Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muita joille tulee maha kipeäksi maidottomista jäätelöistä?!

Vierailija
22.03.2022 |

En siis voi syödä maitoa, mutta jostain syystä minulla menee maha ihan sekaisin myös todella monesta maidottomasta jäätelöstä enkä keksi mistä se johtuu?! Sillä näin ei kuitenkaan tapahdu ihan kaikkien jätskien kanssa, mutta esimerkiksi Choicen, Ingmannin, Pingviinin tai Wicked Kitchenin-jäätelöitä en voi syödä ollenkaan, kun taas Oatlyn tai Jymyn jäätelöistä ei tule mitään ongelmaa. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaista?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu olevan mitään yhdistävää tekijää. Esim. minulla tulee maha kipeäksi myös tästä, vaikkei ole karrageeniä: https://www.jäätelöakatemia.fi/product/518/pingviini-helliva-kauravanil…

-ap

Vierailija
22/39 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Soija ei käy monen mahalle. Choice on soijaa, Oatly taas kauraa. Eli sun kohdalla soija voi olla syyllinen.

En millään usko että olisi soija, koska pystyn syömään kaikkia muita soijatuotteita ongelmitta. Siis ihan soijapavusta tofuun tai soijamaitoon eikä niistä ole tullut mitään oiretta.

-ap

Lue tuoteselosteet kaikista niistä mitkä eivät käy, niin löytyy varmaan yhdistävä tekijä.

Ei ole löytynyt.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jäätelö kuuluu herkuttelupäiviin niin onko mahdollista, että ennen jäätelöä olet syönyt/juonut jotain mikä asiaan vaikuttaa ja yhdistät sen nyt jäätelöön?

Ei, kyllä tuo liittyy selvästi siihen jäätelöön. Joistakin kermoista on tullut myös.

-ap

Vierailija
24/39 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karrageeni, guargumi ja johanneksenleipäpuujauhe on kaikki samantyyppistä kamaa, sakeuttajia, tossa vaniljapingviinissä näitä. Ei sula kovin hyvin

Vierailija
25/39 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karrageeni, guargumi ja johanneksenleipäpuujauhe on kaikki samantyyppistä kamaa, sakeuttajia, tossa vaniljapingviinissä näitä. Ei sula kovin hyvin

Mutta miksi sitten esim Oatly käy vaikka siinäkin on noita samoja (ei karrageeniä)

Vierailija
26/39 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi sitten esim Oatly käy vaikka siinäkin on noita samoja (ei karrageeniä)

Määrä? En osaa sanoa.

Vierailija
27/39 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta kasvikermoista tulee huono olo...

Vierailija
28/39 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko se prosessointi, kun sitä massaa vaahdotetaan/vatkataan jne. ja siihen jää ilmaa?

Mulle neuvoi juuri ravitsemusterapeutti, että IBS-vatsalle ei sovi jäätelö tuosta syystä...

Vierailija
29/39 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin muutama jäätelö löytyy mitkä sopii, niin sehän on jo hyvä.

Vierailija
30/39 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuitenkin muutama jäätelö löytyy mitkä sopii, niin sehän on jo hyvä.

Kyllä, mutta harmittaa kun ei uskalla ostaa mitään uutuuksia ja sitten on jonkin verran tilanteita missä on hankittu erikseen minulle jäätelöä joka on maidoton, mutten joko tiedä onko se sellainen joka sopii tai sitten se on juuri sellainen josta tiedän ettei sovi ja hankalaa selittää miksei sekään "kelpaa" kun en tiedä itsekkään mikä siinä on vikana.

Turhauttavaa kun ei tiedä miksi en voi syödä joitakin jäätelöistä vaikkei niissä pitäisi olla mitään itselleni sopimatonta.

-ap

Vierailija
31/39 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaa pukkaa kirjoitti:

Oisko se prosessointi, kun sitä massaa vaahdotetaan/vatkataan jne. ja siihen jää ilmaa?

Mulle neuvoi juuri ravitsemusterapeutti, että IBS-vatsalle ei sovi jäätelö tuosta syystä...

Voisi kai ollakin, ilmaahan ei tarvitse ainesosaluetteloon listata :). En tiedä onko ne jätskit jotka ovat sopineet sitten olleet vähemmän vatkattuja vai mistä johtuu ettei kaikista tule oireita.

-ap

Vierailija
32/39 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistoin yhtä vegejäätelöä, ei tullut maha kipeäksi, mutta ei se hyvääkään ollut.

Vierailija
33/39 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistoin yhtä vegejäätelöä, ei tullut maha kipeäksi, mutta ei se hyvääkään ollut.

Maista jotain toistakin, mun mielestä ne on hyviä :)

Vierailija
34/39 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
35/39 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jymy käyttää kai nykyään härkäpapua. Mun suolisto ei kestä palkokasveja eikä nyhtökauraa. 

Vierailija
36/39 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jymy käyttää kai nykyään härkäpapua. Mun suolisto ei kestä palkokasveja eikä nyhtökauraa. 

Minulle taas Jymy ja 3 kaveria ovat kotimaisista maidottomista jäätelöistä olleet sopivia...en tiedä mistä tämä tosin johtuu. Aino-jäätelöitä en esimerkiksi pysty syömään ollenkaan

-ap

Vierailija
37/39 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
38/39 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäinen lähestyy ja tuli eksyttyä tänne etsiessä tietoa millä vois herkutella edes vähän..

Jostain vajaa kolmekymppisestä lähtien on mulla enenevissä määrin alkanut vatsa herkistymään merkittävästi. Minulla on laktoosi-intoleranssi ollut niin pitkään kuin muistan, mutta aijemmin pystyin vielä syömään vähä-laktoosisia tuotteita.

Nykyään on pakko olla laktoositon tai maidoton, muuten tulee hirveät vatsan väänteet.

Itsellä myös vatsa oireilee herkästi karrageenille, guargumille ja johanneksenleipäpuujauheelle, mutta myös glukoosisiirapille, mitä tungetaan jokapaikkaan ja nykyään yritän välttää myös gluteenia sisältävän vehnän syöntiä.

Olen myös alkanut kiinnittää huomiota ruoan sisältämiin rasvoihin. Vältän palmuöljyä ja auringonkukkaöljyä ja yritän pitää rypsi- ja rapsiöljynkin käytön minimissä.

Herkuista (kaupan)jäätelö on juurikin kaikkein ongelmaisin kun pois sulkumenetelmät todella hankalia tehdä, niissä kun on valtavasti sopimatonta kamaa.

Jos siedät maitoa hyvin, niin suosittelen ainakin välttää laktoosittomia jäätelöitä. Ja kannattaa kokeilla auttaako jos kiinnität huomiota sokereihin ja makeutusaineisiin.

Itsellä olen epäillyt jotain suolistosairautta, rasvamaksaa ja viimeisimmäksi keliakiaa.

Jos ap vielä näät tämän, niin tsemppiä kanssasisarelta! Toivottavasti olet päässyt tilanteesi kanssa eteenpäin.

Ja muillekin vatsavaivaisille tsemppiä ja hyvät pääsiäiset!

Vierailija
39/39 |
04.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sana: glukoosisiirappi

Aivan järkyttävä aine IBS oireista kärsiville. Halvempaa kuin sokeri, mutta sisältää paljon fodmap hiilaria.

Löytyy myös 99,9% karkeista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän