Hoitajat vaativat mahdottomia.
Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.
Kommentit (1465)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkoavusta menee veroja 45 prosenttia eli ei se käteen jäävä summa niin suuri ole.
Paitsi että kyseessä on ennakko ja tasataan kyllä kokonaisverotuksessa. Loppujen lopuksi veroa tulee menemään samankaltaisesti kuin muistakin palkkatuloista.
Ihmiset eivät ymmärrä verotuksesta ja varsinkaan ennakonpidätyksestä suhteessa lopulliseen verotukseen kovinkaan paljon.
Ennakkoverotuksesta saadaan vääriymmärtämällä raflaavia otsikoita.
"Miulle kelpaisi pienempikin korotus. Kunhan laitettaisi työolot ja johtaminen kuntoon"
Aina saa toivoa. Vain rahaa voi varmasti luvata. Muu ei välttämättä toteudu ja työnantajat keksivät keinoja laistaa. Hoitajilta piti loppua esimerkiksi siivous ja keittiötyöt mutta entiseen tapaan jatkuu monissa paikoissa.
N 80e per hoitaja on kansalle liikaa??
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin lähi hoitajan.
M69
Tuntitaksalla sellaisen usein saa. Mutta taksa on yleensä sen verran että kuukausipalkkaa tuskin on varaa maksaa.
Paljonko ajattelit, että lähihoitajalle pitäisi maksaa?
Mulle riittäisi 300e lisää peruspalkkoihin. Eihän se mikään erikoinen summa ole, mutta olisin jo ihan tyytyväinen.
Ahneita paskiaisia. Mikään ei riitä. Kouluttautukaa lääkäreiksi jos rahasta on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Ahneita paskiaisia. Mikään ei riitä. Kouluttautukaa lääkäreiksi jos rahasta on pulaa.
Mieluummin paljon kauemmas terveydenhuollon potilaista.
Hoitoalalla on kovat paineet. Korona jatkuu kolmatta vuotta, hoitojonot ovat pitkät, mutta palkoissa se ei ole näkynyt. Viimeksi kun sopimusta tehtiin, vain hoitajat pakotettiin töihin korvauksetta valmiuslain nojalla ja lomatkin peruttiin.
Sitä ennen piti suostua myös huonoon sopimukseen, oli kikyt ja vuosikausien leikkaus lomarahoihin.
Nyt vedotaan että pitää saada äkkiä sovituksi kun on Ukrainan sota. Nyt on sellainen tilanne että väki ei enää jaksa odottaa ja kantaa kaudesta toiseen vastuuta koko maailman tilanteesta. Samaan aikaan rahaa jaetaan muualle. Nyt viimein on vaalilupausten lunastamisen aika. Yhteiskunta ei tule koskaan vastaan ja joustaa pitäisi loputtomiin.
Nyt on vähemmän ollut sitä puhetta hoitajien ahneudesta. Varmasti ihmiset jo ymmärtävät mikä on tilanne, ja että hoitoa ei juuri enää jatkossa saa jos tilanne aina vain huononee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassua, että tässä ketjussa vauhkoaa joukko (? joku?) ihmisiä, jotka eivät selvästikään tunne alaa eivätkä sen ongelmia. Miksi ihmeessä? Mitä arvelette hyötyvänne?
Uskon, että Tehyn lakko toteutuu ja toivottavasti sillä saavutetaan tavoitteet (jotka eivät luonnollisesti ne, mistä lähdetään liikkeelle) ja pikkuhiljaa saataisiin alan ongelmia korjaantumaan.Toivottavasti Tehyn lakko toteutuu. Tulkoon siitä oikein pitkä. Yhteiskunta säästää sinä aikana pitkän pennin kun ei tarvitse maksaa kitisijöille kuukausipalkkaa, kaikki kun eivät voi olla suojelutyössäkään. Ehkä se tulotaso siitä sitten vähitellen realisoituu, kun kitkulette pari kuukautta reilulla tonnilla, paitsi tietysti ne, jotka ovat esim. puolisonsa elättejä jo muutenkin. Mahdollisimman pitkä lakko vaan. Millään hoitamatta jättämisillä ei kannata alkaa uhittelemaan, se ei tehoa.
Miksi maksaa kenellekään edes suojatyöstä? Halvemmalla me veronmaksajat päästään kun suljetaan kaikki julkisensektorin hoitopaikat lopullisesti.
Suojatyö ja suojelutyö ovat kaksi täysin eri asiaa. Julkisen sektorin hoitopaikkojen sulkeminen on tässä asiayhteydessä täysin tuulesta temmattu visio. Kysymys on loppuviimein siitä, että ammattiryhmä, joka saa julkisella sektorilla keskimääräistä parempaa ansiota, joutuu nyt vaan tyytymään tienesteihinsä. Hallinnon, johtamisen ja työyhteisöongelmien ratkaisuun alalla täytyy haluta tarttua omatoimisesti. Mutta jos ette sitä halua tehdä, niin sitten täytyy vaan jatkaa entiseen malliin.
Ei ole pakko tyytyä mihinkään. Ihan itse voi päättää omasta puolestaan. Jo nyt on hoitajavaje kriittinen, joten varmasti ei ole tilanne parantumassa jos palkankorotuksia ei tule. Henkilökohtaisesti olen päättänyt lähteä jokatapauksessa. Alustava suunnitelma on olla vielä jouluun, ja sen jälkeen lopettaa. Sitten olen vaikka työttömänä. Tulkoon vaan karenssi, sen olen jo huomioinut. Pienimuotoisesti voin vaikka tehdä keikkaa välillä. Tai jos ei huvita en tee sitäkään. Niin paljon ei sairaanhoitajalle makseta että rahan takia enää viitsisin jatkaa. En edes vaikka tehyn vaatimukset menisi läpi.
Tässähän se onkin se mitä monet on yrittäneet kommentoida. Hoitoalan palkat ovat jo ihan ok, työoloissa vaan mättää ja mikään raha ei korvaa huonoja työoloja kuin korkeintaan tilapäisesti.
Väärin, ja pahasti! Hoitoalan palkat eivät todellakaan ole ok! Eivät edes mahdollisten korotusten jälkeen! Miten tuon voi ymmärtää noin väärin? Itse olen samaa mieltä. Joku 500€ korotus viiden vuoden aikana ei todellakaan saisi minua alalle takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittäisi 300e lisää peruspalkkoihin. Eihän se mikään erikoinen summa ole, mutta olisin jo ihan tyytyväinen.
Ai että ihan 300, kenenkähän kukkarosta aioit summan nyhtää? Ymmärrättekö ollenkaan, että muut kuntalaiset/kaupunkilaiset joutuvat ne korotukset maksamaan. Voisi olla hoitopuolelle (tietysti muillekin) talousasioiden opiskelu pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ihan 300, kenenkähän kukkarosta aioit summan nyhtää? Ymmärrättekö ollenkaan, että muut kuntalaiset/kaupunkilaiset joutuvat ne korotukset maksamaan. Voisi olla hoitopuolelle (tietysti muillekin) talousasioiden opiskelu pakollista.
Minusta hyvä vaihtoehto on vähentää reilusti hoitajien määrää. Vähenee määrä joka tapauksessa. Toki se tarkoittaa hoidossa enemmän vastuuta potilaalle itselleen sekä omaisille. Muutos on jo käynnissä ihan luonnollisestikin, kukaan ei oikein nykyään halua hoitaa toisia ja melko pitkään on ollut tilanne että osa ihmisistä ei halua edes itse hoitaa itseään. Muuta vaihtoehtoa ei oikein ole kuin se että siihen on tultava muutos.
Suutari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat meni jo Afrikkaan.
Tarkemmin 1250MRD € eli 1250 000 000 000 €. Eli nämä meni kankkulan kaivoon jonnekkin hulivili prjokteihin , kaikki velkarahaa....joka vuosi...
Kotimaahan ei riitä miljoona lastensairaalaan tai hoitajille korotuksia, miksi hitossa emme lähde kaduille, kaikki vaan hiljaa hyväksyy "Ei meillä ole varaa, nyt säästetään" ja joka VUOSI nakataan yli tuhat miljoonaa kehityspuun :D.
Olemme holmoläis lammaskansa !
Ajattelin, että tämä on trollausta ja googlasin "Kehitysyhteistyömääräraha 2021" ja valtion sivulta näin tuon summan...
Jos tuon jättäisi yhtenä vuotena välistä vaikka, ja jaettaisiinkin 1250 Miljoonaa ihan vain suomeen, saataisiin kaikki sairaanhoitajat korotuksiin, 1-2 uutta ydinvoimalaa, satoja kilometrejä uutta asfalttia, psykiatreja lisää nuorten mielenterveyteen, poliiseja jne.
Tämä yhden vuoden omaan maahan panostus edes , korjaisi valtaosan koko suomen suurista rahaongelmista.
Joku perusteli, että meillä on sopimus! Asia selvä, irtisanotaan sopimus ja tehdään uusi.
Tämän pitää loppua ! Hoitajien asiat kuntoon, rahaa on vaikka savannille heittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teho-osastolta terveisiä, peruspalkka 2600 ja muutama lantti päälle. Lisät ovat haittalisiä menetetyistä vapaista ja saatanan inhottavista työajoista. Terveyteni vuoksi nyt teen tilapäisesti vain aamua ja rahat täysin loppu loppukuusta laskujen, normaalielämisen ja vuokran jälkeen puhumattakaan jos tulee yllättäviä menoeriä. Pian joudun taas siirtymään kolmivuoroon vaikka tämänhetkinen terveys ei sitä kestä mutta yksinkertaisesti pakko hankkia edes vähän lisiä. Lisät ovat tasan haittakorvaus paskoista työajoista ja/tai oloista.
Nämä jotka kuvittelevat meidän istuvan salaa jonkin rahakirstun päällä shamppanja juoden niin voin luvata että näin ei ole.
Kulttuurialalta hei, peruspalkka 2100€/kk. Ei lisiä. Palkasta verot pois niin käteen jää reilut 1700€. Sillä on pärjättävä, koska niitä lisiäkään ei oikein voi hankkia.
Ihan samalla tavalla täällä muutkin sinnittelee, jopa useamman satasen pienemmällä palkalla.
No jos tähän lähdetään niin ravintola-alalta moro, 1900-2000 euroa bruttona kuussa... vähemmänkin olen joskus saanut. Vuorotyötä. Mitähän sun "normaalieläminen" sisältää jos ei 2600 e riitä?
Moro myös ravintola-alalla, mieheni on sh! Morot vaan siinä pointtina että minä kävin amiksen, mieheni 3,5 v amkia. Haluanko minä lisää palkkaa? HALUAN! Ansaitseeko mieheni? No totta helvetissä. Vähän eri vastuut työssä kun meillä ravintola-alalla vaikka en tahdo mitenkään latistaa tätä alaa. Tosin itse opiskelen nyt toiselle alalle kokonaan.
Minä kulttuurialan edustaja olen korkeakoulutettu. Mulla on korkeampi koulutus kuin sairaanhoitajilla. Silti mun peruspalkka on alempi kuin sairaanhoitajilla. Jotkut lähihoitajatkin tienaa mua enemmän. No, tokihan meidän ala ei ole ns. kriittinen. Meiltä on viety paljon työpaikkoja ja hommat hoidetaan pienellä sakilla. Me olemme aina ne, joilta laman tullessa leikataan. Koska emme ole tärkeitä. Vaikka kyllä tässä koronana aikana on kovasti itketty tapahtumien ym. kulttuurin perään.
Ja edelleen, tuo hoitaja kitisi siitä, että hänen rahansa eivät riitä. Siksi on saatava palkankorotus. Halusin hälle kertoa, että tässä maassa on paljon ihmisiä, joiden on pärjättävä vielä pienemmillä tuloilla. Oli heidän koulutuksensa mikä tahansa. Eläminen on suunnilleen samanhintaista riippumatta koulutuksesta. Ei ne kaupassa myy ruokaa amislaisille sen halvemmalla kuin muille.
Sama. Olen FM oman alan töissä arkistonhoitajana. Ja kriittisen työn tekijä. Palkka on 2100 bruttona ja arvostus juurikin 0. Palkankorotuksesta on 20v, eikä edelleenkään ole mitään luvassa, koska ensin tärkeät jutut. Lisäksi alun perin 5 ihmisen yhteisöstä vain minä olen jäljellä. Teen ne jo eläköityneiden työt nykyisin yksin.
Hoitajien palkkaohjelma korottaisi lähihoitajan palkkaa ylimääräiset 430€ ja sh:n palkkaa 490€ viiden vuoden aikana. Sen päälle normi korotukset Liittojen laskelmien mukaan puhutaan ihan muutaman euron veronkorotuksista kuussa jos tienaa keskimääräiset 40 tuhatta vuodessa.
Pikkusumma muutama sata miljoonaa jos kokonaiskulut on noin 20 miljardia, siihen suhteutettuna.
Alkoholitapaukset ovat iso osa sairaskuluista, sairasautotapauksissa n. puolet ja myös kroonilliset. Näistä ja huumettapauksista voisi karsia.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Alkoholitapaukset ovat iso osa sairaskuluista, sairasautotapauksissa n. puolet ja myös kroonilliset. Näistä ja huumettapauksista voisi karsia.
