älkää ikinä ostako tätä jauhelihaa!
Atrian sika-nauta 23%... Liha ei ollut tarjoustuote tai pilaantunutta. Paistovaiheessa, kun liha oli raakaa, en huomannut mitään outoa. Mutta kun liha oli paistunut, SE HAJU! En tiedä miten kuvailla hajua, mutta tuota tyhjää huuhdeltua vuokaa (jossa tein jauhelihasta vihannes-jauhelihapataa), mulla tuli yökkäysrefleksejä. En ole mikään lihaherkkä, tää on eka kerta kun ostan tota lihaa. Paljon olen sitä kuitenkin pakottanut alas, kun kerran ruuan siitä tein, ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Ei vatsavaivoja tai pahoinvointia (muuten kun tosta hajusta ja mausta johtuvia). Mikä tätä lihaa vaivaa...
Kommentit (61)
Mä en koskaan osta punaista lihaa. Problem solved.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:41"]
Jos siihen liha-erään oli käytetty leikkaamaton karju? Niiden liha haisee, tyttö-possujen ei.
[/quote]
Tästä varmaan on kyse.
Yleensä poika-possuilta nipsautetaan vehkeet pois, mutta myös rokottamalla tehtyä kastrointia kai jo on käytössä. Jos se rokote ei ole jostain syystä onnistunut, niin possu alkaa kehittää sitä karjun hajua itseensä.
http://www.lihatiedotus.fi/www/fi/ukk/index.php
Karjuporsaiden kastroinnilla ehkäistään ns. karjun hajun muodostuminen lihaan. Hajun aiheuttavat sukupuolihormoni androsteroni ja suolen mikrobitoiminnan tuloksena syntyvä skatoli. Haju tuntuu vain lihaa kuumennettaessa, joten karjunhajuista raakaa lihaa ei nykymenetelmin pystytä etukäteen tunnistamaan.
Ostakaa PARTASEN jauhelihaa, se on mielestäni parasta, sika-nautaa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:44"]
Samoin. Oksennan kun aukaisen vakuumipakkauksen. Se haju...
Ostan ainanaudanlihaa.
[/quote]
Ehkä helpompaa olla ostamatta vakuumissa jauhelinaa =)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:46"]
Joko teit facebook jaon ja soitit iltapäivälehtiin?!?
[/quote]
En? Mistä tämmöinen asenne? Ap
Kaikki sikanaudat haisee merkistä riippumatta. Ootkohan ennen käyttänyt nautasikaa?
Ja tyypit kun väittää että naudan liha haisee pahalle :D
Mulla meni kanssa kerran pakkasesta yksi paketti kissoille kun en vaan pystynyt paistamaan hajun takia, joskus sattuu näitä paketteja
Mä luulin pitkään, että raskauksien ja ties minkä syyn takia en voinut syödä vuosiin jauhelihaa, kun se haisi niin pahalta. Sitten aloin kiinnittämään huomiota, että Atrian kanasuikaleissa, lihassa jne. oli poikkeuksetta aina jotain outoa luun ja ja sellaisen kovan läskin? palasia jne. ja kun aloin ostamaan Snellmanin jauhelihaa, niin kappas kummaa mua ei enää yököttänytkään.
Meillä Atria on ollut boikotissa vuosia huonon laadun takia.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:40"]
Mä en osta kloskaan noita vakuumilihoja, aina tuoretiskistä.
[/quote]
Miten sä kuvittelet, että se lihatiskin jauheliha eroaa siitä vakuumissa olevasta? Muuten kuin säilyvyyden puolesta?
Mua oksetti kanssa lihan haju ja ei okseta enää, kun lopetin sen raadon syönnin. Mun mielestä liha haisee aina pahalle. Kana tuoksuu kypsänä ihan ok, mutta ns. hyvätkin pihvit haisee hyh.
Meilläkin oli taannoin jauhelihapaketti jonka voimakasta makua ihmettelin, en muista mitä/kenen sikanautaa se sitten oli. Enpä tullut kysyneeksi mitä muut syöjät olivat siitä mieltä, mutta itsellä tökki syödä.
Sikanautaa useimmiten käytetään, mutta tämä oli kyllä omituista.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:40"]
Mä en osta kloskaan noita vakuumilihoja, aina tuoretiskistä.
[/quote]
Miten sä kuvittelet, että se lihatiskin jauheliha eroaa siitä vakuumissa olevasta? Muuten kuin säilyvyyden puolesta?
[/quote]
Suojakaasun ällöttävä haju puuttuu
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:49"]
Kaikki sikanaudat haisee merkistä riippumatta. Ootkohan ennen käyttänyt nautasikaa?
Ja tyypit kun väittää että naudan liha haisee pahalle :D
Mulla meni kanssa kerran pakkasesta yksi paketti kissoille kun en vaan pystynyt paistamaan hajun takia, joskus sattuu näitä paketteja
[/quote]
Kyllä olen ennenkin käyttänyt nautasikaa. Mulle on tulossa kissa kahden kuukauden päästä. Uskaltaako niille ihan hyvin antaa esim. just tota raakaa jauhelihaa? Paistaminen ei ole hyvö juttu kissojen kannalta, mutta jotenkin hirvittää tuo raaka liha, siellähän voi olla mitä vaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:52"]
Mä luulin pitkään, että raskauksien ja ties minkä syyn takia en voinut syödä vuosiin jauhelihaa, kun se haisi niin pahalta. Sitten aloin kiinnittämään huomiota, että Atrian kanasuikaleissa, lihassa jne. oli poikkeuksetta aina jotain outoa luun ja ja sellaisen kovan läskin? palasia jne. ja kun aloin ostamaan Snellmanin jauhelihaa, niin kappas kummaa mua ei enää yököttänytkään.
Meillä Atria on ollut boikotissa vuosia huonon laadun takia.
[/quote]
Huomannut saman, että joissain jauhelihoissa on jotain ällöjä rustonpaloja. Poksuvat paistaessa ja räiskyvät nämä huonommat lihat.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:52"]
Mä luulin pitkään, että raskauksien ja ties minkä syyn takia en voinut syödä vuosiin jauhelihaa, kun se haisi niin pahalta. Sitten aloin kiinnittämään huomiota, että Atrian kanasuikaleissa, lihassa jne. oli poikkeuksetta aina jotain outoa luun ja ja sellaisen kovan läskin? palasia jne. ja kun aloin ostamaan Snellmanin jauhelihaa, niin kappas kummaa mua ei enää yököttänytkään.
Meillä Atria on ollut boikotissa vuosia huonon laadun takia.
[/quote]
Hyvä tietää, ennen tätä en ole ostanut ikinä atrian lihoja. Ap
Minä en ole törmännyt pahalle haisevaan Atrian jauhelihaan, mutta Snellmannin jauhelihan olen joutunut viskaamaan jätteisiin, kun lemusi niin hirveälle sekä pakkauksen avaamisen yhteydessä että pannulla. Saman firman monet tuotteet on maustettu jotenkin omituisesti ja ne haisevat ja maistuvat pahalle. Tuo firma tuottaa myös ainakin osan SOK:n Kotimaista-tuotteista, joten nekin saavat olla minulta rauhassa. Viime aikoina jauhelihan käyttö taloudessani on vähentynyt minimiin. Silloin tällöin makaroni- ja kaalilaatikkoon käytän ja silloinkin ostan irtomyynnistä, jos vain mahdollista. Harmi vaan, että perinteiset lihatiskit ovat kadonneet melkein kaikista kaupoista. Ja maalla ei ole Stokkan Herkkua!
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:40"]
Mä en osta kloskaan noita vakuumilihoja, aina tuoretiskistä.
[/quote]
Miten sä kuvittelet, että se lihatiskin jauheliha eroaa siitä vakuumissa olevasta? Muuten kuin säilyvyyden puolesta?
[/quote]
Suojakaasun ällöttävä haju puuttuu
[/quote]
Suojakaasut ovat hajuttomia kaasuja.
http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/kaasut/suojakaasu.html
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:40"]
Mä en osta kloskaan noita vakuumilihoja, aina tuoretiskistä.
[/quote]
Olispa mullakin rahaa tehdä noin. Ennen ei missään halpisjauhelihassakaan ole ollut tommosta ongelmaa... Ap
[/quote]
meidän k-marketissa on useinkin naudan paistijauhelihaa noin 6e/kg tuoretiskistä. Ei ole kalliimpaa kuin vakuumitkaan.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:40"]
Mä en osta kloskaan noita vakuumilihoja, aina tuoretiskistä.
[/quote]
Miten sä kuvittelet, että se lihatiskin jauheliha eroaa siitä vakuumissa olevasta? Muuten kuin säilyvyyden puolesta?
[/quote]
olettaisin, että tuoreempaan kun lukee että tänään jauhettua. Elleivät sitten valehtele.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:40"]
Mä en osta kloskaan noita vakuumilihoja, aina tuoretiskistä.
[/quote]
Olispa mullakin rahaa tehdä noin. Ennen ei missään halpisjauhelihassakaan ole ollut tommosta ongelmaa... Ap
[/quote]
Pah. Ei se kalliimmaksi tule. Tiskistä voi myös ostaa vähemmän kuin sen pakollisen 400g joka on ei-läskeille aivan liikaa. Joku 200-300g riittää melkein kaikkeen yhdeksi kerraksi. 400g paskapakkauslihoista jäisi vähän vaan yli joten ne laitetaan sit kerralla vaikka mitään tarvetta ei olisi.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:39"]
En osta koskaan jauhelihaa jossa sikaa.
[/quote]
Ihan pakko kysyä, että miksi et? Etkö koskaan syö riistaa? Miten teet vaikka hirvipullat? Syöttekö muutenkin pelkästään naudanlihaa? Miksi ihmeessä? Suosittelen kokeilemaan laajasti eri lihoja, meillä naudanlihan syönti on jäänyt minimiin, kun on oppinut käyttämään muutakin lihaa ja erityisesti eläimen kaikkia osia monipuolisesti.