Onko täällä ketään, joka harrastaa laulamista?
Olen 17-vuotias tyttö ja haluaisin alkaa harrastamaan yksinlaulamista ihan vakavissani. Äitini kuitenkin sanoo, että olen liian nuori koska ääneni ei ole vielä ns. lopullinen (tytöilläkin on äänenmurros) eikä tässä iässä vielä tarpeeksi kypsä.
Mitä mieltä täällä ollaan? Onko 17-vuotias liian nuori lauluharrastukseen? Kaipaan kipeästi neuvoja.
Kommentit (10)
Ääntä voi harjoittaa aivan loistavasti vielä silloinkin kun se kehittyy, ja 17-vuotiaalla suurin kehitys on jo takana. Laulutunnit voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa, ääni ei vaurioitu samaan tapaan kuin esim. luusto liian nuorena aloitetussa kehonrakennuksessa.
Lauluharrastus on mahtava, suosittelen ehdottomasti!
17v on oikein hyvä ikä aloittaa yksinlaulu. Loistava harrastusvalinta! :)
Et ole liian nuori. Siitä vaan selaamaan kansanopiston opetustarjontaa, laulukurssit ovat vain aika suosittuja, joten voi olla vaikea mahtua ryhmään mukaan. Laulaminen on siinä mielessä hyvä harrastus, että se lisää ylipäänsä itsevarmuutta ja esiintymisvarmuutta ja siitä on hyötyä ihan kaikilla elämän osa-alueilla.
Ja jos äitiäisi epäilyttää tuo ikäkysymys, niin voit kysyä siltä laulunopettajalta asiaa ja kertoa tämän ammattilaisen mielipiteen sitten äidillesi.
olen harrastanut 12 vuotiaasta alkaen
Et ole liian nuori! Yksinlaulu on loistava harrastus. Taidat kuitenkin olla jo myöhässä tämän syksyn kansalaisopistojen tunneille. Ilmoittautumiset olivat jo elokuussa ja ainakin täällä kaikki yksinlaulutunnit olivat täynnä 10 minuutissa.
Anna palaa! Ammattilaiseksi pääsy on vaikeaa, mutta jonkun "humppa" bändin solistina voi tienata ihan kivat juustorahat, jos keikkailla aiot ja on mahdollisuus.
-muusikko
Nyt äiti ei kyllä tiedä mistä puhuu...jos teillä on kansanopistoa tai konservatoriota joka järjestää kurssin niin ei kun vaan rohkeasti opettelemaan...