Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaskivi hammasvälien puhdistuksesta huolimatta

Vierailija
22.03.2022 |

Kävin äsken hammaslääkärissä joka poisti hammaskiveä ja samalla kertoi sen ehkäisystä (eli hammasvälien puhdistuksesta). Oon puhdistanut hammasvälejä jo useamman vuoden pääasiassa päivittäin eli miten voin sitä ehkäistä jos hammasvälien puhdistaminen ei riitä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaskiven muodostumiseen vaikuttaa syljen koostumus.

Näin mullekin on hammaslääkäri sanonut.

Käyn hammaskiven poistossa reilun vuoden välein.

Ei ole vielä yhtään reikää ja olen kuitenkin jo melkein 60v.

Vierailija
22/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Käyn kerran vuodessa hammastarkastuksessa ja samalla poistavat hammaskiven. Pitäähän tarkastuksessa kuitenkin käydä vuosittain, joten miksi stressata hammaskivestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Käyn kerran vuodessa hammastarkastuksessa ja samalla poistavat hammaskiven. Pitäähän tarkastuksessa kuitenkin käydä vuosittain, joten miksi stressata hammaskivestä.

Ei sun tarvi stressata mistään mitään, koskaan, mutta älä sekaannu tähän keskusteluun. Pidä hammaskivesi, EVVK.

Vierailija
24/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnalliselle ei taida päästä noin usein tarkastukseen.

Vierailija
25/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle hiljattain sanottiin hammastarkastuksessa, että osalle ihmisistä tulee hammaskiveä vaikka kuinka putsaisi. Joillakin ihmisillä sylki on koostumukseltaan sellaista, että kovettaa möhniä ja tuottaa hammaskiveä.

Vierailija
26/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ainakin hammaslääkärissä sanottu, että se on yksilökohtainen juttu. Mäkin lankaan hampaat, mutta silti tulee hammaskiveä.

Yleensä suuhygienistit poistavat hammaskiveä ja hammaslääkärit tekevät sen perustarkastuksen ja jotkut vaativammat operaatiot kuten hampaiden poraamisen. Tosin minulla oli kerran varattu aika suuhygienistille ja vähän ennen sitä minulta irtosi vanha paikka hampaasta. Niinpä se suuhygienisti laittaa uuden paikan tilalle ihan ilman hammaslääkäri ja se onnistui ihan hyvin.

Voin lämpimästi suositella yksityistä hammaslääkäriä, sillä siellä niitä aikoja saa huomattavasti nopeammin eikä joudu mikään 3-6 kuukauden jonon viimeiseksi. Siis etenkin jos haluaa vain tarkastaa hampaat ja poistaa mahdollista hammaskiveä eikä kyse ole mistään isosta kriisistä, joka oikeuttaisi ohittelemaan jonossa.

Vierailija
27/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultraääniharja. Minulla emmident.Hygienisti epäili että olen käynyt vieraissa kun ei enää ollutkaan puhdistettavaa ;-)

Onko turvallinen käyttää kotona? Ei vie kiilettä tai muuten vahingoita?

Höh! Sehän on turvallisempi, sitä kun ei voi käyttää väärin kutentavallista.

Vierailija
28/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaskiven muodostumiseen vaikuttaa syljen koostumus.

Hammaskivi on kivettynyttä plakkia muuten.

Vierailija
29/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle hiljattain sanottiin hammastarkastuksessa, että osalle ihmisistä tulee hammaskiveä vaikka kuinka putsaisi. Joillakin ihmisillä sylki on koostumukseltaan sellaista, että kovettaa möhniä ja tuottaa hammaskiveä.

Olen käyttänyt viime vuosina Yotuel All-in-One hammastahnaa, joka on suhteellisen tyyristä, mutta se on pitänyt hampaat valkoisina eikä hammaskiveäkään ole enää tullut mainittavasti. Lisäksi olen käyttänyt sähköhammasharjaa jo vuosikausia.

Vierailija
30/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyyköhän syljen koostumukseen vaikuttaa jotenkin ruokavaliolla?

Vierailija
31/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole hammaskiveä, alkoivat kuulustella hammaslääkärissä mikä sen aiheuttaa esim. onko bulimia, liika hapokkuus vai joku ruoka/juoma. Koskaan ei ole hyvä. 

Vierailija
32/32 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syljen koostumus vaikuttaa asiaan niin voiko sen koostumus muuttua ajan myötä? Mulla ei nimittäin ennen muistaakseni oo ollut hammaskiveä, ei edes silloin kun käytin tavallista hammasharjaa enkä putsannut hammasvälejä.

- Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan