Millä viikolla tehdään synnytystapa-arvio normaalisti?
Mulla vasta viikolla 38 ja tuntuu aika myöhäiseltä.
Kommentit (19)
meillä on kaksi lasta ja en muista että olisin ollut kummankaan kanssa käynyt missään. ellei sitten sitä ole tehnyt terkka tavallisessa kontrollissa ja ei ole vain maininnut asiasta. Ja Espoossa asun.
Mulle tehtiin viikolla 36+3, vauva syntyi 36+6..
synnytystä takana eikä automaattisesti tehty mitään arviota. ekassa tehtiin, kun lapsi oli muutaman päivän yliaikainen eli ehkä 40+3 tai sinne suuntaan ja toisesta ei tehty ollenkaan, vaikka meni yliaikaiseksi. eikä siis varmasti tehdä nytkän, kun kolmas tulossa.
meillä se tehdään varmaankin vain silloin, jos tulossa perätilavauva...
jotkut siis jäävät molemmista ilman?
ultra oli kiva, mutta se sormi perseessä ei :S
pimpsukan tutkimuksiin olin jo tottunut muutamasta kerrasta
Mulla esim eka lapsi jouduttiin kiskomaan ulos imukupilla, joten kun odotin toista niin arvio tehtiin viikolla 38. Toinen syntyi sitten ihan hienosti ja kolmannella lapsella kyseistä arviota ei tehty.
vauva syntyi viikolla 41 joten ei voi johtua siitäkään että olisi jäänyt joku käynti väliin ennenaikaisuuden takia tms.
riippumatta siitä monta lapsia on ennestään!
tuo perseen joustavuus tutkitaan tosin vaan ensisynnyttäjiltä
-13-
Itse asiassa mä olen erittäin tyytyväinen tästä, koska lopulta synnytyksen koittaessa vain yksi asento oli mahdollinen ja turha ultraaminen vaan häiritsee vauvaa.
Mutta jos olisin vimmatut suunnitelmat tehnyt, niin pettyä oisin saanut karvaasti, kun mikään niistä ei olis toteutunut. Nyt kokemukseni on se, että synnytys meni hyvin ja kaikki oli ok.
erilainen.
Kuopus leikattiinkin sitten ajoissa jo viikolla 37 kun oli kerinnyt -näin pienelle äidille- suureksi kasvaa. Tämä päätös tehtiin edellisenä päivänä.
Tai jos edellinen synnytys on päättynyt sektioon tai jotain muuta ongelmaa ollut. Tosin mulle nyt tehtiin kyllä esikoista odottaessa ihan muuten vaan kun olin polin asiakas muutenkin.
eli sormet työnnnettin perseeseen ja katsottiin paljon " kudokset" antaa periksi
-13-
mulla tuota ongelmaa ei ollut -13-
mulla tuota ongelmaa ei ollut -13-
itse olen 152 cm ja siro, ei mulle mitään arviota tehty vaikka pyysin... sektioon se kyllä sitten menikin. Nyt pääsen, mutta en tiedä millä viikolla.
Arvio tehtiin sen vuoksi, että edellinen lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla.
Muuten meillä päin ei tehdä mitään arvioita.
Omassa kunnassani ei ole olemassa mitään lähtökohtaista synnytystapa-arvioita. Lääkärintarkastuksia on kolme raskauden aikana, ja niissä tutkitaan asiaa ikäänkuin koko ajan. JOS jotain ilmenee, niin sitten vasta lähdetään ihan erikseen arvioimaan synnytystapaa, ja se tehdään sitten tuolla sairaalan äitiyspolilla. Normaali lääkärintarkastuksiin kuuluu erilaisia tutkimuksia sen mukaan, miten lääkäri/lääkärit katsovat tarpeelliseksi. Eli jos paikat vaikka tuntuvat ahtailta, niin sitten vasta aletaan ottamaan röntgenkuvia lantiosta tai arvioimaan lapsen painoa ja mahtuuko syntymään jne.
Tuo toimii mielestäni tosi hyvin, paitsi käytännössä se joskus tökkii koska lääkäri ei aina ole sama joka tarkastuksessa, ja näihin tarkastuksiin pistetään ties mitä nuoria kokemattomia lääkäreitä jotka sitten liukuhihnalta lähettävät kaikki lisätutkimuksiin äitiyspolille kun ovat epävarmoja. Tietty parempi niin kuin että eivät lähettäisi niitä jotka lisätutkimuksia tarvitsevat. Minut laitettiin toisen lapsen odotusaikaan viimeisestä lääkärintarkastuksesta kiireisesti äitiyspolille lääkäriin, oikein heti pika-vauhdilla samantein järjestettiin aika, kun lääkärinplanttu oli sitä mieltä että mulla on liian kapea lantio. Kyseessä siis toka raskaus, yksi erittäin onnistunut alatiesynnytys jo takana =D Mutta tulipahan kurkistettua ultralla vauvan sukupuoli ja käytyä vielä tarkistamassa reitti synnärille!
onko muillakin näin myöhään???