Hoitajat vaativat mahdottomia.
Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.
Kommentit (1465)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valittamassa ovat aina hoitajat tai opettajat?
Kummallakaan alalla palkat eivät ole huonot.
Koska opettajat vertaavat liksaansa oikeustieteiden maisteriin ja toteaa olevansa samalla tasolla. Sama juttu hoitsulla joka katsoo insinöörin liksaa...
Eivät reppanat tajua että toisten liksa johtuu siitä mitä heidän palveluksista ollaan valmiita maksamaan oikeasti.
Voihan insinöörille maksaa vaikka 10k kuussa, mutta sen työnantaja odottaa saavansa kaverista tuottoa. Hoitsuilla ei ole moista ongelmaa.
Yksinkertainen ratkaisu: yksityistäminen.
Sairaanhoito yksityiseksi ja annetaan kuluttajien valita mihin menevät ja mihin hintaan. Samalla kaikilla on varaa maksaa siitä palvelusta enemmän koska ei tarvitse maksaa veroja niin paljon.
En tunne yhtäkään opettajaa, joka vertaa omaa palkkaansa oikeustieteen harjoittajiin, mutta tiedän monia opettajia, jotka mielellään vertailevat saman koulutuksen palkkoihin (esim. kemian opettaja kemistin palkkaan). Minulle on ihan sama mitä oikeustieteen puolella maksetaan, mutta minulle ei ole sama, että koulutukseni mukainen peruspalkka polkee kuopassa samalla, kun työtehtäviä on tungettu pilvin pimein ja erilaiset häiriökäyttäytymiset nousseet uusiin sfääreihin.
Jos teen vain sen minun oman opetustyöni opettajana ja erityisoppettajat ja muu oppilashuolto huolehtii ne, jotka laitettu minun harteilleni yleisopetukseen, en valita. Sanottakoon, että en ole erityisopettaja, en ole myöskään terapeutti enkä vartija tai liiemmin pariterapeutti, kun palaverissa vanhemmat tappelevat keskenään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska opettajat vertaavat liksaansa oikeustieteiden maisteriin ja toteaa olevansa samalla tasolla. Sama juttu hoitsulla joka katsoo insinöörin liksaa...
Eivät reppanat tajua että toisten liksa johtuu siitä mitä heidän palveluksista ollaan valmiita maksamaan oikeasti.
Voihan insinöörille maksaa vaikka 10k kuussa, mutta sen työnantaja odottaa saavansa kaverista tuottoa. Hoitsuilla ei ole moista ongelmaa.
Sairaanhoito yksityiseksi ja annetaan kuluttajien valita mihin menevät ja mihin hintaan. Samalla kaikilla on varaa maksaa siitä palvelusta enemmän koska ei tarvitse maksaa veroja niin paljon.
Vaikka et maksaisi senttiäkään veroa sinulla ei ole varaa itse kustantaa hoitoasi jos sairastut esimerkiksi syöpään tai johonkin muuhun pitkäaikaista jatkuvaa tai toistuvaa erikoissairaanhoitoa vaativaan sairauteen. Tai jos joudut onnettomuuteen ja vammasi ovat laajat ja tarvitset paljon erilaisia tutkimuksia, hoitoja ja kuntoutusta. Ehkä useampia leikkauksiakin. Mieti vähän mitä suollat!
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia pitäisi kouluttaa vuosittain noin 50 000 enemmän kuin nyt. Eiköhän rupeaisi työt kelpaamaan?
Pakotat nuoret hakeutumaan koulutukseen, vai miten ajattelit tuon toteuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka et maksaisi senttiäkään veroa sinulla ei ole varaa itse kustantaa hoitoasi jos sairastut esimerkiksi syöpään tai johonkin muuhun pitkäaikaista jatkuvaa tai toistuvaa erikoissairaanhoitoa vaativaan sairauteen. Tai jos joudut onnettomuuteen ja vammasi ovat laajat ja tarvitset paljon erilaisia tutkimuksia, hoitoja ja kuntoutusta. Ehkä useampia leikkauksiakin. Mieti vähän mitä suollat!
Menen kyllä silloin lääkärille, en kenenkään ammattikoulun käynneen sairaanhoitajan luokse…
Vakuutuksia kyllä myydään nytkin tuollaisia tapauksia varten.
Hoitajat rääkyy joka mediassa nuorille että ei kannata opiskella hoitoalalle, täällä on ihan kamalaa, ja sitten valittaa kun työ on niin raskasta kun työntekijöitä ei ole tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon lähihoitaja. Jos mun palkka nousis 300e, en tarvitsisi/saisi enää asumistukea. Sinänsä siis en edes korotuksesta hyötyisi.
Ja töissä kokopäiväisesti? Vai onko tämä joku lapsiin liittyvä tuki?
Kyllä, kokopäivätyö. Sunnuntai ja iltalisät. Joulut, vaput, pääsiäiset ja juhannukset töissä. Jatkuvat vuoronvaihdot. Jatkuva alimiehitys=enemmän töitä.
Bruttopalkka/kk ja vuositulot, kaikkine lisineen?
Ne kaikki lisät on erit joka kk. Kolmen viikon listassa on yksi vapaa viikonloppu, ja n. puolet iltavuoroja. Peruspalkka 2200 brutto.
Peruspalkka 2200 brutto, siihen päälle kaikki lisät, joista tulee mukava summa noilla spekseillä. Ei todellakaan huonosti amispohjalta.
Miten helvetissä saat asumistukea?
Huvikseni laskin toimeentulotuen laskurilla. Jos olisin työtön, saataisiin sosiaalitukia 2100e/kk. Onko palkkani muka suuri??
Tuet ovat liian suuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon lähihoitaja. Jos mun palkka nousis 300e, en tarvitsisi/saisi enää asumistukea. Sinänsä siis en edes korotuksesta hyötyisi.
Kyllä, kokopäivätyö. Sunnuntai ja iltalisät. Joulut, vaput, pääsiäiset ja juhannukset töissä. Jatkuvat vuoronvaihdot. Jatkuva alimiehitys=enemmän töitä.
Ne kaikki lisät on erit joka kk. Kolmen viikon listassa on yksi vapaa viikonloppu, ja n. puolet iltavuoroja. Peruspalkka 2200 brutto.
Peruspalkka 2200 brutto, siihen päälle kaikki lisät, joista tulee mukava summa noilla spekseillä. Ei todellakaan huonosti amispohjalta.
Huvikseni laskin toimeentulotuen laskurilla. Jos olisin työtön, saataisiin sosiaalitukia 2100e/kk. Onko palkkani muka suuri??
Nuo sosiaalituet kuulostavat suurilta.
Menen kyllä silloin lääkärille, en kenenkään ammattikoulun käynneen sairaanhoitajan luokse…
Vakuutuksia kyllä myydään nytkin tuollaisia tapauksia varten.[/quote]
Eihän se lääkäri sulle mitään hoitotoimenpiteitä tee :D
.... kirjoitti:
Vakuutuksia kyllä myydään nytkin tuollaisia tapauksia varten.
Eihän se lääkäri sulle mitään hoitotoimenpiteitä tee :D
Luulen tai ainakin toivon - en tietenkään nukutettuna tiedä - että se nimenomaan se lääkäri siellä leikkaussalissa, joka hoitotoimenpiteen tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään opettajaa, joka vertaa omaa palkkaansa oikeustieteen harjoittajiin, mutta tiedän monia opettajia, jotka mielellään vertailevat saman koulutuksen palkkoihin (esim. kemian opettaja kemistin palkkaan). Minulle on ihan sama mitä oikeustieteen puolella maksetaan, mutta minulle ei ole sama, että koulutukseni mukainen peruspalkka polkee kuopassa samalla, kun työtehtäviä on tungettu pilvin pimein ja erilaiset häiriökäyttäytymiset nousseet uusiin sfääreihin.
Jos teen vain sen minun oman opetustyöni opettajana ja erityisoppettajat ja muu oppilashuolto huolehtii ne, jotka laitettu minun harteilleni yleisopetukseen, en valita. Sanottakoon, että en ole erityisopettaja, en ole myöskään terapeutti enkä vartija tai liiemmin pariterapeutti, kun palaverissa vanhemmat tappelevat keskenään..
Tuo on hyvä todiste siitä että opettajat ovat toinen ammattiryhmistä jolla palkoista valittaminen on alan tapa.
Vaikka palkka olisi 6 000 eur/kk, opettajat olisivat sitä mieltä ettei palkka ole erityisen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo sosiaalituet kuulostavat suurilta.
No ei ihme että loppuu työmotivaatio, kun miettii mitä työ on. Jos tuon rahan saa kotona ollen!
Eihän se lääkäri sulle mitään hoitotoimenpiteitä tee :D[/quote]
Luulen tai ainakin toivon - en tietenkään nukutettuna tiedä - että se nimenomaan se lääkäri siellä leikkaussalissa, joka hoitotoimenpiteen tekee.[/quote]
Juu, toki leikkaukset tekee kirurgi (hänkään ei muuten yksin toimi salissa, siellä on mm. leikkaussalihoitajia...) Mutta leikkauksen jälkeen et sitä kirurgia mahdollisesti enää näe. Ja syöpähoitoja esim. ei toteuta käytännön tasolla lääkäri. Lääkäri ei myöskään kanyloi, hoida haavoja, ja elvytyksenkin aloittaa useimmiten hoitaja. Ihan vaan muutamia juttuja mainitakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia pitäisi kouluttaa vuosittain noin 50 000 enemmän kuin nyt. Eiköhän rupeaisi työt kelpaamaan?
Mistä opiskelijat oppilaitoksiin? Siitäkin selviää rahalla. Raha ratkaisee ja houkuttaa.
Sieltä mistä nytkin. Ei ne linjat mitään tyhjiä ole, ja täyttyvät kyllä jos opiskelijamääriä lisätään.
Lopettavat koulun kesken tai vaihtavat alaa valmistuttuaan. Oliko lisää hyviä ideoita?
Ei se mitään, kun niin tapahtuu muillakin aloilla, ne vaihtavat kiertävät kehää..
Ei tule. Kukaan ei hakeudu opiskelemaan alaa, jolla on huono palkka ja työvoimapula. Lisää hyviä ideoita?
Millä perusteella työvoimapula olisi syy skipata ala?
Sekö on parempi opiskelijan kannalta jos työpaikoista on pulaa?
Ai millä perusteella? Huonolla palkalla pitää tehdä 2-3 henkilön työt. Mikset hakeudu alalle, kovasti osaat kyllä neuvoa muita.
Sori, mutta tuo 2-3 muun henkilön työtä et voi enää käyttää perusteena palkankorotukselle. Sitä käytettiin vuonna 2007. Joten se korotus poisti tuon argumentin tältä vuodelta. Sä et voi loputtimeen käyttää samaa argumenttia palkankorotukselle.
Oletko tutustunut Suomen väestörakenteeseen? Vuonna 2022 on hoidettavia merkittävästi enemmän kuin 2007. Hoitajia on 15 vuoden aikana jäänyt eläkkeelle ja uusia hoitajia valmistuu koko ajan vähemmät. Virkoja ei saada täytettyä ja sijaisia ei löydy.
Tämän kaiken seurauksena HOITAJIA EI OLE TARPEEKSI ja moni joutuu taas tekemään 2-3 hoitajan työt.
Juuri niin. Hoitajia pitää kouluttaa siis lisää.
Tämän lisäksi hoitajat pitää ottaa pois johtotehtävistä. Olen nimittäin nähnyt: hoitajat ovat 99%:sti umpisurkeita johtamaan. Siitä hommasta heidät pitää siirtää ihan sinne perustyöhön, ja johtoon palkata jonkun muun ammattikunnan ihmisiä, vaikkapa ammattijohtajia.
Se että hoitajille syydetään lisää liksaa ei ratkaise mitään. Ainoastaan pahentaa, kun ei ole varaa palkata nykyistä miehistöä vaan pitää tyytyä vähempään - just niinkuin kuvasitkin.
Osastonhoitajiksi ei ainakaan mitään ulkoa tullutta voi laittaa, koska ei tunne erikoisalaa. Siirrätkö sinä jonkun muunkin alan pikkupomon perustyöhön? Saanko epäironisesti kysäistä paljonko äo?
Äo on tutkitusti isompi kuin 99% kansalla. Nykysysteemi ei toimi. Jos status quo on sulle hyvä niin fine - mutta tuntuu päinvastaiselta. Ja homma nyt menee niin että jos homma ei toimi, katsotaan ensisijassa johtoa. Hoitajien johto on surkeaa. Johtopäätös: se pitää vaihtaa. Ja *nimenomaan* ne osastonhoitajat, jotka ovat yleensä sitä osaamattominta sakkia.
Tämähän ei tietenkään Tehylle ja kumppaneille sovi, koska jo vuosikaudet on ajettu hoitureita erilaisiin johtotehtäviin, olkoonkin että jäljet ovat karmeaa katseltavaa!
Ja puhupa sinä noita liksajuttujasi ihan oman alasi puolesta äläkä puhu "syytämisistä" mitään.
Tyypillistä hoitsuräksytystä. Etkö pysty asialliseen argumentointiin?
Nyt on kyllä pakko sinulta viisaalta kysyä, mitä arvelet osastonhoitajan toimenkuvaan kuuluvan ja millainen olisi mielestäsi siihen sopiva(mpi) koulutus kuin nykyinen ylempi AMK (hoitotyön johtaminen)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä. Palkka on minusta ihan ok, jos perustyö olisi samaa kuin vielä vaikka 15 vuotta sitten. Mutta opetyön vaativuus on kasvanut ja resurssit huononneet, siihen nähden palkka ei ole kovin kummoinen.
Mulla jää palkasta käteen uutena aineenopena kuussa n. 2400 e. Minusta se on ihan ok. Mieluummin ottaisin resursseja lisää töihin ja helpottaisin työtaakkaani. Ei hyväkään palkka auta jaksamaan alalla montaa vuotta.
Mieheni on poliisi ja hällä jäi tässä kuussa käteen 1800 e, koska on ollut viime listassa niin vähän yövuoroja. Poliiseille kaivataan kipeästi parempaa palkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tuet nostaa sun eläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä. Palkka on minusta ihan ok, jos perustyö olisi samaa kuin vielä vaikka 15 vuotta sitten. Mutta opetyön vaativuus on kasvanut ja resurssit huononneet, siihen nähden palkka ei ole kovin kummoinen.
Mulla jää palkasta käteen uutena aineenopena kuussa n. 2400 e. Minusta se on ihan ok. Mieluummin ottaisin resursseja lisää töihin ja helpottaisin työtaakkaani. Ei hyväkään palkka auta jaksamaan alalla montaa vuotta.
Mieheni on poliisi ja hällä jäi tässä kuussa käteen 1800 e, koska on ollut viime listassa niin vähän yövuoroja. Poliiseille kaivataan kipeästi parempaa palkkaa!
Siis mitä? Eihän poliisi tai palopelastaja ole naisvaltainen ala. Eihän se nyt niin mene että miehille muka maksetaan huonosti.
Taitaa puuttua nolla tuosta väittämästäsi summasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista varten on olemassa "yksityisiä vakuutuslaitoksia" jotka tarjoavat sovituilla ehdoilla vakuutusta sairastumisen aiheuttamia kuluja vastaan.
Tällöin esimerkiksi ylipainoinen tupakoitsija maksaa oman riskinsä mukaista hintaa, kun taas terveelliset elämäntavat omaava maksaa mahdollisesti vähemmän.
Sitä kutsutaan "vastuuksi omasta elämästään"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakotat nuoret hakeutumaan koulutukseen, vai miten ajattelit tuon toteuttaa?
Ei ammattia, ei töitä
Ei taloudellista tukea.
Itsestäni monesti tuntuu, että työpaikallani (vanhusten hoivayksikkö) pärjäisimme paremmin vakiporukalla ja jopa vajaamiehityksellä. Opiskelijoista ja sijaisista on monesti jopa haittaa, kun heitä joutuu opastamaan. Ihan ohiksena tämä. En ole sanonut tätä kenellekään enkä tiedä olenko yksin mielipiteeni kanssa.
Joo, tapasin pari vuotta erään ukrainalaisen hoitaja. Kovasti oli koppava ja kiireistä esittävä. Saahan sitä juosta edestakaisin, kun ei tee mitään valmiiksi kerralla. Kun petipotilas sai tämän hoitajan paikalle, ja pyysi juotavaa ja nenäliinoja, juotava tuli, mutta nenäliinat sai hakea liikkumaan pystyvä kanssapotilas. En ole Suomen sairaaloissa kokaan tavannut Aasiasta tulleita hoitajia, kylläkin Ruotsista. Se oli kiva tapaaminen, koska olen asunut Ruotsissa. Eli ruotsia puhuttiin. En pärjäisi Ruotsin ylioppilaskirjoituksissa (högskoleprovet) ruotsinkielen osalta loistavasti, mutta kuitenkin hyvin, tavanomaisin kouluarvosanoin noin 9-. Eli kielitaidosta on hyötyä ja iloa potilaana ollessaankin. Syrrorna gör ett värdefullt jobb, lönen skall vara därefter!