas pilkkupoliisina ärsyttää suunnattomasti, että tervehdyksen jälkeen käytetään pilkkua, vaikka se ei suomenkielessä ole oikein. 

Ja jos viesti alkaa tyyliin nimi + pilkku (Piia, ) antaa se heti jotenkin vihaisen tai käskevän vaikutelman. 

Neutraalein tapa lienee pelkkä tervehdys (Hei!) tai tervehdys personoiden (Hei Piia!)

Kyllähän on.

Suomessa on monia vaihtoehtoja aloittaa sähköpostiviesti, lue täältä jos et usko

https://blogit.utu.fi/suomeaedistyneille/2017/06/20/sahkopostin-kirjoit…

Vierailija
11/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules Piia!

Näin on oikein jos kirjoitan naispuolisella alaiselle.

Vierailija
12/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän on.

Suomessa on monia vaihtoehtoja aloittaa sähköpostiviesti, lue täältä jos et usko

Tuo pilkun käyttö ja sen jälkeen eri riviltä pienellä aloittaminen on vain omiaan sekoittamaan asioita ja sanoisin ettå kyseessä on outo typografian ratkaisu.

Vierailija
13/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei_huora!!!

Vierailija
14/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuules Piia!

Näin on oikein jos kirjoitan naispuolisella alaiselle.

Mutta eihän sähköpostia kuunnella. Siksi ”kuules” on huono.

Vähän sama kuin ”näkemiin” on huono lopetus, jos ei olla näkemässä.

Vierailija
15/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nimi pakollinen. Eikö riitä pelkkä Hei,.

Vierailija
16/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän on.

Tuo pilkun käyttö ja sen jälkeen eri riviltä pienellä aloittaminen on vain omiaan sekoittamaan asioita ja sanoisin ettå kyseessä on outo typografian ratkaisu.

Niin minustakin. Omituista anglismia (?) tuollainen, että käytetään pilkkua tervehdyksessä. On särähtänyt minunkin silmääni vuosia. Suomessa ainakin ennen opetettiin, että tervehdyksessä on huutomerkki.

Hei,

voisitko....

vs.

Hei!

Voisitko...

Vierailija
17/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nimen käyttö tulee englanninkielestä. Siellä on tapana aloittaa kirje:

Dear Sarah,

thank you...

Vierailija
18/18 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nimen käyttö tulee englanninkielestä. Siellä on tapana aloittaa kirje:

Dear Sarah,

thank you...

Englannissa tosin aloitetaan tervehdyksen ja pilkun jälkeen isolla alkukirjaimella:

Dear Sarah,

Thank you