Meillä on vanha talo ja piha, mutta pihassa ei muuta kuin nurmikkoa. Mitä helppoa kukkivaa sinne voisi istuttaa?
Tai no on siellä pari juhannusruusupensasta ja ravistunut ja harva syreeniaita löytyy mutta siinä se. Vinkkejä ihan täysin aloittelijalle helppoihin perennalajeihin ja kukkapenkkien perustamiseen? Piha on hyvin aurinkoinen. Maaperä on ymmärtääkseni savipohjainen, mutta ihan tarkkaan en osaa sanoa.
Ja kyllä, olen googletellut kun joku kumminkin siitä sanoo, eikä av ole ainoa tietolähde, mutta tällaisia ”suoria” neuvoja on aina mukava lukea ja vaihtaa ajatuksia.
Kommentit (42)
Voimakaskasvuiset perennat parhaita. Eiväöt tarvitse kitkemistä ja hoitoa. Sellaisia ovat mm. tarha-alpi ja nauhukset.
Nurmikolle saa kukkapenkin suoraan myös niin, että kääntää lapiolla maan ylös alaisin eli multapuoli päällepäin. Tai niin, että kaivaa vähän pois ja laittaa päälle sanomalehteä ja siihen multaa. Tai olen tehnyt niinkin, että ruiskutin nurmikkomyrkkyä ja seuraavana päivänä sanomalehti vaan päälle ja multaa ja kohopenkki siihen.
Laittaisin sekä kukkivia pensaita että kukkia sekä hyötykasveja, joista saa ruokaa, jos ruuan hinta nousee. Esim mansikantaimet pärjäävät hyvin, saa satoa ja leviävät rönsyistä niin, että saat lisää taimia ensi vuonna.
Kannattaa olla jotain, mikä kukkii joka hetki, eri kasveja siis, niin tulee pölytyäjiä ja satoa hyötykasveistakin. Kukkasiemenpusseista minulla ovat 'toimineet'vain päivänkakkarat, niittykukka- ja kesäkukkaseokset sekä viherlannoiteseokset. Muita en enää edes yritä kylvää suoraan maahan. Pensaista taas pensashanhikki, norjanangervo ja koivuangervo, marja-aronia ja marjapensaat. Osaa noista saa edullisina monen kappaleen tarjouksina taimistoista.
Älä kuitenkaan laita Roundupia tai muuta, jossa sama vaikuttava aine, paikkoihin, joihin tulee syötäviä kasveja.
Joo kukkapenkkeihin kannattaa laittaa eri aikoihin kukkivia. Meillä aikanaan puutarhuri toteuttanut vanhempien talon pihan istutukset ja kukkapenkit kukki keväästä syksyyn vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Älä kuitenkaan laita Roundupia tai muuta, jossa sama vaikuttava aine, paikkoihin, joihin tulee syötäviä kasveja.
Saako tuota enää myydäkään?
Vierailija kirjoitti:
Joo kukkapenkkeihin kannattaa laittaa eri aikoihin kukkivia. Meillä aikanaan puutarhuri toteuttanut vanhempien talon pihan istutukset ja kukkapenkit kukki keväästä syksyyn vuodesta toiseen.
Kun oliskin rahkeita puutarhurin tekemään suunnitelmaan, mutta ei. Rahaa menee nyt kesällä yhteen kattoremonttiin niin ettei viitsi edes ajatella asiaa. Itse on noi pihanparannukset suunnitelmineen nyhrättävä kuntoon. Ap
<iframe width="1280" height="720" src="https://www.youtube.com/embed/dbBS_F6AVro" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
<iframe width="1280" height="720" src="https://www.youtube.com/embed/kMgTeX5HYsg" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
Paras on kukkapurkki tai allas tai jokin, johon jokainen kesä uudet kesäkukat.
<iframe width="1280" height="720" src="https://www.youtube.com/embed/e3xsjd9mYu4" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
Meidän isännällä on kukkiva tölli.
Muutama havupuu. Havuja siksi, ettei tarvitse lehtiä haravoida.
Vierailija kirjoitti:
Voimakaskasvuiset perennat parhaita. Eiväöt tarvitse kitkemistä ja hoitoa. Sellaisia ovat mm. tarha-alpi ja nauhukset.
Tee mieluummin yksi iso kukkapenkki talon paraatipaikalle kuin monta pientä istutusta. Kuten edellä sanotaan, voimakaskasvuiset isot perennat sopisivat vanhan talon ja pihan tyyliin. Omalla pihallani malvat, liljat, kurjenpolvet, akileijat, ukonhatut ovat ainakin olleet helppohoitoisia ja menestyneet hyvin. Ehkä joku pionipensaskin sopisi joukkoon. Kukkien valinta riippuu tietenkin siitäkin, millaisista väreistä tykkäät. Itselläni on sellainen sininen, valkoinen, vaaleanpunainen linja kukissa, mutta mahtuu sinne väliin yksi nauhuskin (keltainen). Kokonaisuutena sanoisin, että perinneperennat sopisivat hyvin pihaasi, ne ovat yleensä vaatimattomia kasvupaikan suhteen ja kestäviä. Jos haluat siihen saunan paikalle jotain, niin voisiko siihen tulla maanpeitekasveja? Näistä ainakin maahumala ja suikeroalpi ovat helppohoitoisia ja leviävät tosi nopeasti. Tällaisessa paikassa ei ehkä haittaa, vaikka leviäisivät nurmikollekin, vai mitä? Sinullahan on hyvä alku niissä sireeneissä, kun lannoitat niitä vähän ja karsit kuivat oksat pois. Ne ovat tosi ihania vanhassa pihassa! Juhannusruusukin kaunis, pitäisikö sitä vähän muotoilla, jos on kovin vanha ja risuinen? Onnea pihasi rakentamiseen!
Laita tulppaanin sipuleita. Ne nousevat ja kukkivat nopeasti, mukava aloittaa kesä iloisin värein.
Jatkoa tulppaaniehdotukseen: Niille ei tarvitse tehdä mitään ja ne ovat monivuotisia, joka kevät sama ilo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oliskin rahkeita puutarhurin tekemään suunnitelmaan, mutta ei. Rahaa menee nyt kesällä yhteen kattoremonttiin niin ettei viitsi edes ajatella asiaa. Itse on noi pihanparannukset suunnitelmineen nyhrättävä kuntoon. Ap
Itse suunnittelemalla saat ihan yhtä hyvän ja mieluisan pihan. Siitä on sinulle iloa jo suunnitteluvaiheessa. Eikun hommiin!
Netistä löytyy muutamia valmiita perennapenkki suunnitelmia. Jostain sellaosesta katselet mallia, ja teet pihallesi. Sehän on hyvä kohopenkkinä, joten sinun ei tarvitse kaivaa nii paljoa.
Lisäksi vaikkapa laatikoihin kesäkukkia.
Liljat, tulppaanit ja narsissit on myös helppoja ja varm9ja kukkijoita, niitä kannattaa istuttaa vaikkapa puiden ja pensaiden juurille
Leimukukkia, harjaneilikoita, orvokkeja, kuunliljoja, härkkiä,
Lumipallopensas, juhannusruusu vanhoja hyviä ja kestäviä perennoja.
Istuttaisin lavakauluksiin ja niitähän on jos jonkin moisia ja hintaisia. Tai voi ostaa lautaa ja tehdä itse reunuksia. Meillä on sekä ostettuja että itse tehtyä.