Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

päiväkotien ulkoilut ihmetyttää

02.10.2006 |

Hain lapsiamme kunnalliseen päiväkotiin, ja soittelin lähimpänä kotia oleviin. Molemmissa aamupäiväulos mentiin joskus 10 maissa, ja yhdeksitoista sitten kiireesti sisään syömään.

Aamupäivän netto : ulkoilua siis reilu puolituntinen.

Iltapäivällä sitten molemmissa " heti tuossa PUOLI NELJÄN JÄLKEEN"

Haen lapset nykyään pphltä puoli viideltä viimeistään, usein neljältäkin, Eli jos laittaisin tenavat ko. päiväkoteihin, niin ulkona vain reilu tunti sitten päivän mittaan.

Kysyin päiväkodin johtajalta, miksi näin. " No perhepäivöhoitajat perinteisesti ulkoilevat paljon, mutta koska meillä on lastentarhanpoettajia töissä, halutaan varata aikaa pedagoogiselle vuorovaikutukselle sisätiloissa" .

Kysyin myös, kun nykyään joka tuutista tulee että lapset ei opi liiku tarpeeksi, niin miksei päiväkoti kannusta ulkoleikkeihin.

" meillä on kyllä sisällä liikuntasali"

JOhtaja oli todella huvittunut hassuista kysymyksistäni, ihan nauratti.

Anteeksi että kyseenalaistan jo ddr:ssä hyväksi havaitun systeemin !

Mutta oikeesti: pimeys tulee kello 16 marras- joulu- tammi- ja helmikuussa. Haluaisin lapseni näkevän päivänvaloa ! Ei auta jos menen sitten tunniksi ulos pimeään seisomaan kun olen töistä päässyt. Valoa on kello 9- 15 joka valitettvasti ajoittuu hoitopäivään. Miksei voi mennä päivällä ulos ja hämärän tullessa sitten sisään pedagoogisen vuorovaikutuksen pariin.

Jep, etsin uutta pph:ta ja yksityisellä puolella hakemus vetämässä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että kotona me oltiin pojan kanssa pidemmän aikaa ulkona ,mutta meno oli rauhallisempaa.

Ei niin paljon juoksua, kiipeilyä ja traktorilla tai pyörällä polkemista.

Olen huomannut että siellä oman ikäisten kavereitten kanssa poika liikkuu enemmän kuin minun kanssani.

Joten tuntuu että meillä tuo tunti riittää hyvin ulkoiluksi.

Itse tykkään juuri siitä että joka päivä on ohjattua askartelua, laululeikkejä piirtämistä tai joku mielikuvitusleikki tai jumppaa. Vaikka se sitten viekin hiukan ulkoilulta aikaa.

Näin päivästä tulee monipuolinen.

Vierailija
22/31 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojan päiväkodissa ovat aamupäivällä noin tunnin ulkona, joskus reilummin, joskus kenties naftimmin. Minusta ihan riittävää. Iltapäiväulkoilusta en tiedä, koska haen heti päikkäreiden jälkeen pois. Joka tapauksessa olen itse mielelläni lapsen kanssa illalla/iltapäivällä ulkona; saa itsekin raitista ilmaa. En ymmärrä, mikä kiire sinne kotiin sisälle on. Toinen vanhemmista voi tehdä kotitöitä, jos toinen ulkoilee. Arvostan suunnattomasti päiväkodin sisätouhuja: askartelua, leipomista, pelaamista,jumppia, uimista. Ulkoilu on loppujen lopuksi aika yksipuolista ja sitä tällainen " tavallinen äiti" pystyy itsekin lapsensa kera tekemään. Askartelut, jumppien ohjaus sun muut ei minulta onnistuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa meidän neidin päiväkodin rutiinit.

Klo9 aloitetaan päivän askartelut tai muut toimintatuokiot.

Niiden kestosta riippuu aika jolloin lähdetään ulos. Yleensä siinä klo 10 maissa. Toisinaan lähtevät jo heti 9 jälkeen ulos.

Sisälle lähtevät 11 aikoihin. Ruoka klo 11.15. Sit päivälepo. klo 14 välipala,jonka jälkeen lähtevät pian ulos ja ovat siellä kunnes vanhemmat hakevat lapset pois.

Tarhan tädit kyllä ohjaavat lapsia leikkeihin,elleivät lapset itse keksi.

Potkivat lasten kanssa palloa,pyörittävät hyppynarua,ottavat juoksuaikoja yms.

