Hoitaja, Paljonko sinun pitäisi saada palkkaa jotta olisit tyytyväinen
Otsikossa olennaisin. Kovasti siitä keskustellaan että palkka on liian huono mutta oikeastaan kukaan ei sano ääneen sitä että minkä verran pitäisi saada jotta alkaisi tuntua siltä että palkka on riittävän hyvä.
Kommentit (141)
Tuo on minusta suurin ongelma, että hoitajien palkat on tasapäistetty. Osaamisen, kokemuksen ja vastuun PITÄISI näkyä palkassa enemmän. Ja sanonpa tähän, että hoitajista osa on tosi laiskoja, saikuttavia ja marisevia pinnareita. Ne ei tarvi penniäkään lisää. Osa taas erittäin hyviäkin ja ilomielin maksaisi paljon enemmän. Tässä on se suurin ongelma. Hoitajat ei todellakaan ole tasalaatuisia työntekijöitä ja se oma panos ei näy tarpeeksi palkassa. En minä ole valmis maksamaan penniäkään lisää, että työpaikkaa myrkyttävät ja vuodessa maksimimäärän saikuttava hoitaja saisi lisää palkkaa. Nykyinenkin on liikaa. Mutta minkäs tässä tekee? Osa tarvii ja ansaitsee lisää, osa ei.
Ei se kiire ja terveyden menettäminen vähene palkkaa korottamalla. Ihminen tulee rahanahneeksi ja pian ollaan vaatimassa 6000e palkkaa, koska edelleen on niin kiire ja yövuorot raskaita eikä lisäkäsejä ole auttamassa. Oma palkkani on vuosien saatossa noussut 600e/kk ja olen yhtä uupunut kuten ennenkin ja harkitsen alan vaihtoa ei-hoitoalalta hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, joku saa jo yli 2600.. hmm.. mä meinasin ehdottaa 2500. Olis huikea korotus nykyiseen vähän päälle 2100.
Huikeita summia moni esittää. Eihän ne ole millään lailla edes realistisia. Voiko sitä edes arvioida jos ei ole hoitaja jo ennestään?No mä en ymmärrä miksi miesvaltaisella alalla esim. mun mies saa tonnin parempaa palkkaa SAMALLA koulutustasolla kuin minä lähärinä. Onhan tää nyt ihan päin helvettiä.
Jos mies esim. tuo paljon rahaa firmalle niin työnantaja voi nostaa hänen palkkaansa miten korkealle haluaa. Ei kaikkeen liity sukupuoli, vaan bisnes.
Hoitajien koulutukseen nähden palkat on nytkin ihan kohtuulliset. Ette te mitään henkiä pelasta. Autatte lääkäriä, joka niitä henkiä pelastaa. Jos on ammattikoulu tai ammattikorkeakoulu alla niin sillä mitään yli 3000€ peruspalkkoja kyllä ole ansaittu.
Te tiesitte sen palkan jo ennen kuin kouluun haitte. Helvettiäkö siitä kitisette?
Menkää pesemään niitä perseitä vanhuksilta ja pistämään rokotuksia ihmisiin. Sitä varten teidät on koulutettu.
Jos haluatte lääkärin palkkoja, pitää olla vähän korkeampi ja pidempi koulutus.
Aloituspalkan pitäisi olla julkisella ja yksityisellä samat. Nykyisin tienaan yksityisellä sen 1000 euroa vähemmän mitä julkisella peruspalkkaa, uskokaa tai älkää. Minulle riittäisi 2400 euron aloituspalkka MUTTA jos työvuorosta puuttuu hoitajamitoitukseen kuuluva hoitaja, pitäisi muiden saada ns. raskaan työn lisä näiltä päiviltä, esimerkiksi 40% palkankorotus peruspalkkaan. Lisäksi hoitajalla pitäisi olla oikeus kieltäytyä liian kuormittavista/vaarallisista työtehtävistä kuten raskaista potilassiirroista silloin, kun hoitajamitoitusta ei ole toteutettu oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille sama kuin lääkäreille. Hoitajat ne työt tekee!
Pikkasen kannattaa miettiä ennen kuin päästelee suustaan tällaisia älyttömyyksiä. Lääkäri vastaa osaamisellaan kaikesta, hoitajat ei. Lääkärit opiskelee vähintään sen kuusi vuotta, hoitajat ei.
