Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä yh saa tukea arkeen tai hetken huilausta?

Vierailija
23.03.2022 |

Lapsellani on jonkunlaisia neuroepätyypillisiä piirteitä (aistiyliherkkyyksiä ym), ei kuitenkaan diagnoosia, mutta asiat on usein aika haastavia hänen kanssa ja ns. normaali lapsiarki on unelma vain. Mies ei kestänyt lapsen haastavia piirteitä ja häipyi kuvioista, tapaa lasta vain harvoin ja haluaa tavata lasta vain niin, että olen siinä läsnä.

Olen välillä aika uupunut… näennäisesti tukiverkkoja kai on, mutta käytännössä ei, koska kukaan heistä ei halua lasta hoitaa kun ei oikein pärjää. En siis saa koskaan hetkeäkään lapsivapaata aikaa, paitsi toki kun olen töissä, mutta olen sairaanhoitaja ja työ on hektistä ja aika rankkaa, ei siellä levätä voi. Lapsi on viisi vuotta vanha ja edelleen heräilee öisin ja näin minäkin joudun heräämään joka yö vähintään kerran pari. Mistä te muut yh:t saatte apua arkeen?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ilmoittanut lapsen isälle, että olet uupunut hänen lapsensa hoitoon ja, jos hän ei ala ottamaan lasta luokseen, jotta saat levätä, joudut ehkä siirtämään lähivanhemmuuden hänelle?

Vierailija
22/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ammattia päivittää? Lapsi on vasta viisi ja erityistarpeinen, joten ei ehkä kannata elää seuraavaa 15 vuotta niin, että työkin on erityisen kuormittava (eikä edes rahallista kompensaatiota tule).

Joo… olisiko ideoita? Sinänsä voin kyllä ammattia vaihtaa, jos joku järkevä ja realistinen tapa siihen löytyy. Ihan mielelläni jopa. Mutta todellisuus on sitä, että olen 43-vuotias, en mikään rikas ja opiskelu maksaa, en käytännössä pysty työn ohessa iltaisin opiskelemaan, koska on lapsi yksin huolehdittavana. Ap

Mietin lähinnä sh:n tutkinnon pohjalta esim. seksuaalineuvojaa, psykiatrian sh:n/terapeutin hommia tms.?

En tiedä työnkuvaasi tällä hetkellä, mutta sh:n tutkinnolla tai siihen lisäksi joku lyhyt koulutus, ja ”siistiin sisätyöhön” joka ei kuormittaisi niin paljoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiperhe ois hyvä asia. Mutta luulen että vaikea saada. Jonot ovat pitkät. Itse oon miettinyt tukiperheeksi ryhtymistä. Mutta haluaisin kyllä ns normaalin lapsen. Jonka vanhemmilla on jaksamisongelmia.

Vierailija
24/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ilmoittanut lapsen isälle, että olet uupunut hänen lapsensa hoitoon ja, jos hän ei ala ottamaan lasta luokseen, jotta saat levätä, joudut ehkä siirtämään lähivanhemmuuden hänelle?

En ole enkä pidä tällaista ideaa järkevänä. Lapsen isä häipyi, koska ei jaksanut lapsen haastavia piirteitä. Ei ennen eroakaan hoitanut lasta, koska oli kuulemma niin vaikeaa. Nyt tapaa vain niin, että olen läsnä hoitamassa haastavat tilanteet, siis jos niitä ilmenee (ja usein ilmenee). Muuhun ei suostu. Ei hänestä isäksi ole tällaiselle lapselle, ikävä kyllä. Ap

Vierailija
25/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tukiperhettä.. mun 3v pojalla on tukiperhe. Kerran kuukaudessa viikonlopun siellä.

Vierailija
26/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ammattia päivittää? Lapsi on vasta viisi ja erityistarpeinen, joten ei ehkä kannata elää seuraavaa 15 vuotta niin, että työkin on erityisen kuormittava (eikä edes rahallista kompensaatiota tule).

Joo… olisiko ideoita? Sinänsä voin kyllä ammattia vaihtaa, jos joku järkevä ja realistinen tapa siihen löytyy. Ihan mielelläni jopa. Mutta todellisuus on sitä, että olen 43-vuotias, en mikään rikas ja opiskelu maksaa, en käytännössä pysty työn ohessa iltaisin opiskelemaan, koska on lapsi yksin huolehdittavana. Ap

Mietin lähinnä sh:n tutkinnon pohjalta esim. seksuaalineuvojaa, psykiatrian sh:n/terapeutin hommia tms.?

En tiedä työnkuvaasi tällä hetkellä, mutta sh:n tutkinnolla tai siihen lisäksi joku lyhyt koulutus, ja ”siistiin sisätyöhön” joka ei kuormittaisi niin paljoa?

En ole sairaalassa töissä vaan ”siistissä sisätyössä” eli ajanvarauksella tulee potilaat ja työ on vain virka-aikaan. Silti työ on kiireistä, potilaita tulvii joka tuutista ja puhelut päälle. Ap

Vierailija
27/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukiperhe ois hyvä asia. Mutta luulen että vaikea saada. Jonot ovat pitkät. Itse oon miettinyt tukiperheeksi ryhtymistä. Mutta haluaisin kyllä ns normaalin lapsen. Jonka vanhemmilla on jaksamisongelmia.

Joku jossain joskus sanoi, että kukaan ei halua tukiperheeksi erityislapselle, joten siksi tuliperhettä ei saa ellei ole ns. normaali lapsi. Minkä tavallaan ymmärrän kyllä. Ap

Vierailija
28/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa yhden vanhemman perheiden liitto, sieltä voit löytää neuvoa ja apuja, tai ehkä samassa tilanteessa olevia ihmisiä.

Vierailija
29/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa yhden vanhemman perheiden liitto, sieltä voit löytää neuvoa ja apuja, tai ehkä samassa tilanteessa olevia ihmisiä.

Kiitos minäpä katson tämän. Ap

Vierailija
30/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen perhetyötä. Ota yhteyttä kaupungin perhepalveluihin. Kotipalvelutyöntekijä/lastenhoitaja auttaa kotitöissä esim imurointi tai ruuanlaitto. Tai on lapsen seurana kun käyt asioilla/harrastamassa. Toki ois myös tärkeetä saada lapselle diagnoosi jotta hän saisi tarvitsemaansa terapiaa tms.

Hmm… en tarvitse apua kotitöihin. Olen taitava laittamaan ruokaa ja imuroimaan ja saan ne tehtyä aika näppärästi. Lapsikin osaa pyytämättä itse kerätä lelunsa ja muut, tuo tiskinsä tiskipöydälle ym. Se olisi luxusta, että joku olisi lapsen kanssa kun käyn harrastamassa. En ole viiteen vuoteen päässyt. En usko, että lapsi saa diagnoosia lähiaikoina, ehkä ei koskaan. On sen verran lievä ja ongelmat on lähinnä aistiyliherkkyyksien puolella. Ap

Kuntosalin ohjatut tunnit ja lapselle samaan aikaan lapsiparkki. Kotipalvelua ei välttämättä saa jos lapsi on päivähoidossa. Onko lapsella päiväkotikabereita joiden luona saisi vierailla vaikka tunnin kaksi kerrallaan? Vaihtaisitte myös välillä niin että teillä olisi lapsen kaveri kylässä. Jos pihapiirissä on käynyt tutuksi joku mummo, toinen äiti jolla lapsia tms niin hänen kanssaan ulkoilu kodin lähellä. Mutta tuo kuntosali mielestäni paras. Tukiverkostoton yh

Vierailija
31/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun ap on saanut niin paljon asiallista tukea ja neuvoja täältä, kiitos kaikille ihan vaan sivustaseuraajan näkökulmasta, ihan sydäntä lämmittää <3 Mulla ei oo siis itsellä edes lapsia tai miestä niin en voi samaistua, mutta koen kovasti sympatiaa ap:ta kohtaan. Täytyy olla kyllä raskas tilanne sulla!

Millaisia harrastuksia sulla ois jos niitä ois? Mietin että esim. liikuntakeskuksissa on jotain lapsiparkkeja, pärjäisikö lapsesi reilun tunnin ajan sellaisessa?

Vierailija
32/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen perhetyötä. Ota yhteyttä kaupungin perhepalveluihin. Kotipalvelutyöntekijä/lastenhoitaja auttaa kotitöissä esim imurointi tai ruuanlaitto. Tai on lapsen seurana kun käyt asioilla/harrastamassa. Toki ois myös tärkeetä saada lapselle diagnoosi jotta hän saisi tarvitsemaansa terapiaa tms.

