Hoitajat vaativat mahdottomia.
Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.
Kommentit (1465)
Vierailija kirjoitti:
Mitä se roima palkankorotus auttaa jos joutuu silti edelleen tekemään 3 hoitajan edestä töitä? Yhtä väsynyt ja vi*tuuntunut on töiden jälkeen vaikka jäisi tonni enemmän kuussa käteen.
Jos ala saadaan vetovoimaisemmaksi, saadaan lisää henkilökuntaa ja työ helpottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia pitäisi kouluttaa vuosittain noin 50 000 enemmän kuin nyt. Eiköhän rupeaisi työt kelpaamaan?
Mistä opiskelijat oppilaitoksiin? Siitäkin selviää rahalla. Raha ratkaisee ja houkuttaa.
Sieltä mistä nytkin. Ei ne linjat mitään tyhjiä ole, ja täyttyvät kyllä jos opiskelijamääriä lisätään.
Lopettavat koulun kesken tai vaihtavat alaa valmistuttuaan. Oliko lisää hyviä ideoita?
Ei se mitään, kun niin tapahtuu muillakin aloilla, ne vaihtavat kiertävät kehää..
Ei tule. Kukaan ei hakeudu opiskelemaan alaa, jolla on huono palkka ja työvoimapula. Lisää hyviä ideoita?
Millä perusteella työvoimapula olisi syy skipata ala?
Sekö on parempi opiskelijan kannalta jos työpaikoista on pulaa?
Ai millä perusteella? Huonolla palkalla pitää tehdä 2-3 henkilön työt. Mikset hakeudu alalle, kovasti osaat kyllä neuvoa muita.
Sori, mutta tuo 2-3 muun henkilön työtä et voi enää käyttää perusteena palkankorotukselle. Sitä käytettiin vuonna 2007. Joten se korotus poisti tuon argumentin tältä vuodelta. Sä et voi loputtimeen käyttää samaa argumenttia palkankorotukselle.
Oletko tutustunut Suomen väestörakenteeseen? Vuonna 2022 on hoidettavia merkittävästi enemmän kuin 2007. Hoitajia on 15 vuoden aikana jäänyt eläkkeelle ja uusia hoitajia valmistuu koko ajan vähemmät. Virkoja ei saada täytettyä ja sijaisia ei löydy.
Tämän kaiken seurauksena HOITAJIA EI OLE TARPEEKSI ja moni joutuu taas tekemään 2-3 hoitajan työt.
Juuri niin. Hoitajia pitää kouluttaa siis lisää.
Tämän lisäksi hoitajat pitää ottaa pois johtotehtävistä. Olen nimittäin nähnyt: hoitajat ovat 99%:sti umpisurkeita johtamaan. Siitä hommasta heidät pitää siirtää ihan sinne perustyöhön, ja johtoon palkata jonkun muun ammattikunnan ihmisiä, vaikkapa ammattijohtajia.
Se että hoitajille syydetään lisää liksaa ei ratkaise mitään. Ainoastaan pahentaa, kun ei ole varaa palkata nykyistä miehistöä vaan pitää tyytyä vähempään - just niinkuin kuvasitkin.
Osastonhoitajiksi ei ainakaan mitään ulkoa tullutta voi laittaa, koska ei tunne erikoisalaa. Siirrätkö sinä jonkun muunkin alan pikkupomon perustyöhön? Saanko epäironisesti kysäistä paljonko äo?
Ja puhupa sinä noita liksajuttujasi ihan oman alasi puolesta äläkä puhu "syytämisistä" mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia pitäisi kouluttaa vuosittain noin 50 000 enemmän kuin nyt. Eiköhän rupeaisi työt kelpaamaan?
Mistä opiskelijat oppilaitoksiin? Siitäkin selviää rahalla. Raha ratkaisee ja houkuttaa.
Sieltä mistä nytkin. Ei ne linjat mitään tyhjiä ole, ja täyttyvät kyllä jos opiskelijamääriä lisätään.
Lopettavat koulun kesken tai vaihtavat alaa valmistuttuaan. Oliko lisää hyviä ideoita?
Kyllä se kuule menee niin että kun tarpeeksi työnnetään jengiä markkinoille niin rupeaa työpaikat täyttymään, vaikka osa vaihtaisi muuallekin.
Totuus voi viiltää mutta ei pala tulessakaan.Kuule kun ei mene. Mene ihmeessä opiskelemaan hoitajaksi. Vai onko liian huono palkka?
Kyllä menee. Ja mullapa on ollut paukkuja yliopistoon niin ettei tarvi hoiturinhommia ajatella. Mutta katsos: niitä joille on annettu lusikalla on läjäpäin - ja juuri heille sopii hoiturinhommat kuin klyyvari daijuun.
Meidän vuosikurssilta on jo melko moni vaihtanut hoitoalalle, ala ei työllistä:D. Itse pääsin aikoinaan kaikkiin hakemiini yliopistoihin kirkkaasti ylipisteillä.
Ja tervemenoa johonkin sis.t., valvonta- tai tarkkailuosastolle tai teholle lusikka-älyllä, siitä vain kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on jo kymmeniä vuosia vaatineet ja uhkailleet lakoilla. Koskaan eivät ole saaneet tahtoaan läpi.
Hoitajat ovat ansainneet tuntuvan palkankorotuksen. Miten käy kohta Suomessa jos palkat hilaavat pohjilla, ei alalle saada uusia opiskelijoita. Norjassa ja Ruotsissa on palkkataso ollut jo vuosia hyvä.!
Mitä väliä? Käyköön miten lystää, sitä saa mitä tilaa. Itse olen lähdössä toista kertaa Ruotsiin töihin, nyt jäädäkseni.
Meillehän on tulossa jopa 80 tuhatta ukrainalaista. Eiköhän joku heistä ole sairaanhoitaja tai halua sellaiseksi opiskella täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään, kun niin tapahtuu muillakin aloilla, ne vaihtavat kiertävät kehää..
Ei tule. Kukaan ei hakeudu opiskelemaan alaa, jolla on huono palkka ja työvoimapula. Lisää hyviä ideoita?
Millä perusteella työvoimapula olisi syy skipata ala?
Sekö on parempi opiskelijan kannalta jos työpaikoista on pulaa?
Ai millä perusteella? Huonolla palkalla pitää tehdä 2-3 henkilön työt. Mikset hakeudu alalle, kovasti osaat kyllä neuvoa muita.
Sori, mutta tuo 2-3 muun henkilön työtä et voi enää käyttää perusteena palkankorotukselle. Sitä käytettiin vuonna 2007. Joten se korotus poisti tuon argumentin tältä vuodelta. Sä et voi loputtimeen käyttää samaa argumenttia palkankorotukselle.
Oletko tutustunut Suomen väestörakenteeseen? Vuonna 2022 on hoidettavia merkittävästi enemmän kuin 2007. Hoitajia on 15 vuoden aikana jäänyt eläkkeelle ja uusia hoitajia valmistuu koko ajan vähemmät. Virkoja ei saada täytettyä ja sijaisia ei löydy.
Tämän kaiken seurauksena HOITAJIA EI OLE TARPEEKSI ja moni joutuu taas tekemään 2-3 hoitajan työt.
Juuri niin. Hoitajia pitää kouluttaa siis lisää.
Tämän lisäksi hoitajat pitää ottaa pois johtotehtävistä. Olen nimittäin nähnyt: hoitajat ovat 99%:sti umpisurkeita johtamaan. Siitä hommasta heidät pitää siirtää ihan sinne perustyöhön, ja johtoon palkata jonkun muun ammattikunnan ihmisiä, vaikkapa ammattijohtajia.
Se että hoitajille syydetään lisää liksaa ei ratkaise mitään. Ainoastaan pahentaa, kun ei ole varaa palkata nykyistä miehistöä vaan pitää tyytyä vähempään - just niinkuin kuvasitkin.
Osastonhoitajiksi ei ainakaan mitään ulkoa tullutta voi laittaa, koska ei tunne erikoisalaa. Siirrätkö sinä jonkun muunkin alan pikkupomon perustyöhön? Saanko epäironisesti kysäistä paljonko äo?
Äo on tutkitusti isompi kuin 99% kansalla. Nykysysteemi ei toimi. Jos status quo on sulle hyvä niin fine - mutta tuntuu päinvastaiselta. Ja homma nyt menee niin että jos homma ei toimi, katsotaan ensisijassa johtoa. Hoitajien johto on surkeaa. Johtopäätös: se pitää vaihtaa. Ja *nimenomaan* ne osastonhoitajat, jotka ovat yleensä sitä osaamattominta sakkia.
Tämähän ei tietenkään Tehylle ja kumppaneille sovi, koska jo vuosikaudet on ajettu hoitureita erilaisiin johtotehtäviin, olkoonkin että jäljet ovat karmeaa katseltavaa!
