Onko täällä muita joille tulee maha kipeäksi maidottomista jäätelöistä?!
En siis voi syödä maitoa, mutta jostain syystä minulla menee maha ihan sekaisin myös todella monesta maidottomasta jäätelöstä enkä keksi mistä se johtuu?! Sillä näin ei kuitenkaan tapahdu ihan kaikkien jätskien kanssa, mutta esimerkiksi Choicen, Ingmannin, Pingviinin tai Wicked Kitchenin-jäätelöitä en voi syödä ollenkaan, kun taas Oatlyn tai Jymyn jäätelöistä ei tule mitään ongelmaa. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaista?
Kommentit (39)
Voitko syödä vaikka mehujäätä tai sorbettia?
Vierailija kirjoitti:
Voitko syödä vaikka mehujäätä tai sorbettia?
No joo, muttei se ole sama. Ne ei maistu yhtä hyvälle :(
NOSTO!
Eikö tosiaan kenelläkään ole tätä samaa vaivaa?
Onhan niissä kaikenlaista moskaa. Soija ei ainakaan käy monien mahalle ja ibs on yleinen vaiva. Itselläni tulee närästystä oatlyn ja ben & jerryn maidottomista, tietysti sokerikin käy vatsan päälle🤔
Vierailija kirjoitti:
Oisko vaan joku luulosairaus?
No ei ikävä kyllä ole
T.ap
Oisko niissä joku semmoinen lisäaine mitä sun vatsa ei vaan kestä?
Vierailija kirjoitti:
Onhan niissä kaikenlaista moskaa. Soija ei ainakaan käy monien mahalle ja ibs on yleinen vaiva. Itselläni tulee närästystä oatlyn ja ben & jerryn maidottomista, tietysti sokerikin käy vatsan päälle🤔
Niin, miettinyt voisiko olla jokin prosessointi käytäntö? Varsinkin kun tuntuu ettei olisi mikään tietty ainesosa tai lisäaine yksistään ja esimerkiksi, syön kyllä muita soijatuotteita ilman ongelmaa...eikä toisaalta kaikki maidottomat jäätelöt läheskään ole soijapohjaisia.
Minulla menee todella pahasti maha sekaisin jos noita tiettyjä jäätelöitä olen syönyt..tuntuu melkein että on jokin allerginen reaktio.
-ap
Soija ei käy monen mahalle. Choice on soijaa, Oatly taas kauraa. Eli sun kohdalla soija voi olla syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Oisko niissä joku semmoinen lisäaine mitä sun vatsa ei vaan kestä?
Joo, näin aluksi ajattelin itsekin että varmasti on joko karrageeni tai guargumi, koska noita niissä ainakin monesti on, mutta teoria ei päde kovinkaan hyvin koska voin syödä esimerkiksi Kara kookosmaitoa, jossa on taas molempia???
-ap
Kaffebulla kirjoitti:
Soija ei käy monen mahalle. Choice on soijaa, Oatly taas kauraa. Eli sun kohdalla soija voi olla syyllinen.
En millään usko että olisi soija, koska pystyn syömään kaikkia muita soijatuotteita ongelmitta. Siis ihan soijapavusta tofuun tai soijamaitoon eikä niistä ole tullut mitään oiretta.
-ap
Useimmissa jäätelöissä kuten myös muissa maitopohjaisissa jälkiruuissa on karrageenia tai jotain vastaavaa sakeuttajaa. Myös maidottomissa maidonkorvikkeissa sitä käytetään.
Karrageeni aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin laktoosi. Se on huonosti sulavaa ja voi lisätä suolistotulehdusta jos siihen on taipumusta, kuten IBS:ssä eli ärtyneen suoliston oireyhtymässä.
Lisätieto saa googlettamalla "karrageeni" + "FODMAP"
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
En millään usko että olisi soija, koska pystyn syömään kaikkia muita soijatuotteita ongelmitta. Siis ihan soijapavusta tofuun tai soijamaitoon eikä niistä ole tullut mitään oiretta.
-ap
Lue tuoteselosteet kaikista niistä mitkä eivät käy, niin löytyy varmaan yhdistävä tekijä.
Oletko varmasti lukenut tuote selosteen.
Kannattaa lista taulukkoon kaikki syömäsi tuotteet ja niiden ainesosat. Sitten katsot mikä tai mitkä aineet ovat yhteisiä niille epäsopiville tuotteille.
karrageenitön kirjoitti:
Useimmissa jäätelöissä kuten myös muissa maitopohjaisissa jälkiruuissa on karrageenia tai jotain vastaavaa sakeuttajaa. Myös maidottomissa maidonkorvikkeissa sitä käytetään.
Karrageeni aiheuttaa samankaltaisia oireita kuin laktoosi. Se on huonosti sulavaa ja voi lisätä suolistotulehdusta jos siihen on taipumusta, kuten IBS:ssä eli ärtyneen suoliston oireyhtymässä.
Lisätieto saa googlettamalla "karrageeni" + "FODMAP"
Kiitos tästä tiedosta! Otan tarkkailuun kun mullakin on jotain mysteerivaivoja vatsassa minkä alkuperää en ole vielä paikallistanut (tai siis endometrioosista ainakin osittain johtuu mutta ruokavaliolla on valtava merkitys). En olisi ikinä osannut itse poimia tätä yhdeksi mahdolliseksi syyksi, joten kiitti kun jaoit!
- ohis
Jos jäätelö kuuluu herkuttelupäiviin niin onko mahdollista, että ennen jäätelöä olet syönyt/juonut jotain mikä asiaan vaikuttaa ja yhdistät sen nyt jäätelöön?
Olin myös tulossa ehdottamaan tuota karrageeniä. Ihmettelin itse aikoinaan miksi kasvispihvit sai mahan todella kipeäksi, vaikka muuten mulle sopii melkein kaikki. Pääsin ongelman jäljille erään jugurttimerkin kautta, kun ainoa lisäaine siinä oli tuo karrageeni. Sitä karrageeniakin oli ainakin kahta erilaista (vähän eri e- koodilla), niin hyvin on mahdollista että välillä vatsa oireilee, välillä ei. Kannattaa tutustua.
Ei myöskään tunnu olevan mikään erityinen ainesosakaan...