Miten voi olla sellainen kehonkuvan häiriö ettei tajua olevansa ylipainoinen?
Puhun itsestäni siis. Olo tuntuu kevyeltä eikä peilistäkään katsottuna nyt niin huono ole mutta vaaka sanoo että mulla on melkein 20 kg ylipainoa, mitä ihmettä? Töissäkin työkaverit selittää että niin hyvä sun on kun ei ole koskaan tarvinnut laihduttaa jne. Eivätkö hekään näe tuota? Sen kyllä tiedostan että kävelen ehkä sirommin kuin näillä kiloilla odottaisi?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Totuus paljastuu valokuvista.
Kamera kylläkin lisää kiloja.
Miten voit olla idiootti etkä tajua sitä?
Kameran lisäksi on vaikutusta pukeutumisella ja miten osaa kuvissa olla. Jos osaa poseerata ja olla ryhdikäs, niin sillä voi jo häivyttää muutamia kiloja. Omalle keholle imartelevasti pukeutuen voi myös huijata silmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamera kylläkin lisää kiloja.
Frendejä mukaillen täytyy ihmetellä miten monta kameraa minuakin sitten aina kuvaa...
Hidas muutos herättää vähän huomiota. Jos vielä samalla lihasmassa vähenee, niin tilanne voi muuttua tosi hälyttäväksi. Itselle tuli varmaan 1-1,5 kiloa per vuosi. Samalla aktiivinen kuntosaliharjoittelu loppui ja lihakset pienenivät. Kelataan noin 15 vuotta eteenpäin ja painoa yli 100 kiloa, rasvaprosentti reilu 30. Sitten oma peilikuva herätti ja erilaiset terveysongelmat viimeisteli tajuamisen. Tuli aika todelliselle muutokselle. Nyt 20 kiloa kevyempänä ihan eri fiilis.
Itse olin lapsesta päälle parikymppiseen todella hoikka ja aloin vaivihkaa lihoa kolmekymppisenä. Nyt lähes 40 ja ylipainoa yli 20 kiloa, mutta kädet ja jalat edelleen hoikat, suurin osa painosta on vatsassa ja leuassa. Peili todellakin vääristää ja en tunne itseäni oikeasti näin lihavaksi, mutta omia valokuvia katsoessa järkytyn...
Että voiko tuo oikeasti olla minä? Kun on se hoikan ihmisen identiteetti vieläkin, niin ei vaan näe itseään ns realistisesti
Monessa paikassa on hoikistavat peilit, vaikka sovituskopeissa. Samaa mieltä olen siitä että vaaka ei kerro kaikkea, monet kehonrakentajatkin ovat painoindeksin mukaan ylipainoisia. Mielestäni jokainen on hyvä sellaisena kuin on, toisaalta runsas ylipaino on terveydelle haitaksi niin kuin runsas alkoholin juominen tai säännöllinen tupakointi. Mutta on se liika tiukkapipoisuus ja stressikin.
Minä olen ollut lapsena pitkä ja pakkosyötetty. Kehonkuva on vieläkin vääristynyt, kolme lähes anoreksia jaksoa takana, viimeisintä olen juuri selättämässä. Olen keski-ikäisenä niin pieni ja siro että minulle on yritetty bussissa myydä lastenlippu ja muut äidit ja isät ovat tytötelleet puistossa. Jopa naapurin tenava intti toistuvasti lapselleni että miten tuo voi olla sun äiti kun se on niin pieni? Ja hänen oma äiti myös on tavallisen kokoinen.
Itselläni kävi niin päin että olin nuorena aika pulska ja sitten laihdutin 25kg mutta silti pidin vielä itseäni lihavana, kun menin esim. vaatekauppaan ja myyjä esitteli minulle mekkoja, pudistelin päätäni ei ei sovi minulle. En ymmärtänyt että olen nyt hoikka, oli jäänyt lihava identiteetti päälle.
Kai te kaikki tiefätte että BMI on keksitty markkinointitarkoitusta varten? Se sopii vain hyvin pienelle osalle ihmisiä ylipainon mittarina. Esim. lihaksikas bodaaja olisi sen mukaan ylipainoinen läski.
Vierailija kirjoitti:
Kai te kaikki tiefätte että BMI on keksitty markkinointitarkoitusta varten? Se sopii vain hyvin pienelle osalle ihmisiä ylipainon mittarina. Esim. lihaksikas bodaaja olisi sen mukaan ylipainoinen läski.
Lihaksikkaat bodarit lienee aikapaljon harvinaisempia kuin ylipainoiset läskit?
Mä olen lihavimmillani ollut 22kg ylipainoinen ja täytyy sanoa että en kyllä ymmärrä miten 20kg ylipainoa ei huomaisi. Toki pukeutumisella saa korjattua paljon mutta ei sekään peitä kaksoisleukaa. Näytin kuvissa tasapaksulta tankilta. Nyt ylipainoa on jäljellä 6kg ja nyt alkaa olemaan jo parempi kroppa koska jo vyötärö, mutta vieläkin musta kyllä näkee, että voisi painoa lähteä pois vatsasta ja olkapäistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on hoikat jalat ja kädet niin ei sitä niin isolta näytä
Itseasiassa jos on sopusuhtainen keskivartalo eli ne extrat on reisissä/takapuolessa niin näyttää tuhtinakin sporttiselta ja todellista painoaan kevyemmältä. Tai jos on siro tiimalasi kroppa eli rinnat ja lantio kasvaa mutta vyötärö ja hartialinja pysyy pienenä.