Eipä tuo koulutus näytä Suomessa vaikuttavan. Sairaanhoitajan palkka on samaa luokkaa kuin oikeasti korkeakoulutetuilla asiantuntijatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituspalkan pitäisi olla julkisella ja yksityisellä samat. Nykyisin tienaan yksityisellä sen 1000 euroa vähemmän mitä julkisella peruspalkkaa, uskokaa tai älkää. Minulle riittäisi 2400 euron aloituspalkka MUTTA jos työvuorosta puuttuu hoitajamitoitukseen kuuluva hoitaja, pitäisi muiden saada ns. raskaan työn lisä näiltä päiviltä, esimerkiksi 40% palkankorotus peruspalkkaan. Lisäksi hoitajalla pitäisi olla oikeus kieltäytyä liian kuormittavista/vaarallisista työtehtävistä kuten raskaista potilassiirroista silloin, kun hoitajamitoitusta ei ole toteutettu oikein.
Kannattaisiko mennä julkiselle töihin eikä jäädä sinne yksityiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko mennä julkiselle töihin eikä jäädä sinne yksityiselle?
Hoitoyksiköissä ei juuri julkisia paikkoja ole, ne on yksityisiä lähes kaikki jo. Ja ylläpidon voitot ja halpuutus revitään suoraan henkilökunnan palkasta.
Iso osa asiakkaista on väkivaltaisia.
Sylkemistä, puremista, iskuja.
Ihmiset, jotka eivät ole hoitoalalla, tulkaa ja kokeilkaa itse työtä esim.psykogeriatrisella/kehitysvammaisten asumispalveluissa.
Siihen päälle eritteellä sotkemiset, kiire, työvuorot jotka estää normaalin elämän ja käteen tästä kaikesta jää alle 2000, paskimpina tileinä 1700.
Vastuu lääkehoidosta, kirjaamisesta, omaisten vaatimuksista.
Ei kiitos. Kyllä tästä työstä on maksettava enemmän.
Ihan eri asia olla jossain kaupan kassalla töissä.
Kyllä joku hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, joku saa jo yli 2600.. hmm.. mä meinasin ehdottaa 2500. Olis huikea korotus nykyiseen vähän päälle 2100.
Huikeita summia moni esittää. Eihän ne ole millään lailla edes realistisia. Voiko sitä edes arvioida jos ei ole hoitaja jo ennestään?No mä en ymmärrä miksi miesvaltaisella alalla esim. mun mies saa tonnin parempaa palkkaa SAMALLA koulutustasolla kuin minä lähärinä. Onhan tää nyt ihan päin helvettiä.
Miehesi on todennäköisesti tuottavassa työssä.
En kyllä ymmärrä, miksi työstä pitää maksaa enemmän "tuottavuuden" takia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt peruspalkka 2560 brutto. Käteen jos jäisi palkasta sama olisin aika tyytyväinen.. tosin en silläkään alalle ikuisesti jäisi, 3000 käteen ja paremmat työolot niin voisin jäädä. Paljon pienemmällä palkalla voisin mennä vaikka puutarhuriksi.
Minulla on bruttopalkka 3900 € ja siitä jää käteen sinun bruttopalkan verran. Hoitajilla tai muilla "pienipalkkaisilla" ei selvästi ole oikein käsitystä kuin progressiivinen Suomen verotus on. Siksi sanotaan ettei tuollaisiin palkkoihin ole varaa. Lisäksi jos hoitajien palkat nostettaisiin tuolle tasolle jäisi vielä vähemmän käteen, koska veroja pitäisi korottaa roimasti. Miesvaltaisiin aloihin jos halutaan verrata palkkatasoa niin pitää verrata niihin aloihin joiden palkka tulee valtion ja kuntien pussista eli veronmaksajilta esim. Poliiseihin ja palomiehiin. Minun mielestäni hoitajat tarvitsevat korotuksen, mutta kohtuus kaikessa.
Peruspalkka 2500e
Iltalisät juoksee klo 17-> ja on 50%
Yölisä klo 22-07 100%
- Henkilökuntaa sen verran, että lakisääteiset tauot voi pitää.
- väkivaltaiset asukkaat joko vankilaan tai lääkkeisiin. Kiinnipito on helv. vaarallista kaikille osapuolille paitsi jos hoitaja sattuu olemaan 190cm bodaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikan lääkäri on mies ja se tienaa 10000e. Haluan vähintään saman kuin miehetkin tienaavat eli 10000e/kk.
meidän rakennus mestari on mies ja tienaa 4000€/kk haluan vähintään saman kuin hän.
-ilman alan tutkintoa aloitteleva työmaan kesähessu.
Ottaen huomioon, että kasvukeskuksissa keskituloisella ei ole varaa hankkia taajama-alueella edes kaksiota, ellei ole toista palkansaajaa taloudessa niin voidaankin kysyä mielestäni, että onko rakennusalan palkat ylihinnoiteltuja?
Päivätyöstä tradenomina alalla, josta ei saa ikälisiä niin tienaan bruttona n. 2370 euroa. Alkaa vähän jännittää jo, että kannattaako töitä todella enää tehdä, jos veron korotuksen paine on useammalta eri taholta. Työ ei taida kohta enää kannattaa... Jo nyt työssä käyvä itsenäinen ihminen joutuu pois taajamasta, jos aikoo omistaa omistusasunnon. Miksi kaksio? Etätyötä ajatellen sitä kaipaa tehdä töitä muualta kuin sängystä käsin. Ei mielestäni ole hurjasti toivottu, että yksin elävällä on kaksi huonetta. Kasvukeskuksessa on asuttava, koska täältä sai työtä.
Silti, kannattaako se kohta enää? Sitten pärjäisin asua kuihtuvassa pikkukaupungissa tuilla. Vielä on oma asenne vastaan, kun töitä olen oppinut jo nuorena tekemään.
Olen sh ja tradenomi koulutukseltani. Viime vuosikymmenellä aloituspalkkani tradenomina oli 2500e, ja kyllä siinä alkuun piti tehdä myös keikkaa sairaanhoitajana, kun tulot pienenivät vuorolisien jäädessä pois. Lisäksi menoni kasvoivat, kun jouduin luopumaan työsuhdeasunnosta.
Näin jälkikäteen ajateltuna se oma asunto olisi pitänyt ostaa vastavalmistuneena hoitajana 15 vuotta sitten, kun Helsingin hinnat olivat vielä siedettävällä tasolla ja lainaa sai helposti. Asuntolainaahan olisin saanut myös henkilöstökassan kautta perinteisten pankkien lisäksi.
3000 € ja ikälisät päälle sekä kohtuullinen korvaus erinäisistä vastuutehtävistä. Tällä hetkellä en saa vastuistani yhtään ylimääräistä, ikälisääkään en vielä saa. Palkka on tällä hetkellä 2740€, mikä on ihan OK, mutta teen erittäin vastuullista ja itsenäistä työtä, sekä asun pk-seudulla. Perheellisillä ei jää paljon säästöön, jos ei ole onnistunut naimaan ns. Ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka eivät ole hoitoalalla, tulkaa ja kokeilkaa itse työtä esim.psykogeriatrisella/kehitysvammaisten asumispalveluissa.
Siihen päälle eritteellä sotkemiset, kiire, työvuorot jotka estää normaalin elämän ja käteen tästä kaikesta jää alle 2000, paskimpina tileinä 1700.
Kyllä joku hoitaa.
Sori vaan, mutta myös kaupan kassa kohtaa vä kivaltaa (heitä esim on lyöty teräas eella, heitetty oven lasista läpi, purtu, ryöst etty k irveellä/puuk olla/ase ella uhaten) ja erilaista sotkemista, sek opäiden huutoa, nimittelyä ja vaatimuksia jne. Kaupan alalla ikälisät loppuvat kahdeksaan vuoteen ja alalla on paljon erinäisiä epäkohtia, mutta eivät myyjät joka vuosi mar ise rahan perään, koska heitä ei ole nostettu jalustalle. Mutta vaihda ihmeessä myyjäksi, niin pääset helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikan lääkäri on mies ja se tienaa 10000e. Haluan vähintään saman kuin miehetkin tienaavat eli 10000e/kk.
meidän rakennus mestari on mies ja tienaa 4000€/kk haluan vähintään saman kuin hän.
-ilman alan tutkintoa aloitteleva työmaan kesähessu.
Ottaen huomioon, että kasvukeskuksissa keskituloisella ei ole varaa hankkia taajama-alueella edes kaksiota, ellei ole toista palkansaajaa taloudessa niin voidaankin kysyä mielestäni, että onko rakennusalan palkat ylihinnoiteltuja?
Päivätyöstä tradenomina alalla, josta ei saa ikälisiä niin tienaan bruttona n. 2370 euroa. Alkaa vähän jännittää jo, että kannattaako töitä todella enää tehdä, jos veron korotuksen paine on useammalta eri taholta. Työ ei taida kohta enää kannattaa... Jo nyt työssä käyvä itsenäinen ihminen joutuu pois taajamasta, jos aikoo omistaa omistusasunnon. Miksi kaksio? Etätyötä ajatellen sitä kaipaa tehdä töitä muualta kuin sängystä käsin. Ei mielestäni ole hurjasti toivottu, että yksin elävällä on kaksi huonetta. Kasvukeskuksessa on asuttava, koska täältä sai työtä.
Silti, kannattaako se kohta enää? Sitten pärjäisin asua kuihtuvassa pikkukaupungissa tuilla. Vielä on oma asenne vastaan, kun töitä olen oppinut jo nuorena tekemään.
pitäisi kieltää lailla alle 40 neliöiset asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joku hoitaa.Sori vaan, mutta myös kaupan kassa kohtaa vä kivaltaa (heitä esim on lyöty teräas eella, heitetty oven lasista läpi, purtu, ryöst etty k irveellä/puuk olla/ase ella uhaten) ja erilaista sotkemista, sek opäiden huutoa, nimittelyä ja vaatimuksia jne. Kaupan alalla ikälisät loppuvat kahdeksaan vuoteen ja alalla on paljon erinäisiä epäkohtia, mutta eivät myyjät joka vuosi mar ise rahan perään, koska heitä ei ole nostettu jalustalle. Mutta vaihda ihmeessä myyjäksi, niin pääset helpommalla.
mites vartijat? heidän palkka pitäisi olla sama kuin poliisien ja paljon suurempi kuin hoitajien.
En ole hoitaja, mutta en ole myöskään palkankaan perässä tulolla alalle. Uskon, että voisin kokea työn merkitykselliseksi, sillä onhan se työ tärkeää, mutta kuulemani mukaan alalla työolot ovat ihan hirveät, joten mikään palkka ei siitä alasta saisi minua siitä kiinnostumaan. Työtä pitäisi tasata enemmän, työoloja ja johtoa parantaa. Työaikasuunnittelua kehittää. Vastaan tietenkin tulee se, että työntekijöitä ei ole tarpeeksi, että työnsä voisi tehdä hyvin. En osaa sanoa, että onko ongelmana vain se, että tekijöitä ei alalle saada vai johtuuko se siitä, että hoitajia ei vain ole varaa palkata lisää. Suurempi palkka siten vain estäisi muiden palkkaamisen alalle. Jos hoitajien palkkoja lasketaan, niin sittenhän heitä voitaisiin palkata siis enemmän ja työolot kenties parantuisivat.
Ymmärrän sen, että julkisella palkat ovat pienempiä, sillä ne työt eivät tuota mitään ja palkat maksetaan veroilla (eikä monikaan halua veroja nostaa). Mielestäni palkkaa ideaalitilanteessa ei kuitenkaan maksettaisi sen mukaan, mitä työ tuottaa, vaan kuinka tärkeää, vaativaa ja vastuullista työ on. Tässä tilanteessa palkat pitäisi mielestäni suhteuttaa jotenkin siihen, kuinka pitkälle on kouluttautunut ja kenties sen mukaan, kuinka paljon töitä tekee.
Mielestäni lähihoitajan palkka lisineen voisi olla noin 2500 euroa, kun taas sairaanhoitajan 3000 euroa. Jos palkkaa nostaa kolmesta tonnista paljonkin, korkeammalla koulutuksella ei saisi sen enempää tai juuri enempää kuin sairaanhoitaja. Veroprogression takia palkannostot eivät kuitenkaan juuri näy. En tiedä ymmärretäänkö tätä.
Kaiken kaikkiaan pienelläkin palkalla oikeasti pärjää, kun suhteuttaa menonsa tulojensa mukaan. Elintasoa vain halutaan nostaa ja nostaa, kun lopulta se onni ja merkitys ei tule siitä materiasta.
Kyllä varmaan mun hyvä palkka (tai iso osa siitä) oliisi se että omat kyvyt natsaisi ja että saiisi oikeasti jotain aikaiseksikin ja jsta voiisi olla jopa ylpeä jja omille arvoille sopivaa ja mukavat työkaverit (muistan peruskoulu oli ihan hirveää, joka aamu sinne meno oli painajaiista), sellainen missä kehittyy, pääsee kehittymään (esiim minusta hyvä sanonta on että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty) kokee tekevänsä jotain arvokasta ja voi herätä aamulla (ei aina optimoitu robotti kirjaimellisesti tulkittuna) aurinko nousee ja linnut laulaaa ja voi tartuttaa sitä hyvää fiiilistä muihinkn jne...