Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ja missä voi selvittää, voiko e-pillerit aiheuttaa minulle veritulppia?

Vierailija
23.03.2022 |

Minulla on suvussa esim äidillä veritulppia ja pitäisi alkaa syödä e- pillereitä mutta en oikein uskolla. Voiko missää selvittää onko se turvallista minulle?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös endometrioosiin määrätä keltarauhashormonia eikä estrogeenia sisältäviä pillereitä? Näin ainakin itselläni.

Joillekin tulee niistäkin pahat haittavaikutukset. Mikään hormonivalmiste ei sovi joillekin. Vaikka jotkut uskottelevat ettei riskejä ole tai haittoja.

Vierailija
42/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus on selvä. Älä ota pillereitä jos on sukurasitetta. Ja ne ovat muillekin ongelma koska haittavaikutuksia voi olla siellä täällä.

Toisaalta pelottaa että endometrioosi pesäkkeet leviää ja leviää... :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös endometrioosiin määrätä keltarauhashormonia eikä estrogeenia sisältäviä pillereitä? Näin ainakin itselläni.

Mitä eroa näissä veritulppariskin kannalta ?

Keltarauhashormoni ei aiheuta veritulppia. Suosittelen sellaisia minipillereitä, jotka jättävät menkat kokonaan pois, kuten Slinda. Itselläni kivut vähentyneet ja endometrioosi myös lopettanut leviämisen. Jos ei siis hormonikierukkaa halua.

Vierailija
44/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuoltohenkilökunta tuputtaa aina hormonaalista ehkäisyä, se on niiden agenda.

Kenenkään ei tietenkään _pidä_ saati kannata syödä pillereitä - ei itsensä, eikä ympäristönsä takia. 

Myös hormonikierukka kuuluu tietysti tähän. Väitetään muka "paikallisesti vaikuttavaksi" sösssönsööö, mutta kummasti ihmisillä vaikuttaa se ihoon ym. eli ei todellakaan vaikuta vain paikallisesti. 

Ja ympäristöön nekin hormonit päätyy.

Miten sitten hoitaisit vaikeaa endometrioosia?

Vierailija
45/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko endometriiomaan pakko syödä e pillereitä tai jotain hormonia?

Ei ole pakko. Esim. mulle ei hormonit sovi ollenkaan, niin porskutan menemään ihan vaan omana itsenäni ja syön kipulääkkeitä kun tilanne sitä vaatii. Toki se endometrioosi siellä sitten leviää, mutta ei mahda mitään. Mulla ei ole lapsitoiveita niin ihan sama miten rupiseksi mun synnytykseen liittyvät sisuskalut menee.

Mutta eikö se voi levii suoleen, vitrsarakkoon, sydämeen jne?

Voihan ne levitä mutta minkäpä sille mahtaa. Mulla nyt on tämmöinen sairaus enkä voi horminivalmisteita käyttää. Nää kortit mulle on jaettu.

Vierailija
46/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa näissä veritulppariskin kannalta ?

Keltarauhashormoni ei aiheuta veritulppia. Suosittelen sellaisia minipillereitä, jotka jättävät menkat kokonaan pois, kuten Slinda. Itselläni kivut vähentyneet ja endometrioosi myös lopettanut leviämisen. Jos ei siis hormonikierukkaa halua.

Miksi sitten Slinda pillereissä varoituksena suurella laskimotukokset?

Vierailija
47/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi alkaa syödä niitä? En todellakaan alkaisi tuolla geeniperimällä. Jos on jotain muuta riskiä veritulppiin jo olemassa, vaara on todellinen.

No onko endomterioosiin muuta hoitoa?

Ei endoa hoideta pillereillä tai hormoneilla, ne vain vähentävät kipuja. Hormonikierukka paras, menkat jää usein kokonaan pois.

Kysyn ihan vilpittömästi, koska tätä "on paras koska menkat jää pois" - perustelua olen nähnyt lukemattomia kertoja.