Tarhan pihalla on 3-likumäkeä ja 2kiipeilytelinettä,keinuja ja 3-hiekkalatikkoa sekä leikkimökki,iso puinen laiva jossa liukumäki ja muita virikkeitä.

Lisäksi päiväkodissa tedään retkiä lähiympäristöön ja kaupungin leikkipuistoihin.

Ainakin tässä päiväkodissa kannustetaan lapsia liikkumaan.

Viikko ohjelmaan kuuluu msukareita ja jumppaa askartelun lisäksi.

Jumpan he voivat välillä pitää myös ulkona,jos sää vain sallii.

Itse katson lapseni saavan tarpeeksi liikuntaa ja raitista ilmaa päiväkodissa ollessaan. Toki ulkoilemme myös päiväkotipäivän jälkeen,siitä pitää koiramme huolen.

Ja usein on ihan mukavakin jäädä hetkeksi ensin pihalle ja sitten vasta ulkoilutamaan koira ja sisälle syömään.

Eskarilaiset viettävät usein koko päivän ulkona.

Eihän ole tarkoituskaan että lapsi saa kaiken tarvitsemansa liikunnan päiväkodissa.

Vierailija
24/31 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUUTAMAN VUODEN PÄIVÄKOTI KOKEMUKSELLA VOIN KERTOA ETTÄ KYLLÄ' TÄÄLLÄ tTURUN SUUNNALLA AINAKIN PÄIVÄKODEISSA ULKOILLAAN ENEMMÄN KUIN PERHEPÄIVÄHOITAjALLA.Anteeksi toi isolla vauveli ehti näppäimille!

Meidän esikoinen on ollut päiväkodissa pienestä asti ja kyllä siellä pääsääntöisesti ulkoillaan paljon,ja kuten joku tässä sanoi kaikkia ei voi miellyttää meidänkin tarhan vanhemmilta kuulee välillä että kun lapset " joutuu" olemaan niinpaljon ulkon ,en tiedä mikä heidän pointtinsa on mutta oiskoha ulkovaateiden vähyys tms.

Nyt kun olen kotona ja esikoinen on vain välillä tarhassa tulee ulkoiltua eri puistoissa ja pihoilla niin väkisin näkee tätä phh;iden rytmiä.

Niin kyllä se on aika tarkkaan niin että he tulevat ulos puol 10 ja takaisin sisälle lähtevät puol 11. ja iltapäivisin jotkut tulevat ulos lähempänä neljää ja toiset jälkeen 3.

Mutta pointti on se että useasti olen kuullut ku hoitaja kehuu paljosta ulkoilusta muuta totuus on toinen!

Esim .Kerran hoitsu tuli lastan kanssa ulos varttia vaille 4 ja äiti tuli hakee viisi vaille ja ihan pokkana hoitsu kehui ulkoilusta.

Onhan se niinki että välillä jos on oikeen kurasta niin päiväkodissa mennään vähän myöhemmin ulos,itse kerran harmittelin sitä mutta samaan aikaan hakeva isä kehui suureen ääneen että hyvä ettette ehtinyt ulos kun tulee niin palkon kuraa! Että näin!

Olin ennen myös fanaattinen ulkoilun kannattajamutta nyt kun huomaan että niillä siellä sisällä on ihan oikeat leikit ja jutut niin onhan sekin tosi kehittävää ja useasti se ulkoilu on sellaista sähläämistä!

Mutta tulipas pitkä jaaritus.Tätä se kotiäitiys teettää!!!

Vierailija
25/31 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ulkoillaan paljon ja on aina ulkoiltu, koska itsekin rakastan raitista ilmaa. Pojalla on lyhennetyt tarhapäivät, jolloin olen itse pojan kanssa iltapäivät puistossa.

Jos tarhassa joku päivä ei niin paljoa ulkoilla, mitä siitä sitten? Päivät ovat erilaisia, joskus ulkoillaan enemmän ja joskus vähemmän. Sitä paitsi kaikki eivät niin välitä ulkoilusta ja " reippailusta" , joten päiväkodit ovat siinäkin asemassa meitä äitejä kohtaan vähän puun ja kuoren välissä. Pääasia, että kuitenkin ulkoillaan, leikitään ja tehdään muuta kehittävää, ohjattua toimintaa sen lisäksi.

Vierailija
26/31 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-aamupäivällä ulkoilevat aamupalan ja aamupiirin jälkeen lyhyen aikaa koska ruoka-aika on klo 11:15 ja sitten päiväunille klo 12.

