Miten voi olla sellainen kehonkuvan häiriö ettei tajua olevansa ylipainoinen?
Puhun itsestäni siis. Olo tuntuu kevyeltä eikä peilistäkään katsottuna nyt niin huono ole mutta vaaka sanoo että mulla on melkein 20 kg ylipainoa, mitä ihmettä? Töissäkin työkaverit selittää että niin hyvä sun on kun ei ole koskaan tarvinnut laihduttaa jne. Eivätkö hekään näe tuota? Sen kyllä tiedostan että kävelen ehkä sirommin kuin näillä kiloilla odottaisi?
Kommentit (59)
Miksi sun olisi pitänyt laihduttaa? Ei kenenkään pidä.
Kyllähän anorektikotkin näkee itsensä paljon pulleampina mitä ovat, miksei toimisi toiseenkin suuntaan.
Ja se painon sijoittuminen voi hämätä. Itse olin 20kg painavampana tasapaksu ja kaikki terkkarit yms aina hämmästyi kun vaaka näytti niin isoja lukemia.
Mä näen itseni todellisuutta hoikempana. Kuvissa näkyy 90-kiloinen täti, jolla on pulleat reidet ja iso takapuoli, käsivarret kuin kinkut ja kaula kuin puun runko, mutta itsestä ei tunnu niin paksulta. Olo on hyvä, keho on vahva, mutta ihan terveydellisistä syistä pitäisi saada paino alas sen 20kg. 😅
Kuka tänä päivänä sanoisi toiselle "Kyllä sun tarvitsee laihduttaa"
Liikalihavuus on uusi normaali. Ihmiset ovat niin tottuneet ylipainoon, että normaalipainoista pidetään anorektikkona.
Jotain outoa siinä on mutta toisaalta jos kaikki ympärillä ovat vielä lihavampia voi tuntea itsensä "hoikaksi" heihin verrattuna. Vaatteillakin on helppo huijata, nykyinen M koko vastaa varmaan jo entistä XLlää.
Itsellä ei ole tuota ongelmaa, jokainen ylimääräinen kilo näkyy ja tuntuu. Ylipainoa normaalin ylärajalta 8 kg = 8 kg liikaa! Olen rakenteeltani pieni ja siro joten kaikki enemmän ja vähemmän löysä ylimääräinen massa tursuaa ja pullottaa rumasti.
Vaatteet ei istu päälle, henkeä ahdistaa, uniapnea pahenee, samoin närästys. Nyt pitäisi ostaa juhlamekko mutta en löydä mitään mallia mikä verhoaisi tyylikkäästi. Vyötäröllisiä mekkoja ei voi ajatella kun ne puristaa ja ahdistaa ja toisaalta sitten saattaa olla hartioista liian väljät, koko 42 tai 44 pitäisi myös lyhentää. Kotelomekoissa vatsa jää näkyviin. Kaavut ei ole kauniita. Mulla on vielä 2kk aikaa lykätä ostosta onneksi.
Liikalihavuus on todellakin uusi normaali. Olen sukuni anorektikko 70 kilon painolla. Minua siis nimitellään anorektikoksi ja ulkonäköäni kommentoidaan tuulen nussimaksi heinäksi.
Silloin kun sairastin anoreksiaa pahimmillaan ja katsoin peiliin näin miten ihan siinä silmieni edessä peilikuvassa paisuin muodottomaksi.
Oman kropan tuntemus oli se, että olen paksu, lihava, ällöttävä. Painoa oli pakko tarkkailla paäivittäin useammankin kerran päivässä, ja kun se luonnollisesti oli iltapäivällä jonkun sata grammaa enemmän piti lähteä 10 kilometrin lenkille ja vähennättevä syömistä entisestään.
Sitä en tiedä mistä se sitten ylipainoisen kohdalla johtuu.
Ja ei, kyseessä ei ollut mikään "kauneuden" tavoittelu, kaukana siitä. Paljon syvemmät syyt. Enempää en tässä asiaa avaa.
Mulla on sama "vika". Ylipainoa ei ole kovin paljon ja se on jakautunut tiimalasivartaloon hyvin, joten lääkärikään ei ole sanonut ikinä, että pitäisi laihduttaa tai muutenkaan sanonut painosta, koska näytän kai normaalipainoiselta. Itse kun olen kysynyt painosta, niin lääkärin mukaan painoa voi pudottaa muutaman kilon tai pitää se ennallaan.
Olen jo yli viisikymppinen, kyllä mä itse tunnen ylipainon jaksamisessa. Mutta paino ei putoakaan kovin helposti, vaikka liikun ja syön kevyesti. Ja entiset vaatteet kiristävät.
Mulla on vähän samaa. Olin lapsena hoikka ja pieni, teininä hoikka ja pieni ja vielä pitkälle n. 30v. asti hoikka ja pieni. Sain lapset ja lihoin lapsiperhearjessa nopeasti ylipainon puolelle. Identiteettini on kuitenkin muodostunut hoikan ja pienen ihmisen identiteetiksi, joten siksi en varmaan vieläkään käsitä tätä "uutta normaalia". Valokuvat on pahoja kun niistä sen huomaa.
Minulla oli ylipainoa pahimmillaan +30kg. Silti kun katsoin itseäni peilistä niin näky ei ollut mitenkään järkyttävä. Sen sijaan kaikki valokuvat minusta löi järkyttävän totuuden kasvoille. En voi ymmärtää kuinka peili oikein valehtelee.
Nyt 30 kiloa kevyempänä peili on edelleen ihan ok, mutta nyt myös valokuvat näyttävät minusta samaa kuvaa kuin näen myös peilistä.
laihimillani minä painoin 85 kiloa, pituutta 185 senttiä ja kun omalääkärini näki minut, meinasi laittaa lähetteen anoreksipolille. sanoi ettei yhtään kiloa saa enää tippua. Tuohon aikaan tein vielä mallinakin töitä, joten olin oikeastikin pienikokoinen. lihaksisto oli kyllä normaalia paremmassa kunnossa (olin urheillut lapsesta saakka) ja siitä "suuri" paino. jos muut näkevät sinut hoikkana, niin mitä luultavimmin olet hoikka, sanoi vaaka mitä vain. painoindeksi ei ole kovin hyvä metodi sanoa kuka on ylipainoinen ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Liikalihavuus on todellakin uusi normaali. Olen sukuni anorektikko 70 kilon painolla. Minua siis nimitellään anorektikoksi ja ulkonäköäni kommentoidaan tuulen nussimaksi heinäksi.
No huh huh!!
Kuulostaa kyllä todelliselta lähiöroskasakilta !!
Mulla oli sama eli 20kg ylipainoa. Ei se tilanne peilistä katsoen mullakaan mitenkään toivottomalta vielä näyttänyt.
Reipas kympin juoksulenkki tunnissa on hyvä "reality check". Lupaan, että siinä häviää se tuntemus kevyestä kropasta. Toinen vinkki on käydä terveystarkastuksessa.
Tuo on pientä. Toisilla on häiriö jossa kokevat olevansa väärää sukupuolta.
Minulla on kaveri, joka sai terveystarkastuksessa vinkin pudottaa painoa 15-20 kg päästäkseen normaalipainon puolelle.
Kaveri on tästä täysin pöyristynyt ja suu vaahdossa selittää, että kuinka hän voi saada tuommoiset neuvot, kun on niin paljon lihavempiakin ihmisiä? Että miten paljon niiden oikeasti lihavien sitten pitäisi laihduttaa?
En mitenkään pysty sanomaan kaverilleni totuutta, että kyllä sinä nyt olet oikeasti lihava ja siltä myös näytät. Myötäilen vaan, että juujuu ainahan sitä kannattaa ruokavalionsa tarkastaa meidän jokaisen eikä parin kilon tiputtaminen tee kenellekään huonoa.
Näinhän se on, että selvästi lihava nainen voi olla yli 40 kiloa ylipainoinen, sen rinnalla 20 kiloa on vielä pientä pyöreyttä. Jos paino vielä sijoittuu sopivasti ja on hyväkuntoinen ja ryhdikäs, niin eipä ne kilot muiden silmään pahalta näytä.
Mulla on sama ongelma, nuorena olin pitkään hoikka ja jotenkin on jäänyt se hoikan ihmisen identiteetti päälle, joku muukin kirjoitti samaa. Peilistä en huomaa miten iso oikeasti olen, valokuvista totuus iskee silmiin välittömästi. Mutta on minuakin lääkäri kommentoinut hoikaksi kun olin jo silloin lievän ylipainon puolella. Mulla paino jakaantuu aika tasaisesti ja vasta viimeisimmäksi on alkanut näkyä vatsassa, ehkä siksi itsekin hämääntyy.
Vierailija kirjoitti:
laihimillani minä painoin 85 kiloa, pituutta 185 senttiä ja kun omalääkärini näki minut, meinasi laittaa lähetteen anoreksipolille. sanoi ettei yhtään kiloa saa enää tippua. Tuohon aikaan tein vielä mallinakin töitä, joten olin oikeastikin pienikokoinen. lihaksisto oli kyllä normaalia paremmassa kunnossa (olin urheillut lapsesta saakka) ja siitä "suuri" paino. jos muut näkevät sinut hoikkana, niin mitä luultavimmin olet hoikka, sanoi vaaka mitä vain. painoindeksi ei ole kovin hyvä metodi sanoa kuka on ylipainoinen ja kuka ei.
Älä valehtele. Olet ylipainon partaalla.
Jos sulla on hoikat jalat ja kädet niin ei sitä niin isolta näytä