Hmm… en tarvitse apua kotitöihin. Olen taitava laittamaan ruokaa ja imuroimaan ja saan ne tehtyä aika näppärästi. Lapsikin osaa pyytämättä itse kerätä lelunsa ja muut, tuo tiskinsä tiskipöydälle ym. Se olisi luxusta, että joku olisi lapsen kanssa kun käyn harrastamassa. En ole viiteen vuoteen päässyt. En usko, että lapsi saa diagnoosia lähiaikoina, ehkä ei koskaan. On sen verran lievä ja ongelmat on lähinnä aistiyliherkkyyksien puolella. Ap

Kuntosalin ohjatut tunnit ja lapselle samaan aikaan lapsiparkki. Kotipalvelua ei välttämättä saa jos lapsi on päivähoidossa. Onko lapsella päiväkotikabereita joiden luona saisi vierailla vaikka tunnin kaksi kerrallaan? Vaihtaisitte myös välillä niin että teillä olisi lapsen kaveri kylässä. Jos pihapiirissä on käynyt tutuksi joku mummo, toinen äiti jolla lapsia tms niin hänen kanssaan ulkoilu kodin lähellä. Mutta tuo kuntosali mielestäni paras. Tukiverkostoton yh

Ei taida kuntosali erityislasta ottaa.

Vierailija
33/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi tehdä itsestä lasu, saa paljon helpommin ja monipuolisemmin tukea ja apua. Itse tein kun olin niin väsynyt yksinhuoltaja ja sain hyvin nopeasti apua, nyt jaksan jo hyvin mut tukiverkkoja on edelleen. Lähinnä tukiperhe ja välillä kotipalvelu.

Nämä toimivat meillä, perhetyöntekijä kävi myös alussa, mutta sitä en kokenut hyödylliseksi joten se jäi hyvin nopeasti pois.

Vierailija
34/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun ap on saanut niin paljon asiallista tukea ja neuvoja täältä, kiitos kaikille ihan vaan sivustaseuraajan näkökulmasta, ihan sydäntä lämmittää <3 Mulla ei oo siis itsellä edes lapsia tai miestä niin en voi samaistua, mutta koen kovasti sympatiaa ap:ta kohtaan. Täytyy olla kyllä raskas tilanne sulla!

Millaisia harrastuksia sulla ois jos niitä ois? Mietin että esim. liikuntakeskuksissa on jotain lapsiparkkeja, pärjäisikö lapsesi reilun tunnin ajan sellaisessa?

Kiitos sinulle lämpimistä sanoistasi ja tsempistä! Tykkäisin käydä työväenopiston kursseilla, jotain kulttuuriin liittyviä juttuja, tai ehkä liittyä kuoroon, harrastin ennen lasta musiikkia. Lisäksi harrastin ennen lasta matkustelua. Ehkä joku pilates voisi olla hyvä. Lapsi ei taitaisi pärjätä liikuntakeskuksen parkissa, päiväkodissa pärjää jotenkuten kun siellä on tutut hoitajat ja tutut lapset ja ne hoitajat (opet) osaa olla erityislastenkin kanssa hyvin. Ap

Vierailija
35/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi tehdä itsestä lasu, saa paljon helpommin ja monipuolisemmin tukea ja apua. Itse tein kun olin niin väsynyt yksinhuoltaja ja sain hyvin nopeasti apua, nyt jaksan jo hyvin mut tukiverkkoja on edelleen. Lähinnä tukiperhe ja välillä kotipalvelu.

Nämä toimivat meillä, perhetyöntekijä kävi myös alussa, mutta sitä en kokenut hyödylliseksi joten se jäi hyvin nopeasti pois.

Mitä se perhetyöntekijä teki? En oikein ymmärrä mikä niiden funktio on. Ap

Vierailija
36/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muut sukulaiset ja myös miehen puoleiset sukulaiset? Onko yhteyttä isovanhempiin, täteihin setiin, kummeihin?

Lapsi voi käyttäytyä täysin mallikkaasti kun äiti ole läsnä. Jostain syystä noin käy.

Vierailija
37/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites muut sukulaiset ja myös miehen puoleiset sukulaiset? Onko yhteyttä isovanhempiin, täteihin setiin, kummeihin?

Lapsi voi käyttäytyä täysin mallikkaasti kun äiti ole läsnä. Jostain syystä noin käy.

Ei meillä kyse ole lapsen käyttäytymisestä vaan siitä, että hänellä on ongelmia aistitiedon säätelyssä. Ei hän pysty säätelemään ”käyttäytymistään”, vaan vaikkapa liian meluisa tila on liikaa hänelle ja tulee raivokohtauksen tapainen, ellei aikuinen osaa ennen sitä ohjata häntä hänelle toimivaan rauhoittumiseen. Ei hän ole mikään uhmakas lapsi, joka tahalleen kiukuttelisi kotona ja muualla ei kehtaisi. Ap

Vierailija
38/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

entäs lapsen isä?

Vierailija
39/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

entäs lapsen isä?

Ap taisi kommentoida jo tuota isä-aihetta.

Vierailija
40/86 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isän on myös hyvä liikkua olohuoneen sohvalta hoitamaan lapsia olen samaamieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän