Oliko se vauvan ravistelua?
Olin 3h poissa kotoa ja mies oli sillä välin keksinyt vauvan kanssa leikin. Vauvan vatsanväänteisiin liittyen. Vauva (3kk) makaa babysitterissä ja mies painaa vatsasta ja ravisuttaa painamalla. Mielestäni lujaa. Pää on toki "tuettuna", kun vauva siinä sitterissä on. Vauva nauroi autuaasti ja ääneen. Minä kauhistuin, mies suuttui siitä. Vauva voi hyvin, ei tosin suostunut syömään, nälkä kyllä pitäisi jo olla eikä ole koskaan ennen muuta kuon syönyt tosi hyvin. Minusta tuo oli ravistelua. Pää ei liikkunut retkollaan edestakaisin tietenkään, mutta aika rajulta se minulle näytti. Olenko hullu? Mitä teen?
Kommentit (9)
Oon. Se oli siis lujahkoa se leikki. Ei sellaista tavallista sitterissä heijaamista.
Rauhotu nyt nainen, kyllä vauvan ravistelu on jotain ihan muuta. Siis nimen omaan sitä, että vauvaa ravistellaan pystyasennossa ja pää retkahtelee holtittomasti, ilman tukea, edestakaisin. Pyydä nyt anteeks siltä mieheltäs.
Niin, mä tiedän. Ja hei, olen ihan fiksu aikuinen koulutettu ihminen. Koko sitteri tärisi lujaa. Ei siis normi sitterissä heilumista. Mistä mä voin tietää, mikä tärinä on vaarallista. Mieluummin oon hieman neuroottinen kuin otan vauvan hoidossa riskejä.
No kyllä mä tajuan ap:n huolen. Jos se siis on ollu sellasta kovaa tärinää eikä perusjuttua, sitterin pointtihan on se sellainen keinuminen, joka saa vauvan viihtymään. Ja sen varmaan tiedät. Ja tää oli jotain kovempaa. Sattuuhan sitä, että miehet leikkii vähän liian villisti lasten kanssa. Varsinkin jos eka lapsi, ei tietoa oikein näsitä jutuista. Omalle miehelle piti esikoisen kanssa just opettaa kaikkea, harva mies seuraa baby-asioita ja juttelee niistä frendien kanssa ennen omaa penskaa jne.
Todnäk ei ole vaaraa, koska pää oli tuettuna, kuten itsekin kirjoitit. Ilmeisesti KOKO vauva on heilunut kovaa, ei pelkkä pää yksinään, sitäkö tarkoitat?
Ei se vauva olisi nauranut, jos sitä sattuisi.
Juuri niin. Kiitos. Koko vauva tärisi lujaa, ei pää yksinään. Yritän hahmottaa sitä, että onko SE niinku vaarallista tai jotain sinne päin? Vai että onko siinä olennaista se, että pää yksinään heiluu? Niin mä oon käsittänyt. Näin itsekin että vauvalla oli siinä hauskaa, mutta aika kovaa se kyyti oli.
Kyllä vauva olisi ilmoittanut jos ei olisi kyseisestä leikistä pitänyt.
Ei sitteriä saa tärisytettyä niin kovaa, että tulee nikamavaurioita. Se joustaa sen verran, ettei siinä saa riittävää vastavoimaa aikaseksi. Turha huoli. Yksikään vauva, jota ravistellaan vaarallisesti, ei naura!
Täh ootko nyt tosissas