Sen sijaan jos kilot kertyy ensisijaisesti mahaan, kylkiin sekä rintoihin (saati selkään ja hartioihin/käsivarsiin) niin sitä näyttää vähälläkin ylipainolla ihan tynnyrisohvikselta ja joltain kuulantyöntäjä-mörssäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaksikkaat bodarit lienee aikapaljon harvinaisempia kuin ylipainoiset läskit?
Ja ne muutamat varmasti tietävät onko massansa ja kilonsa lihasta vai läskiä:D Heitä tuskin vaivaa se mitä bmi sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lihavimmillani ollut 22kg ylipainoinen ja täytyy sanoa että en kyllä ymmärrä miten 20kg ylipainoa ei huomaisi. Toki pukeutumisella saa korjattua paljon mutta ei sekään peitä kaksoisleukaa. Näytin kuvissa tasapaksulta tankilta. Nyt ylipainoa on jäljellä 6kg ja nyt alkaa olemaan jo parempi kroppa koska jo vyötärö, mutta vieläkin musta kyllä näkee, että voisi painoa lähteä pois vatsasta ja olkapäistä.
Kyllähän sen näkee ja siksi oppiikin katsomaan itseään peilistä tietystä kulmasta jolloin saa itsensä näyttämään todellista paremmalta. Ja kokovartalopeilistäkään ei siis oikeastaan ikinä katso "koko todellisuutta" eikä ainakaan kerralla vaan sitä tavallaan skannaa itsensä osissa ja katsoo vaikka vain kasvoja, hiuksia ja kaulahuivia ja sitten erikseen vaikka kenkiään ja lahkeitaan.
Sen katastrofialueen (eli muhkean keskivartalon) sen sijaan skippaa oikeastaan kokonaan ja sen kerran kun katsoo niin kroppa on just tietyssä asennossa tasan suoraan peiliä kohti koska siitä suunnasta maha ei niin näy. Samoin kaksoisleuan saa siedettäväksi kun ei katso ikinä omaa sivuprofiiliaan..
Vierailija kirjoitti:
Mille ihmeen pienelle osalle? Siinähän on jokaisella pituudella joku 15 kilon haarukka minkä sisään osuvat painot on kaikki normaaleita, koska ihmisillä on erilaisia ruumiinrakenteita.
Ei se siroluustoinen ole enää omassa normaalipainossaan siellä ylärajalla eikä vastaavasti sellainen vantterampi siellä alarajalla vaikka pituus olisi presiis sama.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on hoikat jalat ja kädet niin ei sitä niin isolta näytä
Silloinhan sitä vasta isolta näyttääkin kun raajat on hoikat ja keskivartalo yhtä isoa klönttiä.
Vierailija kirjoitti:
Liikalihavuus on todellakin uusi normaali. Olen sukuni anorektikko 70 kilon painolla. Minua siis nimitellään anorektikoksi ja ulkonäköäni kommentoidaan tuulen nussimaksi heinäksi.
Myös nimitys auraskeppi tai kukkakeppi ovat olleet minun kuulemiani sanoja. Minulla on vieläkin 20 kg ylipainoa, aiemmin 40 kg. Painonpudotus jatkuu, olen vanhempi mies.
Kuva alusvaatteissa istumassa edestä sivulta ja takaa. Tosiaan vaatteet, kuvakulmat, kaupan peilit, kiinnittää huomiota parhaisiin puoliin kun katsoo peiliin. Vähän sama kun kulkee näitä meemejä "me in profile picture, me tagged in friends picture". Itseään pystyy huijaamaan. Ja tämä kaikki ihan omaan kokemusta. Kun korona alkoi, ajattelin että oon vähän ylipainoinen, itse arvioin jonkun että ehkä 90-95 kg, että käynhän mä salilla 3 krt viikossa. Astuin puntarille, lopetin painon lisäämisen kun mittari näytti 110 kg!!, en siis koskaan tiedä paljonko oikeasti painoin. Aloin syömään ja liikkumaan, ja nojasin puntariin, kunnes eräänä päivänä ne pysähtyi 102 kg :D, tänään 72 kg Mulla on jotain vanhoja vaatteita, kuten sikakallis toppatakki, joka oli pahimmillaan kireä, nyt siihen uppoaa. Ja mielestäni olin "vähän " ylipainoinen. Kukaan ei koskaan kommentoinut painoa, lääkäri sanoi että muutaman kilon pudotuskin auttaa.
siis tota. mitä väliä sillä painolla on, kun selvästi ei vaikuta sun elämään huonolla tavalla ja sul on ihan hyvä olo? mikä järki tässä keskustelussa on?