Hoitaja, Paljonko sinun pitäisi saada palkkaa jotta olisit tyytyväinen
Otsikossa olennaisin. Kovasti siitä keskustellaan että palkka on liian huono mutta oikeastaan kukaan ei sano ääneen sitä että minkä verran pitäisi saada jotta alkaisi tuntua siltä että palkka on riittävän hyvä.
Kommentit (141)
Taas yksi hoitaja valittaa palkkaansa, kuinka osa-aikaisena sai käteen joku 1500 euroa. Ja kuitenkin palkkakuitista näkee, että ennakonpidätysprosentti on 22,5% ja vuosituloraja 49 312 euroa. 🤦
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10158759442785732&set=a.2082476…
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi hoitaja valittaa palkkaansa, kuinka osa-aikaisena sai käteen joku 1500 euroa. Ja kuitenkin palkkakuitista näkee, että ennakonpidätysprosentti on 22,5% ja vuosituloraja 49 312 euroa. 🤦
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10158759442785732&set=a.2082476…
Aikuiset ihmiset ovat yllättävän pihalla verotuksesta. Osa ei edes tajua, että veroprosenttia voi itse säätää. Verokorttiin voi valmiiksi myös laskea mahdolliset työmatkat, jolloin veroprosentti laskee entisestään.
Huomioiko nää suurien palkkojen tavoittelijat, että se veroprosentti nousee samaa tahtia....
Ja ei, itse en tulisi hoitajaksi edes 5000e/kk. Työ ei ole minua varten. Onneksi jokainen saa valita minne kouluttautuu esimerkiksi palkkaa silmällä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
3500e peruspalkkaa. Silloin lisien kanssa se olisi kohtuullinen palkka vaativasta hengenpelastus työstä.
Hengenpelastus työstä!?
Nyt on ihan sopiva. Vaatimuksetkaan eivät ole ole kovin kummoiset.
Tienaan 5000 brutto ja olen siihen tyytyväinen, rahat riittää suunnilleen kaikkeen mitä haluan tehdä, säästöön jää tarpeeksi eikä tarvitse laskea pennejä kassalla ja miettiä mihin ruokaan on varaa.
Nautin tästä tilanteesta koska pitkään oli toisin.
Peruspalkka brutto 2800-3000€/kk. Ilta ja yölisät eli ns. haittalisät täytyisi olla huomattavasti isommat. Yöstä pitäisi maksaa väh.50% korotettua ja iltatunneista väh.30% korotettua tuntipalkkaa ottaen huomioon, että ne syövät kaiken sosiaalisen elämän ja yövuorot terveyden siihen päälle.
Meillä lähes kaikki työntekijät ottavat jatkuvasti ylimääräistä vuoroja, sillä peruspalkka on surkea. Itse teen päivävuoroa. Ei sen nyt niin pitäisi mennä, että ihmiset joutuvat ottamaan jatkuvasti ylimääräistä vuoroja, jotta palkalla pärjäisi. Tämä yksityisellä.
3500 euroa! On äärimmäistä typeryyttä verrata hoitotyön palkkausta muihin kunta-alan palkkoihin. Sairaanhoitajat tekevät todellakin myös hengenpelastustyötä. Lääkäri on melkoisen kädetön ilman ammattitaitoista hoitajaa työparina. Siis työparina, ei apulaisena/piikana/käskettävänä/palvelijana. Hyvin monessa työpisteessä sairaanhoitaja joutuu tekemään hyvin vaikeitakin itsenäisiä päätöksiä, samoin kuin mm. terveydenhoitajat. Näiden kommentoijien samoin kuin ns. päättäjien kannattaisi oikeasti ottaa selvää näiden ammatti-ihmisten työn sisällöstä ja ottaa sitten kantaa.
Vertaus muihin kunta-alan palkkoihin on sikälikin ajattelematonta, ettei mikään muu ammattiryhmä ole vastuussa terveydestäsi, jopa elämästäsi ja sairastuessasi sinun hoitamisestasi. Jos hoitohenkilökuntaa ei ole, ei kirjastoilla, kouluilla, päiväkodeilla, sosiaalitoimistoilla yms. ole kovin kauaa mitään merkitystä. Otetaan vaikka pieni esimerkki diabeteshoitajan työstä. Hän määrittää insuliiniannoksia, samoin tarkistaa ja tarvittaessa rukkaa tablettiannoksia ja konsultoi lääkäriä vasta kun tai jos normi liikkumisrajoissa liikuteltu annos ei toimi. Hoitajat myös tulkitsevat laboratoriokokeita, aloittavat tarvittaessa elvytyksen jne
Ihan v...usti ja vähän vielä päälle.
Ahne kun olen.
Teollisuuden puolella yleisesti suurjuhlapyhäkorvaus 200%. Eli joulu, pääsiäinen ja juhannus. Olen kuullut että hoitoalalla on 100%. Miksiköhän noin suuri epäkohta hoitajien kohdalla? Lähihoitajilla työ paljon raskaampaa kuin teollisuudessa. Näin uskallan sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka brutto 2800-3000€/kk. Ilta ja yölisät eli ns. haittalisät täytyisi olla huomattavasti isommat. Yöstä pitäisi maksaa väh.50% korotettua ja iltatunneista väh.30% korotettua tuntipalkkaa ottaen huomioon, että ne syövät kaiken sosiaalisen elämän ja yövuorot terveyden siihen päälle.
Kyllä. Lisäksi itsenäisestä vastaanottotyöstä erikoissairaanhoidon poliklinikoilla pitäisi myös maksaa parempaa peruspalkkaa. Vaikka se on pelkkää päivätyötä, on siinä kuitenkin paljon vastuuta ja osaamisvaatimukset isot.
Mun palkka on päivätyöstä kokemuslisien kanssa 3200eur. Oon tyytyväinen. Halutessani voin tehdä tuplavuoron ja siitä korvataan erinomaisen hyvin. Suunnitellusti muuten pelkkää aamua. Sh julkinen kotihoito
Mun palkka on kokemus- ja henk.koht.lisien kanssa reilut 3800 €/kk. Päivätyö. Olen tyytyväinen.
3000 käteen päivätyöstä. Vuorotyötä tekeville lisäksi 1000e korvaus menetetystä vapaa-ajasta perheen kanssa ja valvomisen terveyshaitoista.
Olen varsin tyytyväinen. Olen työskennellyt vuodesta 1996 Norjassa ja palkat on täällä kohdillaan. Työtni arvostetaan ja saan osallistua työlistani laatimiseen mahdollisuuksien mukaan.
Täältä löytyy töitä joten suomalaiset sairaanhoitajat ja myös perushoitajat tulkaa tänne!
Suomeesn en palaa kilon palsinakaan, niin hullu en ole.
Mun peruspalkka on noin 2870€ + lisät, "hyvänä" kuukautena palkka noin 3500€. Mulla ei ole ikälisiä. Mutta siihen rahaan oon tehnyt monta iltaa, yötä ja viikonloppua töitä. Olisin tyytyväinen jos käteen jäisi jotain 3000€ tai yli.
Viime yönä oli töissä akuuttiosastolla niin rankka vuoro, että keho huuti aamulla hoosiannaa ja oikeasti pelastimme tiimityöllä kahden ihmisen hengen, se on korvaamatonta.
5500€ / kk ja siihen lisät päälle. Sairaanhoitajan työ on asiantuntijan työtä ja siinä vastataan ihmisen hengestä ja terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
3000 käteen päivätyöstä. Vuorotyötä tekeville lisäksi 1000e korvaus menetetystä vapaa-ajasta perheen kanssa ja valvomisen terveyshaitoista.
Lähihoitajalleko tarkoitit? Minusta tuo voisi ehkä juuri olla riittävä palkka lh:lle.
Mutta sh:n pitäisi saada enemmän kuin suomalaisen keskipalkan verran, koska vaaditaan vähintään AMK-koulutus, useilla lisäksi maisteri tai YAMK, tai muita lisäkoulutuksia. Aika harvalla sh:lla edes enää nykyään mahdollista tehdä vuorotyötä, ainakaan yövuoroja, joten lisiä ei juuri tule.
Miksi palkasta valittajat ei ryhdy hoivakotiyrittäjiksi? Ei siitä kuulu saada normaalia parempas palkkaa että tekee sitä mitä muutkin, vaan pitää keksiä jotain uutta ja ottaa riskiä. Suomi on keskinkertaisten valittajien maa.