Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ja missä voi selvittää, voiko e-pillerit aiheuttaa minulle veritulppia?

Vierailija
23.03.2022 |

Minulla on suvussa esim äidillä veritulppia ja pitäisi alkaa syödä e- pillereitä mutta en oikein uskolla. Voiko missää selvittää onko se turvallista minulle?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai ne voivat aiheuttaa niitä.

Vierailija
2/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi alkaa syödä niitä? En todellakaan alkaisi tuolla geeniperimällä. Jos on jotain muuta riskiä veritulppiin jo olemassa, vaara on todellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdollista selvittää. Jos sinulle suostuu lääkäri ne määräämään, niin sitten pelaat vain tilastojen valossa. Joku siihen veritulppatilastoon vain aina osuu. Toivottavasti et sinä.

Vierailija
4/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenitesti paljastaa onko sulla geneettistä taipumusta saada veritulppaa, mutta toisinaan niitä tulee täysin terveille (geneettisesti terveille) ihmisille ilman suurempaa syytä (ei lentomatkoja, leikkauksia, synnytyksiä, tupakointia jne riskitekijöitä). Veljeni sai 16 vuotiaana (liikunnallinen terve nuori mies) keuhkoveritulpan eikä syytä koskaan saatu selville.

Kaikkia altistavia tekijöitä ei vielä välttämättä edes tiedetä ja ympäristö, elintavat jne vaikuttaa. Voit pyytää minipillerit, niissä veritulppariski on pillerittömien tasolla.

Vierailija
5/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä saa pillereitä, jos kerrot riskin. Ota kierukka.

Vierailija
6/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi alkaa syödä niitä? En todellakaan alkaisi tuolla geeniperimällä. Jos on jotain muuta riskiä veritulppiin jo olemassa, vaara on todellinen.

endometrioosi epäily?

Vierailija
7/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä saa pillereitä, jos kerrot riskin. Ota kierukka.

Kunnallisella sanottiin että mun on ihan ok syödä pillereitä. Ei puhuttu mitään kierukasta?

Vierailija
8/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulle niitä määrätä, jos kerrot että äitilläs on veritulppia ja tosiaan kannattaa kertoa, on sen verran vakava riski.

Vierailija
9/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko endomterioosiin muuta hoitoa?

Vierailija
10/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan ne voi aiheuttaa. Vaikkei olisikaan riskiryhmässä niin silti voi käydä huono tuuuri

Vierailija
11/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sulle niitä määrätä, jos kerrot että äitilläs on veritulppia ja tosiaan kannattaa kertoa, on sen verran vakava riski.

Just tänään määrättiin :D ei ollut gyne huolissaan. huono lääkäri? 

Vierailija
12/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mistään ap, ei mistään voi selvittää varmuudella.

Ihmiset ovat yksilöllisiä, eivätkä mitään standardi olioita, eli siis kaikki samassa tilanteessa sairauksien suhteen.

Jos on aikaisemmin ollut taipumusta veritulppiin, tai niitä on omassa suvussa ilmennyt, voi itse harkita sitä, ottaaako ehkäisykdis e-pillerit.

Itse otin e-pillerit ehkäisyksi, vaikka suvussani on ollu useita veritulppia, ja jopa isälläni syvänveritulppa.    Lisäksi tädilläni isän puolelta, siis isän siskolla on ollut useitakin kertoja veritulppa jalassaan.

Olen käyttänyt e-pillereitä nyt 6 vuotta, eikä mitään oireita ole koskaan ollut.

Lisäksi just määrätyt e-pillerit sopivat kaikin puolin hyvin, ei mitään sivuvaikutuksia.

Eikä koskaan edes ole tullut mielinikään luopua e-pillereistä sen takia, että kahdella suvussa olevalla on ollut  veritulppa.

Mutta jokainen toimiin omalla tavallaan ja tekee itse päätöksensä.

Vierailija
13/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mistään ap, ei mistään voi selvittää varmuudella.

Ihmiset ovat yksilöllisiä, eivätkä mitään standardi olioita, eli siis kaikki samassa tilanteessa sairauksien suhteen.

Jos on aikaisemmin ollut taipumusta veritulppiin, tai niitä on omassa suvussa ilmennyt, voi itse harkita sitä, ottaaako ehkäisykdis e-pillerit.

Itse otin e-pillerit ehkäisyksi, vaikka suvussani on ollu useita veritulppia, ja jopa isälläni syvänveritulppa.    Lisäksi tädilläni isän puolelta, siis isän siskolla on ollut useitakin kertoja veritulppa jalassaan.

Olen käyttänyt e-pillereitä nyt 6 vuotta, eikä mitään oireita ole koskaan ollut.

Lisäksi just määrätyt e-pillerit sopivat kaikin puolin hyvin, ei mitään sivuvaikutuksia.

Eikä koskaan edes ole tullut mielinikään luopua e-pillereistä sen takia, että kahdella suvussa olevalla on ollut  veritulppa.

Mutta jokainen toimiin omalla tavallaan ja tekee itse päätöksensä.

Pelkään kamalasti veritulppia koska olen nähnyt äidilläni mutta pelkään myös että endometrioosini leviää. Mitähän tässä pitäisi tehdä...  ?.?

Vierailija
14/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen muutaman veritulpan elämäni aikana kärsinyt ja tyttärelle ei suositeltu e-pillereitä ollenkaan. Hänelle laitettiin käsivarteen ehkäisykapseli. Puolitoista vuotta toimi moitteetta ja sitten alkoivat jatkuvat menkat. Pari huilipäivää välissä ja taas vuoto. Nyt gyne suositteli kuparikierrukkaa. Ensi viikolla olisi asennusaika..

Vierailija
15/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tietää etukäteen, tuleeko tuppa. Itse syön pillereitä endometrioosiin. Mutta olen normaalipainoinen, tupakoimaton, enkä raskaana. Kokonaisriski on siis siten siedettevä.

Vierailija
16/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko syödä e-pillereitä. Itse kokeilin nuorena, eivät sopineet minulle, lopetin melkein samantien. Minulle tuli päänsärkyä sun muita sivuvaikutuksia. Olen ollut koko elämäni ilman näitä, tiedän myös nuoren naisen joka kuoli veritulppaan, söi e-pillereitä. En suosittele e-pillereitä kenelläkään.

Nainen52

Vierailija
17/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kunnallisen lääkäri vain tuputtanut e pillereitä, kysyin kieurkasta niin ei edes vastannut mitään. Miksiköhän?? Onko ne jotenkin vaikeampia laittaa, ei aikaa?

Vierailija
18/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko syödä e-pillereitä. Itse kokeilin nuorena, eivät sopineet minulle, lopetin melkein samantien. Minulle tuli päänsärkyä sun muita sivuvaikutuksia. Olen ollut koko elämäni ilman näitä, tiedän myös nuoren naisen joka kuoli veritulppaan, söi e-pillereitä. En suosittele e-pillereitä kenelläkään.

Nainen52

mutta jos on paha endometrioosi ja ne vain jatkaa kasvuaan, jotenkin se kasvu on pysäytettävä... tai kivut?

Vierailija
19/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään kamalasti veritulppia koska olen nähnyt äidilläni mutta pelkään myös että endometrioosini leviää. Mitähän tässä pitäisi tehdä...  ?.?

Hankkiudu raskaaksi tai syö hormoneja (tai ota hormonikierukka, voi pahentaa kipuja ja vuotoja). Jos on kyllin vaikea asteinen endo endometrioosikirurgialla voidaan poistaa pesäkkeitä ja hoitaa tehokkaasti. Aiheuttaa tosin sisäistä arpeutumista ja kiinnikkeitä jotka vaikeuttaa raskautumista.

Vierailija
20/50 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkiudu raskaaksi tai syö hormoneja (tai ota hormonikierukka, voi pahentaa kipuja ja vuotoja). Jos on kyllin vaikea asteinen endo endometrioosikirurgialla voidaan poistaa pesäkkeitä ja hoitaa tehokkaasti. Aiheuttaa tosin sisäistä arpeutumista ja kiinnikkeitä jotka vaikeuttaa raskautumista.

En halua tulla raskaaksi, mutta munasarjoistani on löydetty kystia ja gyne määräsi e - pillereitä, ettei ne lisää kasva. Olen kyllä leikkausjonossa.