-klo 14 on välipala jonka jälkeen painelevat pihalle ja monena päivänä klo 16:30-17:00 hakiessani olen saanut kuulla heidän olleen jo klo 14:30 alkaen ulkona.

Eli ulkoilevat tosi paljon, lisäksi tekevät metsäretkiä ym. kerran viikossa.

Tämä on aika yleinen käytäntö ainakin Vantaan kunnallisissa päiväkodeissa ja aina voi vanhempain-illassa ottaa asian esille jos huolestuttaa ettei homma toimi.

Suoraan sanottuna en usko että saamasi informaatio pitää kellolleen paikkansa =o)

Vierailija
27/31 |
06.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan täysin kotihoidossakin! Eli hoidan kotona 1v ja 3v lapsiani ja ulos ennätetään yleensä siinä kymmenen maissa. Teen yleensä aamulla lounaan valmiiksi, jos edellisen päivän päivällistä ei ole jäänyt. Sisälle tullaan puolikahdentoista maissa, koska pienempi on muuten liian väsynyt syödäkseen. Sitten nukutaan jopa kolmetuntia. Kolmelta kun ruvetaan välkkäpalalle ja sitten vaipanvaihdot pukemiset yms. niin kyllä se kello on jo lähempänä 4 kun ulos selvitään. Ja sitten viideltä onkin jo kamala nälkä! Eli kyllä meillekin tulee ulkoilua se puolitoista tuntia aamuisin ja tunti iltapäivisin.

Hoitajien ensisijainen tehtävä päiväkodeissa on huolehtia lasten turvallisuudesta! Nykyisellä miehityksellä ei kyllä jää aikaa eikä mahdollisuuksia sen kummempiin leikittämisiin. Ja miksi pitäisi?! Kyllä saisivat lapset käyttää mielikuvitustaan ja kehitellä leikkejä itse, ei kaiken tarvitse olla aina ohjattua. Se on kyllä totta että monien päiväkotien pihat ovat aika aneemisia.

Kyllä ei ainakaan siinä ryhmässä missä minun tyttöni oli vuodenikäisenä paljoa menty pienten tarpeiden mukaan! Hoitajat kertoivat minulle nauraen kuinka tyttöni oli taas nukahtanut ruokapöytään lounaalla kun oli jo niin väsynyt! Todella hauskaa! Ja kyllä tuntui minusta, ainakin pakkasella, kurjalta tieto siitä että tyttö oli istunut ties kuinka kauan pulkassa iltapäivällä ennenkuin hänet hain kotiin. Tai kun kakka oli kuivunut vaippaan ja polttanut ihon vesikelloille . Liian tiukaksi tehty aikataulu kun ei anna periksi vaihtaa vaippaa kesken ulos pukemisen! Näkökantoja on siis monia...

Vierailija
28/31 |
07.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Espoossa?

Vierailija
29/31 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea lukematta ja kaikkeen kommentoimatta!

PK:ssa työskennelleenä haluan huomauttaa, että ison päiväkätiryhmän vaatteita ei välttämättä saa edes kuivaksi ennen tuota 15.30. Jos on yksi kuivauskaappi ja pitkälti kolmatta kymmenettä ulkohaalaria hanskoineen, lakkeineen ja kuriksineen... Miettikääpä sitäkin!

Vierailija
30/31 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuten monet täällä vastailivatkin, ulkoilua tulee aamupäivällä noin 1,5h ja iltapäivällä 1-2h, riippuen mihin aikaan lasta haetaan pk:sta. Jos johtaja sanoi että ulos mennään 10 aikaan, se saattoi tarkoittaa myös sitä että silloin on joka iikka jo pihalla! Eli ensimmäiset ehtii hyvinkin jo 9.30 ulos kun viimeinen on saanut ulkovaatteet päälle 10 mennessä.

Meillä pk on auki tarvittaessa 17.30 saakka. Joten jos ulkona ollaan jo ennen klo 15, tulee sille viimeiselle lapselle tosi pitkä ulkoiluaika. Meillä yleensä aletaan pukemaan lapsia vähän ennen kolmea ja sitten taas kaikki ovat ulkona puoli neljään mennessä.

Ulkoilua ei kyllä pysty tuosta lisäämään, vaikka joku vanhempi haluaisikin...

Vierailija
31/31 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden mukaan päiväkodeissa tulisi kllä elää... Eihän ne muksut sokerista ole, joten ulkoilu on pukeutumiskysymys.