Työ ehkä muuttuisi mielekkäämmäksi jos noita ei hoidettavina olisi, mutta ihan tuolla tavalla priodisointia tuskin tullaan tekemään. Lääkärit arvioi hoidon tarpeen ja sen kuka hyötyy hoidosta kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille maksetaan ammattitaitoon ja ammatin vaativuuteen ja vastuuseen nähden liian vähän. Mutta ei kaikille. Osa tehtävistä on vähemmän vaativia. On varmaan eri tavalla kuormittavaa olla terveyskeskuksen paperinpyörittäjä kuin teho-osastolla tai leikkaussalissa. Sairaalassa näkee kyllä myös hoitajia, joilla ei tunnu olevan kiire eikä stressi eikä paljon töitäkään. Vetelehditään ja ollaan kuin potilaat olisivat vain kiusaksi hoitajille. Varmaan joka työpaikalla on omat lusmusna.
Naisvaltaisella alalla on perinteensä matalapalkkaisena. Mutta hoitajat voisivat myös miettiä taktiikkaansa palkkaneuvotteluissa. Tyypillisesti naismaista marmattamista. Hyvissä ajoin ennen TESi. päättymistä tuotetaan julkisuuteen lehtijuttuja, että niin paljon hoitajia aikoo vaihtaa alaa. Sitten haastatellaan hoitajia, jotka eivät osaa rationaalisesti kertoa miksi työ,on haastavaa. Se että väsyttää, ei tarkoita että työ on vaativaa. Yksi kätilö muutama päivä sitten tv-uutisissa sanoi, että ei voi viettää niin paljon aikaa synnyttävän perheen kanssa kuin haluaisi. VIETTÄÄ AIKAA! En minä veronmaksajana halua maksaa siitä, että hoitohenkilökunta viettää aikaa! Hoitohenkilökunta lääkitsee, hoitaa ja ohjaa. Siitä maksetaan, ei ajanviettämisestä.- Jaa, että sitä hän tarkoitti? No niin, miksei hän sano niin.
Eli hoitajat, muotoilkaa sanomanne niin että se on selkeä, ymmärrettävä, rationaalinen, faktapohjainen. Lopettakaa lässytys.
-En edes lue viestiä loppuun ennen kuinkerrot että missähän terveyskeskuksessa on paperin pyörittäjiä ja mitähän papereita he mahtaa pyöritellä ja missä?
https://www.hel.fi/sote/fi/palvelut/lomakkeet/terveydenhuolto-yleisloma…
Ei noita lomakkeita kukaan siellä terveyskeskuksessa ehdi pyöritellä. Ne on joku keksinyt sitä varten että potilaasta edes vaikuttaisi siltä että joku on hänestä kiinnostunut.
Joskus ennen vanhaan noita saattoi joku sihteeri potilastiedostoihin kirjoitella tai kuvata mutta ei heilläkään ole siihen nykyisin aikaa. Voihan ne toki arkistoida potilaskansioihin "jos sota tulee" niin on ainakin jotakin tietoja potilaasta. Tosin siinä vaiheessa niitä tuksin enää kukaan sieltä alkaa kaivella.
Potilasarkistossa on arkistonhoitaja tota varten. Myös sodan sattuessa. Jotenkin ei yllätä että sitä ei tiedetä.
Lähihoitaja voi työskennellä myös päiväkodeissa lastenhoitajana joissa opettajan palkka on 2670 e. Eli lähihoitaja voisi olla jopa opettajaa parempi? Tämä tarkoittaa sitten taas sitä että opettajat vaativat yli 3000 e . Olen työskennellyt molemmissa rooleissa ja opettaja on se joka tekee eniten töitä. Monissa paikoissa lastenhoitajan työt ja omat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien palkkaohjelma korottaisi lähihoitajan palkkaa ylimääräiset 430€ ja sh:n palkkaa 490€ viiden vuoden aikana. Sen päälle normi korotukset Liittojen laskelmien mukaan puhutaan ihan muutaman euron veronkorotuksista kuussa jos tienaa keskimääräiset 40 tuhatta vuodessa.
Pikkusumma muutama sata miljoonaa jos kokonaiskulut on noin 20 miljardia, siihen suhteutettuna.
Laske myös se, pajonko kuluja tulee siitä, kun ihmiset eivät saa hoitoa, kun ei ole hoitajia. Paljonko tulee siitä kuluja, kun hoitojonot pitenee, ja hoitoonpääsy viivästyy, ja vsivat pahenee, kun ei ole hoitajia.
Kirjoittajan pointti oli varmaankin se, että pitää sanoa: opastan ja tuen eikä ”vietän aikaa”. Asiat pitää ilmaista selkeästi jos jotain haluaa, niinkuin esim palkankorotusta. Niin senkin.