Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ja missä voi selvittää, voiko e-pillerit aiheuttaa minulle veritulppia?

Vierailija
23.03.2022 |

Minulla on suvussa esim äidillä veritulppia ja pitäisi alkaa syödä e- pillereitä mutta en oikein uskolla. Voiko missää selvittää onko se turvallista minulle?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi alkaa syödä niitä? En todellakaan alkaisi tuolla geeniperimällä. Jos on jotain muuta riskiä veritulppiin jo olemassa, vaara on todellinen.

No onko endomterioosiin muuta hoitoa?

Ei endoa hoideta pillereillä tai hormoneilla, ne vain vähentävät kipuja. Hormonikierukka paras, menkat jää usein kokonaan pois.

Vierailija
22/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään kamalasti veritulppia koska olen nähnyt äidilläni mutta pelkään myös että endometrioosini leviää. Mitähän tässä pitäisi tehdä...  ?.?

Hankkiudu raskaaksi tai syö hormoneja (tai ota hormonikierukka, voi pahentaa kipuja ja vuotoja). Jos on kyllin vaikea asteinen endo endometrioosikirurgialla voidaan poistaa pesäkkeitä ja hoitaa tehokkaasti. Aiheuttaa tosin sisäistä arpeutumista ja kiinnikkeitä jotka vaikeuttaa raskautumista.

Hormonikierukka hyvin hyvin harvoin lisää vuotoa, siksi se on endossa nimenomaan huvä. Puhut kuparikierukasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi alkaa syödä niitä? En todellakaan alkaisi tuolla geeniperimällä. Jos on jotain muuta riskiä veritulppiin jo olemassa, vaara on todellinen.

Ei endoa hoideta pillereillä tai hormoneilla, ne vain vähentävät kipuja. Hormonikierukka paras, menkat jää usein kokonaan pois.

Kunnallinen lääkäri oli sitä mieltä että e pillerit hyvä ja hoitaa endoa, "jarruttaa" sen kasvua, sanoi. Minulle siis tehty ultra tutkimus ja munasarjoissa iso "endometriooma" kysta. Voiko sen edes todeta vain näin? 

Vierailija
24/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista selvittää. Jos sinulle suostuu lääkäri ne määräämään, niin sitten pelaat vain tilastojen valossa. Joku siihen veritulppatilastoon vain aina osuu. Toivottavasti et sinä.

Tasan tarkkaan on mahdollista selvittää ja jos äidillä on tulppia ollut, geeniperimä tulee tutkia fv Leiden geenimutaation varalta. Verikoe terveyskeskuksessa, varmaan voi gyneltä pyytää lähetteen jos kertoo asiasta, koska ko. mutaatio estää e-pillereiden syömisen ja monet muut hormonaaliset rhkäisyt, jotka nostavat veritulppa riskiä täysin terveelläkin ihmisellä.

Älä ota riskiä tulossa tutkimatta ensin geeniperimää. Itse olin todella vihainen isälleni joka ei kertonut että suvussa on moinen geenimutaation koska e-pillerit olisi ollut hengenvaarallinen ehkäisykeino ja vaikuttaa myös raskausaikana niin että verenohennuslääkettä on käytettävä. Ei ole mikään olan kohautuksella ohitettava juttu.

Vierailija
25/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko endometriiomaan pakko syödä e pillereitä tai jotain hormonia?

Vierailija
26/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla elintavat kunnossa? liikunta ja paino kans?

Vierailija
27/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tukosriski on perinnöllinen, sen voi joiltain osin selvittää kokein ja kannattaakin selvittää.

Endometrioosia ei kannata päästää pahenemaan vaan hillitä tilannetta. Siihen käytetään e-pillereitä, minipillereitä (eivät nosta tukosriskiä) tai hormonikierukkaa. Myös muita vaihtoehtoja on olemassa. Leikkausta vaativaksi tilannetta ei kannata päästää jos sen voi estää. Leikkaus on aina riski ja paha endometrioosi on terveydelle haitallista.

Täältä lisätietoa:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00119

Vierailija
28/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa vähentää todennäköisyyttä sille, että tilanne saattaa pahentua hallitsemattomasti. Endometrioosi voi levitä esimerkiksi sydämeen. Äärimmäisenä vaihtoehtona on kohdun ja munasarjojen poisto sekä joskus lisäksi virtsarakon tai suolen typistys (tietenkin endometrioosipesäkkeiden poiston lisäksi).

Vierailija
29/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tukosriski on perinnöllinen, sen voi joiltain osin selvittää kokein ja kannattaakin selvittää.

Endometrioosia ei kannata päästää pahenemaan vaan hillitä tilannetta. Siihen käytetään e-pillereitä, minipillereitä (eivät nosta tukosriskiä) tai hormonikierukkaa. Myös muita vaihtoehtoja on olemassa. Leikkausta vaativaksi tilannetta ei kannata päästää jos sen voi estää. Leikkaus on aina riski ja paha endometrioosi on terveydelle haitallista.

Täältä lisätietoa:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00119

Voiko minipillereitä siis käyttää turvallisesti jos on vanhemmalla ollut tulppia? 

Vierailija
30/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sulla elintavat kunnossa? liikunta ja paino kans?

on

Vierailija
31/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri e-pillereillähän sitä ylensä hoidetaan, että saadaan keho raskautta muistuttavaan ei-menstruaaliseen tilaan, jolloin endometrioosi "menee lepotilaan". Hormonikierukassa on ihan sama vaikutus, mutta annos tulee eri tavalla eri paikasta kuin pillerissä.

Vierailija
32/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko. Esim. mulle ei hormonit sovi ollenkaan, niin porskutan menemään ihan vaan omana itsenäni ja syön kipulääkkeitä kun tilanne sitä vaatii. Toki se endometrioosi siellä sitten leviää, mutta ei mahda mitään. Mulla ei ole lapsitoiveita niin ihan sama miten rupiseksi mun synnytykseen liittyvät sisuskalut menee.

Vierailija
33/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko. Esim. mulle ei hormonit sovi ollenkaan, niin porskutan menemään ihan vaan omana itsenäni ja syön kipulääkkeitä kun tilanne sitä vaatii. Toki se endometrioosi siellä sitten leviää, mutta ei mahda mitään. Mulla ei ole lapsitoiveita niin ihan sama miten rupiseksi mun synnytykseen liittyvät sisuskalut menee.

Mutta eikö se voi levii suoleen, vitrsarakkoon, sydämeen jne?

Vierailija
34/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mahdollista selvittää. Jos sinulle suostuu lääkäri ne määräämään, niin sitten pelaat vain tilastojen valossa. Joku siihen veritulppatilastoon vain aina osuu. Toivottavasti et sinä.

Tasan tarkkaan on mahdollista selvittää ja jos äidillä on tulppia ollut, geeniperimä tulee tutkia fv Leiden geenimutaation varalta. Verikoe terveyskeskuksessa, varmaan voi gyneltä pyytää lähetteen jos kertoo asiasta, koska ko. mutaatio estää e-pillereiden syömisen ja monet muut hormonaaliset rhkäisyt, jotka nostavat veritulppa riskiä täysin terveelläkin ihmisellä.

Älä ota riskiä tulossa tutkimatta ensin geeniperimää. Itse olin todella vihainen isälleni joka ei kertonut että suvussa on moinen geenimutaation koska e-pillerit olisi ollut hengenvaarallinen ehkäisykeino ja vaikuttaa myös raskausaikana niin että verenohennuslääkettä on käytettävä. Ei ole mikään olan kohautuksella ohitettava juttu.

Olen saanut aivoinfarktin e-pillereistä, myöhemmin löytyi VIII-faktori, joka oli infarktin aikaan vielä tuntematon. Neurologin mukaan niitä löytyy koko ajan lisää eli valitettavasti ei ole testiä millä voisi varmistaa e-pillereiden turvallisuuden. Jos lähisuvussa on tällaista, ei pillereitä pitäisi määrätä. Minäkin syön verenohennuslääkkeitä loppuikäni.

Vierailija
35/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn ihan vilpittömästi, koska tätä "on paras koska menkat jää pois" - perustelua olen nähnyt lukemattomia kertoja.

Terveeseen toimivaan kehoon kuitenkin kuuluu se tyhjennytmsvuoto noin normaalitilanteessa. Jos tuo poistetaan keinotekoisesti, niin vaikea uskoa, että se ainakaan terveysnäkökulmasta olisi kovinkaan optimaalinen tilanne. Mihin tuo perustelu siis pohjautuu? Toki ymmärrän, että todella kivuliaissa kuukautisissa niiden poisjäänti on varmaankin helpotus ja vähentää elimistön stressiä (tai hyvin runsaat kuukautiset henkilöllä, jolla on anemiataipumus tai vaikkapa raudan imeytymishäiriö), mutta noin pääsääntöisesti jos vastakkain on kuukautisvuoto vs se, et elimistöön aiheutetaan keinotekoisesti ylläpidetty tila hormoneilla, niin mun on aina ollut vaikea ymmärtää tätä perustelua (olen biologi, en lääkäri, siksi ehkä ajattelen asian nyt "omasta" koulutuksellisesta näkökulmastani).

Vierailija
36/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös endometrioosiin määrätä keltarauhashormonia eikä estrogeenia sisältäviä pillereitä? Näin ainakin itselläni.

Vierailija
37/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus on selvä. Älä ota pillereitä jos on sukurasitetta. Ja ne ovat muillekin ongelma koska haittavaikutuksia voi olla siellä täällä.

Vierailija
38/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut aivoinfarktin e-pillereistä, myöhemmin löytyi VIII-faktori, joka oli infarktin aikaan vielä tuntematon. Neurologin mukaan niitä löytyy koko ajan lisää eli valitettavasti ei ole testiä millä voisi varmistaa e-pillereiden turvallisuuden. Jos lähisuvussa on tällaista, ei pillereitä pitäisi määrätä. Minäkin syön verenohennuslääkkeitä loppuikäni.

*hyytymistekijöitä siis. 

Nykyisin tiedossa olevista voi tehdä tutkimuksen, mutta se on erittäin kallis, yksityisesti lähes tuhat euroa, joten niitä ei varmaan kovin herkästi tehdä. Itselleni tehtiin julkisilla uuden TIA-kohtauksen takia.

Vierailija
39/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuoltohenkilökunta tuputtaa aina hormonaalista ehkäisyä, se on niiden agenda.

Kenenkään ei tietenkään _pidä_ saati kannata syödä pillereitä - ei itsensä, eikä ympäristönsä takia. 

Myös hormonikierukka kuuluu tietysti tähän. Väitetään muka "paikallisesti vaikuttavaksi" sösssönsööö, mutta kummasti ihmisillä vaikuttaa se ihoon ym. eli ei todellakaan vaikuta vain paikallisesti. 

Ja ympäristöön nekin hormonit päätyy.

Vierailija
40/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös endometrioosiin määrätä keltarauhashormonia eikä estrogeenia sisältäviä pillereitä? Näin ainakin itselläni.

Mitä eroa näissä veritulppariskin kannalta ?