Terveeseen toimivaan kehoon kuitenkin kuuluu se tyhjennytmsvuoto noin normaalitilanteessa. Jos tuo poistetaan keinotekoisesti, niin vaikea uskoa, että se ainakaan terveysnäkökulmasta olisi kovinkaan optimaalinen tilanne. Mihin tuo perustelu siis pohjautuu? Toki ymmärrän, että todella kivuliaissa kuukautisissa niiden poisjäänti on varmaankin helpotus ja vähentää elimistön stressiä (tai hyvin runsaat kuukautiset henkilöllä, jolla on anemiataipumus tai vaikkapa raudan imeytymishäiriö), mutta noin pääsääntöisesti jos vastakkain on kuukautisvuoto vs se, et elimistöön aiheutetaan keinotekoisesti ylläpidetty tila hormoneilla, niin mun on aina ollut vaikea ymmärtää tätä perustelua (olen biologi, en lääkäri, siksi ehkä ajattelen asian nyt "omasta" koulutuksellisesta näkökulmastani).

Perustelu on siinä, että se endometrioosikudos vuotaa menkkojen aikana verta sinne vatsaonteloon ja tulehduttaa kaikki paikat. Kun ei ole menkkoja, ei tämä ylimääräinen kudoskaan vuoda vaan on rauhallinen.

Vierailija
48/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä tiedän pari, jotka on kuollut keuhkoveritulppaan kuusikymppisenä.

Vierailija
49/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi alkaa syödä niitä? En todellakaan alkaisi tuolla geeniperimällä. Jos on jotain muuta riskiä veritulppiin jo olemassa, vaara on todellinen.

Ei endoa hoideta pillereillä tai hormoneilla, ne vain vähentävät kipuja. Hormonikierukka paras, menkat jää usein kokonaan pois.

Kysyn ihan vilpittömästi, koska tätä "on paras koska menkat jää pois" - perustelua olen nähnyt lukemattomia kertoja.

Terveeseen toimivaan kehoon kuitenkin kuuluu se tyhjennytmsvuoto noin normaalitilanteessa. Jos tuo poistetaan keinotekoisesti, niin vaikea uskoa, että se ainakaan terveysnäkökulmasta olisi kovinkaan optimaalinen tilanne. Mihin tuo perustelu siis pohjautuu? Toki ymmärrän, että todella kivuliaissa kuukautisissa niiden poisjäänti on varmaankin helpotus ja vähentää elimistön stressiä (tai hyvin runsaat kuukautiset henkilöllä, jolla on anemiataipumus tai vaikkapa raudan imeytymishäiriö), mutta noin pääsääntöisesti jos vastakkain on kuukautisvuoto vs se, et elimistöön aiheutetaan keinotekoisesti ylläpidetty tila hormoneilla, niin mun on aina ollut vaikea ymmärtää tätä perustelua (olen biologi, en lääkäri, siksi ehkä ajattelen asian nyt "omasta" koulutuksellisesta näkökulmastani).

Perustelu on siinä, että se endometrioosikudos vuotaa menkkojen aikana verta sinne vatsaonteloon ja tulehduttaa kaikki paikat. Kun ei ole menkkoja, ei tämä ylimääräinen kudoskaan vuoda vaan on rauhallinen.

Ok, kiitos selvennyksestä. Endometrioosi ei ole itselleni tuttu sairaus ja myönnän, etten ole koskaan vaivautunut myöskään selvittämään, kunhan olen ihmetellyt tuota kommenttia. Mutta kuulostaa tuossa kuvaamasi kaltaisessa tilanteessa ihan järkevältä perusteluita.

Vierailija
50/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos selvennyksestä. Endometrioosi ei ole itselleni tuttu sairaus ja myönnän, etten ole koskaan vaivautunut myöskään selvittämään, kunhan olen ihmetellyt tuota kommenttia. Mutta kuulostaa tuossa kuvaamasi kaltaisessa tilanteessa ihan järkevältä perusteluita.

Eipä mitään. Sairauden suomenkielinen nimi kohdun limakalvon sirottumatauti on aika kuvaava mielestäni. Ja tosiaan mainittakoon, että arviolta joka kymmenes nainen sairastaa endometrioosia, eli tämä on suunnilleen yhtä yleistä kuin astma. Todella paljon huonommin tiedetty vaan ja todella alidiagnosoitu (viive diagnoosiin on keskimäärin 6-9 vuotta).