Ja puhupa sinä noita liksajuttujasi ihan oman alasi puolesta äläkä puhu "syytämisistä" mitään.
Tyypillistä hoitsuräksytystä. Etkö pysty asialliseen argumentointiin?
Vierailija kirjoitti:
Olen hammashoitaja, palkka 2200e. En nyt koe herroiksi elävän. Kiirettä ja työtä kyllä riittää, vaikka muille jakaa. Ja joka päivä potilaat valittaa pitkistä jonoista, eivät pääse hoitoon. Henkilökuntaa on aina liian vähän, työntekijöitä ei löydy...
Tuohan on hyvä palkka koulutukseen nähden (ammattikoulu). Eroa AMK:n käyneen suuhygienistin palkkaan, joka tekee itsenäistä asiantuntijatyötä on vain parisataa.
Oon lähihoitaja. Jos mun palkka nousis 300e, en tarvitsisi/saisi enää asumistukea. Sinänsä siis en edes korotuksesta hyötyisi.
Vierailija kirjoitti:
Oon lähihoitaja. Jos mun palkka nousis 300e, en tarvitsisi/saisi enää asumistukea. Sinänsä siis en edes korotuksesta hyötyisi.
Ja töissä kokopäiväisesti? Vai onko tämä joku lapsiin liittyvä tuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valittamassa ovat aina hoitajat tai opettajat?
Kummallakaan alalla palkat eivät ole huonot.
Minun tuntemani opetajat valittavat palkoistaan koko ajan. Kuopassa ollaan ja se ja se kauppatieteen maisteri tienaa yksityisellä sektorilla enemmän.
Tulot 50 000 - 60 000 vuodessa.
Mikään palkankorotus ei kauaa lämmittäisi. Jos hoitajat tienaisivat tuon, he valittaisivat yhä. Jo nyt nokitellaan että tonni kuussa pitää saada lisää että jossain tuntuu - siis nyt alkuun.
Tuo kutsumusammatti/töitä tehdään pyhällä hengellä-mantra, on osa alojen kulttuuria. Ei se palkankorotuksilla katoaisi mihinkään.
Kasvatustieteen maisteri, lähtöpalkka alle 3000. Se on huono.
Ratkaisit ongelmasi menemällä yritykseen joka tarjoaa yksityisopetusta palveluna hyvään hintaan? Tällöin saat sen mukaan palkkaa mitä tuotat yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat lapsiin liittyvällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kokopäivätyö. Sunnuntai ja iltalisät. Joulut, vaput, pääsiäiset ja juhannukset töissä. Jatkuvat vuoronvaihdot. Jatkuva alimiehitys=enemmän töitä.
Osasta vastauksista saa sellaisen kuvan että ajatuksiin työolojen parantamisesta suhtaudutaan suorastaan negatiivisesti.
Ei kun me halutaan sitä rahaa!
Tulee mieleen kun lääkärit valittivat ylitöiden rankkuudesta ja vaativat palkankorotuksia. Kun työnantajapuoli esitti että no rajoitetaan ylitöitä, niin eihän se käynyt.
Fakta nyt on ettei isoja korotuksia tule. Ja pikkukorotuksista ei ole mitään hyötyä, hoitajathan ovat tehneet selväksi että nyt kunnon korotukset tyyliin 500-1000 euroa/kk, tai ei tunnu missään kun työilmapiiri on niin huono ja työvoimaa on liian vähän.
Kumpi sitten on parempi? Pieni korotus, jos sitäkään, tai oikeasti muutetaan sitä työilmapiiriä. Siinä olisi iso työ kun koko homma on juurtunut syvälle kulttuuriin joka muistuttaa pitkälti amispohjaisia aloja, joilta puuttuu johtamistaidot. Ei sitä työtä tehdä jos kukaan ei vaadi sitä, vaan kaikki puhuvat vain palkoista.
Minä en siirtyisi alalle jolla on ylityöllistetty ja huono työilmapiiri vaikka palkka olisi 5 000 eur/kk. Ja tienaan nykyhommista vähän yli puolet tuosta (asiantuntija/AMK). Raha ei vain ole ratkaisu jos työ mättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kokopäivätyö. Sunnuntai ja iltalisät. Joulut, vaput, pääsiäiset ja juhannukset töissä. Jatkuvat vuoronvaihdot. Jatkuva alimiehitys=enemmän töitä.
Bruttopalkka/kk ja vuositulot, kaikkine lisineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat lapsiin liittyvällä
Vaikea kuvitella että kokopäivätöissä lähihoitajana oleva lapseton saisi asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kaikki lisät on erit joka kk. Kolmen viikon listassa on yksi vapaa viikonloppu, ja n. puolet iltavuoroja. Peruspalkka 2200 brutto.
Vierailija kirjoitti:
Osasta vastauksista saa sellaisen kuvan että ajatuksiin työolojen parantamisesta suhtaudutaan suorastaan negatiivisesti.
Ei kun me halutaan sitä rahaa!
Tulee mieleen kun lääkärit valittivat ylitöiden rankkuudesta ja vaativat palkankorotuksia. Kun työnantajapuoli esitti että no rajoitetaan ylitöitä, niin eihän se käynyt.
Fakta nyt on ettei isoja korotuksia tule. Ja pikkukorotuksista ei ole mitään hyötyä, hoitajathan ovat tehneet selväksi että nyt kunnon korotukset tyyliin 500-1000 euroa/kk, tai ei tunnu missään kun työilmapiiri on niin huono ja työvoimaa on liian vähän.
Kumpi sitten on parempi? Pieni korotus, jos sitäkään, tai oikeasti muutetaan sitä työilmapiiriä. Siinä olisi iso työ kun koko homma on juurtunut syvälle kulttuuriin joka muistuttaa pitkälti amispohjaisia aloja, joilta puuttuu johtamistaidot. Ei sitä työtä tehdä jos kukaan ei vaadi sitä, vaan kaikki puhuvat vain palkoista.
Minä en siirtyisi alalle jolla on ylityöllistetty ja huono työilmapiiri vaikka palkka olisi 5 000 eur/kk. Ja tienaan nykyhommista vähän yli puolet tuosta (asiantuntija/AMK). Raha ei vain ole ratkaisu jos työ mättää.
Tämä.
Aivan hölmöläisen hommaa että okei työilmapiiri nyt vain on surkea ja ei ole aikaa hoitaa potilaita kunnolla. Kulttuuri kuin raksalla ja rafloissa, vaikka ollaan kuulemma asiantuntijoita? Mutta ei mitään, kaikille tonni lisää palkkaa, lisää valtionvelkaa ja ehkä hoitajat eivät valita muutamaan vuoteen. Ehkä.
Ei mitään järkeä. Totta kai pyritään sitten muuttamaan sitä työtä JA hoitoa paremmaksi niin että porukka viihtyy töissä eikä tarvitse poistua sen vanhuksen luota 15 minuuttissa raportoimaan työaika-appiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kaikki lisät on erit joka kk. Kolmen viikon listassa on yksi vapaa viikonloppu, ja n. puolet iltavuoroja. Peruspalkka 2200 brutto.
Peruspalkka 2200 brutto, siihen päälle kaikki lisät, joista tulee mukava summa noilla spekseillä. Ei todellakaan huonosti amispohjalta.
Miten helvetissä saat asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hammashoitaja, palkka 2200e. En nyt koe herroiksi elävän. Kiirettä ja työtä kyllä riittää, vaikka muille jakaa. Ja joka päivä potilaat valittaa pitkistä jonoista, eivät pääse hoitoon. Henkilökuntaa on aina liian vähän, työntekijöitä ei löydy...
Tuohan on hyvä palkka koulutukseen nähden (ammattikoulu). Eroa AMK:n käyneen suuhygienistin palkkaan, joka tekee itsenäistä asiantuntijatyötä on vain parisataa.
Niin minäkin mietin, kun alalle lähdin opiskelemaan. Mutta saman rahan saa muualta helpommalta. Itse olen vaihtanut alaa, enkä kaipaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka 2200 brutto, siihen päälle kaikki lisät, joista tulee mukava summa noilla spekseillä. Ei todellakaan huonosti amispohjalta.
Miten helvetissä saat asumistukea?
Huvikseni laskin toimeentulotuen laskurilla. Jos olisin työtön, saataisiin sosiaalitukia 2100e/kk. Onko palkkani muka suuri??
Kannatan hoitajien palkankorotuksia. Kyllä työn arvostus pitää jo viimeinkin näkyä rahassa. Ja turha vertailla vuorotyötä tekevien palkkoja päivätyöläisiin. Yötyö tap paa. Sen on tutkimukset osoittaneet.